Terug
Gepubliceerd op 21/12/2020

2020_GR_00238 - Belasting op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR systeem

Gemeenteraad
do 17/12/2020 - 20:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Van Laer, Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Griet Verhesen, Brigitte Kempen, Pieter Verhesen, Noël Devos, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, Luc Verguts, Elhasbia Zayou, Ivan Wartel, Pieter Cowé, Benny Eyckmans, Tinne Vangeel, Greet Bakelants, Lea Neyens, Tinne Van Gelder, Evelien Lievens, myriam smets, Greet Daems, Petra Gyesbreghs, Timmy Vanuytsel, Lieselotte Thys, Dirk Kennis, Tom Corstjens, Fonsy Bellinckx, Griet Ceusters, Francois Mylle, Anne De Poorter

Afwezig

Bart Julliams, Marlon Pareijn, Patrick Graux, Leen Verhesen

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Luc Van Laer

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00238 - Belasting op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR systeem
Goedgekeurd

Aanwezig

Luc Van Laer, Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Griet Verhesen, Brigitte Kempen, Pieter Verhesen, Noël Devos, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, Luc Verguts, Elhasbia Zayou, Ivan Wartel, Pieter Cowé, Benny Eyckmans, Tinne Vangeel, Greet Bakelants, Lea Neyens, Tinne Van Gelder, Evelien Lievens, myriam smets, Greet Daems, Petra Gyesbreghs, Timmy Vanuytsel, Lieselotte Thys, Dirk Kennis, Tom Corstjens, Fonsy Bellinckx, Griet Ceusters, Francois Mylle, Anne De Poorter
Stemmen voor 18
Evelien Lievens, Nadine Laeremans, Benny Eyckmans, Griet Smaers, Fonsy Bellinckx, Vera Celis, Ben Van Looveren, Brigitte Kempen, Tinne Vangeel, Marleen Verboven, Griet Ceusters, Griet Verhesen, Lea Neyens, Tom Corstjens, Luc Verguts, Pieter Cowé, Pieter Verhesen, Luc Van Laer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 12
Greet Daems, myriam smets, Noël Devos, Ivan Wartel, Greet Bakelants, Elhasbia Zayou, Dirk Kennis, Lieselotte Thys, Petra Gyesbreghs, Rosa Van Cleempoel, Timmy Vanuytsel, Tinne Van Gelder
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00238 - Belasting op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR systeem 2020_GR_00238 - Belasting op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR systeem

Motivering

Aanleiding en context

Het stadsbestuur wil een belasting heffen om de financiële noden te lenigen die het gevolg zijn van de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem.

De beslissing van de gemeenteraad van 6 november 1995 en 4 december 2006 houdende beheersoverdracht aan de intergemeentelijke vereniging IOK Afvalbeheer voor de activiteiten inzake afvalbeheer, zoals verwoord in artikel 4 van de statuten van IOK Afvalbeheer.

De beslissing van de gemeenteraad van 4 december 2006 houdende participatie in het DIFTAR project van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer.

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 10 november 2006 om vanaf 1 juli 2007 het DIFTAR-systeem in te voeren bij de huis-aan-huis inzameling van restafval, GFT en grof vuil.

Dit reglement vervangt het reglement “Belasting op ophaling en verwerking van afval” goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 december 2019.

Argumentatie

Het DIFTAR-systeem impliceert dat huisvuil aangeboden moet worden in daartoe voorziene grijze container met elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd. Bij grote(re) appartementsgebouwen en gebouwencomplexen geniet echter de collectieve inzameling aan de hand van ondergrondse huisvuilcontainer(s) de voorkeur. Zo kan er vermeden worden dat grote aantallen containers op één plaats langs de openbare weg worden aangeboden. In dat geval zal er geen individuele grijze huisvuilcontainer maar een toegangspas uitgereikt worden waarmee er toegang verleend wordt tot de ondergrondse container. Het aangeboden huisvuil wordt niet gewogen maar geregistreerd per volume aan de hand van de toegangspas voor 30 of 60 liter. Dit volume refereert naar de schuifgroottes die in de ondergrondse huisvuilcontainer is voorzien. Op basis van de programmatie van de toegangspas gaat de bijhorende schuif open.

Het thuiscomposteren van het gft heeft de voorkeur op de selectieve inzameling. Bijgevolg heeft elke inwoner van de stad Geel de keuze tussen gratis thuiscomposteren en betalende huis-aan-huisinzameling van gft. In dit laatste geval dient het gft, zoals bij huisvuil, aangeboden te worden in daartoe voorziene groene container met elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd.

Daarnaast wordt grof vuil tevens huis-aan-huis ingezameld, gewogen en geregistreerd binnen het DIFTAR-systeem.

Tot slot worden verschillende afvalstoffen huis-aan-huis, via wijkinzameling of selectief via het recyclagepark ingezameld.

De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden verhaald op de aanbieders. Dit gebeurt aan de hand van een vaste en een variabele contantbelasting. De variabele contantbelasting wordt gedifferentieerd in functie van de afvalstof en in functie van het aangeboden gewicht of volume. Hierdoor kan de stad Geel deels het principe “de vervuiler betaalt” toepassen, waarbij prioriteit verleend wordt aan afvalvoorkoming, in tweede instantie hergebruik en tenslotte recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.

Een vaste contantbelasting is verschuldigd voor:

  • de gescheiden huis-aan-huisinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
  • de wijkinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
  • de toegang tot het recyclagepark en de verwerking van niet-betalende afvalstoffen op het recyclagepark;
  • de algemene reinheid van de stad Geel.

Voor de ophaling en verwerking van het aangeboden huisvuil en gft en grof vuil/steenpuin/snoeihout is een contantbelasting voor de ingezamelde hoeveelheden afval verschuldigd. De verrekening gebeurt per kilogram of per volume, met de mogelijkheid voor de aanrekening van een bijkomende aanrijkost. Bij de vaststelling van de kilogramtarieven wordt er rekening gehouden met de minimum- en maximumtarieven die vastgelegd zijn in het VLAREMA. Deze kunnen jaarlijks geïndexeerd worden. Gezien wegen niet mogelijk is bij de ondergrondse huisvuilcontainer, is het kilogramtarief niet van toepassing maar wel een volumetarief op basis van een 30- of 60-liter zak. Deze volumetarieven zijn gebaseerd op het kilogramtarief en worden omgerekend volgens de tabel in bijlage 5.1.4. van het VLAREMA. Deze manier van kostenaanrekening wordt gelijk geacht aan het weegsysteem. De omrekeningtabel stelt dat een huisvuilzak van 60 liter gelijk aan 7,5 kilogram huisvuil. Een huisvuilzak van 30 liter wordt bijgevolg gelijkgesteld aan 3,75 kilogram huisvuil.

Tot slot zijn er specifieke contantbelastingen voorzien voor:

  • de terbeschikkingstelling van gft-containers, grote rolcontainers van 1.100 liter, ondergrondse containers, evenementencontainers;
  • het gebruik van een slot;
  • de vervanging of herstelling van de (onderdelen van een) container of de vervanging van de toegangspas;
  • de omruiling van een container.

Bij de vaststelling van de contantbelastingen in dit reglement is de financiële toestand van de stad Geel in acht genomen. De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën. De gemeentelijke inkomsten en uitgaven dienen in evenwicht te zijn.

Juridische grond

Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen;

Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;

Het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (Materialendecreet), in het bijzonder artikel 26;

Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (VLAREMA), in het bijzonder art. 5.1.1 e.v.;

Het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval, goedgekeurd op 16 september 2016 door de Vlaamse regering, en latere wijzigingen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Definities

§1. Op de afvalstoffen vermeld in dit reglement zijn de definities van het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval van toepassing.
§2. Aansluitpunt: een adres dat geregistreerd staat in het DIFTAR-systeem.
§3. Container: een mobiel inzamelrecipiënt dat gebruikt wordt voor de inzameling van afvalstoffen vermeld in dit reglement.
§4. Ondergrondse container: een inzamelrecipiënt die vast onder de grond is geplaatst en die gebruikt wordt voor de inzameling van afvalstoffen vermeld in dit reglement.
§5. Toegangspas: een digitale kaart waarmee toegang wordt verleend tot een ondergrondse container.

Artikel 2

Basis

De stad Geel heft voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025 een belasting op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem.

Artikel 3

Belastingplichtige

De contantbelastingen in artikel 5 zijn per aansluitpunt hoofdelijk verschuldigd door:

  • de referentiepersoon of andere leden van een (één- of meerhoofdig) gezin, die op het aansluitpunt ingeschreven is/zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister, verder omschreven als “gezin”, uitgezonderd studenten (personen met een inschrijvingsbewijs van de hogeschool/universiteit of die jonger zijn dan 18 jaar) die in de bevolkingsregisters of in het vreemdelingenregister ingeschreven zijn op het adres van een vergund studentenhuis.
  • iedere natuurlijke persoon die ingestapt is in het DIFTAR-systeem, zonder op het aansluitpunt ingeschreven te zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister, verder omschreven als “2de verblijf”;
  • ieder natuurlijke of rechtspersoon die een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent, en die ingestapt is in het DIFTAR-systeem, verder omschreven als “bedrijf”;
  • iedere natuurlijke of rechtspersoon die een gebouw beheert (eigenaar, vereniging van mede-eigenaars, syndicus …), en die ingestapt is in het DIFTAR-systeem;
  • verenigingen, scholen, gemeenschapshuizen, rusthuizen, openbare en semi-openbare instellingen … die ingestapt zijn in het DIFTAR-systeem.


Artikel 4

Grondslag - toekenningsregels

Het huisvuil wordt aangeboden in een grijze container, tenzij de belastingplichtige door middel van een toegangspas toegang heeft tot een ondergrondse huisvuilcontainer. In dit laatste geval wordt er per aansluitpunt één toegangspas voor 30 of 60 liter ter beschikking gesteld.

Het gft wordt aangeboden in een groene container. 

Grof vuil wordt los aangeboden.

De containers en/of toegangspassen worden in opdracht van de stad Geel via IOK Afvalbeheer ter beschikking gesteld en blijven eigendom van IOK Afvalbeheer. Ze bevatten een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de normale gebruiker is gekend. Ze behoren toe aan de fysieke locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.

Per aansluitpunt zijn de volgende toekenningsregels voor de containers van toepassing:

  • standaardvolume:
    • Voor huisvuil is het standaardvolume een container van 120 of 240 liter.
    • Voor gft is het standaardvolume een container van 120 liter. Er is voor gft geen container van 240 liter beschikbaar.
  • maximaal toekenbaar volume:
    • Voor huisvuil en gft is het maximaal toekenbare volume voor een gezin, 2de verblijf en een bedrijf 240 liter. 
  • container van 40 liter:
    • Voor de volgende aansluitpunten kan er afgeweken worden van het standaardvolume met de nodige containers van 40 liter:
      • appartement, studentenkamer of studio
      • aanéénsluitende bebouwing
      • assistentie- of bejaardenwoning
      • verder dan 150 meter afgelegen van de reguliere ophaalronde 
  • container van 1.100 liter:
    • Voor de volgende aansluitpunten kan er afgeweken worden van het standaardvolume van het standaardvolume met een container van 1.100 liter:
      • jeugd-, cultuur-, sport- en andere verenigingen
      • gemeenschapshuizen en rusthuizen
      • scholen
      • openbare en semi-openbare instellingen
      • kerkfabrieken

Gemotiveerde afwijkingen op deze toekenningsregels worden beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 5

Tarief

§1. Vaste kost:

Per aansluitpunt is een vaste contantbelasting van 3,60 euro per maand verschuldigd voor:

  • de gescheiden huis-aan-huisinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
  • de wijkinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
  • de toegang tot het recyclagepark en de verwerking van niet-betalende afvalstoffen op het recyclagepark;
  • de algemene reinheid van de stad Geel.

§2. Containerkosten:

Voor onderstaande containers is een contantbelasting verschuldigd, die per maand wordt verrekend:

Type container

Tarief per maand

40 liter container: gft

1,17 euro voor de eerste container en

0 euro per bijkomende container

120 liter container: gft

1,17 euro voor de eerste container en

1,17 euro per bijkomende container

1.100 liter container: gft

3,60 euro voor de eerste container en

3,60 euro per bijkomende container

1.100 liter container: huisvuil

3,60 euro voor de eerste container en

3,60 euro per bijkomende container

ondergrondse container: huisvuil

35 euro per container

ondergrondse container: papier

35 euro per container

ondergrondse container: glas

35 euro per container

ondergrondse container: PMD

35 euro per container

§3. Slotkosten:

Voor het gebruik van een slot is een eenmalige contantbelasting van 35,00 euro per container verschuldigd.

§4.  Variabele kosten:

Voor de ingezamelde hoeveelheden afval is een contantbelasting verschuldigd, die na elke aanbieding wordt verrekend. Deze verrekening gebeurt per kilogram of per volume, met de mogelijkheid voor de aanrekening van een bijkomende aanrijkost:

 

Tarief 

container: huisvuil

  0,24 euro per kilogram

container: gft

  0,10 euro per kilogram

ophaling (op afroep): grof vuil

  0,24 euro per kilogram, en

10,00 euro aanrijkost per ophaalbeurt

ondergrondse container: huisvuil 

  0,90 euro per aanbieding van de toegangspas van 30 liter

  1,80 euro per aanbieding van de toegangspas van 60 liter

Alle bedragen worden na elke aanbieding afgerond op 2 cijfers na de komma.

§5. Vervangings- of herstellingskosten:

Voor de vervanging of herstelling van de (onderdelen van een) container of de vervanging van de toegangspas is een contantbelasting verschuldigd:

 

Tarief

40 liter

container

120 liter

container

240 liter

container

1.100 liter

container

ondergrondse

container

wiel met wielas

/

4,39 euro

4,44 euro

/

/

deksel met dekselas

6,93 euro

3,38 euro

4,69 euro

/

/

beugel

4,09 euro

/

/

/

/

romp

22,31 euro

20,91 euro

26,16 euro

/

/

slot

35,00 euro

35,00 euro

35,00 euro

35,00 euro

/

elektronische

gegevensdrager

7,34 euro

7,34 euro

7,34 euro

7,34 euro

/

container

33,34 euro

28,68 euro

35,30 euro

242,99 euro

/

toegangspas

/

/

/

/

 5,00 euro

De vervangings- of herstellingskosten zijn niet verschuldigd wanneer de containergebruiker of de houder van een toegangspas het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging niet werd veroorzaakt door zijn nalatigheid.

§6. Omruilingskosten:

De omruiling naar een ander containerformaat is éénmalig gratis bij wijziging van de gezinssituatie of bij aanmelding van nieuwe containergebruikers.

Voor een omruiling om andere redenen is een contantbelasting van 10,00 euro per container verschuldigd.

§7. Indexering: 

De kilogramtarieven, vermeld in artikel 5 §4, worden jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptieprijsindex.

De tarieven worden vermenigvuldigd met een factor:

  • met in de teller de consumptieprijsindex die van toepassing was in september van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het tarief wordt gewijzigd, en
  • met in de noemer de consumptieprijsindex die van toepassing was in september 2020.

Het zo verkregen getal wordt naar beneden afgerond op 2 cijfers na de komma. 

De kilogramtarieven worden enkel geïndexeerd indien een even tarief na afronding op 2 cijfers na de komma bereikt wordt.

De volumetarieven, vermeld in artikel 5 §4, worden niet zelfstandig geïndexeerd maar worden, in geval van tariefwijziging van de kilogramtarieven, eveneens aangepast volgens de omrekensleutel in VLAREMA bijlage 5.1.4.

De aanrijkost voor een ophaling op afroep, vermeld in artikel 5 §4, wordt niet geïndexeerd.

Artikel 6

Vrijstellingen

Voor dit reglement zijn vrijgesteld:

Studenten (personen met een inschrijvingsbewijs van de hogeschool/universiteit of die jonger zijn dan 18 jaar) die in de bevolkingsregisters of in het vreemdelingenregister ingeschreven zijn op het adres van een vergunde studentenwoning.

Artikel 7

Wijze van innen – contantbelasting

De contantbelastingen in artikel 5 worden geïnd via een provisie die vooraf te betalen is.

De betalingsuitnodigingen voor de provisie worden door IOK Afvalbeheer verzonden, in opdracht van de financieel directeur van de stad Geel.

Het bedrag van de eerste betalingsuitnodiging is afhankelijk van de toegekende containers en/of toegangspassen per aansluitpunt:

 

Bedrag van de 

eerste betalingsuitnodiging

aansluitpunt met één of meerdere containers van 40, 120 en/of 240 liter en/of een toegangspas voor de ondergrondse container

     80,00 euro

aansluitpunt met één of meerdere containers van 1 100 liter

   260,00 euro

aansluitpunt met één of meerdere ondergrondse containers

1.800,00 euro

 Zodra de provisie lager is dan een bepaald bedrag, het drempelbedrag, wordt een nieuwe betalingsuitnodiging verzonden. Het drempelbedrag is afhankelijk van de toegekende containers en/of toegangspassen per aansluitpunt:

 

Drempelbedrag

aansluitpunt met één of meerdere containers van 40, 120 en/of 240 liter en/of een toegangspas voor de ondergrondse container

  10,00 euro

aansluitpunt met één of meerdere containers van 1.100 liter

  50,00 euro

aansluitpunt met één of meerdere ondergrondse containers

200,00 euro

 Het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging is afhankelijk van de afvalhistoriek van de belastingplichtige:

 

Bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging

afvalhistoriek 

< 3 maanden

bedrag van de eerste betalingsuitnodiging + negatieve saldo van de provisie

afvalhistoriek 

> 3 maanden

bedrag is gebaseerd op het geraamde gebruik van het DIFTAR-systeem voor 1 jaar
 + negatieve saldo van de provisie

 In geval van afmelding naar aanleiding van een verhuis, overlijden, stopzetting,… wordt het resterende bedrag van de provisie teruggestort op het rekeningnummer van de belastingplichtige.

De afmelding moet uitdrukkelijk door de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger gebeuren.

Na afmelding worden de containers en/of de toegangspas voor verder gebruik geblokkeerd.

Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd op de provisie, wordt de openstaande schuld ingekohierd.

Artikel 8

Procedure

De vestiging en invordering van de belastingen en ook de geschillen gebeuren volgens het decreet van 30 mei 2008 over de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen en aanvullingen.

Artikel 9

Bezwaren

De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.

Het bezwaar moet, schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. Als deze vormvereisten niet nageleefd worden, dan is het bezwaar nietig.

De belastingplichtige dient het bezwaar in binnen een termijn van drie maanden, te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van het aanslagbiljet.

Als de belastingplichtige wil gehoord te worden, dan moet hij daar uitdrukkelijk om vragen in zijn bezwaar.

Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.

Artikel 10

Bekendmaking

Een afschrift van dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan IOK Afvalbeheer en OVAM.

Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid bezorgd.

Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.