Terug
Gepubliceerd op 14/04/2020

2020_CBS_01047 - Invoering zone 50 in Oude Brugweg, Schurendel, Borgeleien, Venkelstraat en Mosselgoren (deel) en Haverbeemden (deel) - principiële goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
di 07/04/2020 - 13:00 Bureau algemeen directeur
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Ben Van Looveren, Tom Corstjens, Marlon Pareijn, Francois Mylle

Afwezig

Bart Julliams

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis
2020_CBS_01047 - Invoering zone 50 in Oude Brugweg, Schurendel, Borgeleien, Venkelstraat en Mosselgoren (deel) en Haverbeemden (deel) - principiële goedkeuring 2020_CBS_01047 - Invoering zone 50 in Oude Brugweg, Schurendel, Borgeleien, Venkelstraat en Mosselgoren (deel) en Haverbeemden (deel) - principiële goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Als we het gewestplan bekijken, dan zien we dat Oude Brugweg, Borgeleien en Mosselgoren (gedeeltelijk) ingetekend zijn als woongebied met landelijk karakter.

In het verleden zijn de bebouwde kommen heel sterk afgestemd op de woongebieden en woonuitbreidingsgebieden en voorbehouden tot het centrum en de kernen van de deeldorpen. De reden hiervoor is dat de woonfunctie in deze straten primeert en dat deze wegen geen verbindende functie hebben tussen verschillende kernen.

Andere straten daarentegen die ook in woonuitbreidingsgebied of woongebied met landelijk karakter liggen, maar met een meer verspreide bebouwing of lintbebouwing en die een meer verbindende functie hebben zijn dan weer geen BBK, omdat een snelheidsregime van 70 km/u hier meer op zijn plaats is, vb Herentalsedijk, Meerhoutseweg, Koning Albertstraat,... 

In de straten Oude Brugweg, Borgeleien en Mosselgoren primeert owv de dichtheid van bebouwing echter duidelijk de verblijfs- en woonfunctie en het zijn geen verbindende wegen.

Vandaar het voorstel om een zone 50 in te voeren. Deze omvat dan de volgende straten:

- Oude Brugweg

- Haverbeemden : vanaf grens met Olen tot net voorbij Mosselgoren

- Schurendel

- Borgeleien

- Venkelstraat

- Mosselgoren : alle weggedeelten vanaf huisnummer 15 en gelegen tussen Roerdompstraat, Haverbeemden en Mosselgoren 

Voor correcte afbakening : zie plan in bijlage.

 

Gecombineerd advies politie en de verkeersdienst:

Het beoogde doel voor deze straten/wijk is een snelheidsvermindering invoeren aangezien het een dicht bebouwde wijk is geworden. Dit doel kan bereikt worden door het invoeren van een zone 50 of het invoeren van een bebouwde kom. Beiden hebben een snelheidsregime van 50 km/u. In de bebouwde kom zijn er echter bijkomend nog vele andere regels van toepassing, oa wat betreft (langdurig) parkeren, fietsen, bebording,....  Deze zijn hier echter quasi niet van toepassing.

Aangezien het enkel de bedoeling is om de snelheid naar beneden te halen, opteren wij voor het invoeren van een zone 50. De bebouwde kom wordt best enkel voorbehouden voor het centrum en de deeldorpen.

Aanleiding en context

Tijdens de overlegmomenten die er geweest zijn rond de verkeersproblematieken in Mosselgoren en aanliggende straten, werd dikwijls het argument aangehaald dat Oude Brugweg, Borgeleien en Mosselgoren toch flink uitgebreid zijn qua bebouwing en eigenlijk een aparte woonkern vormen. Op COM is er reeds een paar keer geopperd om hier misschien toch een lager snelheidsregime in te voeren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist principieel om een zone 50 in te voeren in de straten Oude Brugweg, Haverbeemden (gedeeltelijk), Schurendel, Borgeleien, Venkelstraat en Mosselgoren (gedeeltelijk)