Terug
Gepubliceerd op 05/10/2020

2020_CBS_02820 - Federale en Vlaamse COVID middelen: Voorstellen ter implementatie - Kennisname

College van Burgemeester en Schepenen
ma 21/09/2020 - 13:00 Bureel AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Ben Van Looveren, Tom Corstjens, Marlon Pareijn, Francois Mylle

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis
2020_CBS_02820 - Federale en Vlaamse COVID middelen: Voorstellen ter implementatie - Kennisname 2020_CBS_02820 - Federale en Vlaamse COVID middelen: Voorstellen ter implementatie - Kennisname

Motivering

Argumentatie

Als bijlage werd een samenvatting toegevoegd van verschillende brainstormsessies betreffende mogelijkheden. Deze suggesties werden al afgestemd op ELZ niveau, regionale zorgzone niveau, lokale gezondheidsraad, forum sociale economie, overleg met onderwijspartners, kwetsbare burgers, ...

Volgende suggesties worden voorgedragen (detail zie de betrokken pagina's in de bijlage):

1.    Outreachende werking (p. 1 - 2)

  • Verder inzetten op opname van de reeds bestaande Geelse Steunnormen en bijkomende individuele steun voor de impact van COVID-19 te kunnen opvangen.
  • Trachten zoveel mogelijk van de toegekende subsidiemaatregelen ten gunste brengen van diegene die het het meest nodig hebben in deze tijd van crisis.
  • De medewerker zal starten per 01/10/2020. Suggesties betreffende partners, manier van inzetten kunnen zodoende nog meegenomen worden.

2.    Uitbreiden uren CGG (p. 3)

  • Voorstel om van de Vlaamse middelen voor armoede bijkomende inzet te voorzien van de psychologe van CGG à rato van 200 uur per jaar dit wil zeggen verdubbeling van onze capaciteit van 10 naar 20 lopende trajecten 200 uren aan € 80/uur. Dit voor de periode van 01/01/2021 – 31/12/2021 voor een kostprijs van € 16.000/jaar.

3.    Federale middelen steunen (p. 3 - 4 - 5)

  • Gezien momenteel deze middelen enkel en alleen ter beschikking blijven voor de periode van 01/04/2020 tot en met 31/12/2020 (Omzendbrief betreffende het koninklijk besluit van 3 juli 2020 tot wijziging van het Koninklijk besluit van 13 mei 2020 houdende het invoeren van een subsidie “Covid-19” voor de doelgroep van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn) zal het zeker nog een uitdaging zijn om deze bedragen uit te geven. 
  • Gelukkig hebben we in Geel reeds een systeem van aanvullende financiële steun dat ruimer is dan enkel de mensen die gevat worden door leefloon en andere sociale uitkeringen. Momenteel schatten wij dan ook dat de aanvullende financiële steunen reeds uitgegeven voor de periode van 01/04/2020 tot op vandaag ten bedrage van om en bij de € 115.000 kunnen worden ingeschreven op deze middelen. Aan het eind van dit jaar schatten wij een bedrag van € 210.000 te hebben uitgegeven. 
  • Gezien dit uitgaven zijn die voorzien werden in de meerjarenplannen als zijnde ten laste van het lokaal  bestuur willen we vanuit onze diensten voorstellen om minimaal een bedrag van 210.000 euro aan bijkomende financiële steun te voorzien voor het jaar 2021 bovenop de reeds voorziene en goedgekeurde kredieten voor de jaren 2020-2025. Dit gezien wij en ook de experten vanuit verschillende partners zoals bv. VDAB, vakbonden, … ervan uitgaan dat de grootste nood aan financiële ondersteuning nog zal moeten komen in het jaar 2021 en later in 2022. Uiteindelijk zijn dit dan geen bijkomende uitgaven aangezien deze worden gecompenseerd door de subsidies vanuit de Federale regering. Wij hopen echter nog dat de overheid gaat toelaten om deze middelen in te zetten in 2021

4.    DIgitalisering (p. 6 - 7)

  • Mensen worden steeds meer geconfronteerd met drempels door de groeiende digitalisering van de maatschappij. De coronacrisis heeft de nood aan digitale geletterdheid nog meer duidelijk gemaakt. Zeker bij de ondersteuning van kinderen tijdens hun schoolloopbaan, merken we dat het gebrek aan kennis over computervaardigheden de samenwerking met de school belemmert. Ouderbetrokkenheid is van groot belang voor het welslagen van de schoolcarrière van een kind. Ook vanuit de scholen wordt deze nood ervaren.
  • Vanuit Huis van het Kind en flankerend onderwijsbeleid willen we ouders van schoolgaande kinderen in een kwetsbare situatie korte, laagdrempelige vormingsmomenten aanbieden rond digitale onderwerpen.
  • In het netoverschrijdend overleg met de secundaire scholen werd in eerste instantie de nood aan kennis rond het werken met Smartschool aangegeven. Het gaat hier niet enkel om het inhoudelijk kunnen opvolgen of begeleiden van de leerling. Ook praktische afspraken (het maken van een afspraak voor het oudercontact), administratieve opvolging (het aanbieden van de schoolfactuur) of belangrijke schoolse informatie (resultaten van testen en rapporten) worden via deze digitale weg aangeboden. 
  • Verder wordt er ook verwezen naar andere computervaardigheden zoals internet en e-mail, social media en whatsapp, eID en itsme, wegwijs in online tools van de overheid zoals bv myfin (belastingen) of digitaal loket (aanvraag studietoelage)

5.    Voedselcheques (p.8)

  • Gelet op de voorwaarden van de subsidiërende overheid om deze middelen specifiek toe te kennen om tegemoet te komen aan de basisbehoeften rond voedsel en basishygiëne. Gelet op de beperking voor het gebruik van maaltijdcheques, enkel voor voeding en basishygiëneproducten. Gelet op de bezorgdheid om geen stigmatiserende instrumenten te installeren voor gebruikers van de voedingscheques. Gelet op de bezorgdheid om als lokaal bestuur geen beperkingen op te leggen rond handelslocatie waar deze cheques gebruikt kunnen worden. Opteren we ervoor te werken met een reguliere aanbieder van maaltijdscheques die in het kader van deze oproep een oplossing biedt om binnen een breed netwerk aan handelszaken tot deze basisbehoeften te komen.
  • Voor de afbakening van doelgroep kiezen we ervoor om het aanbod te doen aan de rechthebbende van de hervormde aanvullende financiële steun. Het inkomensonderzoek dat hiermee gepaard gaat objectiveert immers op maat van de gezinssituatie de minimaal benodigde financiële middelen om menswaardig te leven en houd rekening met de hoogte van inkomsten, los van de aard van de inkomsten of het statuut van de begunstigde. Op die manier streven we naar een billijk evenwicht tussen objectieve criteria en maatwerk voor de betrokken gezinssystemen.


Aanleiding en context

Als lokaal bestuur Geel kunnen we inzetten op armoedebestrijding via extra Federale en Vlaamse subsidies. Ondertussen hebben we in kaart op welke bijkomende subsidies we beroep kunnen doen om lokaal de negatieve financiële & welzijnsimpact van de Corona-crisis op de burgers te beperken. In dit dossier behandelen we enkel degenen waarin we als lokaal bestuur klemtonen kunnen kiezen.

  • Covid-subsidie van POD MI voor financiële steun aan burgers met vraag  (249K EUR)
  • Personeelsmiddelen Federaal (21,6 K EUR)
  • Subsidie Vlaanderen voor armoedebestrijding (84K EUR)
  • Toelage aan OCMW’s voor voedselhulp (12,5K EUR)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het College van Burgemeester en Schepenen neemt kennis van de verschillende voorstellen en vraagt volgende suggesties mee te nemen in het dossier ter beslissing: 

Artikel 2

De Verenigde Gemeenteraadscommissie neemt kennis van de verschillende voorstellen en vraagt volgende suggesties mee te nemen in het dossier ter beslissing: