Terug
Gepubliceerd op 21/04/2020

2020_CBS_01105 - Wijziging evaluatie leerlingen academie voor muziek, woordkunst-drama en dans ten gevolge van coronamaatregelen - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
di 14/04/2020 - 13:00 Bureau algemeen directeur
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Nadine Laeremans, Marleen Verboven, Ben Van Looveren, Tom Corstjens, Marlon Pareijn, Francois Mylle

Afwezig

Vera Celis, Griet Smaers, Bart Julliams, Nadine Smets, Han  De Bock

Secretaris

Francois Mylle
2020_CBS_01105 - Wijziging evaluatie leerlingen academie voor muziek, woordkunst-drama en dans ten gevolge van coronamaatregelen - Goedkeuren 2020_CBS_01105 - Wijziging evaluatie leerlingen academie voor muziek, woordkunst-drama en dans ten gevolge van coronamaatregelen - Goedkeuren

Motivering

Argumentatie

Concreet stellen we het volgende voor:

  • Alle toonmomenten (klas- en slottoonmomenten) tot het einde van het schooljaar 2019-2020 worden geannuleerd. De evaluatie gebeurt - wegens de uitzonderlijke omstandigheden - voor alle leerlingen in de vorm van permanente evaluatie.
  • Voor leerlingen die dit schooljaar (2019-2020) afstuderen, organiseren we in oktober een toonmoment zodat - wie wil - alsnog iets kan presenteren uit zijn/haar programma. Zo kunnen zij hun carrière op een fijne manier afronden.
  • Leerlingen uit het laatste jaar die het tot laureaat willen schoppen, kunnen uiterlijk op 15 juni 2020 een opname bezorgen. Als de academie terug geopend wordt, kan er een opname in de concertzaal gemaakt worden. Het toonmoment in oktober 2020 vormt voor hen dan meteen het voorspeelmoment voor het laureatenconcert.

Met deze gewijzigde evaluatieaanpak willen we rust en duidelijkheid brengen voor de leerlingen en de collega’s. Dit moet de druk van de ketel halen en de aandacht volledig op het leerproces richten. Leerlingen zullen al overstelpt worden bij de heropening van de scholen. Wij willen geen extra stress veroorzaken. We hopen de leerlingen op de best mogelijke manier te begeleiden, ondersteunen en prikkelen. Niet op een dwingende manier maar als een uitgestoken hand tot speelplezier en creativiteit.

Aanleiding en context

De tijdelijke schorsing van de lessen in de stedelijke academie voor muziek, woordkunst-drama en dans verstoort enorm de reguliere planning van het schooljaar. De leerkrachten investeren veel in het online lesgeven. Dit is echter niet voor alle richtingen en doelgroepen evident. De voorziene lesplanning is sowieso stevig vertraagd. Bovendien is het momenteel koffiedik kijken wanneer de lessen opnieuw in hun gewone vorm kunnen plaatsvinden.

Deze onduidelijke situatie zorgt voor spanning bij verschillende leerlingen en leerkrachten. Vooral de geplande examens, die al starten vanaf 9 mei, zorgen hierbij voor extra druk. Zodra de lessen heropstarten, zouden de leerlingen, hoewel ze een fikse achterstand opgelopen hebben, zich in allerijl moeten voorbereiden op de examens. Dit zou nefast kunnen zijn voor het zelfvertrouwen en de motivatie van de leerlingen.

Dit probleem speelt bij alle Vlaamse academies. Om geen wildgroei aan maatregelen te krijgen, werd er een provinciaal overleg georganiseerd met als doel een gezamenlijke standpunt te bepalen. Hierin werd in consensus het advies uitgewerkt om in dit schooljaar (2019-2020) uitzonderlijk alle toonmomenten te annuleren en over te gaan tot permanente evaluatie.

De stedelijke academie voor muziek, woordkunst-drama en dans van Geel wil dit advies volgen.

Adviezen

Gunstig advies

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt het voorstel goed om, als gevolg van de coronamaatregelen, de evaluatie van alle leerlingen uit de academie voor muziek, woordkunst-drama en dans voor het schooljaar 2019-2020 in te vullen door middel van permanente evaluatie. 

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepen keurt het voorstel goed om leerlingen die afstuderen in schooljaar 2019-2020 de kans te geven om alsnog deel te nemen aan een toonmoment in oktober 2020.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen keurt het voorstel goed dat leerlingen die afstuderen in schooljaar 2019-2020 en het tot laureaat willen schoppen, kunnen kandideren door voor 15 juni 2020 een presentatie in digitale vorm aan de academie te bezorgen.