De gemeenteraad wordt verzocht het verslag van vorige zitting goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
In het kader van de opdracht “Aankoop kantoormateriaal op afroep voor lokaal bestuur Geel” werd een bestek met nr. 2021-077 opgesteld door de Financiële dienst. De raming voor deze opdracht is bijgevoegd in bijlage.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Stadsbestuur Geel de procedure zal voeren en in naam van AGB cultuur, AGB Sport en OCMW Geel bij de gunning van de opdracht zal optreden. Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
Volgende ondernemers komen in aanmerking om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- LYRECO BENELUX, Rue du Fond des Fourches 20 te 4041 Vottem;
- BUROMAS, Poeierstraat 6 te 2490 Balen;
- INTEROFFICE SOBETE TONGEREN BVBA, Luikersteenweg 158 te 3700 Tongeren;
- Staples Belgium BVBA, Ringlaan 39 te 1853 Strombeek-Bever.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 13 april 2021 om 10.00 uur voorgesteld.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad. De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen. Het Bestuursdecreet van 7 december 2018. Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht. Het CBS is bevoegd op basis van artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet), en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bestek met nr. 2021-077 en de raming voor de opdracht “Aankoop kantoormateriaal op afroep voor lokaal bestuur Geel”, opgesteld door de Financiële dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Stadsbestuur Geel wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van AGB cultuur, AGB Sport en OCMW Geel bij de gunning van de opdracht op te treden. In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- LYRECO BENELUX ,Berchemstadionstraat 72 te 2600 Berchme;
- BUROMAS, Poeierstraat 6 te 2490 Balen;
- INTEROFFICE SOBETE TONGEREN BVBA, Luikersteenweg 158 te 3700 Tongeren;
- Staples Belgium BVBA, Ringlaan 39 te 1853 Strombeek-Bever.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 13 april 2021 om 10.00 uur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, onder BD 000010 AP000078 op budgetcode 6131000/1/0190 (actie/raming AC000041/MJP000222).
Het stadsbestuur heft een retributie op concessies op begraafplaatsen en op het aanbrengen van een gedenkplaat voor asverstrooiing.
Het is billijk een retributie te heffen voor de kosten die de stad maakt bij begravingen.
Het tarief voor begraving van een urn en de bijzetting van een urn in het columbarium enerzijds en begraving in volle grond anderzijds is verschillend omdat er een wezenlijk verschil is in het gebruik van ruimte op de begraafplaatsen. Bovendien is er ook meer inzet van medewerkers nodig voor het begraven in volle grond dan voor het begraven of bijzetten van een urn.
Wijziging in het reglement:
Artikel 2. Gebruiker:
De retributie is niet verschuldigd voor:
Artikel 173 van de Grondwet.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Begraafplaatsen- en lijkbezorgingswet van 20 juli 1971.
Begraafplaatsen- en lijkbezorgingswet van 16 januari 2004.
De omzendbrief van 10 juni 1999 in verband met de opname in het Wetboek van een artikel 80bis over de aangifte van een doodgeboren kind (van kracht vanaf 01/07/1999).
Politiecodex van 1 januari 2014 en latere wijzigingen; gemeenteraadsbeslissing van 16 november 2015.
De gemeenteraad keurt het reglement als bijlage goed.
De Stad voorzag n.a.v. de pensioen problematiek eind 2019 in haar meerjarenbegroting tussenkomsten van €850.000 voor 2020 en €600.000 voor 2021 in de exploitatie van het ziekenhuis Geel. Deze zou de stad ter beschikking stellen van in het ziekenhuis via een nog op te richten “fonds” dat het ziekenhuis als provisie zou boeken voor mogelijke tekorten veroorzaakt door de respo-factuur of de 2de pensioenpijler. De overdracht van de statutaire personeelsleden van het ziekenhuis naar het OCMW wijzigt deze context.
Het Ziekenhuis én de stad/OCMW hebben er nochtans blijvend alle belang bij om het resultaat van de exploitatie van het ziekenhuis zo positief mogelijk te zien evolueren zodat er geen bijkomende tekorten ten laste van de stad/OCMW kúnnen gelegd worden.
Dergelijk fonds is ook zinvol als buffer tegen de effecten van de onduidelijke situatie die zal ontstaan vanaf 2025 (wanneer een Vlaamse tussenkomst in de respo-factuur niet meer gegarandeerd is).
Door de Covid-problematiek in de loop van 2020 werden de tekorten bovendien een zeer actueel thema. Hiervoor verhoogde de stad Geel de geplande tussenkomsten van €850.000 voor 2020 en €600.000 voor 2021 naar twee maal 3 miljoen euro voor dezelfde jaren in haar meerjarenbegroting. De aanwending en het beheer hiervan dient formeel te worden vastgesteld in deze overeenkomst.
Het fonds kan ingezet worden om exploitatietekorten van het ziekenhuis op te vangen. Het kan rechtstreeks worden aangewend voor tekorten als gevolg van de pensioenproblematiek of van de Covid pandemie. Het kan ook worden aangewend voor tekorten veroorzaakt door andere elementen na formeel en voorafgaand akkoord van het stadsbestuur.
Het fonds wordt opgericht voor onbepaalde duur. Het wordt opgeheven wanneer er geen middelen meer in het fonds beschikbaar zijn of wanneer er niet langer een financiële impact is voor de AV Sint Dimpna ten gevolge van de Covid-pandemie of impact ten gevolge van de pensioenlasten van (voormalig) statutair tewerkgestelden op de rekeningen van de AV Sint Dimpna. Na deze periode en indien het fonds (partieel) niet gebruikt is, zal de stad Geel beslissen wat er met de resterende middelen in het fonds zal gebeuren.
Het dagelijks beheer van het fonds zal gebeuren door de financieel directeur van de stad Geel enerzijds, die daarvoor alle decretale regels over boekhouding, verantwoording en rapportering in acht neemt, en de financieel directeur van de AV AZ Sint-Dimpna anderzijds, die handelt onder toezicht van de CEO en de raad van bestuur van het Ziekenhuis
Het dagelijks beheer omvat alle financiële en boekhoudkundige werkzaamheden evenals alle informatie nodig voor de goede opvolging van de problematiek rond mogelijke tekorten van het Ziekenhuis en de aanwending van het fonds. Zij staan ook in voor een goed thesauriebeheer van het fonds in afwachting van het gebruik ervan.
Over de noodzaak tot aanwending , het beheer en de boekhouding van het fonds en over de begroting, periodieke rapportering en jaarrekening van de AV AZ Sint-Dimpna wordt tijdig en minstens jaarlijks gerapporteerd aan het stadsbestuur en aan de Beheerraad van het ziekenhuis. De overboeking uit het fonds naar het resultaat is van de goedkeuring van deze organen afhankelijk.
Het college is bevoegd voor de uitvoering van de nominatieve toelage die de raad in het aangepaste meerjarenplan goedkeurde.
De gemeenteraad is bevoegd om de meerjarige overeenkomst goed te keuren.
De financiering via het fonds verloopt in schijven en is te bepalen in onderling overleg tussen ziekenhuis en stad op basis van een overleg binnen het dagelijks bestuur van het fonds.
Tegen 31/12/2024 moet de voorziene 6 miljoen euro integraal gestort zijn in het fonds, tenzij uitdrukkelijk en formeel anders afgesproken tussen de partijen
Aanwending van het fonds kan gebeuren voor zolang er sprake is van financiële impact ten gevolge van de Covid-pandemie of impact ten gevolge van de pensioenlasten van (voormalig) statutair tewerkgestelden op de rekeningen van de AV Sint Dimpna.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst met het AZ over de oprichting en het beheer van een middelenfonds ten bate van de AV AZ Sint-Dimpna, ter voorkoming van exploitatietekorten, goed.
Geel kent de laatste jaren een stevige groei. Niet enkel in bevolkingsaangroei maar ook in bedrijvigheid. Daarnaast staan we midden in soms complexe maatschappelijke evoluties. Tot slot zorgden bepaalde gebeurtenissen (terreuraanslagen, cyberincidenten, corona) voor een toegenomen aandacht voor 'veiligheid' en een veiligheidscultuur. Het stadsbestuur wil daar een 'maatschappelijk veiligheidsplan' tegenover stellen.
Hierin worden de doelstellingen van de verschillende partners die rond veiligheid werken op elkaar afgestemd en versterkt (= klassieke definitie van integrale veiligheid). Deze benadering moet het mogelijk maken om met beperkte publieke middelen een maximum aan output te creëren. Het erkent tegelijk nadrukkelijk dat een veiligheidsbeleid een partnership tussen verschillende diensten en organisaties en waarbij evenveel aandacht wordt besteed aan proactie, preventie, voorbereiding, interventie als nazorg.
Het maatschappelijk veiligheidsplan is tot stand gekomen in samenwerking met verschillende diensten van het lokaal bestuur, brandweerzone en politiezone. De beleidsdoelstellingen en actieplannen, die reeds door de gemeenteraad zijn goedgekeurd, zijn hierin integraal opgenomen met verdere toelichting.
De inhoud van het plan werd vormgegeven door onder andere de resultaten van de veiligheidscafés, het bestuursakkoord, het zonaal veiligheidsplan (politie) en het meerjarenbeleidsplan van de brandweerzone.
De ambities van het maatschappelijk veiligheidsplan laten zich als volgt samenvatten:
1.Verhoogde slagkracht inzake bestuurlijke handhaving
2.Trekkersrol noodplanning in de Kempen
3.Veiligheidsnetwerk in Geel uitbouwen door samenwerkingen op te zetten
4.Een projectmatige en flexibele werking in functie van actuele noden
5.Opvolging van veiligheidsfenomen op basis van meetbare indicatoren
6.GAS-vaststellers uitbreiden naar andere diensten
7.Gemeenschapswachten maximaal inzetten voor kerntaken
8.Oog voor innovatie en ontwikkeling
De term maatschappelijk veiligheid is bewust gekozen. Met het woord 'maatschappelijk' wordt uitdrukkelijk de Gelenaar als centrale actor in het veiligheidsbeleid naar voor geschoven. Daarom streven we naar een open en transparante communicatie enerzijds waarin realistische en uitvoerbare verwachtingen worden gecreëerd en anderzijds verwachten we een actieve participatie van de Gelenaar in het veiligheidsbeleid. Het einddoel hierbij is een participatieve veiligheidscultuur.
Als bijlage bij dit besluit:
- Maatschappelijk Veiligheidsplan Stad Geel 2020-2025
- Samenvattende powerpoint zoals toegelicht op het beleidsoverleg van 22 januari 2021
• Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
• Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid
• KB van 22 mei 2019 betreffende de lokale noodplanning
• Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
• Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst (WGP)
• Kadernota Integrale Veiligheid 2016-2019
• Politiecodex van 2 februari 2009 en latere wijzigingen
• Meerjarenplan stad Geel en OCMW 2020-2025
• Zonaal Politieplan Politiezone Geel-Laakdal-Meerhout 2020-2025
• Meerjarenbeleidsplan 2020-2026 Brandweer Zone Kempen
De gemeenteraad bekrachtigt het Maatschappelijk Veiligheidsplan stad Geel 2020-2025.
De inschrijvingsperiode van de stedelijke scholen voor gewoon basisonderwijs wordt netoverschrijdend vastgelegd met alle Geelse basisscholen. Hiervoor is zelfs een centraal digitaal aanmeldingssysteem uitgewerkt en operationeel.
Voor het buitengewoon onderwijs daarentegen is hiervoor nog geen eenduidige of actuele wetgeving gekend. Om te kunnen inschrijven in het BuO moeten ouders wel in het bezit zijn van een “Verslag”, opgemaakt door een CLB, en deze verslaggeving laat vaak op zich wachten waardoor het aanmelden in januari vaak veel te vroeg is voor onze nieuwe leerlingen en hun ouders.
Lieve Dams, directie, opteert om de vrije inschrijvingsperiode vast te leggen na de paasvakantie. De opgelegde voorrangsperiode van 2 weken voor kinderen van personeel én broers en zussen van zittende leerlingen, maakt dat deze inschrijvingen van start gaan op maandag 5 april 2021. Na deze voorrangsperiode start de vrije inschrijvingsperiode dan voor alle andere nieuwe inschrijvingen op maandag 19 april om 9u. Zolang deze pandemie het niet toelaat om fysiek in te schrijven tijdens de schooluren zullen we in de inschrijvingsperiode het tijdstip van aanmelden respecteren om dan chronologisch een (online) afspraak te maken om ook effectief in te schrijven.
Capaciteit voor 2021-2022
Type Basisaanbod: 72 (waarvan 13 vrije plaatsen)
Type 3: 18 leerlingen – (waarvan 4 vrije plaatsen)
Type 9: 38 leerlingen (waarvan 3 vrije plaatsen)
Type 3/9 8 kleuters waarvan we nooit op voorhand weten in welk type deze kleuters instromen – deze kleuters zitten immers samen in de klas – (waarvan 5 vrije plaatsen)
Dit schooljaar hebben we op datum van 1 februari 2021 voor alle aangeboden types in onze school de maximumcapaciteit behaald. Gezien onze huidige accommodatie het niet toelaat om nog meer leerlingen in te schrijven, zijn wij genoodzaakt gezien het grote succes, om voor mogelijke nieuwe instroom, een wachtlijst in te voeren zodat er bij onvoorziene uitstroom (verhuis, herattestering, internaatopname,…) van deze zittende doelgroep leerlingen, toch nog kan ingeschreven worden.
We willen omwille van de toenemende complexiteit van instroomleerlingen binnen type BA, kinderen die vaak nog niet gediagnostiseerd zijn maar voor al té veel problemen zorgen binnen het gewoon onderwijs, de capaciteit behouden op 72. Dit doen we omdat wij binnen het type basisaanbod ook nog steeds een aangepast aanbod inrichten voor leerlingen met een type 9-verslag, waarvan hun problematiek het toelaat om in een minder doorgedreven autismevriendelijke klassetting, te kunnen functioneren. Er zitten dus kinderen met een Type 9-verslag geïntegreerd met kinderen type Basisaanbod samen in de klas.
We dienen ook nog steeds rekening te houden met de regelgeving rond eigen zittende leerlingen met attestwijzigingen voor het nieuwe schooljaar:
Voor eigen zittende leerlingen die nog een attestwijziging zouden krijgen vóór 1 september 2021, moeten wij immers sowieso in overcapaciteit gaan voor onze eigen aangeboden types binnen de school. Voor een attestwijzing zijn binnen onze school al minstens 8 leerlingen aangemeld bij het CLB en dienen we voorlopig ook hiermee rekening te houden. Zij wachten enkel nog op:
Omzendbrief BAO 2012/01 inzake het inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocdures voor het basisonderwijs, met zijn laatste wijzigingen;
Omzendbrief BAO 97/9 inzake de programmatie en rationalisatie in het buitengewoon onderwijs, met zijn laatst wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de onderstaande capaciteitsbepaling van SAIO voor het schooljaar 2021-2022 goed:
Capaciteit voor 2021-2022
Type Basisaanbod: 72 (waarvan 13 vrije plaatsen)
Type 3: 18 leerlingen – (waarvan 4 vrije plaatsen)
Type 9: 38 leerlingen (waarvan 3 vrije plaatsen)
Type 3/9 8 kleuters waarvan we nooit op voorhand weten in welk type deze kleuters instromen – deze kleuters zitten immers samen in de klas – (waarvan 5 vrije plaatsen)
De gemeenteraad keurt onderstaande planning voor de inschrijvingsperiode van SAIO voor het schooljaar 2021-2022 goed:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7/12/2020 over de principes om het privé glasvezelnet van de stad te vermarkten.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1/2/2021 over de principes van het reglement voor het gebruik van het glasvezelnetwerk door derden.
In het meerjarenplan is een actie opgenomen over de exploitatie van het glasvezelnetwerk van de stad.
Op 7/12/2020 besliste het college van burgemeester en schepenen over de principes om het privé glasvezelnet van de stad te vermarkten.
Op 1/2/2021 besliste het college van burgemeester en schepenen over de principes voor het reglement.
Dit reglement regelt het gebruik van het privé-glasvezelnetwerk van de stad.
Stad Geel heeft geïnvesteerd in een glasvezelnet op haar grondgebied om de eigen diensten toekomstgericht te kunnen verbinden voor datacommunicatie. Tot op vandaag wordt dit netwerk gebruikt door diensten van de stad zelf, en op strategische plekken ook door de politiezone om camera's en AANPM toestellen te verbinden.
Er zijn opportuniteiten om andere organisaties gebruik te laten maken van ons privé-glasvezelnetwerk. Hierdoor kan de stad een gedeelte van de investering recupereren.
Het verhuren van glasvezel is eindig omdat er een beperking is op het aantal vezelparen dat beschikbaar is. Een glasvezelkabel moet altijd per 2 vezels (draadjes) verhuurd worden. Kort door de bocht is dat een 'zend'-vezel en een 'ontvang'-vezel. Data gaan in één richting over de zendvezel en terug over de ontvangvezel. We gebruiken meestal elk paar afzonderlijk. Er is er een beperking in aantal paar dat beschikbaar is.
De capaciteit van een vezelpaar hangt af van de randapparatuur die erop aansluit en de totale afstand die moet overbrugd worden. In theorie kan je datasnelheden halen die in de praktijk met gewone apparatuur niet haalbaar zijn. Het netwerk van de stad is tussen de datacenters aangesloten met 40Gbit/s apparatuur.
Om een vlotte samenwerking met derden te bewerkstellingen, stellen we voor dat de gemeenteraad het afsluiten van individuele contracten delegeert aan het college van burgemeester en schepenen. Een langdurige overeenkomst (> 1 jaar) valt niet onder het begrip dagelijks bestuur.
De gemeenteraad keurt het reglement voor het gebruik van het glasvezelnetwerk van de stad goed:
artikel 1 Voorwerp
De stad Geel kan haar glasvezelnetwerk ter beschikking stellen van derden.
artikel 2 Service-overeenkomst
§1. Elke samenwerking zal geconcretiseerd worden in een gebruiksovereenkomst waarin duidelijk beschreven wordt welke services we leveren, welke service level agreements (SLA's) hierop gegeven worden en wie welke verantwoordelijkheden draagt.
§2. De dienstverlening van de stad zal altijd voorrang krijgen op een eventuele exploitatievraag.
§3. Het stadsnetwerk blijft altijd zowel softwarematig als fysiek gescheiden van dat van eventuele partners. Waar dit niet kan, zal een exploitatie niet mogelijk zijn of zullen er bijkomende investeringen moeten gemaakt. Voor elk van deze specifieke situaties zal de dienst ICT een kostenraming voorleggen aan het bestuur en afstemmen welke return van de investering we moeten maken
De gemeenteraad delegeert het afsluiten van de individuele contracten in het kader van dit reglement aan het college van burgemeester en schepenen.
In het meerjarenplan is een actie opgenomen over de exploitatie van het glasvezelnetwerk van de stad.
Op 7/12/2020 besliste het college van burgemeester en schepenen over de principes om het privé glasvezelnet van de stad te vermarkten.
Op 1/3/2021 beslist de gemeenteraad over het reglement over het gebruik van haar privé-glasvezelnetwerk.
Kwestie
Stad Geel heeft geïnvesteerd in een glasvezelnet op haar grondgebied om de eigen diensten toekomstgericht te kunnen verbinden voor datacommunicatie. Tot op vandaag wordt dit netwerk gebruikt door diensten van de stad zelf, en op strategische plekken ook door de politiezone om camera's en AANPM toestellen te verbinden.
Er zijn opportuniteiten om andere organisaties gebruik te laten maken van ons privé-glasvezelnetwerk. Hierdoor kan de stad een gedeelte van de investering recupereren.
Aan het ter beschikking stellen van het privé-glasvezelnetwerk van de stad en het leveren van de services die daarbij horen, zijn kosten verbonden. Het is billijk hiervoor een retributie te vragen.
Prijs
De retributie wordt bepaald in euro per vezelpaar per kilometer per maand. Het hangt dus van de route van de data af hoeveel een gebruiker betaalt. De glasvezelkabel loopt over het grondgebied volgens de gebouwen en andere infrastructuur van de stad of volgens de opportuniteiten die zich aangediend hebben.
De prijzen voor verhuur van dark fiber liggen ver uiteen: van 45 euro exclusief btw per maand per glasvezelpaar per kilometer tot 21 euro exclusief btw per maand per glasvezelpaar per kilometer. De stad bepaalt de prijs afhankelijk van het beleid dat ze wil voeren. Details over de berekening zijn als bijlage bij het dossier gevoegd. De bijlage wordt onttrokken aan de openbaarheid omdat het vertrouwelijke commerciële informatie bevat.
Het diensthoofd ICT verduidelijkt dat het berekenen van een gemiddelde prijs zeer moeilijk is aangezien rekening moet gehouden worden met uiteenlopende aspecten (bv. grondwerken, afhankelijk van de kenmerken van het terrein van de locatie). Indien we deze aspecten mee in rekening brengen, kan er een globale raming worden gemaakt van de kostprijs op afgerond 30.000 euro per kilometer voor een volledig nieuwe aanleg.
Op basis van deze raming heeft de financieel directeur volgende berekening gemaakt:
Kosten | per km | per GV Paar | per jaar | per maand |
investering (48 vezels) | 30.000,00 | 1.250,00 | 125,00 | |
afschrijving | 10 | 125,00 | ||
financiering | 1,50% | € 18,75 | ||
Totaal | 268,75 | 22,40 |
SLA's (service level agreements)
De SLA’s kunnen voor dark fiber niet uitgebreid worden omdat ze het contract volgen dat de stad met Fibercom volgen.
Artikel 173 van de Grondwet.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7/12/2020 over de principes om het privé glasvezelnet van de stad te vermarkten.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor het gebruik van het glasvezelnetwerk goed:
artikel 1 Toepassingsgebied
De stad Geel heft van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025 een retributie op het ter beschikking stellen van het privé-glasvezelnetwerk van de stad.
artikel 2 Gebruiker
De retributie is jaarlijks verschuldigd door de gebruiker van het privé-glasvezelnetwerk.
artikel 3 Tarieven
Het tarief voor het gebruik van het glasvezelnetwerk is 22,40 euro per maand per glasvezelpaar per kilometer. Dit tarief is exclusief btw.
artikel 4 Indexering
Vanaf aanslagjaar 2022 zal er een jaarlijkse indexering van 2% op de tarieven worden toegepast.
artikel 5 Afrondingsregel
Het geïndexeerd tarief wordt afgerond als volgt:
artikel 6 Wijze van betaling
De retributie moet volledig afgerekend zijn binnen de dertig dagen na toezending van de factuur.
Gelet op de principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 24/10/2019, bijgesteld op 30/1/2020 tot het plaatsen via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloudplatform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (Bestek CSMRTIOH20);
Gelet op de in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv van 28/05/2020 goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 23/12/2020 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan de maatschap Smartville, met maatschappelijke zetel te Steenweg Deinze 154, 9810 Nazareth.
De voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloudplatform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (Bestek CSMRTIOH20) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als aankoopcentrale in de zin van artikelen 2 6° a en 7° b en 47 van de wet van 17 juni 2016;
De gemeente die een beroep doet op een aankoopcentrale is krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren;
Het is aangewezen dat de gemeente toetreedt tot de aankoopcentrale aangaande “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (Bestek CSMRTIOH20) om volgende redenen:
De gemeente is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting) en de raamovereenkomst is ook niet-exclusief (een afname via een andere leverancier is mogelijk);
Volgens raming bijgevoegd als bijlage bedraagt de uitgave voor opstart van het Bike2School project in het boekjaar 2021 het bedrag van €103.877,65 dewelke opgenomen is in het exploitatiebudget. De nodige budgetten zijn beschikbaar onder het meerjarenplan MJP002515.
Gelet op artikel 40 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2,6° a en 7° b, 43 § 1, tweede lid) en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
De gemeenteraad beslist toe te treden tot de aankoopcentrale Cipal dv aangaande “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloudplatform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (CSMRTIOH20). In beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 23 december 2020 wordt voornoemde opdracht gegund aan de maatschap Smartville, met maatschappelijke zetel te Steenweg Deinze 154, 9810 Nazareth.
De voorziene uitgave voor de Stad voor deelname aan het project Bike2School wordt geraamd op een uitgave van €103.877,65 (louter raming, onder voorbehoud van wijzigingen) voor het jaar 2021 dewelke voorzien is onder het MJP002515. Nadien is een jaarlijks budget benodigd van €35.197,69 voor de jaren 2022 t.e.m. 2024. In het afsluitende jaar 2025 is nog een budget nodig van €17.598,85. In totaal worden er in het jaar 2021 voor een bedrag van €71.366,52 subsidies toegekend. Naast dit project Bike2School biedt het cloudplatform nog vele andere gebruiksmogelijkheden voor Stad Geel.
Maatregelen dienen genomen teneinde de veiligheid van het wegverkeer te bevorderen;
Dit reglement heeft enkel betrekking op gemeentewegen;
Maatregelen worden genomen om de snelheid van het autoverkeer in Pastoor Dergentstraat, Thomas de Backerstraat en Den Akker te beheersen;
30 km/uur is een aangewezen snelheid om alle weggebruikers een veilige mobiliteit te verzekeren;
Het nodige wordt gedaan om bestaande verkeersbebording die in conflict is met de signalisatie voorzien in dit reglement, af te dekken.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer;
Het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Het M.B. waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden der verkeerstekens worden bepaald;
Het Ministerieel rondschrijven betreffende de aanvullende reglementering en de plaatsing der verkeerstekens;
Art.119 en 134 van de nieuwe gemeentewet;
De wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet van 12 december 2006 ;
Art. 40, 41, 56 §1, 279 §1, 287en 288 van het decreet lokaal bestuur;
Art. 13 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, K.B. 16 maart 1968, en art. 80.1 van het K.B. 01 december 1975 worden de verkeerstekens geplaatst door de overheid die de toestemming geeft ;
Het advies van het coördinatie overleg mobiliteit 17/06/2020;
De gemeenteraad beslist dat een zone 30 wordt ingevoerd in de volgende straten of gedeelten van straten :
-Pastoor Dergentstraat;
-Thomas De Backerstraat;
-Den Akker;
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de borden F4a en F4b.
Bovenvermelde signalisatie zal aangebracht worden overeenkomstig de bepalingen van het Koninklijk Besluit en het ministerieel besluit.
Dit reglement zal ter kennis van de weggebruikers en van de bevolking gebracht worden door de nodige verkeerstekens en door de gebruikelijke publicaties.
Het huidige reglement zal ter kennisgeving worden voorgelegd aan de Vlaamse minister van Mobiliteit, Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
De gemeenteraad geeft opdracht aan de dienst om een kopie over te maken aan:
Dhr. Zonechef van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout
Dhr. Zonechef van de brandweerzone Kempen
Spoeddienst A.Z. St.Dimpna Geel
Stedelijke werkplaats
Het is aangewezen om sommige maatregelen te nemen welke de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid ten goede komen;
Dit reglement heeft enkel betrekking op gemeentewegen;
Zone Mosselgoren / Borgeleien & Oude Brugweg kent een grote bebouwingsdichtheid waardoor dit gebied kan aanzien worden als een woonwijk waar een lager snelheidsregime verantwoord is;
Het nodige wordt gedaan om bestaande verkeersbebording die in conflict is met de signalisatie voorzien in dit reglement, af te dekken.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer;
Het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Het M.B. waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden der verkeerstekens worden bepaald;
Het Ministerieel rondschrijven betreffende de aanvullende reglementering en de plaatsing der verkeerstekens;
Art.119 en 134 van de nieuwe gemeentewet;
De wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet van 12 december 2006 ;
Art. 40, 41, 56 §1, 279§1, 287en 288 van het decreet lokaal bestuur;
Art. 13 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, K.B. 16 maart 1968, en art. 80.1 van het K.B. 01 december 1975 worden de verkeerstekens geplaatst door de overheid die de toestemming geeft ;
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd.07/04/2020
Alle voorgaande reglementen met betrekking tot de snelheidsbeperking in de straten Mosselgoren, Borgeleien, Oude brugweg, Haverbeemden,gedeelte tussen Oude brugweg en Mosselgoren, Schurendel en Venkelstraat worden opgeheven en vervangen door onderhavig besluit.
De gemeenteraad beslist dat er in Mosselgoren, Borgeleien, Oude Brugweg, Haverbeemden, gedeelte tussen Oude Brugweg en Mosselgoren, Schurendel en Venkelstraat een algemene snelheidsbeperking, zone 50 km/u wordt ingevoerd.
Deze maatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door middel van zonale borden ZC43 50 & ZC43 50/ . Het zonebord wordt geplaatst aan elke in- en uitgang van de zone, meer bepaald in volgende straten of gedeelte van straten :
-Lichtaartseweg / Schurendel
-Lichtaartseweg / Oude Brugweg
-Haverbeemden/Oude Brugweg
-Haverbeemden/Mosselgoren
-Mosselgoren/Mosselgoren
-Roerdompstraat/Mosselgoren
-Roerdompstraat/Schurendel
Dit reglement zal ter kennis van de weggebruikers en van de bevolking gebracht worden door de nodige verkeerstekens en door de gebruikelijke publicaties.
Het huidige reglement zal ter kennisgeving worden voorgelegd aan de Vlaamse minister van Mobiliteit, Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
De gemeenteraad geeft opdracht aan de dienst om een kopie over te maken aan:
Dhr. Zonechef van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout
Dhr. Zonechef van de brandweerzone Kempen
Spoeddienst A.Z. St.Dimpna Geel
Stedelijke werkplaats
De maatregelen worden getroffen teneinde de veiligheid van het wegverkeer in de gemeente te bevorderen;
Dit reglement heeft enkel betrekking op gemeentewegen;
Heidebloemstraat oogt voor de weggebruikers als een voorrangsweg;
Bovendien is er slechte zichtbaarheid bij het uitkomen van Pallo;
Een aanpassing van het reglement dringt zich daarom op.
Het nodige wordt gedaan om bestaande verkeersbebording die in conflict is met de signalisatie voorzien in dit reglement, af te dekken.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer;
Het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Het M.B. waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden der verkeerstekens worden bepaald;
Het Ministerieel rondschrijven betreffende de aanvullende reglementering en de plaatsing der verkeerstekens;
Art.119 en 134 van de nieuwe gemeentewet;
De wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet van 12 december 2006 ;
Art. 40, 41, 56 §1, 279§1, 287en 288 van het decreet lokaal bestuur;
Art. 13 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, K.B. 16 maart 1968, en art. 80.1 van het K.B. 01 december 1975 worden de verkeerstekens geplaatst door de overheid die de toestemming geeft ;
Het advies van de coördinatie overleg mobiliteit dd.6/1/2021;
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd.15/02/2021;
De gemeenteraad beslist dat aan de navolgende weg voorrang wordt verleend ten opzichte van alle daarop uitmondende gemeentewegen :
-Heidebloemstraat, op het gedeelte begrepen tussen Stationsstraat en Rozendaal;
Deze maatregel wordt bekend gemaakt door de verkeersborden B15, geplaatst vóór het kruispunt op de wegen die voorrang hebben, en door het bord B1.
Bovenvermelde signalisatie zal aangebracht worden overeenkomstig de bepalingen van het Koninklijk Besluit en het ministerieel besluit.
Dit reglement zal ter kennis van de weggebruikers en van de bevolking gebracht worden door de nodige verkeerstekens en door de gebruikelijke publicaties.
Het huidige reglement zal ter kennisgeving worden voorgelegd aan de Vlaamse minister van Mobiliteit, Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
De gemeenteraad geeft opdracht aan de dienst om een kopie over te maken aan:
Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout
Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen
Spoeddienst A.Z. St.Dimpna Geel
Door de drukte aan de school in de Mannestraat dringen maatregelen zich op om de verkeersafwikkeling in goede banen te leiden;
Dit reglement heeft enkel betrekking op gemeentewegen;
De veiligheid van de verkeersdeelnemers dient gewaarborgd;
Een aanpassing van het reglement dringt zich daarom op.
Het nodige wordt gedaan om bestaande verkeersbebording die in conflict is met de signalisatie voorzien in dit reglement, af te dekken.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer;
Het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Het M.B. waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden der verkeerstekens worden bepaald;
Het Ministerieel rondschrijven betreffende de aanvullende reglementering en de plaatsing der verkeerstekens;
Art.119 en 134 van de nieuwe gemeentewet;
De wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet van 12 december 2006 ;
Art. 40, 41, 56 §1, 279§1, 287en 288 van het decreet lokaal bestuur;
Art. 13 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, K.B. 16 maart 1968, en art. 80.1 van het K.B. 01 december 1975 worden de verkeerstekens geplaatst door de overheid die de toestemming geeft ;
Beslissing van het schepencollege dd. 30/03/2020;
De gemeenteraad beslist dat er éénrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers en bromfietsers klasse A, zal ingevoerd worden in de Mannestraat, op het gedeelte begrepen tussen Logen en Dul, in de richting van Logen.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden F19,C1, C31a,C31b,M3 en M5.
De gemeenteraad beslist dat er parkeerverbod zal ingevoerd worden in de Mannestraat, op het gedeelte begrepen tussen Logen en Dul, kant oneven huisnummers.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden E1. De verkeersborden die langs een rijbaan worden geplaatst moeten aangevuld worden met witte borden met zwarte pijl.
Dit reglement zal ter kennis van de weggebruikers en van de bevolking gebracht worden door de nodige verkeerstekens en door de gebruikelijke publicaties.
Het huidige reglement zal ter kennisgeving worden voorgelegd aan de Vlaamse minister van Mobiliteit, Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
De gemeenteraad geeft opdracht aan de dienst om een kopie over te maken aan:
Dhr. Zonechef van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout
Dhr. Zonechef van de brandweerzone Kempen
Spoeddienst A.Z. St.Dimpna Geel
Stedelijke werkplaats
De maatregelen worden getroffen teneinde de veiligheid van het wegverkeer te bevorderen;
Het blijkt noodzakelijk dat er éénrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, zal ingevoerd worden in Oosterlosepad op het gedeelte begrepen tussen Oosterloseweg en Van Hoornestraat, in de richting van de Van Hoornestraat.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden F19,C1, C31a,C31b,M2 en M4.
Een aanpassing van het reglement dringt zich daarom op.
Het nodige wordt gedaan om bestaande verkeersbebording die in conflict is met de signalisatie voorzien in dit reglement, af te dekken.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer;
Het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Het M.B. waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden der verkeerstekens worden bepaald;
Het Ministerieel rondschrijven betreffende de aanvullende reglementering en de plaatsing der verkeerstekens;
Art.119 en 134 van de nieuwe gemeentewet;
De wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet van 12 december 2006 ;
Art. 40, 41, 56 §1, 279§1, 287en 288 van het decreet lokaal bestuur;
Art. 13 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, K.B. 16 maart 1968, en art. 80.1 van het K.B. 01 december 1975 worden de verkeerstekens geplaatst door de overheid die de toestemming geeft ;
De gemeenteraad beslist dat er éénrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, zal ingevoerd worden in Oosterlosepad op het gedeelte begrepen tussen Oosterloseweg en Van Hoornestraat, in de richting van de Van Hoornestraat.
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden F19,C1, C31a,C31b,M2 en M4.
Dit reglement zal ter kennis van de weggebruikers en van de bevolking gebracht worden door de nodige verkeerstekens en door de gebruikelijke publicaties.
Het huidige reglement zal ter kennisgeving worden voorgelegd aan de Vlaamse minister van Mobiliteit, Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
De gemeenteraad geeft opdracht aan de dienst om een kopie over te maken aan:
Dhr. Zonechef van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout
Dhr. Zonechef van de brandweerzone Kempen
Spoeddienst A.Z. St.Dimpna Geel
Stedelijke werkplaats
Het is dringend vereist om sommige maatregelen te nemen welke de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid ten goede komen;
Om volgende redenen is het aangewezen om in het Zwaarvoerderspoor, op het gedeelte begrepen tussen Larumseweg en sporthal Axion, een algemene snelheidsbeperking van 50 km/u in te voeren:
- Zwaarvoerderspoor, gedeelte tussen Larumseweg en sporthal Axion is gelegen in de omgeving van een hogeschool en sportaccomodaties waar veel studenten en sporters met de fiets naartoe komen en er dus veel verkeersbewegingen zijn;
- Zwaarvoerderspoor, gedeelte tussen Larumseweg en sporthal Axion is in een zone 70 gelegen;
- Op wegvakken waar er geen fietspaden zijn of waar de fietspaden slechts door een smalle tussenstrook zijn afgescheiden van de rijweg voor het autoverkeer, wordt de veiligheid van vooral de fietsers gunstig beïnvloed door een snelheidsvermindering van het autoverkeer;
- De noodzakelijke eenvormigheid der signalering vereist dat er voortaan nog slechts snelheidslimieten 30, 50, 70 en 90 Km./u. mogen voorkomen;
Dit reglement heeft enkel betrekking op gemeentewegen;
Art.119 en 134 van de nieuwe gemeentewet;
De wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet van 12 december 2006 ;
Art. 40, 41, 56 §1, 279§1, 287en 288 van het decreet lokaal bestuur;
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie van het wegverkeer ;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer ;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald ;
Het Koninklijk besluit van 26 april 2004 tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 december 2003 tot aanwijzing van de zware overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer en Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
De ministeriële omzendbrief van 14 november 1977, betreffende de aanvullende reglementen en plaatsing van verkeerstekens en in het bijzonder hoofdstuk .I. Verdeling der bevoegdheid inzake het vaststellen der aanvullende reglementen en hoofdstuk III.D. Gemeentelijke aanvullende reglementen die tegelijk op rijkswegen en andere wegen van toepassing zijn ;
Het standaardbestek 250, versie 2.1;
De gemeenteraad beslist dat in het Zwaarvoerderspoor, op het gedeelte begrepen tussen Larumseweg en sporthal Axion een algemene snelheidsbeperking 50 km/u zal ingevoerd worden.
De bepalingen van artikel één worden ter kennis van de weggebruikers gebracht door middel van borden C43 “50 km”.
Bovenvermelde signalisatie zal aangebracht worden overeenkomstig de bepalingen van het Koninklijk Besluit en het ministerieel besluit.
Het huidige reglement zal ter kennisgeving worden voorgelegd aan de Vlaamse minister van Mobiliteit, Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
De gemeenteraad geeft aan de dienst de opdracht een kopie over te maken aan :
Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politiezone Geel-Laakdal-Meerhout
Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen
Spoeddienst AZ St.Dimpna
Stedelijke werkplaats
Om de afwezigheid van Jade Mallants gedurende de komende maanden te overbruggen, zullen zowel Simon Wuyts (deskundige leefmilieu en verbalisant RO) als Inne Verellen (deskundige huisvesting en dossierbehandelaar RO) tijdelijk de taken van Jade Mallants overnemen.
Simon Wuyts is momenteel al zowel omgevingsambtenaar milieu als omgevingsambtenaar RO.
Omdat naast Simon ook Inne een deel van de taken van Jade zal overnemen, is het aangewezen dat de gemeenteraad ook Inne Verellen aanduidt als omgevingsambtenaar RO.
Inne beschikt over ruime ervaring in de afhandeling en beoordeling van stedenbouwkundige dossiers, voornamelijk wat betreft grote verkavelingen en grote bouwprojecten. Zij werkt reeds 12 jaar nominaal 0,5 VTE als dossierbehandelaar RO en 0,5 VTE als deskundige huisvesting voor de dienst bouw en milieu thans wonen en leefomgeving.
Bovendien kan zij de taak van omgevingsambtenaar RO ook na terugkomst van Jade Mallants blijven uitoefenen als back-up.
Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 en in het bijzonder art. 9 § 1 – 2 (Omgevingsvergunningsdecreet)
Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en in het bijzonder art. 143 – 144 (Omgevingsvergunningsbesluit)
De omgevingsvergunning vervangt de milieuvergunning, de stedenbouwkundige vergunning, de verkavelingsvergunning, de aktename van meldingen, de natuurvergunning en de socio-economische vergunning.
De gemeenteraad moet minstens een gemeentelijke omgevingsambtenaar (GOA) aanwijzen.
De GOA moet “voldoende kennis van zowel de ruimtelijke ordening als het milieu in zich verenigen” (Omgevingsvergunningsdecreet , art.9 §1). Het kan gaan om een enkele persoon of om meerdere ambtenaren die elk over de vereiste kennis beschikken.
Vanaf eind maart 2021 - begin april 2021 zal omgevingsambtenaar Jade Mallants moederschapsrust opnemen. Nadien zal zij waarschijnlijk tot september 2021 verlof opnemen.
De gemeenteraad duidt Inne Verellen, deskundige huisvesting en dossierbehandelaar RO bij de dienst wonen en leefomgeving aan als gemeentelijke omgevingsambtenaar RO.
Het lokaal bestuur is wettelijk verplicht om zwervende, verloren of achtergelaten dieren op te vangen, te verzorgen en er een onderkomen voor te zoeken.
De wet van 14 augustus 1986 bepaalt daarnaast dat de eigenaar of rechtmatige houder van het zwervend, verloren of achtergelaten dier, vergoeding verschuldigd is voor de kosten van opname, verzorging en oppas, ongeacht of de eigenaar het dier al dan niet terugeist. Daarvoor is er ook een gemeentelijk retributiereglement.
Een gespecialiseerde dierenopvanger voert deze diensten uit voor wat betreft veilig gestelde loslopende honden en aangereden katten en factureert de gemaakte kosten aan de stad tegen een vooraf door het bestuur vastgestelde prijs. Het stadsbestuur doet beroep op een externe instantie omdat die over de kennis, de infrastructuur en materiaal beschikt voor deze opdracht en omdat het op elk moment beroep moet kunnen op doen op de dierenopvanger. Om dit steeds te kunnen garanderen zal er met een beurtrolsysteem gewerkt worden.
Voor andere dieren kent de stad/politiezone een specifieke regeling per diersoort, voornamelijk via het VOC (= vogel- en zoogdierenopvangcentrum).
Het lokaal bestuur organiseert het opvangen van rondzwervende, verloren of achtergelaten dieren. Bovendien wilt het lokaal bestuur een procedure bepalen voor de werking van een dierenopvanger en diens samenwerking met de politie.
Tegenover de prestaties van de dierenopvanger staat een mogelijke GAS boete, en in elk geval een retributie voor de compensatie van de gemaakte kosten (mogelijks cumulatief) tov de eigenaar van het dier dat zich op openbaar domein bevond en dat opgevangen moet worden.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 9 van de wet van 14 augustus 1986 betreffende de bescherming en het welzijn der dieren bepaalt dat de gemeente de plicht heeft om zwervende, verloren of achtergelaten dieren op te vangen, te verzorgen en er een onderkomen voor te zoeken. Hetzelfde artikel van deze wet bepaalt verder dat de eigenaar van een zwervend, verloren of achtergelaten dier, vergoeding verschuldigd is voor de kosten van opname, verzorging en oppas, ongeacht of de eigenaar het dier al dan niet terugeist.
reglement op het opvangen van zwervende, verloren of achtergelaten dieren
Een persoon of organisatie (o.m. een vereniging) die beschikt over de nodige kennis van en omgang met katten en honden en de nodige uitrusting hiervoor heeft. De dierenopvanger gaat namens het lokaal bestuur en op order van de politie ter plaatse na een melding, om:
Een dier dat zich niet meer op de openbare weg bevindt en/of geen gevaar meer vormt voor de openbare veiligheid.
§1. Het stadsbestuur lanceert de oproep voor de kandidatuur voor een dierenopvanger. Deze oproep wordt gepubliceerd via de gemeentelijke kanalen: Infoblad, website, sociale media, mailing,…
§2. Geïnteresseerden stellen zich kandidaat door een kort cv en een motivatiebrief, met betrekking tot de ervaring met vangen, opvangen en verzorgen van dieren. Zij dienen ook documentatie in over de plek waar de opvang georganiseerd wordt (beschrijving, plan, foto’s…) en een inventarislijst van de uitrusting waarover ze voor de taken als dierenopvanger beschikken.
§3. De kandidatuur dient te worden bezorgd aan de dienst belast met dierenwelzijn: grondgebondenzaken@geel.be t.a.v. de ambtenaar van dierenwelzijn.
§5. De kandidaturen die tijdig ingezonden worden, worden door de dienst behandeld en onderzocht.
Cumulatieve voorwaarden
§1 De dienst belast met dierenwelzijn maakt een eerste rangschikking op basis van ingediende kandidaturen en documentatie. De gunstig beoordeelde kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek met de ambtenaar van dierenwelzijn en de agentes van dierenwelzijn van onze politiezone. Daarbij toetsen deze de kandidaten op:
In een volgende fase wordt bij de gunstig beoordeelde kandidaten een bezoek gebracht aan de voorgestelde opvangplek. Er volgt een definitieve rangschikking van de kandidaten. Na de beslissing van het college over de aanvaarde kandidaturen wordt deze van hun aanstelling op de hoogte gebracht en uitgenodigd voor een verdere kennismaking waarbij de praktische invulling van de taken besproken wordt en er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten wordt.
§2. De niet-geselecteerde kandidaten krijgen een brief waarin wordt meegedeeld dat zij niet weerhouden werden.
§1. Taakomschrijving dierenopvanger
De dierenopvanger begeeft zich op afroep van de politie naar veilig gestelde honden of aangereden katten en vangt deze op. Vervolgens probeert de dierenopvanger de eigenaar van het dier te achterhalen, brengt het dier naar een dierenarts in geval van medische nood en houdt het dier tijdelijk in bewaring of brengt het onder bij een asiel of andere opvang, tot de eventuele eigenaar gevonden is, volgens een vastgelegde procedure.
§2. Beurtrol-systeem
In overleg met de geselecteerde dierenopvangers wordt een beurtrol opgesteld voor de periodes waarin zij oproepbaar zijn, met als doel op elk moment, inclusief weekend/feestdagen/nacht een dierenopvanger ter beschikking te hebben.
§1. De prestaties van de dierenopvanger starten op afroep na afsluiting van de samenwerkingsovereenkomst op de daarin bepaalde datum.
§2. Evaluatie
Na een jaar wordt de samenwerking met de dierenopvanger(s) geëvalueerd.
§3. Opzeg
Een samenwerkingsovereenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde duur en kan op ieder ogenblik verbroken worden bij middel van aangetekend schrijven, met inachtname van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Deze termijn neemt een aanvang de eerste dag van de maand volgend op die tijdens dewelke de opzegging betekend werd.
|
| Vergoeding |
Verplaatsing van de dierenopvanger (H/T) |
| 30,00 euro |
Chiplezen (+ contacteren van de eigenaar) |
| 20,00 euro |
Geen leesbare chip, tattoo of koker |
| 20,00 euro |
Transport van het dier |
| 5,00 euro |
In bewaring nemen van het dier |
| 10,00 euro |
Opvang van het dier | Na 8 uren | 20,00 euro |
Vanaf de derde dag | 20,00 euro per dag | |
Tussenkomst van dierenarts of vilbeluik |
| Effectieve kost van de tussenkomst van dierenarts of het vilbeluik. |
Vanaf aanslagjaar 2022 zal er een jaarlijkse indexering van 2% op de tarieven worden toegepast.
Het geïndexeerd tarief wordt afgerond als volgt:
Bedragen die eindigen op 1, 2, 3 of 4 eurocent worden afgerond naar het lagere veelvoud van 10 cent.
Bedragen die eindigen op 5, 6, 7, 8 of 9 eurocent worden afgerond naar het hogere veelvoud van 10 cent.
Het stadsbestuur betaalt de vergoeding binnen de dertig dagen na toezending van de maandelijkse factuur voor de geleverde prestaties.
Voor de verdeling van de administratieve kosten en materiaalkosten wordt een overeenkomst afgesloten met gemeenten Meerhout en Laakdal.
De Overkoepelende Gemeentelijke Cultuurraad (OGC) – dit is het bestuur van de cultuurraad – paste in juni 2015 haar 'intern en organiek reglement' aan.
Ook de werkingstoelage voor socio culturele verenigingen werd toen hervormd en we merken nu dat er opnieuw aanpassingen nodig zijn.
In overleg met de Cultuurraad werden beide reglementen besproken, aangepast en positief geadviseerd door het OGC op 20 januari 2021.
Volgende aanpassingen/toevoegingen worden voorgesteld door de OGC en de dienst cultuur:
Criterium 'recreatieve activiteit' en criterium ' ondersteunende samenwerking' moeten niet plaatsvinden op Geels grondgebied. De andere criteria zijn wel verplicht op Geels grondgebied.
=> Veel verenigingen organiseren recreatieve activiteiten ( zoals bv. fietstochten, wandelingen, ...) op niet Geels grondgebied, andere verenigingen gaan vaak optreden of helpen op activiteiten/ evenementen in andere steden en gemeenten om elkaar als vereniging te ondersteunen. In het voorgaande werkingsverslag was er geen ruimte voorzien voor deze activiteiten.
Het criterium 'Vorming' was in het voorgaande reglement opgedeeld in:
Vorming - een lessenreeks van minimum 3 lessen, voor leden, met eigen lid als lesgever |
Vorming - een lessenreeks van minimum 3 lessen, ook toegankelijk voor niet-leden, met eigen lid als lesgever |
Vorming - een lessenreeks van minimum 3 lessen, voor leden, met externe lesgever |
Vorming - een lessenreeks van minimum 3 lessen, ook toegankelijk voor niet-leden, met externe lesgever |
Vorming - een enkele les, ook toegankelijk voor niet-leden, met eigen lid als lesgever |
Vorming - een enkele les, voor leden, met eigen lid als lesgever |
Vorming - een enkele les, voor leden, met externe lesgever |
Vorming - een enkele les, ook toegankelijk voor niet-leden, met externe lesgever |
Bovenstaande indeling is vaak omslachtig en moeilijk controleerbaar. Daarom is er gekozen voor een vereenvoudiging waarbij er geen onderscheid/ opdeling gemaakt wordt.
Men kan per vorming 10 punten verdienen met een maximum van 50 punten.
Inzet en betrokkenheid – UIT kalender | 25 |
Inzet en betrokkenheid – Algemene Vergaderingen | 25 |
Inzet en betrokkenheid – gratis meewerken stedelijk initiatief | 25 |
Inzet en betrokkenheid – gratis meewerken initiatief parochie/deeldorp | 25 |
In het nieuwe reglement kan men punten verdienen op onderstaande onderdelen:
Punt | |
Deelname aan algemene vergadering cultuurraad voorjaar | 10 |
Deelname aan algemene vergadering cultuurraad najaar | 10 |
Deelname aan algemene vergadering: cultuurprijs | 10 |
Gebruik van de UIT-kalender | 20 |
In het verleden is gebleken dat het niet altijd mogelijk is om de punten ' gratis meewerken aan een stedelijk initiatief' en ' gratis meewerken initiatief parochie/ deeldorp' te controleren of bewijsstukken aan te leveren. Ook hier bleken er diverse interpretaties te zijn van de onderdelen. Daarom verkiest men ervoor deze onderdelen te schrappen. Als cultuurraad is het belangrijk om verenigingen te motiveren om deel te nemen aan de algemene vergaderingen. Hierdoor zijn de vergaderingen opgesplitst en kan men per vergadering 10 punten verdienen.
Het gebruik van de Uit-kalender blijft een belangrijke promotietool voor de verenigingen. Dit gebruik wil de cultuurraad dan ook promoten.
Het aangepaste reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De Gemeenteraad keurt het reglement Lidmaatschap Cultuurraad in bijlage goed
De gemeenteraad keurt het reglement Werkingstoelage socio culturele verenigingen in bijlage goed
Op 25 juni 2014 werd een reglement opgesteld voor 'straatfeest, wijkfeest, feest in een deeldorp'. Deze impulssubsidie 'Dorp in de kijker' was bedoeld om burgerinitiatieven op buurtniveau aan te moedigen.
Na enkele werkjaren merkt de cultuurraad en de dienst cultuur dat bepaalde punten van het reglement voor discussie kunnen zorgen tussen de verschillende aanvragen/ aanvragers in bepaalde deeldorpen. Op deze manier streeft het reglement zijn doel voorbij.
Volgende aanpassingen/toevoegingen worden voorgesteld door het OGC en de dienst cultuur:
Dat maakt dat verenigingen die soms met een activiteit kort op de bal willen spelen, niet meer in aanmerking komen omdat er al een aanvraag ingediend werd voor hun dorp. Het is jammer om op die manier initiatieven niet te kunnen ondersteunen. De opzet van deze subsidie is immers om mensen te verenigen en gemeenschapsvormend te werken.
Het reglement 'culturele projectsubsidies' is daarom ook aangepast zodat verenigingen in deeldorpen via dat reglement een subsidie kunnen aanvragen en waarbij ze allen evenveel kans maken op een subsidie. Het bedrag van die subsidie is ook verhoogd met 3000 euro vanuit het reglement straat- wijkfeesten en deeldorpen om aan meerdere aanvragen tegemoet te kunnen komen.
Onderstaand een overzicht van het aantal straat- wijkfeesten en deeldorpen van 2016 t.e.m. 2020 waaruit blijkt dat de verschuiving mogelijk is zonder hier te kort voor te hebben.
Deeldorpen | straatfeesten | |||||||||
Jaar | Aantal | totaal deeldorpen | Jaar | aantal | totaal straatfeesten | totaal straatfeesten en deeldorp | ||||
2016 | 4 | 6000 | 2016 | 24 | 1800 | 7800 | ||||
2017 | 2 | 3000 | 2017 | 19 | 1425 | 4425 | ||||
2018 | 3 | 4500 | 2018 | 31 | 2325 | 6825 | ||||
2019 | 3 | 4500 | 2019 | 21 | 1575 | 6075 | ||||
2020 | 1 | 1500 | corona | 2020 | 3 | 225 | corona | 1725 |
De gemeenteraad keurt het reglement straat en wijkfeesten in bijlage goed.
Op 5 mei 2005 ging het reglement “kunst en cultuurinitiatieven” in werking. Binnen de perken van de begroting van de stad Geel konden cultuurverenigingen een subsidie ontvangen voor de organisatie van hun initiatief.
De Overkoepelende Gemeentelijke Cultuurraad (OGC) en de dienst cultuur merken dat bovenstaand vermeld reglement aan vernieuwing toe is. Bepaalde punten die in het reglement aangehaald worden zijn onduidelijk, voor interpretatie vatbaar en/ of zijn moeilijk leesbaar/ begrijpbaar.
Zowel het OGC als de dienst cultuur wil op basis van een nieuw reglement 'Culturele Projectsubsidies voor socio-culturele verenigingen' verduidelijking brengen en de subsidie nieuw leven in blazen.
Op dit moment is er een budget van 3000 euro beschikbaar. De cultuurraad en de dienst cultuur vragen om een mogelijke vermeerdering van het budget met 3000 euro, door een verschuiving van het budget 'straat-en wijkfeesten, feest in een deeldorp'. In totaal is er dan 6000 euro ter beschikking voor 'culturele projectsubsidies voor (socio-) culturele verenigingen'. Binnen het huidige voorziene budget van 3000 euro kunnen er immers zeer weinig vernieuwende projecten ondersteund worden.
Tijdens de maandelijkse cultuurraad van februari 2020 is de opstart gemaakt van de aanpassingen aan de reglementen en werden deze definitief goedgekeurd door het OGC op 20 januari 2021.
Volgende aanpassingen/toevoegingen worden voorgesteld:
We merkten dat steeds dezelfde projecten een subsidie kregen. Met deze nieuwe criteria krijgen ook andere verenigingen de kans om een aanvraag in te dienen en een subsidie te verkrijgen. Ook moest men in het verleden voldoen aan 2 kwalitatieve criteria. In het nieuwe reglement zijn dit 5 kwalitatieve criteria. Deze kwalitatieve criteria zijn ook aangepast zodat een verscheidenheid aan verenigingen kan voldoen aan de criteria. Hierbij is rekening gehouden met nieuwe trends zoals digitalisering, duurzaamheid,...
Kwalitatieve criteria nieuwe reglement: artikel 5:
1. Voor het project werkt de vereniging samen met kunstenaars, artiesten, muzikanten, uitvoerders, etc. en ijveren zo naar een goede en gebalanceerde samenwerking tussen de amateurkunsten en professionals.
2. Het project stimuleert jonge organisatoren of pas startende organisatoren om zijn/ haar talenten te ontwikkelen binnen het project.
3. Het project bestaat uit een vernieuwend, niet repetitief, sectoroverschrijdend samenwerkingsverband.
4. Het project streeft originaliteit en diversiteit na; dit moet duidelijk blijken uit de doelstellingen en de aard van het initiatief van de vereniging.
5. Het project werkt mee aan het dynamiseren van een buurt en/ of deeldorp in de stad of de hele stad.
6. Het project speelt zich af op een nieuwe en/ of unieke locatie in de stad Geel.
7. De betrokkenheid van (verenigingen van) zwakkere burgers wordt nagestreefd.
8. Het project sluit aan bij de historie en/ of historische & culturele waarden van de stad Geel.
9. Educatieve elementen: het project omvat één of meerdere educatieve elementen.
10. Het project streeft duurzaamheid na en wil de ecologische voetafdruk verkleinen: bv. door gebruik te maken van streekproducten en lokale leveranciers, sorteren en recyclen, upcyclen, herbruikbare materialen. Dit met uitzondering van herbruikbare drinkbekers.
11. Het project zet sterk in op digitalisering in zijn communicatie-uitingen.
In het oorspronkelijke reglement werd er gewerkt met 2 periodes. Dit zorgde voor veel onduidelijkheid bij de verenigingen en ook voor de diensten was dit vaak onduidelijk.
Door 1 einddatum te hanteren krijgen alle verenigingen evenveel tijd om een dossier in te dienen en kan de jury ook alle dossiers tegelijk beoordelen. Met moet dan geen rekening houden met het feit dat er in de tweede periode bv. al dan niet nog aanvragen ingediend worden en men nog budget moet vrijhouden. Je krijgt een beter overzicht over de diverse dossiers en kan ook als jury een betere afweging maken tussen de projecten.
De gemeenteraad keurt het reglement 'culturele projectsubsididies voor socio-culturele verenigingen' in bijlage goed.
Welzijnszorg Kempen heeft een groepsaankoop aangaande “AANKOOP BROODDOZEN I.K.V. PROJECT GELE DOOS” gevoerd.
De voorziene startdatum (kick off) vanuit het RPO (Regionaal Platform Ouderenbeleidsparticipatie) was januari 2021, dit werd tot op heden verschoven naar begin maart.
Welzijnszorg Kempen treedt voor de deelnemende lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
Op 25 november 2020 heeft de raad van bestuur van Welzijnszorg Kempen de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop “AANKOOP BROODDOZEN I.K.V. PROJECT GELE DOOS” gegund aan: New Haro BV.
VORMGEVING
Gelet op het uniforme karakter van het product bij deze groepsaankoop (afbeelding in bijlage) kan er niet gepersonaliseerd worden naar de deelnemende Kempense lokale besturen. Het staat deze steden en gemeenten vrij om zelf nog een stickertje met het stadslogo aan te brengen op de doos of in het deksel, bij wijze van voorbeeld.
Voor de stad Geel bedraagt het geraamde aankoopbedrag 6000 euro exclusief BTW 21%, rekening houdend met de vermoedelijke hoeveelheden (€0,75 x 8000 stuks).
De stad Geel wordt nu gevraagd om verbindend toe te treden tot de gegunde groepsaankoop van aankoopcentrale Welzijnszorg Kempen met het oog op contractsluiting met de gekozen opdrachtnemer.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 vormt de rechtsgrond voor enerzijds de bevoegdheid van de gemeenteraad om te beslissen over de toetreding tot de aankoopcentrale en anderzijds de bevoegdheid van het CBS om de opdracht te sluiten.
De gemeenteraad beslist om verbindend toe te treden tot de aankoopcentrale van Welzijnszorg Kempen aangaande de groepsaankoop “AANKOOP BROODDOZEN I.K.V. PROJECT GELE DOOS”.