Concreet stellen we het volgende voor:
Met deze gewijzigde evaluatieaanpak willen we rust en duidelijkheid brengen voor de leerlingen en de collega’s. Dit moet de druk van de ketel halen en de aandacht volledig op het leerproces richten. Leerlingen zullen al overstelpt worden bij de heropening van de scholen. Wij willen geen extra stress veroorzaken. We hopen de leerlingen op de best mogelijke manier te begeleiden, ondersteunen en prikkelen. Niet op een dwingende manier maar als een uitgestoken hand tot speelplezier en creativiteit.
De tijdelijke schorsing van de lessen in de stedelijke academie voor muziek, woordkunst-drama en dans verstoort enorm de reguliere planning van het schooljaar. De leerkrachten investeren veel in het online lesgeven. Dit is echter niet voor alle richtingen en doelgroepen evident. De voorziene lesplanning is sowieso stevig vertraagd. Bovendien is het momenteel koffiedik kijken wanneer de lessen opnieuw in hun gewone vorm kunnen plaatsvinden.
Deze onduidelijke situatie zorgt voor spanning bij verschillende leerlingen en leerkrachten. Vooral de geplande examens, die al starten vanaf 9 mei, zorgen hierbij voor extra druk. Zodra de lessen heropstarten, zouden de leerlingen, hoewel ze een fikse achterstand opgelopen hebben, zich in allerijl moeten voorbereiden op de examens. Dit zou nefast kunnen zijn voor het zelfvertrouwen en de motivatie van de leerlingen.
Dit probleem speelt bij alle Vlaamse academies. Om geen wildgroei aan maatregelen te krijgen, werd er een provinciaal overleg georganiseerd met als doel een gezamenlijke standpunt te bepalen. Hierin werd in consensus het advies uitgewerkt om in dit schooljaar (2019-2020) uitzonderlijk alle toonmomenten te annuleren en over te gaan tot permanente evaluatie.
De stedelijke academie voor muziek, woordkunst-drama en dans van Geel wil dit advies volgen.
Het college van burgemeester en schepenen keurt het voorstel goed om, als gevolg van de coronamaatregelen, de evaluatie van alle leerlingen uit de academie voor muziek, woordkunst-drama en dans voor het schooljaar 2019-2020 in te vullen door middel van permanente evaluatie.
Het college van burgemeester en schepen keurt het voorstel goed om leerlingen die afstuderen in schooljaar 2019-2020 de kans te geven om alsnog deel te nemen aan een toonmoment in oktober 2020.
Het college van burgemeester en schepenen keurt het voorstel goed dat leerlingen die afstuderen in schooljaar 2019-2020 en het tot laureaat willen schoppen, kunnen kandideren door voor 15 juni 2020 een presentatie in digitale vorm aan de academie te bezorgen.