Terug
Gepubliceerd op 22/12/2020

2020_CBS_03718 - Delegatie van handtekening - algemeen directeur - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 21/12/2020 - 13:00 Bureel AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Ben Van Looveren, Marlon Pareijn, Francois Mylle

Afwezig

Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis
2020_CBS_03718 - Delegatie van handtekening - algemeen directeur - Goedkeuren 2020_CBS_03718 - Delegatie van handtekening - algemeen directeur - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

In vergadering van het college van burgemeester en schepenen van 25 juni 2018 werd dhr. François Mylle aangesteld in de functie van algemeen directeur van de stad Geel.

In de hoedanigheid van algemeen directeur en in uitvoering van artikel 272 van het decreet lokaal bestuur is hij gehouden tot ondertekening van alle girale betalingen.

Deze bevoegdheid kan hij delegeren aan één of meerdere personeelsleden.

In de hoedanigheid van algemeen directeur en in uitvoering van artikel 279 van het decreet lokaal bestuur is hij gehouden tot ondertekening van:

  • de reglementen, verordeningen, beslissingen en akten van de gemeenteraad, en alle andere stukken of briefwisseling die specifiek betrekking hebben op de gemeenteraad
  • de reglementen, beslissingen en akten van de raad voor maatschappelijk welzijn, en alle andere stukken of briefwisseling die specifiek betrekking hebben op de raad voor maatschappelijk welzijn

  • de reglementen, verordeningen, beslissingen en akten van de burgemeester en van het college van burgemeester en schepenen
  • de reglementen, beslissingen en akten van het vast bureau

  • de beslissingen en akten van de voorzitter van het vast bureau

  • de reglementen, de beslissingen en de briefwisseling van het bijzonder comité voor de sociale dienst

  • de beslissingen en akten van de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst

Artikel 283 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur zijn bevoegdheid tot ondertekening of medeondertekening kan opdragen aan een of meer personeelsleden van de gemeente, tenzij die bevoegdheid betrekking heeft op de ondertekening van de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn en van de notulen van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau. Zoals, in toepassing van artikel 196 decreet lokaal bestuur, is opgenomen in de beheersovereenkomst tussen gemeente en openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn kan hij die bevoegdheid ook toevertrouwen aan een of meer personeelsleden van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

De personeelsleden aan wie de opdracht tot ondertekening of medeondertekening is gegeven, vermelden die opdracht bij hun handtekening.

De algemeen directeur kan deze opdracht schriftelijk geven en deze kan altijd herroepen worden.

Juridische grond

Artikel 279 en 283 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

 

Argumentatie

De onderscheiden diensten van zowel gemeente als OCMW voeren heel wat schriftelijke communicatie naar medewerkers, maar ook naar gebruikers van de verschillende entiteiten.

Om de administratieve flow vlot te laten verlopen is het aangewezen een delegatie van handtekenbevoegdheid van de algemeen directeur naar medewerkers te doen voor die stukken die betrekking hebben op uitvoering van beslist beleid.

De algemeen directeur deelt de delegatie van haar bevoegdheden mee aan het bestuur en alle betrokkenen.

Als bijlage bij dit delegatiebesluit is ter verduidelijking een volledig overzicht van de delegaties van bevoegdheden toegevoegd. Deze bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het besluit van de algemeen directeur van 21/12/2020 over de delegatie van handtekenbevoegdheid:

  •  voor de eerste handtekening bij girale betalingen naar Hilde Borghs voor wat betreft bankverrichtingen van stad Geel en aan Annick Camps en Katleen Mannaerts voor wat betreft de eerste handtekening voor bankverrichtingen van het OCMW. 
  • voor de praktische afhandeling en verwerking van de personeelsdossiers voor volgende documenten wordt de handtekenbevoegdheid gedelegeerd:

    Documenten

    Informatie en voorbeelden

    Brieven over de afhandeling van de loonverwerking

    Informatie, simulaties, brieven in verband met inhouding loon

    Tewerkstellingsattesten/ Werkgeversattesten

    Verklaringen van anciënniteit, van tewerkstelling bij uitdiensttreding, verklaring voor verzekering gewaarborgd wonen, …

    Formulieren en briefwisseling bij uitdiensttreding

    C4, werkgeversattesten, vakantieattesten

    Formulieren en briefwisseling over verlofstelsels

    Formulieren voor RVA: C61, C61 SV, aanvragen aanmoedigingspremies, begeleidende brieven voor besluiten algemeen directeur

    Formulieren en briefwisseling over vorming, training en opleiding

    Uitnodigingen voor interne opleidingen, communicatie rond besluiten VTO

    Formulieren en briefwisseling over arbeidsongevallen

    Begeleidende brieven bij besluiten CBS: consolidatie arbeidsongeval, niet-erkenning van een arbeidsongeval. Begeleidende brief aan Fonds voor Arbeidsongevallen bij een niet-erkend arbeidsongeval

    Formulieren en briefwisseling over de organisatie van de medische onderzoeken

    Uitnodigingsbrieven voor medische onderzoeken

    Briefwisseling over werving en selectie

    Praktische afhandeling dossiers werving en selectie:

    • Uitnodigingen selectieproeven: schriftelijk/praktisch, mondeling, psychotechnische proeven
    • Melding niet-geldige kandidatuur
    • Communicatie stappen in selectieprocedure: geslaagd/niet geslaagd proeven, datum indiensttreding, oproep vanuit werfreserve
    • Communicatie rond aanstelling, opnemen in werfreserve, stopzetten procedure, verlengen termijn indienen kandidaturen (getekend besluit toevoegen)

Deze handtekeningbevoegdheid wordt gedelegeerd aan: Karen Lambaerts, deskundige; Geert Peeters, hoofdadviseur; Elke Raeymaekers, diensthoofd; Dorien Swolfs, administratief medewerker; Wendy Thijs, deskundige; Lin Vermeiren, administratief medewerker; Ine Winters, beleidsadviseur; Carmen Haxelmans, administratief medewerker; Annick Camps, stafmedewerker; Caroline Vervecken, administratief medewerker, Katleen Mannaerts, deskundige, Christine Boeckmans, beleidsadviseur welzijn, Carolien Szczudlo, administratief medewerker; Heidi Geerinckx, administratief medewerker; Lien Peeters, deskundige; Bert De Boel, administratief medewerker, ongeacht of zij bij het OCMW of de stad in dienst zijn. 

  • voor de verwerking van de RIZIV-administratie van woonzorgcentrum Wedbos aan de directeur van woonzorgcentrum Wedbos.
  • voor de verwerking van de bewonersadministratie van woonzorgcentrum Wedbos aan de maatschappelijk assistenten van woonzorgcentrum Wedbos.
  • voor de administratieve verwerking van de beslissingen van het bijzonder comité voor de sociale dienst en de GPMI-overeenkomsten aan Katrijn Bamps (diensthoofd sociale dienst) en Nele Vanhoof (sectormanager burger en welzijn), in deze volgorde op te nemen.

Artikel 2

Met dit besluit van delegaties van bevoegdheden (en handtekeningen) worden alle voorgaande besluiten in dit verband ingetrokken en wordt een nieuw geïntegreerd besluit genomen. Deze delegaties bevestigen het toevertrouwen van de corresponderende bevoegdheid aan de betrokken medewerkers.

Artikel 3

Als bijlage bij dit delegatiebesluit is als verduidelijking een volledig overzicht van de delegaties van bevoegdheden toegevoegd. De algemeen directeur delegeert hierbij zijn bevoegdheid (en handtekening) onder zijn verantwoordelijkheid aan de opgesomde medewerkers die de huidige functiehouders zijn van de vermelde functies. Deze delegatie gaat over op hun opvolgers en behoort tot hun functiebeschrijving.

Deze bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit treedt in werking vanaf 1 januari 2021.