Terug Gemeenteraad

do 01/04/2021 - 20:00 digitaal

Open zitting

Vrije Tijd

Sport

  • De sportverenigingen zijn in 2020 hard getroffen door de impact van het coronavirus. Sommige clubs komen niet meer in aanmerking voor de subsidies omdat ze geen 25 weken werking meer hebben in 2020. Ook zijn er veel leden niet meer aangesloten omdat ze onzeker waren dat het lidgeld nog wel ging opbrengen. 

    De vormingsmogelijkheden waren beduidend minder wat maakt dat clubs ook hier minder konden op inzetten. Dit zijn echter 3 belangrijke factoren van het huidige werkingssubsidiereglement. 

    Daarom willen we de puntenverdeling van het dossier van 2019 gebruiken als basis om de subsidies te verdelen. De nieuwe clubs die in aanmerking komen voor subsidies zullen de kans krijgen om nog een dossier binnen te brengen en zullen zo ook aan hun punten komen.

  • Bij Ministerieel Besluit van 7 maart 2021 werden nieuwe richtlijnen uitgevaardigd met betrekking tot enkele versoepelingen met ingang op 8 maart 2021.

    Gelet op de kleinere ruimtes en het gevaar op samenscholing in de sportinfrastructuur in beheer van dienst sport, nam de burgemeester op 8 maart het besluit om de coronamaatregelen opgenomen in het Ministerieel Besluit van 5 maart 2020 op één punt te verstrengen voor sporten INDOOR tem 31 maart 2021.


Personeel & Organisatie

ICT

Grondgebonden Zaken

Stadsvernieuwing

GIS en Infocel Technische Dienst

Gebouwen en Openbaar Domein

Financiën

Financiën

Algemeen Bestuur

Onderwijs

  • Schoolbesturen wisselen heel wat persoonsgegevens digitaal uit met andere Vlaamse instanties (o.m. AGODI, AHOVOKS, vervoersmaatschappij De Lijn) of externe overheden. Sedert 26 juni 2018 is het verplicht om voor de gegevensuitwisseling van persoonsgegevens een protocol af te sluiten (artikel 8 van het e-Gov decreet).
    In het protocol worden een aantal afspraken vastgelegd zodat duidelijk wordt dat aan de principes van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG/GDPR) wordt voldaan (o.m. afspraken over het doeleinde van de gegevensverwerking, de wettelijke grondslag, de beveiligingsmaatregelen, de afspraken rond de verdere verwerking van de gegevens en de bewaartermijnen).

    De functionarissen voor de gegevensbescherming (Data Protection Officer of DPO) van de uitwisselende instanties of externe overheden geven voorafgaandelijk een advies over het protocol.

    In het kader van de administratieve planlastverlaging sluit OVSG algemene protocollen conform de GDPR.

    Het afsluiten van algemene protocollen houdt in dat OVSG onderhandelt over het protocol, de DPO van OVSG een advies geeft en dat OVSG het protocol ondertekent in naam en voor rekening van de schoolbesturen.

    Elk schoolbestuur beslist wel nog steeds formeel zelf of het al dan niet effectief toetreedt.

    Zowel de VTC (advies ref. VTC/O/2019/01 en ref. VTC/O/2019/07) als de Werkgroep Informatieveiligheid VVSG (25 november 2019) hebben deze werkwijze met een vereenvoudigde procedure voor de totstandkoming van algemene protocollen en bijbehorende mandatering aan OVSG bevestigd.

    Het schoolbestuur dat een mandaat heeft gegeven, kan de toetreding tot het algemeen protocol nog ongedaan maken binnen een termijn van drie maanden na de ondertekening ervan, na een negatief advies van de eigen DPO (opt-out). Deze uittreding gebeurt schriftelijk.


Publicaties

Besluitenlijst