Het lokale bestuur moet actie ondernemen om de vergaderingen van de bestuursorganen op een veilige manier te kunnen laten verlopen.
Voor volgende bestuursorganen moet een regeling getroffen worden:
In het Ministerieel Besluit van 23 maart 2020 is beslist dat er zo veel als mogelijk dient ingezet te worden op het telethuiswerk, ook voor de essentiële dienstverlening. Indien er niet kan thuisgewerkt worden, moeten de regels van de 'social distancing' gerespecteerd worden.
Om dit op de meest veilige manier te laten verlopen en zo op de best mogelijke manier de verspreiding van het COVID- 19 virus tegen te gaan, wordt er beslist om de vergaderingen van de bestuursorganen digitaal te laten verlopen.
De algemeen directeur of de secretaris van het orgaan leidt de digitale vergadering en zorgt ervoor dat ieder lid zal kunnen deelnemen aan de vergadering. Ieder lid ontvangt een vergaderverzoek, zoals voorheen, enkel zal iedereen nu van thuis uit kunnen deelnemen aan de vergadering en is de fysieke aanwezigheid niet vereist.
De digitale vergaderingen zullen georganiseerd worden via de daartoe gebruikelijke ict-applicaties, bijvoorbeeld webex, microsoft teams of elke andere applicatie die zich leent tot het organiseren van een digitale vergadering.
Er is op dit ogenblik een wereldwijde verspreiding van het COVID-19 virus.
Om deze verspreiding in te dammen moet er op verschillende terreinen maatregelen genomen worden.
Momenteel zitten we in de federale fase. Op federaal niveau worden maatregelen genomen die gevolgd moeten worden door iedereen, alsook door de lokale besturen.
Dit zorgt ervoor dat het lokale bestuur actie moet ondernemen om deze maatregelen te kunnen naleven.
artikel 134,§1 Nieuwe Gemeentewet
artikel 135,§2 Nieuwe Gemeentewet
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 30 maart 2020 waarin de burgemeester beslist, op basis van artikel 134,§1 en 135,§2 van de Nieuwe Gemeentewet, om voor volgende bestuursorganen de vergaderingen digitaal te organiseren zolang de federale fase duurt:
Onder digitale vergadering wordt verstaan:
Het vergaderen via de daartoe bestemde toepassingen, zoals webex, microsoft Teams of elke andere applicatie die zich hiertoee leent.
De algemeen directeur of de secretaris van het bestuursorgaan zal voor de verschillende bestuursorganen de leden op een correcte manier toegang verlenen tot de applicatie zodat ze op een correcte manier kunnen deelnemen aan de vergadering.
Er zal hoofdzakelijk gebruik worden gemaakt van webex en microsoft teams, maar er wordt niet uitgesloten dat een andere applicatie zal gebruikt worden om de digitale vergadering te organiseren.