Gelet op de stiptheidscijfers die reizigersvereniging Trein Tram Bus bekendmaakte op 23 januari waaruit blijkt dat de Kempen en de NMBS geen goede maten zijn, de piekuurtrein naar Mol slechts één dag op vier op tijd aankomt en de trein Binche-Turnhout één van de minst stipte treinverbinding van het land is,
Gelet op het actualiteitsdebat over deze kwestie in de commissie mobiliteit in de Kamer van Volksvertegenwoordigers op 12 februari dit jaar,
Gelet op de aankondiging van de CEO van NMBS in een hoorzitting op 23 januari 2019 van een onderzoek naar het verbeteren van de stiptheid op de verbinding Binche-Turnhout,
Gelet op de belofte van NMBS tijdens de roadshow in de provincie Antwerpen in het kader van haar nieuwe vervoersplan 2020-2023 om het aanbod tussen de Kempen, Mechelen en Brussel uit te breiden en te zorgen voor een verbeterde aansluiting vanuit de Kempen en Antwerpen naar lijn 26 en van Heist-op-den-Berg naar Mechelen en Brussel,
Overwegende dat de Kempenaar sterk afhankelijk is van de trein voor zijn woon-werk verkeer,
Overwegende dat dagelijks 3.966 reizigers de trein nemen in Herentals, 1.642 reizigers in Turnhout, 2.354 in Mol, 1.796 in Heist-Op-den-Berg, 1.816 in Geel, wat maakt dat deze Kempense gemeenten allen in de top-100 van drukste stations staan,
Overwegende dat ook heel wat inwoners van Geel aangewezen zijn op deze verbindingen en dat een versterking en verbetering van het aanbod bijkomende reizigers zou aantrekken,
Voorstel van besluit:
Artikel 1: de gemeenteraad van Geel vraagt het college van burgemeester en schepenen een schrijven over te maken aan de bevoegde minister van mobiliteit François Bellot, CEO van NMBS Sophie Dutordoir en de leden van de raad van bestuur van NMBS waarin zij vragen:
• Snel werk te maken van de uitvoering van de plannen om de stiptheid van de verbinding Brussel-Turnhout te verbeteren;
• Onderzoek te doen naar de mogelijkheden om de lijn Brussel-Mol stipter te laten rijden en deze zo snel mogelijk te implementeren;
• Te voorzien in moderner, comfortabeler en betrouwbaarder rollend materieel voor de treinverbindingen in de Kempen;
• In nieuwe vervoersplannen de dienstverlening niet verder af te bouwen en geen treinstations in de Kempen te sluiten;
• De stiptheid van de treinen juister te meten, zodat deze meer aansluiten bij de effectieve treinervaring van de reiziger, zodat NMBS sneller kan inspelen op de pijnpunten van haar treinnetwerk.
De voorzitter: Volgende punt, ook een voorstel voor beslissing. Een voorstel van Tinne Van Gelder over de stiptheid van de treinen. Tinne.
Mevrouw Van Gelder: Dank u wel. Ik wil eventjes melden dat wij dat samen met Greet Daems van de PVDA indienen. De toelichting heeft u allemaal kunnen lezen, denk ik, niet dat het nodig is dat ik die helemaal voorlees. Ik ga dadelijk naar het voorstel van het besluit waarin dat wij vragen of de gemeenteraad van Geel vraagt aan het college van burgemeester en schepenen een schrijven over te maken aan de bevoegde minister van Mobiliteit François Bellot, de CEO van de NMBS Sophie Dutordoir en de leden van de raad van bestuur van NMBS, waarin zij dus op hun beurt vragen om: één, snel werk te maken van de uitvoering van de plannen om de stiptheid van de verbinding Brussel-Turnhout te verbeteren; ten tweede, een onderzoek te doen naar de mogelijkheden om de lijn Brussel-Mol stipter te laten rijden en deze zo snel mogelijk te implementeren; ten derde, te voorzien in moderner, comfortabeler en betrouwbaarder rollend materieel voor de treinverbindingen in De Kempen; ten vierde, in nieuwe vervoersplannen de dienstverlening niet verder af te bouwen en geen treinstations in De Kempen te sluiten; en ten vijfde, om de stiptheid van de treinen juister te meten, zodat deze meer aansluiten bij de effectieve treinervaring van de reiziger, zodat de NMBS ook sneller kan inspelen op de pijnpunten van haar treinnetwerk.
De voorzitter: Ja, Marlon Pareijn.
De heer Pareijn: Dank u wel, voorzitter. Ja, natuurlijk wil iedereen dat de treinen stipter rijden, Tinne, maar we vinden wel als bestuur dat wij hier niet de lead in moeten nemen, dat wij hier een briefje moeten sturen. Wij hebben al heel wat acties daaromtrent ondernomen, bijvoorbeeld Yoleen Van Camp of Servais Verherstraeten hebben al meerdere tussenkomsten hierover gedaan, de punten die dat je hier aanhaalt. Ook is er heel wat actie ondernomen door de burgemeesters van De Kempen, de conferentie van de verschillende Kempense burgemeesters hebben hier actie in ondernomen. Misschien kan mevrouw de burgemeester zo dadelijk nog wat aanvullingen doen als ze dat wel, maar we denken dat het niet echt nuttig is dat elke Kempense gemeente los van elkaar actie gaat ondernemen. Ik denk dat dat eerder politiek moet gebeuren en dat jullie parlementairen – Greet, je bent zelf parlementair – dat jullie daarin actie ook kunnen ondernemen om dat rechtstreeks te doen. Ik denk dat dat veel meer effect heeft. Bovendien gaan wij morgen trouwens ook met een delegatie vanuit Geel samen met enkele ambtenaren, Agentschap voor Wegen en Verkeer, MOW, Studiebureau gaan wij morgen naar de minister. Daar gaan we wat zaken aankaarten en dit zal daar ook besproken worden.
Mevrouw Van Gelder: Ik vind het eigenlijk wel spijtig, want veel is niet genoeg om dit in gang te krijgen, denk ik. Dan vind ik het erg dat u zich gaat onthouden om die moeite te doen, want het gaat eigenlijk maar om een moeite die je moet doen om iets te bereiken. Dus ik vind dat je alle krachten moet verzamelen om daadwerkelijk iets te kunnen veranderen. Dan mag dat versnipperd zijn van de verschillende gemeentes of steden in De Kempen, maar ik denk dat het uw verdomde plicht is om u in te zetten met alle mogelijke tools die je in handen kunt nemen om iets te bereiken, om te wijzen op de tekortkomingen bij de NMBS en om daarin ook te laten zien aan uw Geelse burger dat je het meent. Dus ik zie niet in waarom dat je dat niet zou doen, ik begrijp dat niet, want niets doen is geen optie, volgens ons.
De voorzitter: Wacht, wacht, er zijn nog tussenkomsten. We gaan eerst luisteren. Ivan.
De heer Wartel: Ja, Marlon, wat kan nu het probleem zijn? Ik bedoel, we kunnen een hele uitleg doen, maar wat Tinne vraagt is niet zo onredelijk. Alle beetjes helpen en wat is nu het probleem om gewoon te zeggen: ja, we zullen eens een briefje schrijven. Dan is dat spelletje opgelost. Zo simpel kan het zijn, het leven, hè?
De voorzitter: Lieselotte.
Mevrouw Thys: Ja, ook wij steunen dit voorstel voor de volle 100% en zouden hier toch aan willen toevoegen dat de brief ook naar Infrabel moet gestuurd worden. Dan wil ik me eigenlijk eventjes richten ook tot Tinne, er is donderdag een overleg tussen NMBS en Infrabel met een aantal Kempense parlementsleden en Marianne Verhaert zal deze bezorgdheid meenemen naar dit overleg.
De voorzitter: Greet Daems.
Mevrouw Daems: Ja, ik zal donderdag ook op dit overleg aanwezig zijn. Ik zal het ook meenemen, maar als jullie morgen met een delegatie naar de minister gaan, dan kunnen jullie toch perfect een brief meenemen? Waarom … Ja, wij zijn met zoveel Geelenaars die dagelijks pendelen vanuit Geel naar Brussel. Onderzoek heeft pas aangewezen dat, ik heb het 14 februari denk ik nog aan minister Bellot zelf gezegd. Het onderzoek is: wie elke weekdag vanuit Mol naar Brussel spoort, kwam slechts één dag per week stipt op tijd aan op het werk of thuis. Dat is gewoon om uw huishouden te organiseren bijzonder moeilijk. Wat kunnen wij hier nu in Geel doen? Dat was vorige week dezelfde discussie, dat is een signaalfunctie zijn. Wij kunnen gewoon alle beetjes helpen, dus ja, ik zie ook niet in waarom jullie nu tegen die brief zijn.
De voorzitter: Ja, Pieter Cowé nog.
De heer Cowé: Ja, ik zal nog eventjes tussenkomen, want ik zit zelf ook elke dag op die trein, dus ik weet ook wat de problemen zijn. Ik geef u daar wel gelijk in, maar ik moet enigszins in herhaling vallen in wat ik vorige gemeenteraad ook heb gezegd, je haalt het zelf al aan. Ik vind dat we het best de middelen kunnen inzetten op het niveau waar dat echt de beslissingen worden genomen en waar dat kalf gebonden zit. We kunnen signalen geven, we kunnen brieven schrijven, maar wat brengt dat zoden aan de dijk? Ik denk dat wij als bestuur die problemen wel herkennen, maar ik denk dat wij gewoon de juiste weg willen zoeken om die aan te kaarten. Je kunt dat hier op de gemeenteraad agenderen, maar ik zou eigenlijk alle partijen willen oproepen, ook wat Lieselotte juist zegt: spreek allemaal uw bovenlokale federale mandataris dan aan om het probleem aan te pakken waar het zit. Allez, ik begrijp …
Mevrouw Van Gelder: Nee, gewoon inzetten op alle middelen die je hebt, want blijkbaar is het niet genoeg. Er is al genoeg over gepraat over die NMBS en er gaan altijd stappen ondernomen worden, en er gebeurt niets.
De heer Cowé: Ik was eigenlijk nog niet uitgepraat, maar toch bedankt me te onderbreken. Ik wil gewoon zeggen dat wij van mening zijn dat we moeten inzetten daar waar het echt erom gaat en dat we niet nodeloos daarnaast nog van allerlei dingen moeten gaan signaliseren en dergelijke. De problemen zijn gekend, ook onze parlementsleden hebben ze aangekaart, alle parlementsleden uit De Kempen en ik zou gewoon willen vragen dat iedereen zijn partij daar nog eens op wijst om dat daar aan te kaarten. Er is deze week een overleg, morgen is het bestuur samen in Brussel daarover, dus zeggen dat we niks doen is niet waar, zeggen dat we de problemen niet onderschrijven is ook niet waar. Wij gaan gewoon van de gerichte en efficiënte aanpak, dat is het enige wat ik hier namens de meerderheidsfracties nog wil zeggen.
De voorzitter: De burgemeester.
Mevrouw Celis: Ja, aanvullend daarop. Ik ben nu voor het achtste jaar burgemeester, dus ik zit ook voor het achtste jaar in de conferentie van de burgemeesters. Als ik over dat parcours van die acht jaar kijk, dan weet ik zeer goed welke initiatieven dat er genomen zijn vanuit de burgemeesters. Natuurlijk gestuurd vanuit de conferentie, maar zijn toch 29 gemeentes in vertegenwoordigd: 27, het arrondissement Turnhout en dan Heist-op-den-Berg en Nijlen, die dat daar historisch zijn bijgevoegd. Daar is zo dikwijls een signaal al gegeven, een bezoek gebracht aan de op dat moment zittende verantwoordelijke minister. Dan hebben wij dus naar de NMBS, dan hebben wij dus contact opgenomen, zelfs brieven daarvan teruggekregen, destijds die elektrificatie zwaar bepleit, dan is de piekurentrein ingelegd omwille van capaciteitstekort. Er is altijd opnieuw op die nagel geklopt om dus die stiptheid van die treinen, om daar absoluut aan te werken en er zou op die nagel geklopt blijven. Ik zou het moeten navragen bij de notulen van de conferentie hoe dikwijls dat daar al een initiatief genomen is. Natuurlijk, als wij morgen bij de minister opnieuw dit element gaan aankaarten dan zal daar nota van gemaakt worden. Als het erover gaat om een briefje te schrijven, dat briefje dat kan morgen af zijn. Maar dat briefje is het zoveelste, en onlangs is vanuit de conferentie vanuit 29 gemeenten dat signaal nog gegeven. Dus we zullen daar blijven op kloppen. Ik denk dat we daar al een paar stappen voor de Kempen hebben kunnen zetten. Is dat genoeg? Absoluut niet en de stiptheid is ellendig, zeker omwille van het feit dat we met die overstap zitten. Die piekuurtrein dat is iets anders, die rijdt rechtstreeks tot in Brussel. Maar mis je die overstap dan ben je eraan voor de moeite enz. Ik weet het, dat geeft heel veel ongemak. Maar wij blijven op die nagel kloppen. En we gaan nu eerst het overleg morgen opnieuw aangaan. En als er dus nadien, als er nadien een briefje moet geschreven worden, dan zal ik dat zoveelste briefje schrijven, want daar gaat het niet over. Maar het is politiek die druk blijven zetten bij al die fracties en bij iedereen die daar zowel politiek als in de raad van bestuur, die dat daar een duw mee kunnen geven. En dat gaat over de partijgrenzen heen. Dat daar inzet gevraagd wordt.
De heer Kennis: Mevrouw de burgemeester, we vragen u niet een brief te schrijven van dertien in een dozijn. We vragen u iets te doen wat tijdens dat nagelkloppen in de voorbije acht jaar nog nooit is gebeurd, namelijk een motie van de gemeenteraad mee te nemen. En ik stel precies vast dat u over zo’n motie, ja, dat u dat maar als een briefje van ginder achter aanziet. En als ik met een schepen zit die morgen naar de minister moet, maar die zich blijkbaar zou schamen als hij daar met een standpunt van deze gemeenteraad aankomt, en dat vind ik eigenlijk absoluut niet te appreciëren. Hij kan daar binnengaan om te zeggen ‘Ja, meneer, we weten dat wel allemaal, maar het is toch wel een probleem van die treinen maar er zal wel niks aan te doen zijn, op ons moet je niet letten.’. Als dat de attitude is, ok. Maar dat die zijn standpunt maakt van de gemeenteraad…
Mevrouw Celis: Dirk, dat is niet correct.
De heer Kennis: Er is nog nooit een motie van de gemeenteraad meegenomen naar ginder. Hoe mooi uw brieven misschien zijn geweest die u zelf hebt geschreven, maar die wij niet gezien hebben. Probeer eens zo’n motie. Waarom niet? Het probleem is groot genoeg om dat toch wel eens te doen. U maakt zich daar echt niet belachelijk mee.
Mevrouw Celis: Daar twijfel ik niet aan, Dirk. Het gaat niet over belachelijk maken. Maar ik zeg: als ik zie wat er gedurende acht jaar tijd vanuit zowel een conferentie van burgemeesters, ik denk dat dat toch wel enige impact heeft, dat gaat over negenentwintig mensen. Daar wordt ook vanuit 29 gemeenten, daar wordt ook elke keer van zittende parlementsleden of mensen die in een raad van bestuur zitten een signaal gegeven van: zorg dat die boodschap heel duidelijk aankomt. En ik zeg de elektrificatie is daar een punt geweest, maar ook dus de piekuurtrein is daar een punt geweest en de stiptheid is en blijft daar ook een punt. En dus morgen, dat gaat niet over beschaamd zijn, helemaal niet, want dat kan perfect morgen gezegd worden. Dat wordt ook meegenomen dat punt. Ik zal er trouwens bij zijn morgenvroeg als we naar de minister gaan om te zeggen dat dat dus een zwakte voor de Kempen blijft. Dat heeft het laatste element of de tekst die vertrokken is uit de conferentie van de burgemeesters is dat nog eens gezegd, dat blijft een heel zwak element. We hebben daar destijds ook wel terugkoppeling van NMBS en van de minister van gehad. Is dat in orde? Absoluut niet. Maar dus de vraag of het punt dat hier gemaakt is: van zeker over die politieke partijen heen ieder daar z’n verantwoordelijkheid in te nemen en te duwen waar dat dat mogelijk is, dat zou ik toch absoluut als advies willen meegeven aan iedereen.
Mevrouw Van Gelder: Vandaar dat wij ook vragen om net vanuit de ganse gemeenteraad dit te steunen. Dan kunnen wij ons ook eens laten gelden, he mevrouw. Ik vind het echt beschamend dat je hier zo een spel van maakt terwijl dat je eigenlijk hetzelfde wil als wij. Als dat zo is he.
Mevrouw Celis: Tinne, ik zal morgen als wij aanwezig zijn op het kabinet van de minister en dit punt komt ter sprake, dan zullen we spreken met de stem van heel de gemeenteraad. Over de fracties heen, want wat je uiteindelijk wilt hebben, dat is voor iedereen hetzelfde. Dat is die ellende van die vertragingen of het missen of het afschaffen van treinen, dat is voor iedereen hetzelfde. Dat zullen we als punt vanuit de gemeenteraad morgen zeker meenemen.
De voorzitter: Goed, nog een tussenkomst van Ivan. En dan ga ik het afronden.
De heer Wartel: Inderdaad. Om te besluiten: ik luister hier al tien minuten met stijgende verbazing naar al die argumenten en eigenlijk het strafste is dat iedereen gelijk heeft. Maar een simpele ‘ja’ op de vraag had kunnen volstaan. Als iedereen gewoon ‘ja’ zegt, ‘we schrijven dat briefje’ en dat is een extra dimensie toevoegen aan al die mooie plannen die we al hebben en al acht jaar kloppen op die nagel. Dan kloppen we nog eens een keer extra. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn en daar moet je toch geen heel gepalaver van maken. Ja. Vooruit met de geit.
De voorzitter: We gaan dat hierbij laten. We gaan er gewoon over stemmen. Akkoord, Vlaams Belang? Akkoord met het voorstel. Open Vld?
Mevrouw Thys: Akkoord
De voorzitter: Ook akkoord De Brugpartij. Akkoord PVDA?
Mevrouw Daems: Akkoord.
De voorzitter: CD&V?
De heer Bellinckx: Niet akkoord.
De voorzitter: Niet akkoord. N-VA?
De heer Cowé: Ook niet akkoord.
De voorzitter: Niet akkoord. Dus we gaan geen brief schrijven. Maar we nemen de boodschap morgen mee naar Brussel. Ze gaan met de trein.