Terug
Gepubliceerd op 03/03/2020

2020_RMW_00004 - Statutenwijziging AZ Sint-Dimpna A.V. - Goedkeuren

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 02/03/2020 - 22:00 Ooievaarsnest
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Griet Smaers, Brigitte Kempen, Noël Devos, Pieter Cowé, Benny Eyckmans, Greet Daems, Petra Gyesbreghs, Marleen Verboven, Bart Julliams, Griet Verhesen, Timmy Vanuytsel, Pieter Verhesen, Evelien Lievens, Lieselotte Thys, Dirk Kennis, Nadine Laeremans, Tom Corstjens, Fonsy Bellinckx, Vera Celis, Luc Van Laer, Rosa Van Cleempoel, Ben Van Looveren, Luc Verguts, Ivan Wartel, Lea Neyens, Griet Ceusters, Tinne Van Gelder, Marlon Pareijn, Tinne Vangeel, Elhasbia Zayou, Greet Bakelants, Francois Mylle

Afwezig

Gareth Van der Velde, Patrick Graux

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Griet Smaers
2020_RMW_00004 - Statutenwijziging AZ Sint-Dimpna A.V. - Goedkeuren 2020_RMW_00004 - Statutenwijziging AZ Sint-Dimpna A.V. - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

In vergadering van 4 februari 2019 verleenden zowel de gemeenteraad als de OCMW-raad hun goedkeuring aan de statuten van de autonome verzorgingsinstelling Algemeen Ziekenhuis Sint-Dimpna te Geel.

Met mail van 21 januari 2020 verzoekt dhr. Jan Flament, CEO Algemeen Ziekenhuis Sint-Dimpna, om vernieuwde statuten ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad en aan de OCMW-raad.

Argumentatie

Het ziekenhuis dient bij elke statutenwijziging de goedkeuring te vragen van de Vlaamse regering (artikel 482, tweede lid DLB juncto artikel 500 DLB). De Vlaamse regering onderzoekt daarbij onder meer het volgende:

  • of er wijzigingen zijn die leiden tot een vermindering van de rechten / verzwaring van de plichten van de stad en het OCMW;
  • indien dergelijke wijzigingen voorhanden zijn: of het ziekenhuis de goedkeuring heeft gevraagd en gekregen van de gemeenteraad en de OCMW-raad.

Oordeelt de Vlaamse regering dat:

  • er wijzigingen zijn die leiden tot een vermindering van de rechten / verzwaring van de plichten van de stad en het OCMW, en
  • het ziekenhuis geen instemming heeft gevraagd van de gemeenteraad en de OCMW-raad,

dan zal de Vlaamse regering haar goedkeuring weigeren voor de tweede statutenwijziging.

Daarom kan U volgende zaken vinden:

  • in bijlage de nieuwe gecoördineerde statuten van het ziekenhuis
  • hieronder de oplijsting van wijzigingen van de statuten.

artikel uit de statuten

wijziging

vermindering rechten / verzwaring plichten OCMW en stad?

motivering

6, laatste lid

De toevoeging van de volgende zin aan het laatste lid van artikel 6 (zie onderlijning):

 

“Zij kan alleen of met andere verenigingen vzw’s en andere rechtspersonen oprichten en erin participeren binnen het wettelijk kader dat op haar van toepassing is. Zij kan tevens mandaten uitoefenen als lid, deelgenoot, bestuurder, vereffenaar, enzovoort in rechtspersonen waarin zij participeert of op een andere wijze betrokken is, inclusief de inbreng van de ziekenhuiswerking conform artikel 474, §4 decreet lokaal bestuur, artikel 475 decreet lokaal bestuur juncto artikel 496 decreet lokaal bestuur juncto artikel 500 decreet lokaal bestuur of artikel 507 decreet lokaal bestuur.”

Neen

De toegevoegde zin vormt een bevestiging van de decretale mogelijkheden waarover het ziekenhuis beschikt bij de overdracht van de ziekenhuiswerking.

 

Zonder deze toevoeging beschikt het ziekenhuis over dezelfde mogelijkheden. Hij moet de statuten immers toepassing conform het decreet over het lokaal bestuur (hierna het “DLB”).

 

Men kan dan ook besluiten dat deze toevoeging geen vermindering van de rechten / verzwaring van de plichten inhoudt voor de stad en/of het OCMW.

10, §2, tweede lid

De volgende herformulering van het tweede lid van artikel 10, §2, tweede lid (zie onderlijning en doorhaling):

 

“In het kader van een mogelijke verdere verzelfstandiging oprichting van een rechtspersoon of een deelname aan een rechtspersoon door de vereniging conform artikel 474, §4 decreet lokaal bestuur, artikel 475 decreet lokaal bestuur juncto artikel 496 decreet lokaal bestuur juncto artikel 500 decreet lokaal bestuur of artikel 507 decreet lokaal bestuur van de activiteiten van de vereniging binnen de wettelijke en decretale mogelijkheden kennen de leden-deelgenoten aan de vereniging het recht toe om onderdelen van de in §1 beschreven inbreng, geheel of gedeeltelijk, via een besluit van haar raad van bestuur, op haar beurt in te brengen of ter beschikking te stellen van deze rechtspersoon eventueel in de toekomst nog op te richten verder verzelfstandigde entiteiten waarin de leden-deelgenoten en/of de vereniging desgevallend zullen participeren. Dit op voorwaarde dat de verplichtingen die voor de vereniging voortvloeien uit de modaliteiten en voorwaarden van de inbreng zoals omschreven in §1 en in de in het eerste lid bedoelde overeenkomst worden gerespecteerd door de bedoelde verzelfstandigde entiteiten rechtspersoon.”

Neen

Het gaat om een herformulering bestaande uit de toevoeging van de rechtsgronden uit het DLB die een verdere overdracht van de ziekenhuiswerking door het ziekenhuis mogelijk maken.

 

Ook werden de termen “verzelfstandiging en verzelfstandigde entiteiten” geschrapt op verzoek van het ABB. Deze schrapping heeft geen gevolgen voor de “verzelfstandigingsmogelijkheden” van het ziekenhuis.

 

Zonder deze herformulering beschikt het ziekenhuis over dezelfde mogelijkheden. Hij moet de statuten immers toepassing conform het decreet over het lokaal bestuur (hierna het “DLB”).

 

Men kan dan ook besluiten dat deze herformulering geen vermindering van de rechten / verzwaring van de plichten inhoudt voor de stad en/of het OCMW.

12, §1, vierde streep

De volgende herformulering van de vierde streep van artikel 12, §1 (zie onderlijning en doorhaling):

 

 

“de goedkeuring bekrachtiging van de aanduiding van bestuurders-afgevaardigden door de bestuurders-deelgenoten;”

Neen

Het gaat om de herformulering van een bevoegdheid van de algemene vergadering van het ziekenhuis.

 

Deze herformulering vormt geen inhoudelijke wijziging van deze bevoegdheid. Deze herformulering heeft louter als doel de verduidelijking van de bevoegdheid.

 

Men kan dan ook besluiten dat deze herformulering geen vermindering van de rechten / verzwaring van de plichten inhoudt voor de stad en/of het OCMW.

13, §3

De volgende herformulering van de derde paragraaf van artikel 13 (zie onderlijning en doorhaling):

 

“Voor hoogdringende agendapunten kan de algemene vergadering gehouden worden met elektronische communicatiemiddelen, mits de oproeping deze werkwijze vermeldt en deze hoogdringendheid motiveert. De concrete modaliteiten worden volgens de voorwaarden en de modaliteiten uitgewerkt in het huishoudelijk reglement. Het lid-afgevaardigde dat deelneemt aan de algemene vergadering gehouden met elektronische communicatiemiddelen wordt geacht aanwezig te zijn op de algemene vergadering.”

Neen

Dit artikel wordt geherformuleerd zodat de vergaderingen vanop afstand moeten voldoen aan het huishoudelijk reglement. Dit reglement bevat de voorwaarden en de modaliteiten voor dergelijke vergadering.

 

Oorspronkelijk bevatten de statuten wel twee voorwaarden. Deze voorwaarden worden verplaatst naar het huishoudelijk reglement. Bijgevolg verandert deze herformulering niets aan de mogelijkheid om te vergaderen op afstand.

 

Men kan dan ook besluiten dat deze herformulering geen vermindering van de rechten / verzwaring van de plichten inhoudt voor de stad en/of het OCMW.

13, §4

De toevoeging van de volgende paragraaf aan artikel 13:

 

“De vergaderingen van de algemene vergadering zijn in principe openbaar. Artikel 28 decreet lokaal bestuur is van toepassing op deze vergaderingen.”

Neen

Het gaat om de bevestiging van de toepassing van een bepaling uit het DLB op de algemene vergadering van het ziekenhuis

 

Ook zonder deze toevoeging dient de algemene vergadering van het ziekenhuis deze bepaling na te leven.

 

Men kan dan ook besluiten dat deze herformulering geen vermindering van de rechten / verzwaring van de plichten inhoudt voor de stad en/of het OCMW.

15, derde lid

De volgende herformulering van het derde lid van artikel 15 (zie doorhaling):

 

“Het register met de notulen ligt op de zetel van de vereniging ter inzage van de leden-afgevaardigden van de leden-deelgenoten. Derden belanghebbenden kunnen aan de secretaris een gemotiveerd schriftelijk verzoek richten teneinde inzage te bekomen van de notulen. De secretaris oordeelt over het gevolg dat een dergelijk verzoek dient te worden gegeven overeenkomstig de toepasselijke regelgeving.”

Neen

Het gaat om een gelijkstelling van het artikel met de regelgeving over openbaarheid van bestuur. Deze regelgeving voorziet niet in de voorwaarden “belanghebbende” (voor de indiener van het verzoek) en “gemotiveerd” (voor het verzoek).

 

Ook zonder deze gelijkstelling dient het ziekenhuis deze statutaire bepaling toe te passen conform de regelgeving over openbaarheid van bestuur.

 

Men kan dan ook besluiten dat deze gelijkstelling geen vermindering van de rechten / verzwaring van de plichten inhoudt voor de stad en/of het OCMW.

16, §2 + 16, §5 + 16, §6 + 21, tweede lid

De volgende herformuleringen:

 

-       “deskundige” wordt “deskundige bestuurder”;

-       “bestuurder-expert” wordt “deskundige”;

-       “bestuurder-expert ad hoc” wordt “deskundige ad hoc”.

Neen

Het gaat louter om herformuleringen van de namen van bepaalde categorieën van personen die de raad van bestuur van het ziekenhuis (kunnen) bijwonen.

 

Men kan dan ook besluiten dat deze herformuleringen geen vermindering van de rechten / verzwaring van de plichten inhouden voor de stad en/of het OCMW.

 

 

Juridische grond

-Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn.
-OCMW-decreet van 19 december 2008.
-Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

 

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De OCMW-raad verleent goedkeuring aan de statutenwijziging van het Algemeen Ziekenhuis Sint-Dimpna A.V. te Geel.

Artikel 2

Van dit besluit wordt kennis gegeven aan AZ Sint-Dimpna AV, J.-B.Stessensstraat 2 - 2440 Geel.