Terug
Gepubliceerd op 14/07/2020

2020_CBS_02145 - Omgevingsvergunning (202000169 inv) - voor het bouwen van 23 appartementen langs Kruishei - Weigering

College van Burgemeester en Schepenen
ma 13/07/2020 - 13:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Tom Corstjens, Marlon Pareijn, Francois Mylle

Afwezig

Bart Julliams, Ben Van Looveren

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis
2020_CBS_02145 - Omgevingsvergunning (202000169 inv) - voor het bouwen van 23 appartementen langs Kruishei - Weigering 2020_CBS_02145 - Omgevingsvergunning (202000169 inv) - voor het bouwen van 23 appartementen langs Kruishei - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 27/07/2020


Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2020040985

Dossiernummer gemeente: 202000169

 

De gemeente Geel heeft op 30/03/2020 een aanvraag omgevingsproject ontvangen voor het bouwen 23 appartementen met ondergrondse parking. De aanvraag werd op 05/05/2020 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

de heer Pieter Minnebo 

Molenstraat 31 te 3850 Nieuwerkerken

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Kruishei zn te 2440 Geel

Kadastrale ligging: Afdeling 13375, sectie N, perceel 1031G2

 

Verslag

 

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

Koninklijk besluit van 28 juli 1978 - Gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28/07/1978 

bestemming: woongebieden

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven.

Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

 

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing.

 

Verordeningen

  • Wegen voor voetgangersverkeer (gewestelijk)
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - parkeervoorzieningen
  • Hemelwaterputten (gewestelijk)
  • Weekendverblijven (gewestelijk)
  • Toegankelijkheid (gewestelijk)
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening

 

  1. Historiek
  • Stedenbouwkundige vergunning (OS): 04930, Nieuwbouw gemeenschapsvoorziening of openbaar nut (scholen, religieuze geb...) - Vergund
  • ARAB/milieu informatiedossier: 1967/A/00881, BETONCENTRALE - Niet vergund

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft het bouwen 23 appartementen met ondergrondse parking

Type handelingen: stedenbouwkundige handelingen

 

De aanvraag betreft het oprichten van 23 appartementen met ondergrondse parking.

Op het perceel worden 3 woonblokken ingeplant.

blok A: 7 appartementen

De kroonlijsthoogte van het gebouw is 10m. Het gebouw bestaat uit 3 bouwlagen. De bovenste bouwlaag is deels teruggetrokken aan de westkant.

blok B: 10 appartementen

De kroonlijsthoogte van het gebouw is 10m. Het gebouw bestaat uit 3 bouwlagen. De bovenste bouwlaag is deels teruggetrokken aan de oostkant.

blok C: 6 appartementen

De kroonlijsthoogte van het gebouw is 10m. Het gebouw bestaat uit 3 bouwlagen. De bovenste bouwlaag is deels teruggetrokken aan de westkant.

De 45°-regel t.o.v. de perceelsgrenzen wordt gerespecteerd.

 

De blokken staan in een gemeenschappelijk buitengebied dat parkachtig wordt aangelegd. Er worden geen privé-tuinen afgebakend. 

Elke woongelegenheid heeft een terras. Op het gelijkvloers is dit terras grotendeels inpandig. Deze worden afgeschermd met groene buffers. 

De terrassen op de eerste verdieping bevinden zich volledig inpandig. De dakverdiepingen beschikken over een dakterras. De rest van het dak wordt aangelegd als groendak.

 

parkeerplaatsen

Bovengronds is een bezoekersparking voorzien in een parkeerhaventje met 6 parkeerplaatsen. 

Onder blok A en B bevindt zich de ondergrondse parking met 29 parkeerplaatsen. 

In totaal zijn er 35 parkeerplaatsen nodig. 

 

fietsenparkings

Er wordt bovengronds één overdekte fietsenstalling voorzien onder een stalen luifel. Hier is er plaats voor 18 fietsen.

Ondergronds is er plaats voor 35 parkeerplaatsen. In totaal zijn er 53 overdekte en afsluitbare fietsenstalplaatsen.

Ter hoogte van inkomdeuren worden er open fietsbeugels geplaatst. 

 

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 11/05/2020 t.e.m. 09/06/2020. Er werden 22 bezwaren ingediend.

Deze elementen worden opgesomd door de bezwaarschriftindieners:

  • Er is geen toestemming voor de trage weg richting Tongerlosebinnenweg
  • Het appartementsgebouw is veel te hoog in vergelijking met omliggende bebouwing
  • Het project is te grootschalig voor deze omgeving.
  • We zijn bezorgd over problemen met waterhuishouding
  • Toename van verkeersdrukte en lawaai
  • De toegangswagen zijn niet voorzien voor zo’n grote toename aan bewoners
  • Er zijn te weinig parkeerplaatsen voorzien voor de bewoners en bezoekers. De mensen zullen gaan parkeren in de omliggende straten.

 

  1. Adviezen

Op 05/05/2020 werd advies gevraagd aan brandweerzone Kempen.

Op 05/05/2020 werd advies gevraagd aan toegankelijk Vlaanderen (inter).

 

  1. Project-MER

///

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

 

Planologische toets

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, alsmede voor agrarische bedrijven.
Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
 (Artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichtingen en toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg (Kruishei).

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie « wonen », « verblijfsrecreatie », dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, « gemeenschapsvoorzieningen » of « openbare nutsvoorzieningen », kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken.

Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend.

Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
 3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

Enkel wordt bij toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt.  Dit moet gecompenseerd worden door de plaatsing van een hemelwaterput of de aanleg van een infiltratievoorziening.

Mer-screening

///

Natuurtoets

///

Erfgoed-/archeologietoets

///

Mobiliteit

///

Toegankelijkheidstoets

///

Decreet grond- en pandenbeleid

///

Scheidingsmuren

///

Milieuaspecten

///

 

Goede ruimtelijke ordening

De aanvraag is niet inpasbaar in de omgeving en niet verenigbaar met de goede plaatselijke aanleg.

  • Volgens de beleidsvisie zijn er geen meergezinswoningen toegelaten in Kruishei. In de deeldorpen wordt vooral ingezet op ééngezinswoningen. Een afwijking kan toegelaten worden als er een meerwaarde is voor de buurt, zoals bijvoorbeeld de realisatie van een trage verbinding tussen twee straten.
  • In deze straat zijn er geen meergezinswoningen aanwezig. De meeste woningen in de straat bestaan uit 1 bouwlaag en een hellend dak.
  • De woondichtheid op deze locatie wordt 41 wo/ha. Indien het een normale verkaveling zou zijn, zoals in de rest van de straat, zou de dichtheid maximaal 12,5 wo/ha bedragen. Het project is dus te grootschalig voor deze omgeving.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen, van 11/05/2020 tot 09/06/2020.

Resultaat: er werden 2 bezwaren ingediend.

Het openbaar onderzoek wordt als volgt geëvalueerd:

 

  • De realisatie van de trage verbinding is een absolute voorwaarde voor dit project om in aanmerking te komen voor een gunstig advies.
  • In het princiepsvoorstel dat door het schepencollege werd goedgekeurd was er sprake van een duidelijk teruggetrokken 3de bouwlaag. In de voorliggende aanvraag is de bovenste bouwlaag enkel langs één zijde teruggetrokken. De gebouwen komen dus veel groter over in vergelijking met de woningen in omgeving (die voornamelijk uit één bouwlaag met hellende dak bestaan)
  • De woondichtheid op deze locatie wordt 41 wo/ha. Indien het een normale verkaveling zou zijn, zoals in de rest van de straat, zou de dichtheid maximaal 12,5 wo/ha bedragen. Het project is dus te grootschalig voor deze omgeving.
  • Er dient voldaan aan de hemelwaterverordening waarin de waterhuishouding geregeld wordt.

De bezwaren kunnen gedeeltelijk gevolgd worden.

 

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van volgende adviezen:

Het advies van brandweerzone Kempen afgeleverd op 09/06/2020 is volledig gunstig

Het advies van toegankelijk Vlaanderen afgeleverd op 27/05/2020 is volledig gunstig

 

Besluit

De omgevingsambtenaar verleent een ongunstig advies omwille van volgende redenen:

  • Er is niet voldaan aan de voorwaarde uit het princiepsbesluit van het college van burgemeester er schepenen in zitting van 12/02/2018: er moet een trage verbinding voorzien worden naar Tongerlosebinnenweg.
  • De bovengrondse parkeerplaatsen voldoen niet aan de stedenbouwkundige verordening. Deze parkeerplaatsen zijn te klein.
  • Er zijn onvoldoende overdekte fietsenparkeerplaatsen. Volgens de stedenbouwkundige verordening zijn er 71 fietsenstalplaatsen nodig. Op het ontwerp zijn er 35 ondergronds en 18 bovengrondse fietsenstalplaatsen die overdekt zijn.
  • De bovenste bouwlaag springt slechts gedeeltelijk terug. De bovenste bouwlaag dient beperkt te zijn om de ruimtelijke impact te verkleinen.
  • Het is niet duidelijk hoe de afvalophaling zal voorzien worden. Er is geen locatie voorzien waar de afvalcontainers kunnen geplaatst worden.
  • Volgens de beleidsvisie zijn er geen meergezinswoningen toegelaten in Kruishei. In de deeldorpen wordt vooral ingezet op ééngezinswoningen. Een afwijking kan toegelaten worden als er een meerwaarde is voor de buurt, zoals bijvoorbeeld de realisatie van een trage verbinding tussen twee straten.
  • In deze straat zijn er geen meergezinswoningen aanwezig. De meeste woningen in de straat bestaan uit 1 bouwlaag en een hellend dak.
  • De woondichtheid op deze locatie wordt 41 wo/ha. Indien het een normale verkaveling zou zijn, zoals in de rest van de straat, zou de dichtheid maximaal 12,5 wo/ha bedragen. Het project is dus te grootschalig voor deze omgeving.
  • Kruishei is een gemeenteweg van 4,5m breed en verhoogde fietspaden. De rijbaan is te smal om te kunnen parkeren langs de straat want dan is er geen vrije ruimte van 3m over. Er worden per appartement 1,5pp voorzien. Op deze locatie is de kans reëel dat er 2 wagen per gezin zullen zijn. Deze extra wagens zullen op het openbaar domein geparkeerd moeten worden. Dat kan niet op de rijbaan, waardoor er een groot risico bestaat dat men half op de rijbaan, half op het fietspad gaat parkeren met grote hinder en gevaarlijke situaties tot gevolg. In de buurt zijn ook geen andere parkeermogelijkheden. Dergelijke ontwikkeling met beperkt aantal parkeerplaatsen is niet wenselijk op deze locatie.
  • De ingediende aanvraag wijkt af van het princiepsvoorstel van 2018: de bovenste bouwlaag springt niet meer volledig terug, de terrassen zijn kleiner, …
  • Er worden fietsenstallingen voorzien ter hoogte van de inkomdeuren naar de appartementen op een onverharde ondergrond. Dit is onrealistisch.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning NIET goed te keuren omwille van volgende redenen:

 

  • Er is niet voldaan aan de voorwaarde uit het princiepsbesluit van het college van burgemeester er schepenen in zitting van 12/02/2018: er moet een trage verbinding voorzien worden naar Tongerlosebinnenweg.
  • De bovengrondse parkeerplaatsen voldoen niet aan de stedenbouwkundige verordening. Deze parkeerplaatsen zijn te klein.
  • Er zijn onvoldoende overdekte fietsenparkeerplaatsen. Volgens de stedenbouwkundige verordening zijn er 71 fietsenstalplaatsen nodig. Op het ontwerp zijn er 35 ondergronds en 18 bovengrondse fietsenstalplaatsen die overdekt zijn.
  • De bovenste bouwlaag springt slechts gedeeltelijk terug. De bovenste bouwlaag dient beperkt te zijn om de ruimtelijke impact te verkleinen.
  • Het is niet duidelijk hoe de afvalophaling zal voorzien worden. Er is geen locatie voorzien waar de afvalcontainers kunnen geplaatst worden.
  • Volgens de beleidsvisie zijn er geen meergezinswoningen toegelaten in Kruishei. In de deeldorpen wordt vooral ingezet op ééngezinswoningen. Een afwijking kan toegelaten worden als er een meerwaarde is voor de buurt, zoals bijvoorbeeld de realisatie van een trage verbinding tussen twee straten.
  • In deze straat zijn er geen meergezinswoningen aanwezig. De meeste woningen in de straat bestaan uit 1 bouwlaag en een hellend dak.
  • De woondichtheid op deze locatie wordt 41 wo/ha. Indien het een normale verkaveling zou zijn, zoals in de rest van de straat, zou de dichtheid maximaal 12,5 wo/ha bedragen. Het project is dus te grootschalig voor deze omgeving.
  • Kruishei is een gemeenteweg van 4,5m breed en verhoogde fietspaden. De rijbaan is te smal om te kunnen parkeren langs de straat want dan is er geen vrije ruimte van 3m over. Er worden per appartement 1,5pp voorzien. Op deze locatie is de kans reëel dat er 2 wagen per gezin zullen zijn. Deze extra wagens zullen op het openbaar domein geparkeerd moeten worden. Dat kan niet op de rijbaan, waardoor er een groot risico bestaat dat men half op de rijbaan, half op het fietspad gaat parkeren met grote hinder en gevaarlijke situaties tot gevolg. In de buurt zijn ook geen andere parkeermogelijkheden. Dergelijke ontwikkeling met beperkt aantal parkeerplaatsen is niet wenselijk op deze locatie.
  • De ingediende aanvraag wijkt af van het princiepsvoorstel van 2018: de bovenste bouwlaag springt niet meer volledig terug, de terrassen zijn kleiner, …
  • Er worden fietsenstallingen voorzien ter hoogte van de inkomdeuren naar de appartementen op een onverharde ondergrond. Dit is onrealistisch.