In februari werd er een bevraging gedaan bij de bewoners van Laar - gedeelte tussen St Dimpnaplein en Eikevelden tot het invoeren van een blauwe zone in dit deel van deze straat. Dit voorstel was naar voor gekomen tijdens een overleg met een delegatie van de buurt en de directies van de scholen. De bewoners ervaren veel parkeerdruk van de leerkrachten van de school, ouders, personeel en bezoekers van het ziekenhuis. Een blauwe zone zou het langdurig parkeren onmogelijk maken en meer ruimte creƫren, het gevolg is wel dat bewoners een bewonerskaart moeten kopen als ze hun wagen op openbaar domein willen parkeren.
In totaal werden een 150 tal brieven rondgedragen. Volgende antwoorden werden ontvangen:
AKKOORD: 29
NIET AKKOORD: 30
GEEN MENING : 2
BLANCO : 3 (worden niet meegeteld)
Volgende commentaren werden meegegeven door de bewoners (zie ook bijlage)
- Dit jaagt de (onschuldige) bewoners op kosten, terwijl bezoekers en ouders gratis kunnen parkeren. De problematiek van het langdurig parkeren is overigens beperkt.
- Als bewoners hun auto in garage of oprit zou plaatsen, zou er al veel opgelost zijn.
- U straft de bewoners en voorkomt hiermee de parkeerdrukte niet. Max 30 min is misschien een oplossing?
- Dit zal het probleem gewoonweg verplaatsen naar een andere straat
- De kosten voor de kaarten zijn veel te hoog, kan de eerste bewonerskaart niet gratis?
- Afgebakende parkeerplaatsen voorzien. In de bocht is het gevaarlijk parkeren.
- De buurt wil dat de leerkrachten van de school parkeren op de voorziene parking in de Amandus-De-Vosstraat
De school is in naam van 150 leerkrachten niet akkoord
Op basis van streetview en luchtfoto werd er gekeken of de meeste huizen parkeermogelijkheden hebben op eigen terrein of niet. Er zijn slechts een 4-tal woningen die geen eigen parkeergelegenheid hebben, de meeste woningen of appartementen hebben minstens 1 garage per wooneenheid en bijkomend ook zeer dikwijls nog een oprit of parkeergelegenheid in de voortuin (zie bijgevoegde xls) Zoals veel mensen ook aangeven, zou er waarschijnlijk al een deel van het probleem opgelost zijn moesten de garages en opritten maximaal gebruikt worden.
Wat betreft Kogeka: zij hebben parkeergelegenheid in de Amandus De Vosstraat. Deze parking is niet toereikend voor alle personeel waardoor er uit gemakzucht wordt geparkeerd in Laar. Kogeka heeft echter nog voldoende eigendommen tussen Amandus De Vosstraaat en de de Billemontstraat waarop extra parkeerruimte kan voorzien worden zodat zij geen openbare parkings moeten innemen langs Laar (zie bijlage eigendommen Kogeka).
De politie merkt nog op dat er in Laar wel een eigenaardige parkeerregeling van kracht is dmv de E3 borden. Er zijn stroken waar je aan BEIDE zijden NIET mag parkeren, tussen deze stroken mag je WEL aan beide zijden parkeren (zie powerpoint uit 2008). Dit is een systeem dat nergens anders in Geel wordt toegepast, meestal wordt links en rechts gewoon afgewisseld zodat er moet geslalomd worden. Politie stelt voor om eerst dit parkeren terug logischer te maken, dus geschrankt parkeren vooraleer iets anders te doen.
De verkeersdienst stelt voor om volgende 2 zaken prioritair aan te pakken:
Op 24 juni 2020 vond er een overleg plaats tussen de stad en Kogeka (Gie Geuns, Gorik Goris en Geert Hendrickx). Uit dit overleg blijkt dat via Agion geen subsidies meer mogelijk zijn voor de aanleg van enkel en alleen een parking. Kogeka gaat bekijken of ze de fietsenstalling in Amandus de Vosstraat die niet meer gebruikt wordt, ook toegankelijk kan maken voor auto's om zo meer capaciteit te creëren. Kogeka vraagt aan de stad ook duidelijkheid over de ontwikkelingsmogelijkheden in het binnengebied De Billemontstraat - Amandus Devosstraat omdat dit wel een impact kan hebben op het parkeergebeuren op lange termijn.
Indien de stad intenties heeft om een blauwe zone in te voeren in Laar, is Kogeka voorstander om dit reeds bij het begin van het schooljaar te doen. Dit maakt het naar het personeel duidelijker en vermijdt dat er na een paar maanden terug moet gecommuniceerd worden, dus voor hen liefst een blauwe zone vanaf 01/09/2020.
Samen met de politie werd ook de parkeerregeling vanaf de ingang van het ziekenhuis tot Eikevelden bekeken. Door de vele inritten of parkeerplaatsen voor de appartementsblokken, is het mogelijk om een alternerende parkeerregeling links/rechts in te voeren. Daardoor wordt het aantal E1 borden met de helft gereduceerd (van 18 borden momenteel naar 9 borden). Als er blauwe zone wordt ingevoerd in dit deel komen er weer een aantal borden bij en wisselen E3 borden elkaar af met E9a+picto borden, wat een heel druk en verwarrend straatbeeld geeft. De verkeersdienst en de politie zijn van mening dat het schilderen van gele lijnen voor het aanduiden van parkeerverbod veel meer duidelijkheid zou geven en rust in het straatbeeld. Het nieuwe voorstel is bijgevoegd in bijlage.
Op 1 juli 2020 werd dit ook besproken op het mobi-overleg en volgende voorstellen kwamen naar voor:
Het college van burgemeester en schepenen beslist om een blauwe zone in te voeren in het eerste deel van Laar (parking achter frituur tot aan ingang ziekenhuis). In het 2de deel van Laar wordt geen blauwe zone ingevoerd. Deze blauwe zone zal ingaan op 1 september 2020.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om een alternerende vorm van parkeren in te voeren in de het 2de deel van Laar zoals voorgesteld door de verkeersdienst en de politie. De plaatsen waar parkeerverbod geldt, worden aangeduid dmv gele belijning op de borduur om een wirwar aan bebording te vermijden.