Terug
Gepubliceerd op 14/07/2020

2020_CBS_02181 - Omgevingsvergunning - Het slopen van een woning en het verbouwen en uitbreiden van een autogarage (202000119 joh)n gelegen Molseweg 142, kadastraal afdeling 1, sectie I, nrs. 1939R, 1939T, 1939W - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 13/07/2020 - 13:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Nadine Laeremans, Griet Smaers, Marleen Verboven, Tom Corstjens, Marlon Pareijn, Francois Mylle

Afwezig

Bart Julliams, Ben Van Looveren

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis
2020_CBS_02181 - Omgevingsvergunning - Het slopen van een woning en het verbouwen en uitbreiden van een autogarage (202000119 joh)n gelegen Molseweg 142, kadastraal afdeling 1, sectie I, nrs. 1939R, 1939T, 1939W - Vergunning 2020_CBS_02181 - Omgevingsvergunning - Het slopen van een woning en het verbouwen en uitbreiden van een autogarage (202000119 joh)n gelegen Molseweg 142, kadastraal afdeling 1, sectie I, nrs. 1939R, 1939T, 1939W - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 13/07/2020 (bindende eindtermijn, 30 dagen verlenging door nooddecreet verrekend)


   

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2020020043

Dossiernummer gemeente: 202000119

 

De gemeente Geel heeft op 09/03/2020 een aanvraag tot een omgevingsproject ontvangen voor het slopen van een woning en het verbouwen en uitbreiden van een autogarage. De aanvraag werd op 01/04/2020 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Michael Peeters 

Herenthoutseweg 235 te 2200 Herentals

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Molseweg 142 te 2440 Geel

Kadastrale ligging: afdeling 1, sectie I, percelen 1939R, 1939T, 1939W

 

Verslag

 

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

Koninklijk besluit van 28 juli 1978 - Gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28/07/1978 

bestemming: woongebied met landelijk karakter en agrarisch gebied

 

Ruimtelijk uitvoeringsplan Zonevreemde Bedrijven: goedgekeurd op 14/03/2013.

 

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing.

 

Verordeningen

  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - parkeervoorzieningen
  • Hemelwaterputten (gewestelijk)
  • Weekendverblijven (gewestelijk)
  • Toegankelijkheid (gewestelijk)
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening

 

  1. Historiek
  • Verkavelingsvergunning (OS): 0140 (0), Nieuwe verkaveling - Geweigerd
  • Stedenbouwkundige vergunning (OS): 00413, Nieuwbouw eengezinswoning - Vergund
  • Stedenbouwkundige vergunning (OS): 02168, Nieuwbouw eengezinswoning - Vergund
  • Stedenbouwkundige vergunning (OS): 04960, Nieuwbouw industrie, ambach - Vergund
  • Stedenbouwkundige vergunning (OS): 05143, Nieuwbouw industrie, ambach - Vergund
  • Stedenbouwkundige vergunning (OS): 07254, Het uitbreiden van een garage - Vergund
  • Stedenbouwkundige vergunning (NS): 2007/00545, Het slopen van een eengezinswoning - Vergund
  • VLAREM milieuvergunning: 2006//M3/03936, Autoherstelwerkplaats - Niet vergund
  • VLAREM milieuvergunning: 1992/V2/00043B, Spuitcabine - Niet vergund
  • VLAREM milieuvergunning: 2012/V2/00919, Autoherstelwerkplaats - Vergund
  • Stedenbouwkundige vergunning reguliere procedure: 2016/00143, regulariseren van publiciteit - Vergund met voorwaarden
  • Aanvraag omgevingsproject: 201800362, het oprichten van een tankstation met prijzenbord na sloop van bestaande woning - Weigering

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

Type handelingen: stedenbouwkundige handelingen

De aanvraag betreft het slopen van een woning en het verbouwen en uitbreiden van een autogarage.

Vooraan worden de bestaande gebouwen uitgebreid door voor de bestaande voorgevel een volume bij te bouwen. De modaliteiten ervan vallen binnen de voorwaarden opgelegd in het RUP. Zo heeft bvb. de uitbreiding een kroonlijst hoogte van 5,5 meter en een oppervlakte van 198.25 m². Het nieuwe gedeelte heeft een bouwdiepte van 9 meter.
Om het bestaande gebouw een hedendaagse look te geven worden de nog zichtbare delen ingepakt met een nieuwe geïsoleerde gevelbekleding met neutrale kleur.

Het gehele complex beschrijft daardoor een hedendaagse architectuur die in het verlengde ligt van de uitstraling van het bedrijf. Een strakke architectuur waarin alternatieve, maar duurzame materialen voortvloeien uit een kostprijsbewuste gedachtengang.
Zo ontstaat een zeer energiebewust gebouw met een laag E- en K-peil en een hoge inertie.
Op deze manier wordt de kostenefficiënte instelling van de wanden doorgetrokken in de dakopbouw door het herleiden van de bouwonderdelen tot hun primaire essentie : het beschermen van het gebouw tegen de buitenomgeving.

Het kantoor- en stockagegedeelte van de bestaande gebouwen wordt volledig verwijderd en krijgt een nieuwe indeling. Het toilet- en douchegedeelte worden eveneens volledig vernieuwd. De vloer en het verlaagde plafond in de showroom worden vervangen.

De uitbreiding van de bedrijfsgebouwen wordt opgericht door middel van een staalstructuur. De gevel hiervan wordt in het onderste gedeelte voorzien van een betonnen plint, daarop komt de klassieke glazen pui om de zichtbaarheid te ondersteunen. Bovenaan wordt er een boegboord aangebracht in rode gevelplaten met daarop de reclame van de garage en het logo van KIA. De dakopbouw bestaat uit de reguliere steeldeck met daarop zowel harde als zachte isolatie om zowel thermisch als akoestisch goed te kunnen presteren.
Om de ramen in de bestaande voorgevel nog te kunnen behouden en de achtergelegen ruimten van daglicht te voorzien wordt het dak in een lichte helling geplaatst.
De bestaande reclamepyloon wordt vervangen door deze die voldoet aan de bepalingen van een KIA garage. Als enige pyloon op het terrein wordt er dan ook hier voldaan aan de verordenende bepalingen van het RUP.
De overige bestaande verharding vooraan de gebouwen als ook de situatie ter hoogte van de straatzijde blijft verder ongewijzigd.
De indeling van de inpandige conciergewoning wordt volledig herzien en door het verwijderen van vele binnenmuren ontstaat er een aangename woning aangepast aan het hedendaagse wooncomfort. Doordat het bestaande appartement momenteel erg groot is, wordt er een gedeelte ingericht als vergaderruimte en kitchenette. Om deze toegankelijk te maken vanuit de showroom wordt er een trap geplaatst die toegang geeft tot deze vertrekken.
De spuitcabine aanwezig in de bestaande werkplaats wordt volledig verwijderd. Er zal geen carrosseriewerk plaatsvinden in de site van KIA Geel.
De kapotte lichtstraten worden vervangen. Het overige deel van de werkplaats blijft ongewijzigd.

Het aparte gebouw achteraan wordt ingericht als afleverzone. Hier worden de wagens gewassen en klaargemaakt zodat ze kunnen worden afgegeven aan de effectieve koper.

De woning met huisnummer 142 staat relatief dicht tegen de straatkant en wordt dus volledig gesloopt, dit om de zichtbaarheid van op de Molseweg op de gebouwen te vergroten. 

De totale oppervlakte van het terrein bedraagt 4.814,70 m² en de totale oppervlakte groenzone is 592,64 m². Dit impliceert dat de groenzone 12,30% van de totale zoneoppervlakte bedraagt.

De zone vooraan en de groenzones op de parking zelf werden niet in rekening gebracht. 

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

Op 01/04/2020 werd advies gevraagd aan het Agentschap Wegen en Verkeer.

Op 28/04/2020 werd advies gevraagd aan brandweerzone Kempen.

 

  1. Project-MER

Niet van toepassing.

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

 

Planologische toets

Woongebieden met landelijk karakter zijn in hoofdzaak bestemd voor woningbouw in het algemeen en tevens voor landbouwbedrijven. Zowel bewoning als landbouw zijn bijgevolg de hoofdbestemmingen van het gebied, en beide bestemmingen staan er op gelijke voet.

De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op te minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden (artikel 11 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gewestweg.

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie « wonen », « verblijfsrecreatie », dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, « gemeenschapsvoorzieningen » of « openbare nutsvoorzieningen », kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken.

Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend.

Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
 3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

Enkel wordt bij toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt.  Dit moet gecompenseerd worden door de plaatsing van een hemelwaterput of de aanleg van een infiltratievoorziening.

Goede ruimtelijke ordening

De aanvraag is inpasbaar in de omgeving en verenigbaar met de goede plaatselijke aanleg.

Resultaten openbaar onderzoek

Er werd geen openbaar onderzoek gehouden.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van volgende adviezen:

Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer, afgeleverd op 30/04/2020, is voorwaardelijk gunstig.

Het advies van brandweerzone Kempen, afgeleverd op 27/05/2020, is voorwaardelijk gunstig.

 

Besluit

Er wordt een gunstig advies gegeven onder volgende voorwaarden:

 

De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.

Het project moet volledig conform de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid worden gerealiseerd. Deze kan u nalezen op www.toegankelijkgebouw.be.

De groenaanplantingen moeten ten laatste 1 jaar na ingebruikname van het gebouw, aangeplant zijn en dienen op professionele wijze onderhouden te worden.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het voorwaardelijk gunstig advies van brandweerzone Kempen dd. 26/05/2020 met kenmerk BWDP/2018-0597/003/01/PVB.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dd. 30/04/2020 met kenmerk AV/114/2020/00263:

● De reclametotem mag maximaal 4 meter hoog zijn.
● De verharding en inbuizing ter hoogte van de conciërgewoning moeten verwijderd worden.
● Het terrein moet zodanig worden ingericht dat de verkeerscirculatie via 1 oprit kan verlopen.
 ● Alle noodzakelijke functionele parkeerplaatsen moeten worden voorzien achter de bouwlijn.

Er dienen twee septische putten geplaatst te worden van elk minimaal 2.000 liter. Het fecaal water wordt in de eerste septische put verzameld. Deze loopt over naar de tweede waar ook het niet-fecaal water in geloosd wordt. De overloop van de tweede septische put loost op de gracht. Na de werken dienen RWA en DWA huisaansluitputjes aanwezig te zijn.

De plaatsing van een hemelwaterput is verplicht overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering dd. 05/07/2013 inzake hemelwaterputten. Die hemelwaterput dient aan volgende eisen te voldoen:

  • met een inhoud van minimum 9900 liter;
  • de volledige dakoppervlakte dient in één of meerdere hemelwaterputten af te wateren;
  • een pomp wordt op de hemelwaterput aangesloten;
  • de overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een infiltratiebed, een gracht, en oppervlaktewater of de regenwaterafvoer van de openbare riolering. Indien deze voorzieningen niet voor handen zijn dan wordt de overloop aangesloten op de openbare riolering;
  • de hemelwaterput dient geplaatst te zijn alvorens het gebouw in gebruik wordt genomen;
  • de hemelwaterput dient bij plaatsing in de bouwvrije voortuinstrook te worden voorzien voorzien op minimum 2 meter uit de rooilijn;
  • de hemelwaterput dient te voldoen aan de code van de goede praktijk voor hemelwaterputten en infiltratievoorzieningen, die toegevoegd wordt in bijlage, terwijl de plaatsing dient te gebeuren voor het gebouw in gebruik genomen wordt;
  • het water uit de hemelwaterput dient te worden herbruikt voor tenminste 2 verschillende aftappunten bv. buitenkraan, wasmachine, spoeling wc...

Het buffervolume van de infiltratievoorziening dient minimum 3.437,5 liter te bedragen.
De oppervlakte van de infiltratievoorziening dient minimum 5,5 m² te bedragen.

De afvoer van de afval- en regenwaters dient via een gescheiden stelsel te gebeuren.

De afvoerbuizen voor het regenwater (grijs) en het huishoudelijk afvalwater (oranje) dienen een diameter te hebben van max. 160 mm.

Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname en bij belangrijke wijzigingen van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende deskundige. Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsnet.

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.

Indien voor de uitvoering van de stedenbouwkundige handelingen een bronbemaling geplaatst zal worden, moet deze aangevraagd worden via het omgevingsloket voor de start van de bronbemaling. De bronbemaling moet voldoen aan de bepalingen van Vlarem II afd. 5.53.6.1. Het bemalingswater moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone. Hiervoor kan gebruikgemaakt worden van infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit technisch onmogelijk is mag het water geloosd worden via de RWA-aansluiting.

De eventuele plaatsing van een mazouttank dient te beantwoorden aan de installatievoorwaarden, opgelegd in de Vlaremwetgeving zoals beschreven in bijlage bij de bouwvergunning.

De vloerpas ligt op maximum 20 cm en kan verhoogd worden door het aantal meter tussen de voorgevel en de rooilijn te vermenigvuldigen met 2 cm, en dit tot een maximum van 40 cm.

Het peil van de woning ligt hiermee maximum 40 cm boven de as van de weg. 

 

Op het adres is een klasse-2 vergunning voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting voor een autoherstelplaats die werd verleend in 2012. Deze staat nog op naam van de vorige exploitant en moet onverwijld worden overgedragen op de nieuwe exploitant. Meldingen van de overdracht van een omgevingsvergunning moeten digitaal ingediend worden via het omgevingsloket. Meer informatie kan je vinden via volgende link: https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/overdracht-van-een-vergunning-voor-de-exploitatie-van-een-ingedeelde-inrichting-of-activiteit

In de vergunning zijn verschillende VLAREBO-rubrieken van toepassing. Hierdoor moet conform het bodemdecreet bij overdracht een bodemonderzoek worden uitgevoerd.


Lasten 

Op het grondgebied van de stad worden ontwikkelingsprojecten uitgevoerd, die bijkomende lasten voor de stad genereren. Een bijzondere soort van stedenbouwkundige ontwikkelingskost is de stedenbouwkundige last. Het college beschikt als vergunningverlenende overheid over de mogelijkheid om bij het verlenen van stedenbouwkundige- of omgevingsvergunningen overeenkomstig artikel 4.2.20, §1 eerste tot derde lid van de VCRO, en artikel 75 t.e.m. 77 van het decreet op de omgevingsvergunning lasten op te leggen aan de aanvrager. Dergelijke stedenbouwkundige last kan eenzijdig worden opgelegd in de stedenbouwkundige- of omgevingsvergunning.

Om van een stedenbouwkundige last in de zin van artikel 4.2.20, §1 eerste tot derde lid van de VCRO, en artikel 75 t.e.m. 77 van het decreet op de omgevingsvergunning te kunnen spreken, dient een stedenbouwkundige last aan de volgende voorwaarden te voldoen :

  • de opgelegde last moet in verhouding staan met het voordeel dat de ontwikkelaar haalt uit de vergunning;
  • de last moet realiseerbaar zijn door enig toedoen van de aanvrager;
  • er moet een verband bestaan tussen de opgelegde last en de taken van de vergunningverlenende overheid ingevolge de afgeleverde vergunning;
  • de last moet gericht zijn op duurzame ruimtelijke ontwikkeling en ruimtelijke kwaliteit.

Deze vergunninghouder ontvangt een vergunningsvoordeel : het oprichten van een uitbreiding van de handelsruimte.  Dit is een uitgesproken commercieel voordeel voor de vergunningverkrijger.

Op dit dossier is een stedenbouwkundige last van toepassing door de uitbreiding van een volume handelsoppervlakte van 198,25 m² BVO.

Er wordt voor dit project een stedenbouwkundige last als financiële last voorzien van 14.868,75 euro  (75 euro/m²; op 20 jaar afgeschreven betekent dit 3,75 euro/m²/jaar), op basis dus van BVO voorzien.

Het college van burgemeester en schepenen beslist om een stedenbouwkundige last op te leggen in dit dossier naar aanleiding van de bijkomende oppervlakte aan handelsruimte (+198,25 m²). De stedenbouwkundige last wordt opgelegd aan de ontvanger van het voordeel van de vergunning, Kia Peeters, Herenthoutseweg 235, 2200 Herentals.

Met de aanvrager is op 17 juni 2020 een gesprek gevoerd om (al dan niet een deel van) de lasten in natura om te zetten. De aanvrager kon zich vinden in het voorstel van de stad om een laadpaal in natura aan te leveren met ook het voorleggen van het nationale onderhoudscontract van KIA voor haar laadpalen, waarop de stad dan beroep zou kunnen doen. Dit als onderdeel van het totaalpakket van de stedenboukundige lasten.

Er werd intussen door de stad een offerte ontvangen van KIA voor een dergelijke laadpaal die de stad op niet-publiek domein zou zetten.

Gezien het nationale onderhoudscontract nog niet bekomen is, kan de stad daar nog geen rekening mee houden. 


Het college van burgemeester en schepenen beslist om de last als volgt te bepalen:

Er wordt een financiële last opgelegd ten bedrage van 14.868,75 euro  (198,25 m² X 75 euro,/m² ofwel 3,75 euro/m² per jaar op 20 jaar afschrijving). De last zal via facturatie aan de ontvanger van het voordeel van de vergunning, vrij van BTW, door stad Geel geïnd worden op het ogenblik van de start der werken.

Het college van burgemeester en schepenen beslist om deze last als volgt aan te wenden:

De last zal in de toekomst door stad Geel gebruikt worden voor mobiliteitsmaatregelen in de omgeving van Molseweg.

Door de bouwheer kan nog tot een overeenkomst met stad Geel worden gekomen voor 15 augustus 2020 om deze financiële last om te zetten naar maatregelen ten gunste van een betere mobiliteit aan Molse weg en/of klimaatmaatregelen (laadinfra elektrische mobiliteit voor stedelijk nut). Bij gebreke aan overeenkomst over de naturamaatregelen zal de stad Geel bij start der werken een factuur opmaken aan dhr. Peeters van 14.868,75 euro.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
 

De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.

Het project moet volledig conform de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid worden gerealiseerd. Deze kan u nalezen op www.toegankelijkgebouw.be.

De groenaanplantingen moeten ten laatste 1 jaar na ingebruikname van het gebouw, aangeplant zijn en dienen op professionele wijze onderhouden te worden.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het voorwaardelijk gunstig advies van brandweerzone Kempen dd. 26/05/2020 met kenmerk BWDP/2018-0597/003/01/PVB.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dd. 30/04/2020 met kenmerk AV/114/2020/00263:

● De reclametotem mag maximaal 4 meter hoog zijn.
● De verharding en inbuizing ter hoogte van de conciërgewoning moeten verwijderd worden.
● Het terrein moet zodanig worden ingericht dat de verkeerscirculatie via 1 oprit kan verlopen.
● Alle noodzakelijke functionele parkeerplaatsen moeten worden voorzien achter de bouwlijn.

Er dienen twee septische putten geplaatst te worden van elk minimaal 2.000 liter. Het fecaal water wordt in de eerste septische put verzameld. Deze loopt over naar de tweede waar ook het niet-fecaal water in geloosd wordt. De overloop van de tweede septische put loost op de gracht. Na de werken dienen RWA en DWA huisaansluitputjes aanwezig te zijn.

De plaatsing van een hemelwaterput is verplicht overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering dd. 05/07/2013 inzake hemelwaterputten. Die hemelwaterput dient aan volgende eisen te voldoen:

  • met een inhoud van minimum 9900 liter;
  • de volledige dakoppervlakte dient in één of meerdere hemelwaterputten af te wateren;
  • een pomp wordt op de hemelwaterput aangesloten;
  • de overloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een infiltratiebed, een gracht, en oppervlaktewater of de regenwaterafvoer van de openbare riolering. Indien deze voorzieningen niet voor handen zijn dan wordt de overloop aangesloten op de openbare riolering;
  • de hemelwaterput dient geplaatst te zijn alvorens het gebouw in gebruik wordt genomen;
  • de hemelwaterput dient bij plaatsing in de bouwvrije voortuinstrook te worden voorzien voorzien op minimum 2 meter uit de rooilijn;
  • de hemelwaterput dient te voldoen aan de code van de goede praktijk voor hemelwaterputten en infiltratievoorzieningen, die toegevoegd wordt in bijlage, terwijl de plaatsing dient te gebeuren voor het gebouw in gebruik genomen wordt;
  • het water uit de hemelwaterput dient te worden herbruikt voor tenminste 2 verschillende aftappunten bv. buitenkraan, wasmachine, spoeling wc...

Het buffervolume van de infiltratievoorziening dient minimum 3437,5 liter te bedragen.
De oppervlakte van de infiltratievoorziening dient minimum 5,5 m² te bedragen.

De afvoer van de afval- en regenwaters dient via een gescheiden stelsel te gebeuren.

De afvoerbuizen voor het regenwater (grijs) en het huishoudelijk afvalwater (oranje) dienen een diameter te hebben van max. 160 mm.

Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname en bij belangrijke wijzigingen van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende deskundige. Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsnet.

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.

Indien voor de uitvoering van de stedenbouwkundige handelingen een bronbemaling geplaatst zal worden, moet deze aangevraagd worden via het omgevingsloket voor de start van de bronbemaling. De bronbemaling moet voldoen aan de bepalingen van Vlarem II afd. 5.53.6.1. Het bemalingswater moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone. Hiervoor kan gebruikgemaakt worden van infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit technisch onmogelijk is mag het water geloosd worden via de RWA-aansluiting.

De eventuele plaatsing van een mazouttank dient te beantwoorden aan de installatievoorwaarden, opgelegd in de Vlaremwetgeving zoals beschreven in bijlage bij de bouwvergunning.

De vloerpas ligt op maximum 20 cm en kan verhoogd worden door het aantal meter tussen de voorgevel en de rooilijn te vermenisvuldigen met 2 cm, en dit tot een maximum van 40 cm.

Het peil van de woning ligt hiermee maximum 40 cm boven de as van de weg. 


Op het adres is een klasse 2 vergunning voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting voor een autoherstelplaat die werd verleend in 2012. Deze staat nog op naam van de vorige exploitant en moet worden overgedragen op de nieuwe exploitant. Meldingen van de overdracht van een omgevingsvergunning moeten digitaal ingediend worden via het omgevingsloket. Meer informatie kan je vinden via volgende link: https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/overdracht-van-een-vergunning-voor-de-exploitatie-van-een-ingedeelde-inrichting-of-activiteit

 

In de vergunning zijn verschillende VLAREBO-rubrieken van toepassing. Hierdoor moet conform het bodemdecreet bij overdracht een bodemonderzoek worden uitgevoerd.

Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.


Het college van burgemeester en schepenen beslist om een stedenbouwkundige last op te leggen in dit dossier naar aanleiding van de bijkomende oppervlakte aan handelsruimte (+198,25 m²). De stedenbouwkundige last wordt opgelegd aan de ontvanger van het voordeel van de vergunning, Kia Peeters, Herenthoutseweg 235, 2200 Herentals.

Met de aanvrager is op 17 juni 2020 een gesprek gevoerd om (al dan niet een deel van) de lasten in natura om te zetten. De aanvrager kon zich vinden in het voorstel van de stad om een laadpaal in natura aan te leveren met ook het voorleggen van het nationale onderhoudscontract van KIA voor haar laadpalen, waarop de stad dan beroep zou kunnen doen.

Er werd een offerte ontvangen van KIA voor een dergelijke laadpaal die de stad op niet-publiek domein zou zetten.

Gezien het nationale onderhoudscontract nog niet bekomen is, kan de stad daar nog geen rekening mee houden. 


Het college van burgemeester en schepenen beslist om de last als volgt te bepalen:

Er wordt een financiële last opgelegd ten bedrage van 14868,75 euro  (198,25 m² X 75 euro,/m² ofwel 3,75 euro/m² per jaar op 20 jaar afschrijving). De last zal via facturatie aan de ontvanger van het voordeel van de vergunning, vrij van BTW, door stad Geel geïnd worden op het ogenblik van de start der werken.

Het college van burgemeester en schepenen beslist om deze last als volgt aan te wenden:

De last zal in de toekomst door stad Geel gebruikt worden voor mobiliteitsmaatregelen in de omgeving van Molseweg.

Door de bouwheer kan nog tot een overeenkomst met stad Geel worden gekomen voor 15 augustus 2020 om deze financiële last om te zetten naar maatregelen ten gunste van een betere mobiliteit aan Molseweg en/of klimaatmaatregelen (laadinfra elektrische mobiliteit). Bij gebreke aan overeenkomst over de naturamaatregelen zal de stad Geel bij start der werken een factuur opmaken van 14.868,75 euro.

 



Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen beslist om een stedenbouwkundige last op te leggen in dit dossier naar aanleiding van de bijkomende oppervlakte aan handelsruimte (+198,25 m²). De stedenbouwkundige last wordt opgelegd aan de ontvanger van het voordeel van de vergunning, Kia Peeters, Herenthoutseweg 235, 2200 Herentals.

Het college van burgemeester en schepenen beslist om de last als volgt te bepalen: Er wordt een financiële last opgelegd ten bedrage van 14868,75 euro  (198,25 m² X 75 euro,/m² ofwel 3,75 euro/m² per jaar op 20 jaar afschrijving). De last zal via facturatie aan de ontvanger van het voordeel van de vergunning, vrij van BTW, door stad Geel geïnd worden op het ogenblik van de start der werken.

Het college van burgemeester en schepenen beslist om deze last als volgt aan te wenden: De last zal in de toekomst door stad Geel gebruikt worden voor mobiliteitsmaatregelen in de omgeving van Molseweg.

Door de bouwheer kan nog tot een overeenkomst met stad Geel worden gekomen voor 15 augustus 2020 om deze financiële last om te zetten naar maatregelen ten gunste van een betere mobiliteit aan Molseweg en klimaatmaatregelen (laadinfra elektrische mobiliteit). Bij gebreke aan overeenkomst over de naturamaatregelen zal de stad Geel bij start der werken een factuur opmaken van 14.868,75 euro.