Terug
Gepubliceerd op 14/07/2020

2020_CBS_02147 - Fietsostrade - Voorstel signalisatie wegdeel tussen kruispunt Technische Schoolstraat en kruispunt Schalieschuurstraat - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 13/07/2020 - 13:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Tom Corstjens, Marlon Pareijn, Francois Mylle

Afwezig

Bart Julliams, Ben Van Looveren

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis
2020_CBS_02147 - Fietsostrade - Voorstel signalisatie wegdeel tussen kruispunt Technische Schoolstraat en kruispunt Schalieschuurstraat - Goedkeuren 2020_CBS_02147 - Fietsostrade - Voorstel signalisatie wegdeel tussen kruispunt Technische Schoolstraat en kruispunt Schalieschuurstraat - Goedkeuren

Motivering

Argumentatie

Algemeen principe: De fietsostrade wordt aangeduid met de verkeersborden F99a om het begin van de fietsostrade (of een wegdeel ervan) aan te duiden en de verkeersborden F101a om het einde van de fietsostrade (of een wegdeel ervan) aan te duiden. Fietsers op de fietsostrade dienen o.w.v. de verkeersveiligheid voorrang te verlenen aan het verkeer op de kruisende wegen. Dit wordt ter hoogte van de fietsostrade aangeduid met de borden B1 en haaientandmarkeringen. Wegdelen van de fietsostrade die tevens toegang dienen te verlenen tot woonpercelen, worden ingericht als fietsstraat. Dit wordt aangeduid met de verkeersborden F111 om het begin van de fietsstraat aan te duiden en het verkeersbord F113 om het einde van de fietsstraat aan te duiden. De dienst Openbare Werken & Verkeer adviseert om deze wijze van signalisatie toe te passen naar analogie met het reeds geopende wegdeel van fietsostrade F105.

In het dossier in bijlage vindt u het signalisatievoorstel voor Fietsostrade F105 voor het wegdeel tussen de kruispunten met Technische Schoolstraat en Schalieschuurstraat:

  • Deelproject 9 kruispunt Technische Schoolstraat x Lindenhof tot aan kruispunt Dr.-Vandeperrestraat: Het wegdeel Lindenhof dat toegang dient te verlenen tot woonpercelen, wordt ingericht als fietsstraat om daarna over te gaan tot voorbehouden weg voor fietsers en speedpedelecs. Tevens wordt ter hoogte van het kruispunt met Dr.-Vandeperrestraat een okerkleurige fietsoversteekstrook aangebracht o.w.v. de hogere verkeersintensiteiten;
  • Deelproject 10 kruispunt Dr. Vandeperrestraat x Heistraat tot aan kruispunt Hadschot: Het wegdeel Heistraat deel uitmakend van de fietsostrade vanaf kruispunt Dr.-Vandeperrestraat tot aan de haakse bocht dat toegang dient te verlenen tot woonpercelen, wordt ingericht als fietsstraat. De langsparkeerplaatsen blijven behouden en wegdek wordt rood geverfd. Het aansluitende wegdeel gaat daarna over tot voorbehouden weg voor fietsers en speedpedelecs; 
  • Deelproject 10 kruispunt Hadschot tot aan kruispunt Galven: Het wegdeel Hadschot deel uitmakend van de fietsostrade vanaf kruispunt Hadschot tot aan kruispunt Galven dat toegang dient te verlenen tot woonpercelen, wordt ingericht als fietsstraat. Het aansluitende wegdeel gaat daarna over tot voorbehouden weg voor fietsers en speedpedelecs; 
  • Deelproject 11 kruispunt Galven tot aan kruispunt Retieseweg: Dit volledige wegdeel wordt ingericht tot voorbehouden weg voor fietsers en speedpedelecs. Tevens wordt ter hoogte van het kruispunt met Retieseweg de fietsoversteek gesignaleerd volgens de richtlijnen van het Agentschap Wegen & Verkeer als wegbeheerder voor gewestweg N118 en dit o.w.v. de hoge verkeersintensiteiten;
  • Deelproject 11 kruispunt Retieseweg tot aansluiting naar speelbos: Dit volledige wegdeel wordt ingericht tot voorbehouden weg voor fietsers en speedpedelecs;
  • Deelproject 11 kruispunt aansluiting naar speelbos tot kruispunt Kievermont: Dit volledige wegdeel wordt ingericht tot voorbehouden weg voor fietsers en speedpedelecs. Tevens wordt ter hoogte van het kruispunt met Kievermont een okerkleurige fietsoversteekstrook aangebracht o.w.v. de hogere verkeersintensiteiten;
  • Deelproject 11 kruispunt Kievermont tot kruispunt Schalieschuurstraat: Dit volledige wegdeel wordt ingericht tot voorbehouden weg voor fietsers en speedpedelecs.

Juridische grond

Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Besluit van de Vlaams regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Omzendbrief van 3 april 2009 MOB/2009/01 inzake de aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

Aanleiding en context

De fietsostrade F105 Herentals - Leopoldsburg loopt langs spoorlijn 15 en telt 36 kilometer. De uitvoering van de werken voor het wegdeel gelegen tussen de kruispunten met Technische Schoolstraat en Schalieschuurstraat is nog aan de gang en nadert haar voltooiing. Eerder dit jaar werd een eerste wegdeel van de fietsostrade tussen de gemeentegrens met Olen en het kruispunt met Rauwelkoven in gebruik genomen. Een fietssnelweg of fietsostrade is een fietsroute die bij voorkeur bestaat uit wegen die voorbehouden zijn voor fietsverkeer. Op fietssnelwegen wordt een gewenste snelheid van 25 km/u gehanteerd. In de praktijk is de fietsostrade op het grondgebied Geel een aaneensluiting van verschillende types infrastructuur waarvan zowel het juridisch statuut als de verkeerstechnische vormgeving kunnen verschillen. Voor de verkeerssignalisatie en verkeerstekens zijn er verschillende mogelijkheden. Vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en uniformiteit vragen de bevoegde diensten om zo weinig mogelijk uitzonderingen toe te staan en te opteren voor een uniforme, constante wijze van signalisatie toe te passen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het College van Burgemeester en Schepenen verleent goedkeuring aan het voorliggende voorstel voor signalisatie van Fietsostrade F105 voor het wegdeel gelegen tussen de kruispunten met Technische Schoolstraat en Schalieschuurstraat met als algemeen principe: De fietsostrade wordt aangeduid met de verkeersborden F99a om het begin van de fietsostrade (of een wegdeel ervan) aan te duiden en de verkeersborden F101a om het einde van de fietsostrade (of een wegdeel ervan) aan te duiden. Fietsers op de fietsostrade dienen o.w.v. de verkeersveiligheid voorrang te verlenen aan het verkeer op de kruisende wegen. Dit wordt ter hoogte van de fietsostrade aangeduid met de borden B1 en haaientandmarkeringen. Wegdelen van de fietsostrade die tevens toegang dienen te verlenen tot woonpercelen, worden ingericht als fietsstraat. Dit wordt aangeduid met de verkeersborden F111 om het begin van de fietsstraat aan te duiden en het verkeersbord F113 om het einde van de fietsstraat aan te duiden.

Artikel 2

Het College van Burgemeester en Schepenen gelast de dienst Openbare Werken & Verkeer met de opmaak van een aanvullend verkeersreglement voor het aanbrengen van de signalisatie op fietsostrade F105 voor het wegdeel gelegen tussen de kruispunten met Technische Schoolstraat en Schalieschuurstraat en dit voor de in dienst stelling van het betrokken wegdeel.