Terug
Gepubliceerd op 28/12/2021

2021_CBS_03483 - Omgevingsvergunning - Het verkavelen in 1 lot voor een vrijstaande eengezinswoning (V202100290joh), gelegen Heimerik, kadastraal afdeling 1, sectie H, nummer 906T - Weigering

College van Burgemeester en Schepenen
ma 27/12/2021 - 13:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Kirsten Thijs, Wnd. algemeen directeur

Afwezig

Griet Smaers; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2021_CBS_03483 - Omgevingsvergunning - Het verkavelen in 1 lot voor een vrijstaande eengezinswoning (V202100290joh), gelegen Heimerik, kadastraal afdeling 1, sectie H, nummer 906T - Weigering 2021_CBS_03483 - Omgevingsvergunning - Het verkavelen in 1 lot voor een vrijstaande eengezinswoning (V202100290joh), gelegen Heimerik, kadastraal afdeling 1, sectie H, nummer 906T - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 07/02/2022 (bindende eindtermijn)

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021163066

Dossiernummer gemeente: V_202100290

 

De gemeente Geel heeft op 21 oktober 2021 een aanvraag ontvangen voor het verkavelen in 1 lot voor een vrijstaande eengezinswoning. De aanvraag werd op 25 oktober 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

LRD LANDMETING BVBA, gevestigd te Holven 162 te 2440 Geel. 

 

Gegevens van de ligging

Administratieve ligging: 

Kadastrale ligging: afdeling 1 sectie H nrs. 906T en 927A4

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in: 

woongebied

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften:

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften:

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel goedgekeurd op 10 april 2012, gelegen in Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel. 

 

De aanvraag is niet gelegen in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling.

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing.

 

Verordeningen

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Er zijn geen historische dossiers voor deze aanvraag.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft het verkavelen in 1 lot voor een vrijstaande eengezinswoning.

De bebouwing in de onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door in hoofdzaak vrijstaande en gekoppelde woningen. De voorgestelde bebouwing sluit aan bij de typologie van de bebouwing in de onmiddellijke omgeving. Binnen het PRUP KLEINSTEDELIJK GEBIED GEEL wordt een stedelijk verdichtingsbeleid gevoerd.

Door de breedte van het perceel is de oppervlakte gelijkwaardig aan de naastgelegen percelen.

Om de tuindiepte toch iets groter te maken werd aan eigenaars van het achterliggend perceel 907M gevraagd om enkele meters bij te kunnen kopen, deze vraag werd uitdrukkelijk negatief beantwoord.

Zodoende is er een beperkte perceelsdiepte die toch voldoet aan de vereiste 10m tuindiepte.

Naastgelegen perceel Heimerik 51 heeft gelijkaardige afmetingen en zodoende sluit het verkavelingsconcept aan bij de omgeving.

 

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 4 november 2021 t.e.m. 3 december 2021. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

 

  1. Adviezen

Op 22 november 2021 werd het advies ontvangen van Fluvius System Operator. 

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 2 november 2021 werd het advies ontvangen van Proximus. 

Advies: gunstig

 

Op 4 november 2021 werd het advies ontvangen van Telenet. 

Advies: gunstig

 

Op 26 oktober 2021 werd het advies ontvangen van Pidpa. 

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

  1. Project-MER

Niet van toepassing.

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Planologische toets

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, alsmede voor agrarische bedrijven.

Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

(Artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichtingen en toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg.


Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

De aanvraag is niet inpasbaar in de omgeving en niet verenigbaar met de goede plaatselijke aanleg.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 4 november 2021 tot en met 3 december 2021. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeeld deze als volgt:

  • Het advies van Fluvius System Operator, afgeleverd op 22 november 2021 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van Proximus, afgeleverd op 2 november 2021 is gunstig.
  • Het advies van Telenet, afgeleverd op 4 november 2021 is gunstig.
  • Het advies van Pidpa, afgeleverd op 26 oktober 2021 is voorwaardelijk gunstig.

 

Besluit

Er wordt een ongunstig advies gegeven omwille van volgende reden:

  • De diepte van het perceel dient minimum 33 m te zijn (6 m voortuinstrook, 17 m bouwdiepte voor het hoofdgebouw en 10 m tuinstrook). Het achterliggende perceel is een lot in een verkaveling en er dient dus ook wel rekening te worden gehouden met het feit dat dat lot ook nog voldoende diep dient te blijven.
  • In zijn huidige vorm is het perceel te ondiep en de bebouwbare oppervlakte te beperkt om voldoende leefkwaliteit te bieden.
  • Tevens zou door deze verkaveling de tuinzone van Heimerik 51 helemaal verdwijnen en de bebouwbaarheid van het perceel waar de woning zou op blijven staan gehypothekeerd worden. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning niet goed te keuren en de weigering af te leveren aan de aanvrager omwille van volgende reden:
  • De diepte van het perceel dient minimum 33 m te zijn (6 m voortuinstrook, 17 m bouwdiepte voor het hoofdgebouw en 10 m tuinstrook). Het achterliggende perceel is een lot in een verkaveling en er dient dus ook wel rekening te worden gehouden met het feit dat dat lot ook nog voldoende diep dient te blijven.
  • In zijn huidige vorm is het perceel te ondiep en de bebouwbare oppervlakte te beperkt om voldoende leefkwaliteit te bieden.
  • Tevens zou door deze verkaveling de tuinzone van Heimerik 51 helemaal verdwijnen en de bebouwbaarheid van het perceel waar de woning zou op blijven staan gehypothekeerd worden.