Terug
Gepubliceerd op 10/11/2020

2020_GR_00169 - Herziening multiplicator prijssubsidie AGB sport nav aanpassing meerjarenplan 2020 - Goedkeuren

Gemeenteraad
ma 09/11/2020 - 20:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Van Laer, Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Bart Julliams, Griet Verhesen, Brigitte Kempen, Pieter Verhesen, Noël Devos, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, Luc Verguts, Elhasbia Zayou, Ivan Wartel, Pieter Cowé, Marlon Pareijn, Benny Eyckmans, Tinne Vangeel, Greet Bakelants, Lea Neyens, Tinne Van Gelder, Evelien Lievens, myriam smets, Greet Daems, Petra Gyesbreghs, Timmy Vanuytsel, Lieselotte Thys, Dirk Kennis, Tom Corstjens, Fonsy Bellinckx, Griet Ceusters, Francois Mylle

Afwezig

Patrick Graux, Ria Van den Eynde

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Luc Van Laer
2020_GR_00169 - Herziening multiplicator prijssubsidie AGB sport nav aanpassing meerjarenplan 2020 - Goedkeuren 2020_GR_00169 - Herziening multiplicator prijssubsidie AGB sport nav aanpassing meerjarenplan 2020 - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Kader -  Beslissing BTW E.T. 129.288 d.d. 19-01-2016

De vraag werd opgeworpen of het louter vermelden van een winstoogmerk (al dan niet gepaard gaand met de mogelijkheid van winstuitkering) op zich volstaat om een AGB uit te sluiten van sommige vrijstellingen inzake BTW, in het licht van de bijzondere band die bestaat tussen een AGB en zijn gemeente of stad.

De beslissing BTW nr E.T.129.288 d.d. 19-01-2016 stelt dat de administratie zal onderzoeken of de statutaire bepalingen niet louter theoretisch zijn en kan desgevallend besluiten dat de vrijstellingen (art.44 van het BTW-wetboek) alsnog van toepassing zijn. Wat zoveel wil zeggen dat het recht op aftrek van het AGB voor bepaalde activiteiten die onder art.44 vallen zullen opgeheven worden.

Om uit te maken of een AGB al dan niet moet aangemerkt worden als een instelling zonder winstoogmerk moet ook rekening gehouden worden met de volgende elementen:

* voor het bepalen van de winst moet rekening gehouden worden met het boekhoudkundig resultaat (met inbegrip van de afschrijvingen, aanleggen van provisies,...) en mag men niet louter vergleijken tussen het boek voor inkomende facturen enerzijds en het boek voor uitgaande facturen anderzijds.

* het resultaat van de globale activiteit (dus niet activiteit per activiteit) van de instelling dient in aanmerking genomen te worden. Er wordt evenwel geen rekening gehouden met uitzonderlijke opbrengsten (vb. de inkomsten uit onroerende en financiële transacties) De winst/verlies- positie moet structureel zijn en onafhankelijk van toevallige gebeurtenissen langs inkomsten- of uitgavenzijde.

In dat verband kunnen de werkingssubsidies die door de gemeente aan het AGB worden ter beschikking gesteld, gelet op de nauwe band tussen het AGB en de gemeente, niet worden aangemerkt als ontvangsten uit een bepaalde activiteit. De werkingssubsidies mogen bijgevolg niet als bijkomende ontvangsten worden aangemerkt en mogen evenmin in mindering worden gebracht van de gedane kosten voor het bepalen van eht boekhoudkundig resultaat. Men kan hierbij niet terugkomen op beslissingen van de Dienst Voorafgaande Beslissingen die in het verleden zijn genomen en die stellen dat werkingssubsidies toch in aanmekering worden genomen voor de beoordeling van het winstoogmerk. De AGB's die een dergelijke beslissing hebben bekomen behouden hun juridische zekerheid van de door de administratie ingenomen standpunten onder voorwaarden van die individuele beslissing en mits de omstandigheden overeenstemmen met deze van de aanvraag maar slecht voor de geldigheidsduur van die individuele beslissing.

De door de gemeente aan het AGB toegekende subsidies die rechtstreeks verband houden met de prijs behoren tot de maatstaf van heffing van de BTW en mogen dan ook worden gevoegd bij de overige ontvangsten uit een bepaalde activiteit om te bepalen of de statutaire bepalingen inzake winstoogmerk en het doel winsten uit te keren al dan niet theoretisch zijn.

Kort samengevat wil dit dus zeggen dat wanneer de gemeente beslist om een prijssubsidie toe te kennen ipv werkingssubsidie dat dit bedrag wel deel uitmaakt van de ontvangsten om de winstgevendheid te berekenen. Kiezen zij om dit niet te doen dan is het AGB sport verlieslatend en zal het zijn BTW-statuut verliezen.

Tot slot wordt de aandacht erop gevestigd dat prijssubsidies enkel voor de toekomst kunnen worden vastgesteld of aangepast en niet voor het verleden. Zo is het mogelijk om in de loop van het boekjaar het bedrag van de prijssubsidies aan te passen, maar dan enkel voor de toekomst en niet voor het verleden.

Argumentatie

Een correcte budgettering is uitermate belangrijk bij het bepalen van de multiplicator (= het getal dat de stad betaalt bovenop het bedrag van dat de burger betaalt bv. inkom zwembad kost 2 eur voor burger - multiplicator = 5 - stad betaalt 10 eur aan AGB - totale ticketprijs = 15 eur)

Er moet dus op regelmatige tijdstippen bekeken worden of het budget in de lijn van de verwachtingen ligt.

Een overschatting van de exploitatiekosten of het niet uitvoeren van geplande investeringen die ingeschreven zijn in het budget betekent dus ook een overschatting van de prijssubsidie. Deze overschatting leidt ook naar extra belasting.

Op basis van de nieuwe gegevens die beschikbaar zijn komen we uit op een nieuwe factor van 0.84 Deze wordt toegepast op de inkomsten zwembad.

 

Adviezen

Financiën Stad Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de nieuwe multiplicator AGB sport van 0.84 goed nav de aanpassingen die gebeurd zijn in het meerjarenplan. Deze zal ingaan na goedkeuring door de gemeenteraad op 10/11/2020.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de prijslijst van AGB sport in bijlage goed die ingaat op 10/11/2020 na goedkeuring op de gemeenteraad.