Open Vld heeft al verschillende acties op poten gezet om aandacht te vragen voor de onveiligheid in het verkeer en niet in het minst rond de schoolomgeving.
Deze maand hebben we een actie “ veiliger fietsverkeer” gevoerd in de Malosewaver te Bel.
Meer dan één jaar later, ondanks de belofte van schepen Ben Van Looveren in december 2018 n.a.v. van een interpellatie van onze fractie in de Gemeenteraad, brandt er aldaar nog altijd geen lamp.
Schepen van Looveren stelde, in december 2018, dat Bel ( Malosewaver) met Meerhoutseweg ten zuiden van de Molseweg met elkaar zouden worden aangesloten. De functie van de Malosewaver zou hiervan afhangen. Hj benadrukte het belang voor het fietsverkeer.
De projectnota voor Molseweg en Malosewaver wordt volgend jaar op punt gesteld met onder’ meer de kwestie van (fietspad )verlichting, stelde schepen Van Looveren toen.
Hoe ver staat deze projectnota ?
De voorzitter: Goed. De volgende interpellatie door Gareth Van der Velde, maar dat zal door Myriam Smets gebeuren dan. Over de Malosewaver in Geel-Bel waar het nog steeds pikkedonker is.
Mevrouw Smets: Ja, inderdaad. Dank u wel voor het woord. Het gaat hier van de ene veiligheidsvraag naar de andere. Wij vragen inderdaad als Open Vld al heel veel aandacht voor de onveiligheid in het verkeer. Nu, we hebben al verschillende acties op poten gezet, ook in de omgeving van scholen vooral, Sint-Dimpna. Maar verleden maand hebben wij nog eens een actie gevoerd om veiliger fietsverkeer, meer bepaald in de Malosewaver. En ik kijk dan even naar schepen Van Looveren waar dat u in december 2018 hier gezegd hebt: ja, kijk, de problematiek van de Malosewaver die hangt eigenlijk volledig samen met de Malosewaver, de verbinding die er zou worden gemaakt tussen Meerhoutseweg ten zuiden van de Molseweg en die zouden met elkaar worden aangesloten en dan zou de functie van de Malosewaver daar van afhangen. Maar u benadrukte toen ook het belang van fietsverkeer en wat heel belangrijk is, en we zijn nu een jaar en twee maand verder, zei u dat in 2019 er een projectnota zou zijn. Nu, we zijn ondertussen 2020, tweede maart, en er is nog altijd geen projectnota.
De voorzitter: Ja, Ben.
De heer Van Looveren: Ja, dank u wel voorzitten en dank u wel, Myriam, voor de vraag. Ik heb inderdaad dat mogelijk gezegd. Ik heb dat eigenlijk niet gaan opzoeken, maar ik twijfel er niet aan dat ik dat gezegd heb, omdat ik inderdaad zelf ook…
Mevrouw Smets: Letterlijk overgenomen.
De heer Van Looveren: …omdat ik zelf dat ook wel belangrijk vind om eigenlijk het fietsverkeer vanuit Bel richting Geel te krijgen. Ik denk dat dat echt iets is dat we moeten doen als stad om daar aan te werken. In die zin hebben we daar met AWV ook overleg gehad en ik heb toen ook gezegd dat de startnota over dat project klaar is, dat de projectnota, het vervolg daarvan, eigenlijk op stapel staat. We hebben daar in december nog een overleg over gehad tussen AWV en de stad, waarop dat AWV ons ook gemeld heeft dat het studiebureau aangesteld is, dat zal Evolta zijn en dat de start van die studie in februari 2020 voorzien is en dat die klaar is tegen einde 2020. Daar is ook gezegd dat er heel wat onteigeningen voor nodig zijn dus dat er ook nog wel heel wat tijd voor de realisatie zou over gaan. Dat gaat dan over de Molseweg, om de fietspaden naast de Molseweg te krijgen. Dus dat is wel een project dat lang zal lopen. Voor mij is er wel een belangrijke koppeling omdat ik u toen ook gezegd heb dat Bel via Bel en Meerhoutseweg zou gaan aantakken en dat Malosewaver dan mogelijk een enkelrichting uitgaande verkeer zou zijn. En ik wil toch wel vermijden dat als we morgen fietsverlichting installeren dat die overmorgen op een slechte plaats blijkt te staan, dus in die zin willen we dat wel bekijken. Nu, wij hebben Fluvius de opdracht gegeven om eens te kijken naar wat er mogelijk zou zijn om een stuk te verlichten, dus die vraag loopt. Om te kijken, zelfs als er verschillende scenario’s zijn van inrichting kunnen we ze misschien toch al installeren, kunnen we ze ergens zetten dat ze met zo weinig mogelijk kans later verplaatst moet worden. En zelfs verplaatsten is misschien ook niet het ergste. Dat is bij werkzaamheden niet de grootste kost. Dus dat stuk loopt ook. Kwestie van veiligheid ben ik misschien nog ongeruster over de oversteekbeweging Malosewaver-Meerhoutseweg. En daar hebt u, u mogelijk niet, maar uw voorganger heeft dat zeker opgemerkt dat er in de begroting ook budget is ingeschreven om verlichting te voorzien. Die studie loopt ook nog om te kijken of dat dat ook werkelijk kan en zodanig dat we dat ook kunnen uitvoeren om eigenlijk die verkeersbeweging met de fiets vanuit Bel te verbeteren. Dus dat zijn zaken die lopen. Ik besef dat het een en het ander wat tijd vraagt, maar ik sta er ook op om kwalitatief werk af te leveren en ik hoop dat we dat zullen kunnen realiseren en ik ga er zeker mee aan de slag.
Mevrouw Smets: Maar wij hebben nagekeken in de meerjarenplanning van Agentschap Wegen en Verkeer daar stond nergens een planning voorzien. Dus de vooropgestelde…
De heer Van Looveren: Voor de werken?
Mevrouw Smets: Ja.
De her Van Looveren: Maar Agentschap Wegen en Verkeer heeft de leuke gewoonte om maar een jaar vooruit te werken in hun planning denk ik, en dan moet je echt in de boeken van de minister gaan kijken en die rechtstreekse input hebben over wat daar in een excelletje staat. Ik kan u zeggen wat de planning is voor, en dat gaat dan over Molseweg, over de fietspaden, en de onteigeningen, ik heb niet alles voorgelezen om het punt niet te verzwaren, maar als u ernaar vraagt. Dus het aantal onteigeningen dat ingeschat wordt voor de realisatie van die fietspaden en ventwegen aan de Molseweg: daar zouden negen gebouwen bij zijn, negen woningen. Ik hoef u niet te vertellen dat dat een zaak is die je overmorgen niet in orde hebt. Het aantal gronden is nog niet bekend, maar elke voortuin van mensen die daar wonen zal ook onteigend moeten worden. En Agentschap Wegen en Verkeer plant om in 2022 die onderhandelingen te doen, in 2023 de aanbesteding van de werken te voorzien en dus is de start van de werken ten vroegste in 2024. Morgen staat dat ook op datzelfde overleg waardat ik zelf bij aanwezig ben bij de minister, omdat we dat project ook heel sterk willen trekken, op die nagel ook willen kloppen, want we kloppen op veel nagels bij AWV. Want ook fietspaden realiseren aan Molseweg is een van mijn grote prioriteiten om aan te pakken. Dus dat is ook een zoveelste nagel. Er is een link met de vraag naar Malosewaver, omdat ik het wel belangrijk vind om beetje beredeneerd fietsverlichting te gaan voorzien, maar wat mij betreft staan de twee stukken hopelijk ook los van elkaar.
Mevrouw Smets: Maar als ik die timing hoor, dat is hoogstens voor 2025, dan denk ik dat we toch wel moeten gaan voor die voorlopige verlichting. Minstens. En wat was uw antwoord timing van Fluvius?
De heer Van Looveren: Ik durf daar hier geen timing op zetten. Dat duurt meestal niet zo lang, maar ik wil het wel…
Mevrouw Smets: En wat is ‘niet lang’?
De heer Van Looveren: Aan aantal maanden zou ik zeggen.
Mevrouw Smets: Een aantal maanden.
De heer Van Looveren: Maar ik heb het dan eerder over dat ik ook wel in goed overleg met AWV wil doen. Ik ga morgen geen fietsverlichting zetten zonder AWV daarin te kennen, dus dat soort overleg dat neemt ook nog wel enige tijd, net om die projecten ook samen op een goede manier aan te pakken. We worden dikwijls als politiek geconfronteerd met overheidsdiensten die niet met elkaar spreken en dan krijg je van die slechte oplossingen. Daar wil ik ook niet aan meedoen. Dus ik wil mijn taak daar ook goed doen, maar ik hoop het ook, zeker en vast voor dat het hele project daar gerealiseerd is, om daar iets te doen. Ik maak me sterk dat we dat wel vroeger gaan doen, maar wel op een goede manier projectmatig aangepakt.
Mevrouw Smets: Maar de Bellenaar wacht nu al enkele tientallen jaren op die verlichting en ik denk dat toch wel de kostprijs van enkele verlichtingspalen dat dat toch niet te vergelijken is met de veiligheid van voornamelijk jonge fietsers. Dus ik zal vragen. Ik blijf erop terugkomen.
De heer Van Looveren: Dat mag u. Ik heb daar absoluut geen probleem mee. Ik wil dat ook zo snel mogelijk realiseren.
De voorzitter: Goed. Ik denk dat het duidelijk was. Het is halftien gepasseerd, we hebben nog een vijftal punten, nog enkele mondelinge vragen. Ik stel voor om toch een vijftal minuten pauze te nemen.