Wij nemen het ininitiatief tot het proactief contacteren van oudere Gelenaars mede op vraag/suggestie van de gemeenteraad, de bevoegde schepenen en het sectoroverleg Burger en Welzijn.
Wij zullen de betrokken inwoners dan ook contacteren in in naam van het lokaal bestuur.
Naar de senioren die we kunnen bereiken zullen we een (haalbaar) contact- en ondersteuningsaanbod formuleren. Inwoners met een vraag of nood aan ondersteuning kunnen zo gedetecteerd worden. Wij weten ook dat nogal wat oudere Gelenaars erg geïsoleerd leven en last hebben van eenzaamheidsgevoelens. Velen zullen ook blij zijn met de aangereikte telefonische contactmogelijkheid en het luisterend oor daarbij, ook zonder dat ze concrete hulpvragen hebben of willen voorleggen.
De proactieve telefonische contactname zien we in de lijn van het initiatief GeelZorgt. Het voegt er de outreachende dimensie aan toe. Naar aanleiding van de tweede golf werd trouwens de actie GeelZorgt al terug opgeschaald en opnieuw onder de aandacht gebracht.
De telefoongesprekken werden inhoudelijk voorbereid door het uitwerken van een algemeen gespreksverloop. De telefonische contacten gebeuren door de medewerkers van de dienst sociale zorg, hierin bijgestaan door collega's uit andere diensten of sectoren die tijdelijk hun normale opdrachten niet helemaal kunnen uitvoeren.
De contactnames en eventuele afspraken worden genoteerd in een specifiek hiervoor bedoeld gegevensbestand. Dit is een beveiligd bestand waartoe alleen geregistreerde gebruikers (gebruikersnaam en wachtwoord) toegang hebben. Dit bestand dient enkel en alleen om de telefoongesprekken te kunnen organiseren en eventuele vragen naar vervolghulp te kunnen registreren en door te geven.
Om de beoogde doelgroep te kunnen contacteren hebben we natuurlijk gegevens nodig die we hiervoor mogen gebruiken. Daarom willen we vanuit de dienst burgerzaken hiervoor een lijst aangereikt krijgen met volgende gegevens over de Geelse burgers die 75 jaar of ouder zijn: naam, voornaam, geslacht, volledig adres, geboortedatum, burgerlijke staat, wettelijke samenwoning, naam en voornaam partner, geboortedatum partner.
De lijst die door de dienst burgerzaken ter beschikking zou worden gesteld zal alleen voor dit doel (een aanbod van algemeen nut) worden gebruikt. Na de corona-maatregelen worden alle verkregen en verwerkte gegevens vernietigd.
Artikel 2 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Omzendbrief Binnenlands Bestuur van 1 juli 2011 (2011/2) over de raadpleging van de bevolkingsregisters voor interne doeleinden
Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
De onderrichtingen voor het houden van bevolkingsregisters.
In het kader van het ondersteunen van onze ouder wordende Geelse bevolking tijdens de Corona-crisis wordt goedkeuring gevraagd om alle inwoners van Geel vanaf de leeftijd van 75 jaar (geboortejaar 1945 en vroeger) telefonisch te contacteren
Door de maatregelen die door de hogere overheden zijn genomen om de verdere verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan, hebben burgers, ouderen in het bijzonder, nog maar weinig sociale contacten.
Het is ook niet zeker dat alle oudere Gelenaars met een vraag of nood aan ondersteuning of hulpverlening de weg zelf al hebben gevonden binnen het bestaande aanbod.
Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming om tijdens de tweede golf van de Corona-crisis de doelgroep van 75-jarige Gelenaars of ouder, pro-actief telefonisch te contacteren. Deze outreachtende actie zal gebeuren vanuit de dienst sociale zorg, onder supervisie van het diensthoofd en eventueel met bijkomende inzet van medewerkers uit andere diensten van het lokaal bestuur.
Het College van Burgemeester en Schepenen beslist dat de dienst burgerzaken de nodige gegevens mag ter beschikking stellen opdat het initiatief ook praktisch kan worden gerealiseerd. Concreet mag de dienst burgerzaken een lijst of lijsten ter beschikking stellen met volgende persoonsgegevens van alle Geelse 75 plussers: naam, voornaam, geslacht, volledig adres, geboortedatum, burgerlijke staat, wettelijke samenwoning, naam en voornaam partner, geboortedatum partner.
Concreet geeft het college van burgemeester en schepenen toelating om het bestand dat bij de eerste golf werd afgeleverd te vernieuwen.
De medewerkers van het lokaal bestuur die toegang zullen hebben tot deze gegevens moeten systematisch en nominatief worden geregistreerd.
Het College van Burgemeester en Schepenen beslist bijkomend dat de voorwaarden voor het verkrijgen van deze gegevens de volgende zijn:
1. De personen die toegang hebben tot de informatiegegevens worden voldoende geïnformeerd over de aspecten uit de privacy wetgeving, zijnde
2. Om fouten (ongepaste of overbodige contactnames, bijvoorbeeld bij overlijden of verhuizing) te vermijden mag de dienst burgerzaken regelmatig een update van deze lijsten bezorgen.