Terug
Gepubliceerd op 02/06/2021

2021_CBS_01521 - Omgevingsvergunning - Het omvormen van een café met appartement tot 2 appartementen (202100186 joh), gelegen Dr. Van de Perrestraat 152, kadastraal afdeling 4, sectie F, nummer 573R - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
di 25/05/2021 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Ben Van Looveren; Marlon Pareijn; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Marleen Verboven; Tom Corstjens; Inne Verellen, Dienst wonen en leefomgeving; Tinne Vandeven, beleidsadiseur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2021_CBS_01521 - Omgevingsvergunning - Het omvormen van een café met appartement tot 2 appartementen (202100186 joh), gelegen Dr. Van de Perrestraat 152, kadastraal afdeling 4, sectie F, nummer 573R - Vergunning 2021_CBS_01521 - Omgevingsvergunning - Het omvormen van een café met appartement tot 2 appartementen (202100186 joh), gelegen Dr. Van de Perrestraat 152, kadastraal afdeling 4, sectie F, nummer 573R - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 25/05/2021 (bindende eindtermijn)

 

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2020146766

Dossiernummer gemeente: 202100186

 

De gemeente Geel heeft op 22 maart 2021 een aanvraag ontvangen voor het omvormen van café met appartement tot 2 appartementen. De aanvraag werd op 2 april 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Tom Heylen wonende te Schrans 23 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Dr.-Van de Perrestraat 152

Kadastrale ligging: afdeling 4 sectie F nr. 573R

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

woongebied

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing.

 

Verordeningen

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Stedenbouwkundige vergunning (01680) voor verbouwen van/tot of uitbreiden van eengezinswoning - goedgekeurd op 07/07/1958.
  • Stedenbouwkundige vergunning (14429) voor nieuwbouw tpo pe40 - tv,fm en seinkabel -- geel05050t - goedgekeurd op 12/11/2001.
  • Milieuvergunning 2005/M3/03755 voor droogzuiging - goedgekeurd op 08/08/2005.
  • Milieuvergunning 2005/M3/03744 voor droogzuiging - goedgekeurd op 13/06/2005.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag omvat het herindelen van het cafe tot woongelegenheid. De bovenliggende eenheid wordt uitgebreid met de zolderruimte. Er worden binnen het gebouw geen gemeenschappelijke ruimtes voorzien.

Het blijven dus wooneenheden met een elk een eigen toegangsdeur op het straatniveau.

De beide eenheden hebben hun eigen toegang via de achterliggende buitenruimte. Deze wordt

 ingedeeld in een prive-ruimte voor de gelijkvloerse eenheid en een gemeenschappelijk deel met de

 toegang tot de bovenste eenheid, 1 parkeerplaats en de gemeenschappelijke fietsen- en

 vuilbakkenberging.

Beide buitenruimtes worden zo groen mogelijk aangekleed, dit is dan ook de branche en de keuze

van de aanvrager.

Bij de werken wordt de bestaande structuur quasi volledig behouden. Er worden kleine

 aanpassingen gedaan om oa de toegangsdeur van de bovenste eenheid ruim genoeg te maken. Er

 was nog zeer recent nieuw buitenschrijnwerk geplaatst voor de aankoop van het pand door de

 aanvrager, deze blijven natuurlijk behouden.

Er wordt geen volumeuitbreiding gedaan voor de woongelegenheden. De bestaande garagebox op

 het perceel wordt verwijderd en vervangen door een groene parkeerinvulling.

Er wordt in de hoek tegen de grote gemene muur op de rechterperceelsgrens een buitenberging

 gebouwd voor de opslag van de vuilbakken en de nodige fietsen.

Om te voldoen aan de parkeervraag voor de bijkomende wooneenheid moeten er 2 parkeerplekken

 voorzien worden. Het is maar mogelijk om invulling te geven aan 1 van deze op het perceel zelf.

 Voor de andere is er een huurovereenkomst gesloten voor een garage op de Dr. van de Perrestraat

 189 (afstand ongeveer 150m).

 

  1. Openbaar onderzoek

Er werd geen openbaar onderzoek georganiseerd. De aanvraag heeft echter wel betrekking op de oprichting, uitbreiding of afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom. In toepassing van artikel 83 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning werd met een beveiligde zending het standpunt gevraagd van de eigenaars van de aanpalende percelen.

Er werd geen bezwaar ingediend.

 

  1. Adviezen

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 24-26 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25/04/2014 en de criteria van artikels 30-38 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
 Er dienden geen adviezen gevraagd te worden.

 

  1. Project-MER

Niet van toepassing.

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen 2 gemeentewegen.

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie « wonen », « verblijfsrecreatie », dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, « gemeenschapsvoorzieningen » of « openbare nutsvoorzieningen », kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat. § 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente. § 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen. § 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing : 1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd; 2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf; 3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

Toegankelijkheid

Het project moet volledig conform de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid worden gerealiseerd. Deze kan u nalezen op www.toegankelijkgebouw.be.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden  van 10 april 2021 tot en met 9 mei 2021. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.

 

Bespreking adviezen

Er werd geen advies gevraagd.

 

Besluit

Stedenbouwkundig Advies

Voorwaardelijk gunstig advies:

 

De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.

De bouwheer heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder Fluvius voor elektriciteit en/of aardgas, inzake de distributie van elektriciteit en/of  gas naar en in appartementsgebouwen strikt na te leven. Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.fluvius.be.

Er dienen steeds ten minste 2 parkeerplaatsen (garages, carports) en 7 fietsenstallingen in functie van het project behouden te worden, ook na overdracht van (een deel van) het project.

 

De aanvraag dient in overeenstemming te zijn met de brandweervoorschriften terzake.

 

Het gebouw moet voldoen aan de EPB-eisen.

 

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 


De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.

De bouwheer heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder Fluvius voor elektriciteit en/of aardgas, inzake de distributie van elektriciteit en/of  gas naar en in appartementsgebouwen strikt na te leven. Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.fluvius.be.

Er dienen steeds ten minste 2 parkeerplaatsen (garages, carports) en 7 fietsenstallingen in functie van het project behouden te worden, ook na overdracht van (een deel van) het project.

De aanvraag dient in overeenstemming te zijn met de brandweervoorschriften terzake.

Het gebouw moet voldoen aan de EPB-eisen.

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.