Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2020146766
Dossiernummer gemeente: 202100186
De gemeente Geel heeft op 22 maart 2021 een aanvraag ontvangen voor het omvormen van café met appartement tot 2 appartementen. De aanvraag werd op 2 april 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
Tom Heylen wonende te Schrans 23 te 2440 Geel
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Dr.-Van de Perrestraat 152
Kadastrale ligging: afdeling 4 sectie F nr. 573R
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
woongebied
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Niet van toepassing.
Verordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:
De aanvraag omvat het herindelen van het cafe tot woongelegenheid. De bovenliggende eenheid wordt uitgebreid met de zolderruimte. Er worden binnen het gebouw geen gemeenschappelijke ruimtes voorzien.
Het blijven dus wooneenheden met een elk een eigen toegangsdeur op het straatniveau.
De beide eenheden hebben hun eigen toegang via de achterliggende buitenruimte. Deze wordt
ingedeeld in een prive-ruimte voor de gelijkvloerse eenheid en een gemeenschappelijk deel met de
toegang tot de bovenste eenheid, 1 parkeerplaats en de gemeenschappelijke fietsen- en
vuilbakkenberging.
Beide buitenruimtes worden zo groen mogelijk aangekleed, dit is dan ook de branche en de keuze
van de aanvrager.
Bij de werken wordt de bestaande structuur quasi volledig behouden. Er worden kleine
aanpassingen gedaan om oa de toegangsdeur van de bovenste eenheid ruim genoeg te maken. Er
was nog zeer recent nieuw buitenschrijnwerk geplaatst voor de aankoop van het pand door de
aanvrager, deze blijven natuurlijk behouden.
Er wordt geen volumeuitbreiding gedaan voor de woongelegenheden. De bestaande garagebox op
het perceel wordt verwijderd en vervangen door een groene parkeerinvulling.
Er wordt in de hoek tegen de grote gemene muur op de rechterperceelsgrens een buitenberging
gebouwd voor de opslag van de vuilbakken en de nodige fietsen.
Om te voldoen aan de parkeervraag voor de bijkomende wooneenheid moeten er 2 parkeerplekken
voorzien worden. Het is maar mogelijk om invulling te geven aan 1 van deze op het perceel zelf.
Voor de andere is er een huurovereenkomst gesloten voor een garage op de Dr. van de Perrestraat
189 (afstand ongeveer 150m).
Er werd geen openbaar onderzoek georganiseerd. De aanvraag heeft echter wel betrekking op de oprichting, uitbreiding of afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom. In toepassing van artikel 83 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning werd met een beveiligde zending het standpunt gevraagd van de eigenaars van de aanpalende percelen.
Er werd geen bezwaar ingediend.
De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 24-26 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25/04/2014 en de criteria van artikels 30-38 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Er dienden geen adviezen gevraagd te worden.
Niet van toepassing.
Wegenis
Het perceel is gelegen langsheen 2 gemeentewegen.
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie « wonen », « verblijfsrecreatie », dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, « gemeenschapsvoorzieningen » of « openbare nutsvoorzieningen », kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat. § 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente. § 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen. § 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing : 1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd; 2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf; 3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Toegankelijkheid
Het project moet volledig conform de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid worden gerealiseerd. Deze kan u nalezen op www.toegankelijkgebouw.be.
Resultaten openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 10 april 2021 tot en met 9 mei 2021. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.
Bespreking adviezen
Er werd geen advies gevraagd.
Besluit
Stedenbouwkundig Advies
Voorwaardelijk gunstig advies:
De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.
De bouwheer heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder Fluvius voor elektriciteit en/of aardgas, inzake de distributie van elektriciteit en/of gas naar en in appartementsgebouwen strikt na te leven. Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.fluvius.be.
Er dienen steeds ten minste 2 parkeerplaatsen (garages, carports) en 7 fietsenstallingen in functie van het project behouden te worden, ook na overdracht van (een deel van) het project.
De aanvraag dient in overeenstemming te zijn met de brandweervoorschriften terzake.
Het gebouw moet voldoen aan de EPB-eisen.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.
De bouwheer heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder Fluvius voor elektriciteit en/of aardgas, inzake de distributie van elektriciteit en/of gas naar en in appartementsgebouwen strikt na te leven. Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.fluvius.be.
Er dienen steeds ten minste 2 parkeerplaatsen (garages, carports) en 7 fietsenstallingen in functie van het project behouden te worden, ook na overdracht van (een deel van) het project.
De aanvraag dient in overeenstemming te zijn met de brandweervoorschriften terzake.
Het gebouw moet voldoen aan de EPB-eisen.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.