Terug
Gepubliceerd op 14/07/2020

2020_CBS_02146 - Resultaten bevraging invoering blauwe zone Laar - gedeelte tussen St. Dimpnaplein en Eikevelden

College van Burgemeester en Schepenen
ma 13/07/2020 - 13:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Tom Corstjens, Marlon Pareijn, Francois Mylle

Afwezig

Bart Julliams, Ben Van Looveren

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis
2020_CBS_02146 - Resultaten bevraging invoering blauwe zone Laar - gedeelte tussen St. Dimpnaplein en Eikevelden 2020_CBS_02146 - Resultaten bevraging invoering blauwe zone Laar - gedeelte tussen St. Dimpnaplein en Eikevelden

Motivering

Aanleiding en context

In februari werd er een bevraging gedaan bij de bewoners van Laar - gedeelte tussen St Dimpnaplein en Eikevelden tot het invoeren van een blauwe zone in dit deel van deze straat. Dit voorstel was naar voor gekomen tijdens een overleg met een delegatie van de buurt en de directies van de scholen. De bewoners ervaren veel parkeerdruk van de leerkrachten van de school, ouders, personeel en bezoekers van het ziekenhuis. Een blauwe zone zou het langdurig parkeren onmogelijk maken en meer ruimte creƫren, het gevolg is wel dat bewoners een bewonerskaart moeten kopen als ze hun wagen op openbaar domein willen parkeren.

Argumentatie

In totaal werden een 150 tal brieven rondgedragen. Volgende antwoorden werden ontvangen:

AKKOORD: 29

NIET AKKOORD: 30

GEEN MENING : 2

BLANCO : 3 (worden niet meegeteld)

Volgende commentaren werden meegegeven door de bewoners (zie ook bijlage)

- Dit jaagt de (onschuldige) bewoners op kosten, terwijl bezoekers en ouders gratis kunnen parkeren. De problematiek van het langdurig parkeren is overigens beperkt.

- Als bewoners hun auto in garage of oprit zou plaatsen, zou er al veel opgelost zijn.

- U straft de bewoners en voorkomt hiermee de parkeerdrukte niet. Max 30 min is misschien een oplossing?

- Dit zal het probleem gewoonweg verplaatsen naar een andere straat

- De kosten voor de kaarten zijn veel te hoog, kan de eerste bewonerskaart niet gratis?

- Afgebakende parkeerplaatsen voorzien. In de bocht is het gevaarlijk parkeren. 

- De buurt wil dat de leerkrachten van de school parkeren op de voorziene parking in de Amandus-De-Vosstraat

De school is in naam van 150 leerkrachten niet akkoord

Op basis van streetview en luchtfoto werd er gekeken of de meeste huizen parkeermogelijkheden hebben op eigen terrein of niet. Er zijn slechts een 4-tal woningen die geen eigen parkeergelegenheid hebben, de meeste woningen of appartementen hebben minstens 1 garage per wooneenheid en bijkomend ook zeer dikwijls nog een oprit of parkeergelegenheid in de voortuin (zie bijgevoegde xls) Zoals veel mensen ook aangeven, zou er waarschijnlijk al een deel van het probleem opgelost zijn moesten de garages en opritten maximaal gebruikt worden.

Wat betreft Kogeka: zij hebben parkeergelegenheid in de Amandus De Vosstraat. Deze parking is niet toereikend voor alle personeel waardoor er uit gemakzucht wordt geparkeerd in Laar. Kogeka heeft echter nog voldoende eigendommen tussen Amandus De Vosstraaat en de de Billemontstraat waarop extra parkeerruimte kan voorzien worden zodat zij geen openbare parkings moeten innemen langs Laar (zie bijlage eigendommen Kogeka).

De politie merkt nog op dat er in Laar wel een eigenaardige parkeerregeling van kracht is dmv de E3 borden. Er zijn stroken waar je aan BEIDE zijden NIET mag parkeren, tussen deze stroken mag je WEL aan beide zijden parkeren (zie powerpoint uit 2008). Dit is een systeem dat nergens anders in Geel wordt toegepast, meestal wordt links en rechts gewoon afgewisseld zodat er moet geslalomd worden. Politie stelt voor om eerst dit parkeren terug logischer te maken, dus geschrankt parkeren vooraleer iets anders te doen.

De verkeersdienst stelt voor om volgende 2 zaken prioritair aan te pakken:

  • overleg met KOGEKA om hen aan te sporen voldoende parkeermogelijkheden op eigen terrein te voorzien tegen het begin van schooljaar 2020-2021 - Kogeka heeft in de omgeving nog heel wat eigendommen.
  • het parkeren dmv E3-borden logisch uit te werken in samenwerking met de verkeerspolitie tegen september 2020.

Op 24 juni 2020 vond er een overleg plaats tussen de stad en Kogeka (Gie Geuns, Gorik Goris en Geert Hendrickx). Uit dit overleg blijkt dat via Agion geen subsidies meer mogelijk zijn voor de aanleg van enkel en alleen een parking. Kogeka gaat bekijken of ze de fietsenstalling in Amandus de Vosstraat die niet meer gebruikt wordt, ook toegankelijk kan maken voor auto's om zo meer capaciteit te creëren. Kogeka vraagt aan de stad  ook duidelijkheid over de ontwikkelingsmogelijkheden in het binnengebied De Billemontstraat - Amandus Devosstraat omdat dit wel een impact kan hebben op het parkeergebeuren op lange termijn. 

Indien de stad intenties heeft om een blauwe zone in te voeren in Laar, is Kogeka voorstander om dit reeds bij het begin van het schooljaar te doen. Dit maakt het naar het personeel duidelijker en vermijdt dat er na een paar maanden terug moet gecommuniceerd worden, dus voor hen liefst een blauwe zone vanaf 01/09/2020.

Samen met de politie werd ook de parkeerregeling vanaf de ingang van het ziekenhuis tot Eikevelden bekeken. Door de vele inritten of parkeerplaatsen voor de appartementsblokken, is het mogelijk om een alternerende parkeerregeling links/rechts in te voeren. Daardoor wordt het aantal E1 borden met de helft gereduceerd (van 18 borden momenteel naar 9 borden). Als er blauwe zone wordt ingevoerd in dit deel komen er weer een aantal borden bij en wisselen E3 borden elkaar af met E9a+picto borden, wat een heel druk en verwarrend straatbeeld geeft. De verkeersdienst en de politie zijn van mening dat het schilderen van gele lijnen voor het aanduiden van parkeerverbod veel meer duidelijkheid zou geven en rust in het straatbeeld. Het nieuwe voorstel is bijgevoegd in bijlage.


Op 1 juli 2020 werd dit ook besproken op het mobi-overleg en volgende voorstellen kwamen naar voor:

  • als we blauwe zone invoeren doen we dit best vanaf 01/09 - begin van het schooljaar. Dit brengt direct duidelijkheid naar leerkrachten en ouders.
  • vraag is of we in de hele straat blauwe zone moeten invoeren? Leerkrachten staan meestal in het eerste deel geparkeerd, eventuele bezoekers van het ziekenhuis zullen meer verspreid staan. In het eerste deel zijn er 2 parkeerstroken en hebben de mensen minder parkeergelegenheid op eigen terrein, voorbij de ingang ziekenhuis zijn er meer vrijstaande woningen of appartementen met parkeergelegenheden op eigen terrein. Enkel in dit tweede deel moet op de rijbaan geparkeerd worden. We hebben de resultaten van de bevraging ook eens uitgesplitst in 2 delen:
    •  vanaf St Dimpna tot aan ingang ziekenhuis (huisnummer 42) : 26 reacties: 16 voor / 9 tegen / 1 geen mening (dit is zonder antwoord school) -> 61,5% voor blauwe zone
    • vanaf nr 43 tot aan Eikevelden : 33 reacties: 13 voor / 19 tegen / 1 geen mening  -> 40% voor blauwe zone 
  • het is te overwegen om enkel tot aan de ingang van het ziekenhuis blauwe zone in te voeren. De leerkrachten zullen zich dan waarschijnlijk niet meer in Laar parkeren omdat de afstand dan te groot wordt tot aan de school. Bezoekers/werknemers van het ziekenhuis kunnen nog altijd in het 2de deel gratis parkeren, dus dit deel zal waarschijnlijk een hogere bezettingsgraad krijgen maar dit hoeft niet direct een probleem te zijn owv de meer vrijstaande bebouwing en aanwezigheid van garages en inritten. Het risico bestaat wel dat ook bewoners van het eerste deel van Laar in het 2de deel gaan parkeren om zo geen bewonerskaart te moeten kopen.
  • Om geen wirwar aan verkeersborden te krijgen, adviseren de verkeersdienst en de politie om het parkeerverbod aan te duiden dmv gele belijning op de borduur. 
  • De parkeerproblematiek op Eikevelden werd ook bekeken. Een onderbroken middellijn behoort hier tot de oplossingsmogelijkheden. Dit zou beleidsmatig verder besproken worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist om een blauwe zone in te voeren in het eerste deel van Laar (parking achter frituur tot aan ingang ziekenhuis). In het 2de deel van Laar wordt geen blauwe zone ingevoerd. Deze blauwe zone zal ingaan op 1 september 2020.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist om een alternerende vorm van parkeren in te voeren in de het 2de deel van Laar zoals voorgesteld door de verkeersdienst en de politie. De plaatsen waar parkeerverbod geldt, worden aangeduid dmv gele belijning op de borduur om een wirwar aan bebording te vermijden.