Terug
Gepubliceerd op 14/07/2020

2020_CBS_02182 - Fietsostrade F105 - Tijdelijke verlegging aansluiting Rauwelkoven - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 13/07/2020 - 13:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Tom Corstjens, Marlon Pareijn, Francois Mylle

Afwezig

Bart Julliams, Ben Van Looveren

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis
2020_CBS_02182 - Fietsostrade F105 - Tijdelijke verlegging aansluiting Rauwelkoven - Goedkeuren 2020_CBS_02182 - Fietsostrade F105 - Tijdelijke verlegging aansluiting Rauwelkoven - Goedkeuren

Motivering

Argumentatie

Het voorstel is om een tijdelijke verharding met een lengte van +/-100m en breedte van 2.00m te realiseren dewelke kan fungeren als dubbelrichtingsfietspad tussen de huidige aansluiting van de fietsostrade op Rauwelkoven en een meer wenselijke plaats (op het rechte stuk van Rauwelkoven) voor fietsers om op de rijbaan te komen. De tijdelijke verharding zou een tweetal jaar dienst doen tot op het moment wanneer de fietsostrade F105 richting Geel station wordt doorgetrokken gekoppeld aan de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel. De dienst Openbare Werken & Verkeer heeft een aantal verschillende verhardingsopties uitgewerkt (zie bijlage) dewelke elk haar eigen karakter hebben waarvan we de voornaamste karakteristieken meegeven. Van elke verhardingsoptie lijsten we de belangrijkste voor- en nadelen op:

  1. Bitumineuze verharding (asfalt)
    Voordeel: Zeer grote vlakheid zorgt voor hoog comfort, weinig onderhoud, groot draagvermogen 
    Nadeel: niet-waterdoorlatend (kan opgelost worden door het realiseren van een mini wadi naast de verharding)
  2. Cementbeton verharding (beton)
    Voordeel: lange structurele levensduur (hier niet zozeer van belang), zeer hoog draagvermogen
    Nadeel: dure kostprijs, niet-waterdoorlatend (kan opgelost worden door het realiseren van een mini wadi naast de verharding)
  3. Bestrating met betonstraatstenen (klinkers)
    Voordeel: kan wel waterdoorlatend aangelegd worden
    Nadeel: zeer arbeidsintensief en dus duur bij aanleg, minder comfortabel dan asfalt of beton, aanzienlijk onderhoud
  4. Halfverharding (dolomiet)
    Voordeel: Relatief lage kostprijs, gemakkelijk aan te leggen, waterdoorlatend
    Nadeel: Weinig comfortabel, beperkte levensduur, onderhoudsgevoelig, weinig draagvermogen
  5. Alternatieve verharding (prefab modulaire PVC-tegels)
    Voordeel: Onderhoudsvriendelijk, langere levensduur, gemakkelijk aan te leggen, (kunnen gehuurd worden maar aangezien de duurtijd dat deze dienst moeten doen is het voordeliger om dit aan te kopen)
    Nadeel: Minder comfortabel dan asfalt of beton, niet-waterdoorlatend (kan opgelost worden door het realiseren van een mini wadi naast de verharding)

Als we als belangrijkste karakteristieken: de prijs, comfort voor de fietser en onderhoudsvriendelijkheid in beschouwing nemen kunnen we volgende 3 opties weerhouden. Voor elk van de opties werd een offerte gemaakt.

  1. Bitumineuze verharding (asfalt): prijs aanleg €13.062  ex. BTW met inbegrip inzet manuren eigen personeel. Het College dient nog een optionele keuze te maken indien men gaat voor realisatie in bitumineuze verharding voor afwerking in een rode kleur of niet. Meerprijs hiervoor bedraagt €1.768 ex. BTW.
  2. Halfverharding (dolomiet): prijs aanleg €11.220 ex. BTW  met inbegripinzet manuren eigen personeel
  3. Alternatieve verharding (prefab modulaire PVC-tegels) in module aankoop: prijs aanleg €15.145 ex. BTW en zonder inzet manuren eigen personeel

De dienst Openbare Werken & Verkeer adviseert om de tijdelijke doortrekking van een dubbelrichtingfietspad over een afstand van +/-100m met een breedte van 2.00m te realiseren met een bitumineuze verharding. Bij voorkeur wordt het tijdelijke fietspad gerealiseerd voor de start van het nieuwe schooljaar 2020-2021.





 

 

Aanleiding en context

Een eerste wegdeel van fietsostrade F105 tussen gemeentegrens met Olen en Rauwelkoven werd in februari 2020 opengesteld voor gebruik. Er is een tijdelijke aansluiting voorzien waarbij fietsostrade F105 haaks aansluit op Rauwelkoven alwaar de fietsers de rijbaan dienen op te rijden. Deze tijdelijke aansluiting werd gerealiseerd in afwachting van doortrekking van de fietsostrade F105 parallel aan Rauwelkoven en Groenstraat richting Geel station. Dit project wordt gecombineerd met de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in dit wegdeel en dit vormt dan ook de tijdsbepalende factor. Verwacht wordt dat deze werken ten vroegste in 2022 kunnen aanvangen. De huidige tijdelijke aansluiting is midden in een bocht gelegen en met name voor het overstekende fietsverkeer komende van Geel Centrum richting fietsostrade is de zichtbaarheid ondermaats. Tevens is er geen rugdekking voor fietsers die vanaf de fietsostrade de rijbaan oprijden. Op aanvraag van de gemeenteraad werd hier eind juni 2020 een proefopstelling uitgetest om rugdekking te creƫren maar deze werd niet weerhouden wegens de onvoldoende zichtbaarheid. Het voorstel is nu om de tijdelijke aansluiting 100m te verleggen naar het rechte stuk en dit door de aanleg van een tijdelijke verharding. Zowel fietsers op de fietsostrade als het doorgaande fiets- en gemotoriseerd verkeer hebben hier een beduidend betere zichtbaarheid en hier kan in alle veiligheid rugdekking worden voorzien. In dit dossier worden de verschillende opties voor een tijdelijke verharding besproken.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het College van Burgemeester en Schepenen gaat akkoord met de realisatie van een tijdelijk dubbelrichtingfietspad over een afstand van +/-100m met een breedte van 2.0m gelegen tussen de huidige aansluiting van fietsostrade F105 op Rauwelkoven en het rechte stuk van Rauwelkoven waar het meer wenselijk is dat de fietsers de rijbaan op komen.

Artikel 2

Het College van Burgemeester en Schepenen kiest voor een aanleg in een bitumineuze verharding gezien dit een aanvaardbare kostprijs behelst, onderhoud tot een minimum beperkt en een zeer comfortabele en veilige ondergrond voor de fietsers betreft.

Artikel 3

Het College van Burgemeester en Schepen kiest ervoor om de tijdelijke verharding uit te voeren in een rode kleur dewelke een meerprijs veroorzaakt van €2.139,3 inclusief 21% BTW.

Artikel 4

Het College van Burgemeester en Schepenen gelast de dienst Openbare Werken & Verkeer met de uitwerking van een rugdekking voor de locatie waar de fietsers vanaf het dubbelrichtingsfietspad de rijbaan van Rauwelkoven dienen op te rijden.

Artikel 5

Het College van Burgemeester en Schepenen gunt de opdracht binnen het lopende contract aan firma Hoogmartens Wegenbouw volgens de prijsopgave binnen het bestek 2018-080 mits prijsherziening voor een geraamd bedrag van €15.805 inclusief 21% BTW (zonder rode kleur) of €17.944,3 inclusief 21% BTW (met rode kleur).