Terug2021_CBS_03360 - Omgevingsvergunning - 202100424 BVDB - Het verbouwen van een zonevreemde woning te Scheidijk 5 - Vergunning

Gepubliceerd op 14/12/2021
College van Burgemeester en Schepenen
ma 13/12/2021 - 13:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2021_CBS_03360 - Omgevingsvergunning - 202100424 BVDB - Het verbouwen van een zonevreemde woning te Scheidijk 5 - Vergunning 2021_CBS_03360 - Omgevingsvergunning - 202100424 BVDB - Het verbouwen van een zonevreemde woning te Scheidijk 5 - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 18/12/2021

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021113852

Dossiernummer gemeente: 202100424

 

De gemeente Geel heeft op 7 juli 2021 een aanvraag ontvangen voor het verbouwen van een zonevreemde woning. De aanvraag werd op 8 oktober 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

mevrouw Elke Stroobants wonende te Scheidijk 5 te 2440 Geel en de heer Sacha De Smedt met als contactadres Scheidijk 5 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Scheidijk 5

Kadastrale ligging: afdeling 4 sectie D nrs. 109B4 en 109C4

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP zonevreemde woningen goedgekeurd op 29 januari 2009 gelegen in overdruk zonevreemde woningen II

 

Ligging volgens verkaveling + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

///

 

Verordeningen

  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
  • algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.
  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
  • algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Omgevingsvergunning 201900106/OMV_2019032342 voor het verbouwen van een gekoppelde zonevreemde woning goedgekeurd op 06/05/2019.
  • Omgevingsvergunning 202100106/OMV_2021022460 voor het uitbreiden van een zonevreemde woning geen beslissing op .

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

Voorliggende aanvraag behelst het verbouwen van een zonevreemde ééngezinswoning langs de Scheidijk. Het perceel van voorliggende aanvraag is gelegen in agrarisch gebied. Het perceel van 10a73ca kent een straatbreedte van ongeveer 16,29 meter en een gemiddelde diepte van ongeveer 47,88 meter. Het perceel van de aanvraag is bebouwd met een ééngezinswoning in halfopen verband met hellend dak en een aanbouw met een plat dak (OMV_2019032342) Het perceel links van de aanvraag is bebouwd met een ééngezinswoning van 1 bouwlaag met hellend dak. Rechts grenst de aanvraag aan een stuk wegenis.

 

De aanvraag behelst een verbouwing van een zonevreemde woning. Achteraan, langs de rechterzijgevel wordt de woning uitgebreid met een aanbouw van 26,35m². De bestaande grondoppervlakte van de woning bedraagt 225,43m², in nieuwe toestand bedraagt deze 251,78m². De bestaande kroonlijsthoogte blijft behouden. De kroonlijst van de aanbouw met plat dak bedraagt 3,35 meter. De bestaande garage wordt in nieuwe toestand voorzien als kinderopvang. De nieuwe aanbouw zal dienst doen als slaapruimte voor de kinderen.

In bestaande toestand is er een verharding van 129,42m2 aanwezig. Volgens de voorschriften van het RUP zonevreemde woning dient de verharding beperkt te blijven tot 100m2. De bestaande grindverharding zal verwijderd worden om zo de aanleg van een kiss en ride parking in de voortuin te kunnen voorzien voor de opvang. In nieuwe toestand blijft een verharding aanwezig van 117m2. De oprit valt onder de strikt noodzakelijke toegangen en is bijgevolg niet vergunningsplichtig. 

 

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 18 oktober 2021 t.e.m. 16 november 2021. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

Er werd geen informatievergadering gehouden.

 

  1. Adviezen

Op 29 november 2021 werd het advies ontvangen van Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel)

 

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 26 november 2021 werd het advies ontvangen van Departement Landbouw en Visserij (hoofdbestuur)

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 26 november 2021 werd het advies ontvangen van Openbare Werken – Riolering/Water

Advies riolering (aansluiting – riolering algemeen – afvalwater – hemelwater – verplichte keuring)

Aansluiting

Het perceel is gelegen in collectief te optimaliseren buitengebied. Er is geen openbare riolering, noch een gracht waarop geloosd kan worden. 

Riolering algemeen

Men dient de nieuwe afvoeren correct en gescheiden aan te sluiten op de bestaande afvoeren. De nieuwe afvalwaterafvoer moet aangesloten worden op de bestaande afvalwaterafvoer. De nieuwe hemelwaterafvoer moet aansluiten op de hemelwaterafvoer die naar de bestaande hemelwaterput leidt. 

Huishoudelijk afvalwater

Bij de vorige vergunning werd opgelegd om 2 septische putten te voorzien en een bezinkput. Op zowel het bestaande als het nieuwe funderingsplan in het huidige dossier staan 2 septische putten met een overloop naar de openbare rioleringsgracht. Na telefonisch contact blijkt dit niet te kloppen met de werkelijkheid. Men heeft rekening gehouden met de voorwaarden uit de vorige vergunning. Men heeft een septische put geplaatst voor het fecale water, met een noodoverloop naar een tweede septische put waar ook het grijs water op toekomt. De overloop van de tweede put gaat naar een bezinkput. De putten liggen rechts van de woning en niet voor de woning. Er werd via mail gevraagd om een correct funderingsplan te bezorgen.

Toekomstgericht werden er al wachtbuizen gelegd zodat men de bezinkput kan afkoppelen. Bij aanleg van riolering in de straat dient men niet enkel de bezinkput kort te sluiten, maar ook de septische put waar het grijs water op toekomt. Het grijs water moet dan rechtstreeks naar de riolering gaan. Het zwart water mag nog via een septische put worden verwerkt. 

Hemelwater

De Gewestelijk stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater is voor dit dossier niet van toepassing. 

Verplichte keuring

Indien men de verplichte keuring van de privéwaterafvoer, wat als voorwaarde werd opgelegd in de vorige vergunning, nog niet heeft laten uitvoeren, dient men dit alsnog te laten doen. Sinds januari 2021 is het verplicht om een VLARIO-keuring te laten uitvoeren.

 

Voorwaarden:

Men moet een correct funderingsplan van de werkelijke toestand indienen.

Men dient de nieuwe afvoeren correct en gescheiden aan te sluiten op de bestaande afvoeren. De nieuwe afvalwaterafvoer moet aangesloten worden op de bestaande afvalwaterafvoer. De nieuwe hemelwaterafvoer moet aansluiten op de hemelwaterafvoer die naar de bestaande hemelwaterput leidt. 

Bij aanleg van riolering in de straat dient men niet enkel de bezinkput kort te sluiten, maar ook de septische put waar het grijs water op toekomt. Het grijs water moet dan rechtstreeks naar de riolering gaan. 

Indien men de verplichte keuring van de privéwaterafvoer, wat als voorwaarde werd opgelegd in de vorige vergunning, nog niet heeft laten uitvoeren, dient men dit alsnog te laten doen. Sinds januari 2021 is het verplicht om een VLARIO-keuring te laten uitvoeren.

Advies: volledig voorwaardelijk gunstig

 

Op 12 oktober 2021 werd het advies ontvangen van Openbare Werken - Trage wegen

Advies: geen advies

 

Op 30 november 2021 werd het advies ontvangen van Openbare Werken – Mobiliteit

De dienst openbare werken en verkeer/mobiliteit geeft een gunstig advies met voorwaarden

De aangelegde parkeerplaatsen dienen minimaal te voldoen aan de afmetingen opgenomen in de parkeerverordening van de stad Geel. Dit betekent dat elke aangelegde parkeerplaats in openlucht een minimale lengte van 5,5 meter en een minimale breedte van 2,5 meter dient te hebben. Aangezien het om een kinderopvang gaat is het aanbevolen om minstens de parkeerplaats voor klanten breder te maken dan de minimaal gevraagde breedte.

Verder dient men zich ervan bewust te zijn dat het voorzien van een haakse parkeerplaats, waarbij men achterwaarts dient te manoeuvreren niet optimaal is in combinatie met een locatie waar ook kleine kinderen komen. De  parkeerplaats voor klanten dient zo aangelegd te worden dat achterwaartse manoeuvres tot een minimum beperkt worden (of zelfs niet nodig zijn) en dat een goede zichtbaarheid bij het manoeuvreren steeds gegarandeerd is.

Als laatste wijst de dienst openbare werken en verkeer erop dat klanten op een comfortabele manier vanaf de parkeerplaats tot aan de ingang van de kinderopvang dienen te geraken. Op de plannen is te zien dat dit nu enkel kan via de parkeerplaats van de bewoners en is niet duidelijk of hier voldoende plaats is om te passeren met een autostoel (maxicosi) of kinderwagen. Men dient ten allen tijde te vermijden dat klanten uit gemak parkeren in de onverharde weg en hier de doorgang verhinderen.

Voorwaarden

  • De aangelegde parkeerplaatsen dienen minimaal te voldoen aan de afmetingen opgenomen in de parkeerverordening van de stad Geel.
  • De parkeerplaats voor klanten dient zo aangelegd te worden dat achterwaartse manoeuvres tot een minimum beperkt worden (of zelfs niet nodig zijn) en dat een goede zichtbaarheid bij het manoeuvreren steeds gegarandeerd is.
  • Men dient ten allen tijde te vermijden dat klanten uit gemak parkeren in de onverharde weg en hier de doorgang verhinderen.

Advies: volledig voorwaardelijk gunstig

 

  1. Project-MER

///

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

 

Planologische toets

 

Het RUP Zonevreemde woningen voorziet het volgende omtrent de verhardingen:

"Op de niet-bebouwde perceelsgedeelten van de bestaande huiskavel, zijn volgende verhardingen toegelaten: 

– De aanleg van een strikt noodzakelijke toegangsweg tot de woning of oprit met een maximale breedte van de verharding van 3m is toegelaten.

– De aanleg van verhardingen met een maximale gezamenlijke oppervlakte van 100m² is toegelaten op het perceelsgedeelte palend aan het hoofdgebouw. De verharding dient zich te bevinden in de onmiddellijke omgeving van het woninghoofdgebouw, met andere woorden binnen een straal van 30 meter van de uiterste grenzen van het woninghoofdgebouw. De verharding in functie van een terras dient aanpalend aan het hoofdgebouw te worden voorzien."

 

De aanvraag is niet in overeenstemming met de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP Zonevreemde Woningen, gezien met uitsluiting van de strikt noodzakelijke inrit in nieuwe toestand nog meer dan 100m² verharding aanwezig is nl. 107m2. Er dient nog een beperkte ontharding te gebeuren van 7m2. 

 

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

 

Watertoets

In deze paragraaf wordt verwezen naar het advies van Openbare Werken – Riolering/water

Advies riolering (aansluiting – riolering algemeen – afvalwater – hemelwater – verplichte keuring)

Aansluiting

Het perceel is gelegen in collectief te optimaliseren buitengebied. Er is geen openbare riolering, noch een gracht waarop geloosd kan worden. 

Riolering algemeen

Men dient de nieuwe afvoeren correct en gescheiden aan te sluiten op de bestaande afvoeren. De nieuwe afvalwaterafvoer moet aangesloten worden op de bestaande afvalwaterafvoer. De nieuwe hemelwaterafvoer moet aansluiten op de hemelwaterafvoer die naar de bestaande hemelwaterput leidt. 

Huishoudelijk afvalwater

Bij de vorige vergunning werd opgelegd om 2 septische putten te voorzien en een bezinkput. Op zowel het bestaande als het nieuwe funderingsplan in het huidige dossier staan 2 septische putten met een overloop naar de openbare rioleringsgracht. Na telefonisch contact blijkt dit niet te kloppen met de werkelijkheid. Men heeft rekening gehouden met de voorwaarden uit de vorige vergunning. Men heeft een septische put geplaatst voor het fecale water, met een noodoverloop naar een tweede septische put waar ook het grijs water op toekomt. De overloop van de tweede put gaat naar een bezinkput. De putten liggen rechts van de woning en niet voor de woning. Er werd via mail gevraagd om een correct funderingsplan te bezorgen.

Toekomstgericht werden er al wachtbuizen gelegd zodat men de bezinkput kan afkoppelen. Bij aanleg van riolering in de straat dient men niet enkel de bezinkput kort te sluiten, maar ook de septische put waar het grijs water op toekomt. Het grijs water moet dan rechtstreeks naar de riolering gaan. Het zwart water mag nog via een septische put worden verwerkt. 

Hemelwater

De Gewestelijk stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater is voor dit dossier niet van toepassing. 

Verplichte keuring

Indien men de verplichte keuring van de privéwaterafvoer, wat als voorwaarde werd opgelegd in de vorige vergunning, nog niet heeft laten uitvoeren, dient men dit alsnog te laten doen. Sinds januari 2021 is het verplicht om een VLARIO-keuring te laten uitvoeren.

Voorwaarden:

Men moet een correct funderingsplan van de werkelijke toestand indienen.

Men dient de nieuwe afvoeren correct en gescheiden aan te sluiten op de bestaande afvoeren. De nieuwe afvalwaterafvoer moet aangesloten worden op de bestaande afvalwaterafvoer. De nieuwe hemelwaterafvoer moet aansluiten op de hemelwaterafvoer die naar de bestaande hemelwaterput leidt. 

Bij aanleg van riolering in de straat dient men niet enkel de bezinkput kort te sluiten, maar ook de septische put waar het grijs water op toekomt. Het grijs water moet dan rechtstreeks naar de riolering gaan. 

Indien men de verplichte keuring van de privéwaterafvoer, wat als voorwaarde werd opgelegd in de vorige vergunning, nog niet heeft laten uitvoeren, dient men dit alsnog te laten doen. Sinds januari 2021 is het verplicht om een VLARIO-keuring te laten uitvoeren.

Advies: voorwaardelijk gunstig

Mer-screening

Bij het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd reeds vastgesteld dat de milieueffecten niet aanzienlijk zijn. Bijgevolg was de opmaak van een milieueffectenrapport niet vereist.

 

Natuurtoets

Niet van toepassing.

 

Erfgoed-/archeologietoets

Niet van toepassing.

 

Mobiliteit

De werken kunnen tijdelijk bijkomend verkeer en hinder genereren.

 

In deze wordt verwezen naar het advies van de dienst Openbare Werken – Mobiliteit

De dienst openbare werken en verkeer/mobiliteit geeft een gunstig advies met voorwaarden

De aangelegde parkeerplaatsen dienen minimaal te voldoen aan de afmetingen opgenomen in de parkeerverordening van de stad Geel. Dit betekent dat elke aangelegde parkeerplaats in openlucht een minimale lengte van 5,5 meter en een minimale breedte van 2,5 meter dient te hebben. Aangezien het om een kinderopvang gaat is het aanbevolen om minstens de parkeerplaats voor klanten breder te maken dan de minimaal gevraagde breedte.

Verder dient men zich ervan bewust te zijn dat het voorzien van een haakse parkeerplaats, waarbij men achterwaarts dient te manoeuvreren niet optimaal is in combinatie met een locatie waar ook kleine kinderen komen. De  parkeerplaats voor klanten dient zo aangelegd te worden dat achterwaartse manoeuvres tot een minimum beperkt worden (of zelfs niet nodig zijn) en dat een goede zichtbaarheid bij het manoeuvreren steeds gegarandeerd is.

Als laatste wijst de dienst openbare werken en verkeer erop dat klanten op een comfortabele manier vanaf de parkeerplaats tot aan de ingang van de kinderopvang dienen te geraken. Op de plannen is te zien dat dit nu enkel kan via de parkeerplaats van de bewoners en is niet duidelijk of hier voldoende plaats is om te passeren met een autostoel (maxicosi) of kinderwagen. Men dient ten allen tijde te vermijden dat klanten uit gemak parkeren in de onverharde weg en hier de doorgang verhinderen.

Advies: voorwaardelijk gunstig 

 

Toegankelijkheid

De gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor Toegankelijkheid is van toepassing op:

  • een meergezinswoning met minstens 6 wooneenheden en meer dan 2 niveaus waarop toegangsdeuren tot wooneenheden gelegen zijn.
  • een publiek toegankelijke ruimte kleiner dan 150m² (kleine bakkerijen, slagers, cafés,…). dan moet minstens de toegangsdeur toegankelijk zijn (breed genoeg, niet enkel via trapjes te bereiken)
  • gebouwen die bestaan uit verschillende verdiepingen, groter zijn dan 150m² en kleiner dan 400 m², die op elke verdieping dezelfde functie aanbieden moeten minstens het gelijkvloers toegankelijk te maken. Een lift mag dus, maar moet niet.
  • Gebouwen groter dan 400m² moeten volledig toegankelijk zijn. Restaurants en cafés die op het gelijkvloers zitruimte en sanitair voorzien, hoeven enkel die verdieping toegankelijk te maken, ongeacht of ze al dan niet groter zijn dan 400m². Voor grotere appartementsblokken, vanaf meer dan twee niveaus en minstens zes wooneenheden, moeten de gemeenschappelijke delen (de hal, de lift, de garage,…) én de toegangsdeur tot elke woongelegenheid aan deze verordening voldoen.
  • een hotel of andere verblijfsaccomodatie met meer dan 10 kamers. (moet minstens één kamer toegankelijk zijn)
  • Voor gebouwen groter dan 7500 m². (moet advies ingewonnen worden bij een erkend adviesbureau toegankelijkheid, zodat deze constructieve en kostenbesparende tips geven vóór de bouwwerken.)

 

Decreet grond- en pandenbeleid

Niet van toepassing.

 

Scheidingsmuren

De aanvraag heeft geen betrekking op de oprichting, uitbreiding, afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom.

 

Milieuaspecten

Niet van toepassing.

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Deze beoordeling – als uitvoering van art. 1.1.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening gericht op een duurzame ruimtelijke ontwikkeling en met oog voor de ruimtelijke draagkracht, de gevolgen voor het leefmilieu en de culturele, economische, esthetische en sociale gevolgen - houdt rekening met de volgende criteria als uitvoering van art. 4.3.1 van de codex: 

 

  1. Functionele inpasbaarheid
  2. Mobiliteitsimpact
  3. Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid
  4. Visueel-vormelijke elementen
  5. Cultuurhistorische aspecten
  6. Bodemreliëf
  7. Hinderaspecten
  8. Gezondheid en gebruiksgenot
  9. Bespreking bezwaren

 

  1. Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag voorziet het verbouwen van een ééngezinswoning in agrarisch gebied. Voorliggende aanvraag voldoet aan artikel 4.4.15. V.C.R.O. De woning was reeds aanwezig voor de vaststelling van het gewestplan. In nieuwe toestand is de ééngezinswoning kleiner dan 1000m³. 


Het RUP Zonevreemde woningen voorziet het volgende omtrent de verhardingen:

Op de niet-bebouwde perceelsgedeelten van de bestaande huiskavel, zijn volgende verhardingen toegelaten: 

– De aanleg van een strikt noodzakelijke toegangsweg tot de woning of oprit met een maximale breedte van de verharding van 3m is toegelaten.

– De aanleg van verhardingen met een maximale gezamenlijke oppervlakte van 100m² is toegelaten op het perceelsgedeelte palend aan het hoofdgebouw. De verharding dient zich te bevinden in de onmiddellijke omgeving van het woninghoofdgebouw, met andere woorden binnen een straal van 30 meter van de uiterste grenzen van het woninghoofdgebouw. De verharding in functie van een terras dient aanpalend aan het hoofdgebouw te worden voorzien.

 

De aanvraag is niet in overeenstemming met de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP Zonevreemde Woningen, gezien met uitsluiting van de strikt noodzakelijke inrit in nieuwe toestand nog meer dan 100m² verharding aanwezig is nl. 107m2. Er is nog een beperkte ontharding nodig van 7m2.


2. Mobiliteitsimpact

De werken kunnen tijdelijk bijkomend verkeer en hinder genereren. In deze wordt verwezen naar het advies van de dienst Openbare Werken – mobiliteit

De dienst openbare werken en verkeer/mobiliteit geeft een gunstig advies met voorwaarden

De aangelegde parkeerplaatsen dienen minimaal te voldoen aan de afmetingen opgenomen in de parkeerverordening van de stad Geel. Dit betekent dat elke aangelegde parkeerplaats in openlucht een minimale lengte van 5,5 meter en een minimale breedte van 2,5 meter dient te hebben. Aangezien het om een kinderopvang gaat is het aanbevolen om minstens de parkeerplaats voor klanten breder te maken dan de minimaal gevraagde breedte.

Verder dient men zich ervan bewust te zijn dat het voorzien van een haakse parkeerplaats, waarbij men achterwaarts dient te manoeuvreren niet optimaal is in combinatie met een locatie waar ook kleine kinderen komen. De  parkeerplaats voor klanten dient zo aangelegd te worden dat achterwaartse manoeuvres tot een minimum beperkt worden (of zelfs niet nodig zijn) en dat een goede zichtbaarheid bij het manoeuvreren steeds gegarandeerd is.

Als laatste wijst de dienst openbare werken en verkeer erop dat klanten op een comfortabele manier vanaf de parkeerplaats tot aan de ingang van de kinderopvang dienen te geraken. Op de plannen is te zien dat dit nu enkel kan via de parkeerplaats van de bewoners en is niet duidelijk of hier voldoende plaats is om te passeren met een autostoel (maxicosi) of kinderwagen. Men dient ten allen tijde te vermijden dat klanten uit gemak parkeren in de onverharde weg en hier de doorgang verhinderen.

Voorwaarden

  • De aangelegde parkeerplaatsen dienen minimaal te voldoen aan de afmetingen opgenomen in de parkeerverordening van de stad Geel.
  • De parkeerplaats voor klanten dient zo aangelegd te worden dat achterwaartse manoeuvres tot een minimum beperkt worden (of zelfs niet nodig zijn) en dat een goede zichtbaarheid bij het manoeuvreren steeds gegarandeerd is.
  • Men dient ten allen tijde te vermijden dat klanten uit gemak parkeren in de onverharde weg en hier de doorgang verhinderen.

Advies : voorwaardelijk gunstig

3. Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

Voorliggende aanvraag behelst het verbouwen van een zonevreemde ééngezinswoning langs de Scheidijk. Het perceel van voorliggende aanvraag is gelegen in agrarisch gebied. Het perceel van 10a73ca kent een straatbreedte van ongeveer 16,29 meter en een gemiddelde diepte van ongeveer 47,88 meter. In bestaande toestand is er op het perceel 95,95m². Het perceel van de aanvraag is bebouwd met een ééngezinswoning in halfopen verband met hellend dak en een aanbouw met een plat dak (OMV_2019032342) Het perceel links van de aanvraag is bebouwd met een ééngezinswoning van 1 bouwlaag met hellend dak. Rechts grenst de aanvraag aan een stuk wegenis.De aanvraag behelst een verbouwing van een zonevreemde woning. Achteraan, langs de rechterzijgevel wordt de woning uitgebreid met een aanbouw van 26,35m². De bestaande grondoppervlakte van de woning bedraagt 225,43m², in nieuwe toestand bedraagt deze 251,78m². De bestaande kroonlijsthoogte blijft behouden. De kroonlijst van de aanbouw met plat dak bedraagt 3,35 meter. De bestaande garage wordt in nieuwe toestand voorzien als kinderopvang. De nieuwe aanbouw zal dienst doen als slaapruimte voor de kinderen. De verbouwing van de ééngezinswoning voldoet aan de wettelijke bepalingen en is inpasbaar in zijn omgeving. In nieuwe toestand voorziet de aanvraag 143,62m² verharding. 39,92m² aan terrasverharding, 43,81m² in grindverharding in de voortuin (kiss & ride) en 59,89m² verharding in vorm van een zwemvijver een toebehoren. De strikt noodzakelijke inrit is vrijgesteld van vergunning. Indien deze in mindering wordt gebracht is er op het perceel in nieuwe toestand meer dan 100m² verharding aanwezig. Het RUP Zonevreemde woningen laat maximaal 100m² verharding toe.

4. Visueel-vormelijke elementen

De aangevraagde constructies worden gerealiseerd in duurzame en esthetisch verantwoorde materialen die in de directe omgeving passen.

5. Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is niet gelegen in een beschermd landschap of cultuur-historisch landschap. De aanvraag paalt niet aan een beschermd monument. 

6. Bodemreliëf

Op de perceelsgrenzen dient het maaiveldniveau aan te sluiten op dat van de aangrenzende percelen. Het op het terrein opgevangen hemelwater mag in geen geval afwateren naar de buren of het openbaar domein. 

7. Hinderaspecten

De werken zullen tijdelijk bijkomend verkeer en hinder genereren. De aanvraag voldoet aan het burgerlijk wetboek betreffende de lichten en de zichten.

8. Gezondheid en gebruiksgenot

Niet van toepassing.

9. Bespreking bezwaren

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden. Het openbaar onderzoek werd gehouden van 18 oktober 2021 t.e.m. 16 november 2021. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden  van 18 oktober 2021 tot en met 16 november 2021. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de eerdergenoemde adviezen en sluit zich hierbij aan.

 

Conclusie

Er wordt een gunstig advies gegeven voor het verbouwen van de ééngezinswoning, onder volgende voorwaarden:

Het project dient te worden ingeplant en uitgevoerd conform de goedgekeurde plannen.

De verharding met uitsluiting van de strikt noodzakelijke inrit dient beperkt te blijven tot 100m2. Er is nog een ontharding noodzakelijk van 7m2. 

De opgelegde voorwaarden uit het advies van de interne dienst Openbare Werken – Riolering/Water bij de Stad Geel dienen stipt te worden nageleefd:

Aansluiting

Het perceel is gelegen in collectief te optimaliseren buitengebied. Er is geen openbare riolering, noch een gracht waarop geloosd kan worden. 

Riolering algemeen

Men dient de nieuwe afvoeren correct en gescheiden aan te sluiten op de bestaande afvoeren. De nieuwe afvalwaterafvoer moet aangesloten worden op de bestaande afvalwaterafvoer. De nieuwe hemelwaterafvoer moet aansluiten op de hemelwaterafvoer die naar de bestaande hemelwaterput leidt. 

Huishoudelijk afvalwater

Bij de vorige vergunning werd opgelegd om 2 septische putten te voorzien en een bezinkput. Op zowel het bestaande als het nieuwe funderingsplan in het huidige dossier staan 2 septische putten met een overloop naar de openbare rioleringsgracht. Na telefonisch contact blijkt dit niet te kloppen met de werkelijkheid. Men heeft rekening gehouden met de voorwaarden uit de vorige vergunning. Men heeft een septische put geplaatst voor het fecale water, met een noodoverloop naar een tweede septische put waar ook het grijs water op toekomt. De overloop van de tweede put gaat naar een bezinkput. De putten liggen rechts van de woning en niet voor de woning. Er werd via mail gevraagd om een correct funderingsplan te bezorgen.

Toekomstgericht werden er al wachtbuizen gelegd zodat men de bezinkput kan afkoppelen. Bij aanleg van riolering in de straat dient men niet enkel de bezinkput kort te sluiten, maar ook de septische put waar het grijs water op toekomt. Het grijs water moet dan rechtstreeks naar de riolering gaan. Het zwart water mag nog via een septische put worden verwerkt. 

Hemelwater

De Gewestelijk stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater is voor dit dossier niet van toepassing. 

Verplichte keuring

Indien men de verplichte keuring van de privéwaterafvoer, wat als voorwaarde werd opgelegd in de vorige vergunning, nog niet heeft laten uitvoeren, dient men dit alsnog te laten doen. Sinds januari 2021 is het verplicht om een VLARIO-keuring te laten uitvoeren.

Voorwaarden :

Men moet een correct funderingsplan van de werkelijke toestand indienen.

Men dient de nieuwe afvoeren correct en gescheiden aan te sluiten op de bestaande afvoeren. De nieuwe afvalwaterafvoer moet aangesloten worden op de bestaande afvalwaterafvoer. De nieuwe hemelwaterafvoer moet aansluiten op de hemelwaterafvoer die naar de bestaande hemelwaterput leidt. 

Bij aanleg van riolering in de straat dient men niet enkel de bezinkput kort te sluiten, maar ook de septische put waar het grijs water op toekomt. Het grijs water moet dan rechtstreeks naar de riolering gaan. 

Indien men de verplichte keuring van de privéwaterafvoer, wat als voorwaarde werd opgelegd in de vorige vergunning, nog niet heeft laten uitvoeren, dient men dit alsnog te laten doen. Sinds januari 2021 is het verplicht om een VLARIO-keuring te laten uitvoeren.

De opgelegde voorwaarden uit het advies van de interne dienst Openbare Werken – Mobiliteit bij de Stad Geel dienen stipt te worden nageleefd:

De dienst openbare werken en verkeer/mobiliteit geeft een gunstig advies met voorwaarden

De aangelegde parkeerplaatsen dienen minimaal te voldoen aan de afmetingen opgenomen in de parkeerverordening van de stad Geel. Dit betekent dat elke aangelegde parkeerplaats in openlucht een minimale lengte van 5,5 meter en een minimale breedte van 2,5 meter dient te hebben. Aangezien het om een kinderopvang gaat is het aanbevolen om minstens de parkeerplaats voor klanten breder te maken dan de minimaal gevraagde breedte.

Verder dient men zich ervan bewust te zijn dat het voorzien van een haakse parkeerplaats, waarbij men achterwaarts dient te manoeuvreren niet optimaal is in combinatie met een locatie waar ook kleine kinderen komen. De  parkeerplaats voor klanten dient zo aangelegd te worden dat achterwaartse manoeuvres tot een minimum beperkt worden (of zelfs niet nodig zijn) en dat een goede zichtbaarheid bij het manoeuvreren steeds gegarandeerd is.

Als laatste wijst de dienst openbare werken en verkeer erop dat klanten op een comfortabele manier vanaf de parkeerplaats tot aan de ingang van de kinderopvang dienen te geraken. Op de plannen is te zien dat dit nu enkel kan via de parkeerplaats van de bewoners en is niet duidelijk of hier voldoende plaats is om te passeren met een autostoel (maxicosi) of kinderwagen. Men dient ten allen tijde te vermijden dat klanten uit gemak parkeren in de onverharde weg en hier de doorgang verhinderen.

Voorwaarden

  • De aangelegde parkeerplaatsen dienen minimaal te voldoen aan de afmetingen opgenomen in de parkeerverordening van de stad Geel.
  • De parkeerplaats voor klanten dient zo aangelegd te worden dat achterwaartse manoeuvres tot een minimum beperkt worden (of zelfs niet nodig zijn) en dat een goede zichtbaarheid bij het manoeuvreren steeds gegarandeerd is.
  • Men dient ten allen tijde te vermijden dat klanten uit gemak parkeren in de onverharde weg en hier de doorgang verhinderen.


Elke woning dient uitgerust met één of meer rookmelders of moet beschikken over een branddetectiesysteem dat gekeurd en gecertificeerd is door een daartoe erkend organisme, conform het verleende advies van de Brandweer. De rookmelder dient conform te zijn aan NBN EN 14.604, reageert op de rookontwikkeling bij brand door het produceren van een scherp geluidssignaal, en is niet van het ionische type. Opmerkingen inzake de plaatsing van de rookmelders: minstens één rookmelder per bouwlaag, in kamerwoningen moet elke kamer ermee uitgerust zijn, mogelijke opstelling in de hal, gang, slaapkamer, living, wasplaats, kelder, verwarmingslokaal; plaatsing wordt afgeraden in de badkamer, keuken, garage. 

De woning moet voldoen aan de EPB-eisen.

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.

Bij de afbraakwerken dienen de nodige maatregelen te worden getroffen om de verkeersveiligheid in de omgeving optimaal te verzekeren.

Indien er asbest aanwezig is op de werf, dient bij de sloop en verwijdering van het asbesthoudend materiaal de bepalingen van Vlarem II Hfdst. 6.4. opgevolgd te worden (www.asbestinfo.be) .

 

 

Lasten

Niet van toepassing

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning, gelegen Scheidijk 5, gedeeltelijk goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager voor wat betreft de verbouwing van de woning met bijhorende verhardingen, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Het project dient te worden ingeplant en uitgevoerd conform de goedgekeurde plannen.

De verharding, met uitzondering van de strikt noodzakelijke inrit, mag maximaal 100m2 bedragen. Er is nog een beperkte ontharding noodzakelijk van 7m2. 

De opgelegde voorwaarden uit het advies van de interne dienst Openbare Werken – Riolering/Water bij de Stad Geel dienen stipt te worden nageleefd:

Aansluiting

Het perceel is gelegen in collectief te optimaliseren buitengebied. Er is geen openbare riolering, noch een gracht waarop geloosd kan worden. 

Riolering algemeen

Men dient de nieuwe afvoeren correct en gescheiden aan te sluiten op de bestaande afvoeren. De nieuwe afvalwaterafvoer moet aangesloten worden op de bestaande afvalwaterafvoer. De nieuwe hemelwaterafvoer moet aansluiten op de hemelwaterafvoer die naar de bestaande hemelwaterput leidt. 

Huishoudelijk afvalwater

Bij de vorige vergunning werd opgelegd om 2 septische putten te voorzien en een bezinkput. Op zowel het bestaande als het nieuwe funderingsplan in het huidige dossier staan 2 septische putten met een overloop naar de openbare rioleringsgracht. Na telefonisch contact blijkt dit niet te kloppen met de werkelijkheid. Men heeft rekening gehouden met de voorwaarden uit de vorige vergunning. Men heeft een septische put geplaatst voor het fecale water, met een noodoverloop naar een tweede septische put waar ook het grijs water op toekomt. De overloop van de tweede put gaat naar een bezinkput. De putten liggen rechts van de woning en niet voor de woning. Er werd via mail gevraagd om een correct funderingsplan te bezorgen.

Toekomstgericht werden er al wachtbuizen gelegd zodat men de bezinkput kan afkoppelen. Bij aanleg van riolering in de straat dient men niet enkel de bezinkput kort te sluiten, maar ook de septische put waar het grijs water op toekomt. Het grijs water moet dan rechtstreeks naar de riolering gaan. Het zwart water mag nog via een septische put worden verwerkt. 

Hemelwater

De Gewestelijk stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater is voor dit dossier niet van toepassing. 

Verplichte keuring

Indien men de verplichte keuring van de privéwaterafvoer, wat als voorwaarde werd opgelegd in de vorige vergunning, nog niet heeft laten uitvoeren, dient men dit alsnog te laten doen. Sinds januari 2021 is het verplicht om een VLARIO-keuring te laten uitvoeren.

Voorwaarden:

Men moet een correct funderingsplan van de werkelijke toestand indienen.

Men dient de nieuwe afvoeren correct en gescheiden aan te sluiten op de bestaande afvoeren. De nieuwe afvalwaterafvoer moet aangesloten worden op de bestaande afvalwaterafvoer. De nieuwe hemelwaterafvoer moet aansluiten op de hemelwaterafvoer die naar de bestaande hemelwaterput leidt. 

Bij aanleg van riolering in de straat dient men niet enkel de bezinkput kort te sluiten, maar ook de septische put waar het grijs water op toekomt. Het grijs water moet dan rechtstreeks naar de riolering gaan. 

Indien men de verplichte keuring van de privéwaterafvoer, wat als voorwaarde werd opgelegd in de vorige vergunning, nog niet heeft laten uitvoeren, dient men dit alsnog te laten doen. Sinds januari 2021 is het verplicht om een VLARIO-keuring te laten uitvoeren.

De opgelegde voorwaarden uit het advies van de interne dienst Openbare Werken – Mobiliteit bij de Stad Geel dienen stipt te worden nageleefd:

De dienst openbare werken en verkeer/mobiliteit geeft een gunstig advies met voorwaarden

De aangelegde parkeerplaatsen dienen minimaal te voldoen aan de afmetingen opgenomen in de parkeerverordening van de stad Geel. Dit betekent dat elke aangelegde parkeerplaats in openlucht een minimale lengte van 5,5 meter en een minimale breedte van 2,5 meter dient te hebben. Aangezien het om een kinderopvang gaat is het aanbevolen om minstens de parkeerplaats voor klanten breder te maken dan de minimaal gevraagde breedte.

Verder dient men zich ervan bewust te zijn dat het voorzien van een haakse parkeerplaats, waarbij men achterwaarts dient te manoeuvreren niet optimaal is in combinatie met een locatie waar ook kleine kinderen komen. De  parkeerplaats voor klanten dient zo aangelegd te worden dat achterwaartse manoeuvres tot een minimum beperkt worden (of zelfs niet nodig zijn) en dat een goede zichtbaarheid bij het manoeuvreren steeds gegarandeerd is.

Als laatste wijst de dienst openbare werken en verkeer erop dat klanten op een comfortabele manier vanaf de parkeerplaats tot aan de ingang van de kinderopvang dienen te geraken. Op de plannen is te zien dat dit nu enkel kan via de parkeerplaats van de bewoners en is niet duidelijk of hier voldoende plaats is om te passeren met een autostoel (maxicosi) of kinderwagen. Men dient ten allen tijde te vermijden dat klanten uit gemak parkeren in de onverharde weg en hier de doorgang verhinderen.

Voorwaarden

  • De aangelegde parkeerplaatsen dienen minimaal te voldoen aan de afmetingen opgenomen in de parkeerverordening van de stad Geel.
  • De parkeerplaats voor klanten dient zo aangelegd te worden dat achterwaartse manoeuvres tot een minimum beperkt worden (of zelfs niet nodig zijn) en dat een goede zichtbaarheid bij het manoeuvreren steeds gegarandeerd is.
  • Men dient ten allen tijde te vermijden dat klanten uit gemak parkeren in de onverharde weg en hier de doorgang verhinderen.

Elke woning dient uitgerust met één of meer rookmelders of moet beschikken over een branddetectiesysteem dat gekeurd en gecertificeerd is door een daartoe erkend organisme, conform het verleende advies van de Brandweer. De rookmelder dient conform te zijn aan NBN EN 14.604, reageert op de rookontwikkeling bij brand door het produceren van een scherp geluidssignaal, en is niet van het ionische type. Opmerkingen inzake de plaatsing van de rookmelders: minstens één rookmelder per bouwlaag, in kamerwoningen moet elke kamer ermee uitgerust zijn, mogelijke opstelling in de hal, gang, slaapkamer, living, wasplaats, kelder, verwarmingslokaal; plaatsing wordt afgeraden in de badkamer, keuken, garage. 

De woning moet voldoen aan de EPB-eisen.

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.

Bij de afbraakwerken dienen de nodige maatregelen te worden getroffen om de verkeersveiligheid in de omgeving optimaal te verzekeren.

Indien er asbest aanwezig is op de werf, dient bij de sloop en verwijdering van het asbesthoudend materiaal de bepalingen van Vlarem II Hfdst. 6.4. opgevolgd te worden (www.asbestinfo.be) .