Uiterste beslissingsdatum voor dit dossier: 28/12/2021*
*adviezen verleend na deze datum worden geacht gunstig te zijn
VERSLAG OMGEVINGSAMBTENAAR
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021159273
Dossiernummer gemeente: 202100656Inrichtingsnummer: 20190725-0021
De deputatie van provincie Antwerpen heeft op 12 oktober 2021 een aanvraag ontvangen voor de aanvraag betreft:
De aanvraag werd op 8 november 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
GROUP RENOTEC NV, gevestigd te Acaciastraat 14C te 2440 Geel en RENOTEC NV, gevestigd te Acaciastraat 14C te 2440 Geel.
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Acaciastraat 14C, 16, Winkelomseheide 223A, 223B, 229 en 229B
Kadastrale ligging: afdeling 3 sectie K nrs. 758D4, 758C4, 759M4, 759/2 F4, 759N5, 771B2, 774T2, 774W en 1234D
Stedenbouwkundige basisgegevens
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
industriegebied
Industriegebieden zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk : bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop (artikel 7 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Verordeningen
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.
gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.
Historiek
Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:
Beschrijving van de omgeving en de aanvraag
Stedenbouwkundige activiteiten
De aanvraag heeft betrekking op de nieuwbouw van een opslagruimte/magazijn na afbraak van de bestaande opslagruimte op de bedrijfssite van Renotec.
Het nieuw te bouwen magazijn is enkel bedoeld voor eigen gebruik. Deze zijn noch publiek toegankelijk noch epb plichtig.
Ter hoogte van het nieuw te bouwen magazijn staat momenteel een bestaande hal (nr16) die afgebroken zal worden.
De houtopslag en schrijnwerkerij blijven behouden.
Ingedeelde inrichtingen en activiteiten
Deze aanvraag heeft betrekking op:
Toepasselijke indelingsrubrieken van de VLAREM-indelingslijst voor deze aanvraag:
Rubriek | Omschrijving | Klasse |
3.2.2°b) | Lozen van huishoudelijk afvalwater (Ongewijzigd) | 2 |
3.4.1°a) | Lozen van bedrijfsafvalwater (Ongewijzigd) | 3 |
3.4.2° | Lozen van spui van de KWO-installatie (Ongewijzigd) | 2 |
3.6.3.1°b) | Lozen van bedrijfsafvalwater van de wasserij. (Ongewijzigd) | 2 |
6.4.1° | Opslag van brandbare vloeistoffen. (Ongewijzigd) | 3 |
6.5.2° | 2 verdeelslangen (Verandering: van 1 naar 2) | 2 |
12.2.1° | 2 Transformatoren van elk 250 kVA (Ongewijzigd) | 3 |
15.1.2° | Stallen van andere voertuigen dan personenwagens en/of aanhangwagens: 65 voertuigen (Ongewijzigd) | 2 |
15.2. | De uitbreiding met 5 hefbruggen. (Verandering: van 3 naar 5) | 3 |
15.4.1° | Wasplaats voor het reinigen van bedrijfsvoertuigen en/of aanhangwagens. (Ongewijzigd) | 3 |
16.3.2°b) | Koelinstallaties en compressoren: 406,55kW (Verandering: +112,8kW) | 2 |
17.1.2.1.2° | Opslag van gassen in verplaatsbare recipiënten. (Ongewijzigd) | 2 |
17.3.2.1.1.2° | Opslag van 30.600 liter of 25.49 ton stookolie en gasolie (Verandering: -2,65 ton) | 2 |
17.3.2.1.2.2° | Opslag van overige ontvlambare vloeistoffen van gevarencategorie 3: 120 ton (Verandering: +113,9 ton) | 2 |
17.3.2.2.2°b) | Opslag van (zeer) (licht) ontvlambare vloeistoffen van gevarencategorie 1 & 2: 3.825 ton (Verandering: + 2,325 ton) | 2 |
17.3.2.3.2°a) | De opslag van andere brandgevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen met een maximale gelijktijdige aanwezigheid van 2,5 ton (Nieuw) | 2 |
17.3.4.2°a) | Opslag van bijtende producten: 100 ton (Verandering: +50 ton) | 2 |
17.3.5.1°a) | Opslag van 1000 kg giftige producten (Verandering: +600 kg) | 3 |
17.3.6.3° | De opslag van max. 240 ton schadelijke producten (Verandering: +160 ton) | 1 |
17.3.7.3° | Opslag van 180 ton lange termijn gevaarlijke producten (Verandering: +160 ton) | 1 |
17.3.8.2° | Opslag van 25 ton milieugevaarlijke producten. (Ongewijzigd) | 2 |
17.4. | Opslag van 500 liter/kg gevaarlijke producten in kleine verpakkingen. (Ongewijzigd) | 3 |
19.3.1°a) | Houtbewerkingsmachines: 129,9 kW (Verandering: -9 kW) | 3 |
19.6.1°a) | Opslag van hout in een lokaal: 200 m³ (Ongewijzigd) | 3 |
19.6.1°b) | Opslag van hout in open lucht: 400 m³ (Ongewijzigd) | 3 |
23.3.1°a) | Opslag van 50 ton kunststoffen. (Ongewijzigd) | 3 |
29.5.2.1°a) | Metaalbewerkingsmachines: 76,35 kW (Verandering; +21,7 kW) | 3 |
29.5.5.1°a) | 2 Ontvettingstafels met een inhoud van resp. 60 liter en 120 liter (Ongewijzigd) | 3 |
29.5.7.2°a)1) | 2 Ontvettingstafels met een inhoud van resp. 60 liter en 120 liter (Ongewijzigd) | 3 |
30.7.1°a) | Machines voor bewerking van minerale producten: 108,5 kW (Verandering: -15 kW) | 3 |
32.2.2° | Polyvalente zaal / opleidingscentrum (Ongewijzigd) | 3 |
39.4.1° | Warmtewisselaar bij KWO-installaties met een inhoud van 1800 liter (Ongewijzigd) | 3 |
43.1.1°a) | Stookinstallaties: 968,8 kW (Verandering: +259,7 kW) | 3 |
46.1°a) | Wasserij-inrichtingen (Ongewijzigd) | 3 |
53.6.1° | KWO-installatie met 2 winningsputten en 2 infiltratieputten: 25550 m³/jaar (Ongewijzigd) | 2 |
Openbaar onderzoek
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 16 november 2021 t.e.m. 15 december 2021. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Er werd geen informatievergadering gehouden.
Adviezen
Op 1 december 2021 werd het advies ontvangen van Agentschap voor Natuur en Bos.
De aangevraagde rubrieken veroorzaken geleide emissies. De impact van de verzurende en vermestende emissies op de nabijgelegen speciale beschermingszone werd echter niet bepaald.
Voorliggend initiatief kan slechts vergund worden op basis van een voortoets of passende beoordeling die tegemoet komt aan het arrest van de Raad voor Vergunningsbetwisting van 25 februari 2021 (RvVb-A-2021-0697). Concreet betekent dit dat voor de betrokken natuurwaarden een evaluatie dient te gebeuren van de kritische depositiewaarden en de mate waarin deze, rekening houdend met het voorliggende project en de cumulatieve effecten, al dan niet overschreden worden. Aangezien de vroeger gehanteerde significantiekaders vernietigd werden in datzelfde arrest, wordt voor een evaluatie van deze kritische depositiewaarden verwezen naar de ministeriële instructie KZD-13620 van 02 mei 2021 en de bijhorende richtsnoeren. Deze documenten zijn terug te vinden op https://www.natura2000.vlaanderen.be/stikstof. Aangezien een voortoets en/of passende beoordeling of verscherpte natuurtoets ontbreekt, kan de aanvraag niet getoetst worden aan deze richtsnoer. Bijgevolg dient het Agentschap voor Natuur en Bos een ongunstig advies te verlenen wegens onvoldoende info.
Aangezien een toetsing conform art.26bis of art.36ter §4 niet mogelijk is, kan de aanvraag niet vergund worden.
Advies: ongunstig
Project-MER
nvt
Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen
Wegenis
Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg en een gewestweg.
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing:
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Enkel wordt bij toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden door de plaatsing van een hemelwaterput of de aanleg van een infiltratievoorziening.
Het college van burgemeester en schepenen besliste om voor de bedrijven gelegen langst Winkelomseheide 217 - 243 en Acaciastraat bijkomende maatregelen op te leggen in het kader van waterretentie. De bedrijventerreinen daar zijn grotendeels verhard waardoor het water versneld wordt afgevoerd naar de riolering en zo terecht komt in de Hezemeerloop. Deze laatste is overstromingsgevoelig waardoor door de provincie Antwerpen werd gevraagd om maatregelen te nemen stroomopwaarts.
Een bedrijf moet bij een uitbreiding van de gebouwen of verhardingen daarom het hemelwater van alle dakoppervlaktes en verhardingen opvangen, voor hergebruik of infiltratie op eigen terrein. Het bedrijventerrein van Renotec is grotendeels verhard. Om aan deze maatregelen tegemoet te komen moet het bedrijf nog 1016,64m² infiltratieoppervlakte voorzien.
Natuurtoets
Op 3/12/2021 werd naar aanleiding van een negatief advies van Agentschap Natuur en Bos een voortoets toegevoegd aan het dossier. De gegevens die werden ingegeven in de voortoets voor de berekening zijn de hoogte en het vermogen van de stookinstallaties en de brandstof. Hieruit berekent de voortoets zelf de uitstoot. Het resultaat van de voortoets is positief; er is geen risico op betekenisvolle aantasting van actuele of mogelijke toekomstige habitatten binnen Habitatrichtlijngebied (SBZ-H).
Milieuaspecten
Bodem
De exploitant vraagt een wijziging in de hoeveelheid opslag van gevaarlijke producten. De producten in verplaatsbare recipiënten worden opgeslagen conform Vlarem II bijlage 5.17.1. De verplaatsbare recipiënten worden opgeslagen in een ingekuipt lokaal en boven lekbakken. De vaste recipiënten zijn dubbelswandig of enkelwandig en ingekuipt.
De tankpiste is uitgevoerd in waterdichte verharding en watert af naar een KWS-afscheider. Er wordt geen melding gemaakt van de Coalescentiefilter. Aangezien de riolering uitmondt in oppervlaktewater, namelijk de Hezemeerloop, is een coalescentiefilter verplicht.
Lucht
De aangevraagde stookinstallaties hebben allen een vermogen kleiner dan 300 kW. Bijgevolg zijn periodieke emissiemetingen niet verplicht.
De exploitant vraagt eveneens een uitbreiding van de koelinstallaties aan. In de lijst met toestellen worden alle koelinstallaties opgesomd met koelmiddel, koelmiddeleninhoud en een berekening van de Global Warming Potential (GWP). In deze lijst staan nog 14 toestellen die gebruik maken van het koelmiddel R22. Deze toestellen mogen niet worden bijgevuld wanneer er een lekverlies optreedt. Enkele van de toestellen moeten minstens jaarlijks worden gecontroleerd op lekdichtheid
Er wordt voorgesteld om dit voor alle koelinstallaties die gebruikmaken van R22 als koelmiddel gelijk te trekken en al deze koelinstallaties te onderwerpen aan een periodieke lekdichtheidscontrole, namelijk elke 12 maanden.
Afval
Het bedrijf is gespecialiseerd in asbestverwijdering. Op deze asbestafdeling worden de maskers die gebruikt worden door de werknemers gereinigd en worden de toestellen die gebruikt worden bij de asbestsanering en -verwijdering verpakt. Rubriek 2 is niet van toepassing.
Afvalwater
Op de plannen staat in de hal van de steenkapperij een afvalwaterzuivering ingetekend. Het gaat hier om een bezinking van afvalwater om de zware delen te verwijderen. In dat geval gaat het niet om afvalwaterzuivering maar om een voorbehandelingsstap om lozingsnormen te halen.
Gezien het geloosde afvalwater toekomt op de Hezemeerloop zijn de lozingsvoorwaarden voor lozing op oppervlaktewater van toepassing.
Mobiliteit
Het gehele terrein is gelegen in industriegebied en vlot bereikbaar via de gewestweg N174, dewelke op zijn beurt een directe toegang verschaft tot het op- en afrittencomplex 24 Geel-Oost van de E313. Op de site worden momenteel ca. 130 werknemers bestaande uit administratieve krachten, arbeiders, projectleiders, directie... tewerk gesteld.
Er worden geen significante verkeersproblemen verwacht ten gevolge van de uitbating van deze site.
Geluid en trillingen
Geluidsproducerende activiteiten zoals o.a. hout- en metaalbewerking en de steenkapperij gebeuren binnen gesloten deuren.
Resultaten openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 16 november 2021 tot en met 15 december 2021. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:
Conclusie
De omgevingsambtenaar geeft voorwaardelijk gunstig advies.
Voorwaarden
Voorwaarden
De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.
Stedenbouwkundige last
Op het grondgebied van de stad worden ontwikkelingsprojecten uitgevoerd, die bijkomende lasten voor de stad genereren. Een bijzondere soort van stedenbouwkundige ontwikkelingskost is de stedenbouwkundige last. Het college beschikt als vergunningverlenende overheid over de mogelijkheid om bij het verlenen van stedenbouwkundige- of omgevingsvergunningen overeenkomstig artikel 4.2.20, §1 eerste tot derde lid van de VCRO, en artikel 75 t.e.m. 77 van het decreet op de omgevingsvergunning lasten op te leggen aan de aanvrager. Dergelijke stedenbouwkundige last kan eenzijdig worden opgelegd in de stedenbouwkundige- of omgevingsvergunning.
Om van een stedenbouwkundige last in de zin van artikel 4.2.20, §1 eerste tot derde lid van de VCRO, en artikel 75 t.e.m. 77 van het decreet op de omgevingsvergunning te kunnen spreken, dient een stedenbouwkundige last aan de volgende voorwaarden te voldoen:
Deze vergunninghouder ontvangt een vergunningsvoordeel: nieuwbouw magazijnruimte. Dit is een uitgesproken commercieel voordeel voor de vergunningverkrijger.
Op dit dossier is een stedenbouwkundige last van toepassing door de uitbreiding van de magazijnruimte met een oppervlakte van 1333 m² BVO.
Er wordt voor dit project een stedenbouwkundige last voorzien van 99.951,00 euro (75 euro/m²; op 20 jaar afgeschreven betekent dit 3,75 euro/m²/jaar), op basis dus van BVO voorzien.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om een stedenbouwkundige last op te leggen in dit dossier naar aanleiding van de bijkomende oppervlakte aan magazijnruimte (+1333 m²). De stedenbouwkundige last wordt opgelegd aan de ontvanger van het voordeel van de vergunning, Renotec Group, Acaciastraat 14 C, 2440 Geel.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om de last als volgt te bepalen:
* Renotec heeft de intentie bevestigd om een bijkomende inspanning te leveren voor waterinfiltratie op eigen terrein van in totaal 300m². De stad stelde de vraag voor ca. 1.050m² extra infiltratie te voorzien. Dit blijkt echter binnen de huidige eigendommen van Renotec in situ niet mogelijk/uitvoerbaar.
De effectieve realisatie van de aanleg gebeurt binnen een termijn van 1.000 kalenderdagen na de definitief uitvoerbaarverklaring van de omgevingsvergunning, die de aanleiding vorm voor deze overeenkomst.
Bij effectieve uitvoering van deze inspanning kan de hieraan gekoppelde borg ter waarde van vrijgegeven worden.
2. Renotec staat garant voor de goede uitvoering van voornoemde in 1, mits het stellen van een waarborg van 7.500 euro aan de stad die de Stad Geel, die zal vrijgeven, op uitdrukkelijke vraag van de bouwheer, na volledige en correcte uitvoering van de maatregel vernoemd in 1 (realisatie bijkomende infiltratie 300m² op eigen terrein).
Stad Geel wenst de inzet van ondernemerschap aan te moedigen. Mits voorlegging van een ondertekende verklaring op eer van duurzame extra tewerkstelling gedurende 9 jaar van minstens 50 vte op site Geel, extra personeel in site Geel vanaf 2022 door Renotec, geeft de stad een borgstelling vrij van 50.000,00 euro vrij, op verzoek van NV Renotec Group, in twee delen:
a. 25.000 euro na voorlegging van bevestiging in 2025/2026 van effectief behaald voornoemd aantal extra vte vanaf 2022.
b. Eind 2030 de laatste schijf van 25.000 euro bij nog steeds in dienst van Renotec zijn van die extra 50 vte, in dienst op site Geel na 2022.
Renotec heeft per 1/10/2021 580 vte op site Geel tewerkgesteld.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om de resterende financiële last ten bedrage van 42451 euro als volgt aan te wenden:
Over bovengenoemde zaken heeft de stad een door beide partijen ondertekende overeenkomst afgesloten met Renotec.
De voornoemde eenheidstarieven per BVO werden bij een eerdere afstemming vanuit stad Geel met de provinciale administratie (poa) als billijk en redelijk aangegeven.
Bijzondere milieuvoorwaarden
Het college van burgemeester neemt kennis van het verslag van de omgevingsambtenaar en maakt het zich eigen.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om de aanvraag voorwaardelijk gunstig te adviseren.
Volgende voorwaarden zijn van toepassing:
Stedenbouwkundige handelingen
De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.
Stedenbouwkundige last
Op het grondgebied van de stad worden ontwikkelingsprojecten uitgevoerd, die bijkomende lasten voor de stad genereren. Een bijzondere soort van stedenbouwkundige ontwikkelingskost is de stedenbouwkundige last. Het college beschikt als vergunningverlenende overheid over de mogelijkheid om bij het verlenen van stedenbouwkundige- of omgevingsvergunningen overeenkomstig artikel 4.2.20, §1 eerste tot derde lid van de VCRO, en artikel 75 t.e.m. 77 van het decreet op de omgevingsvergunning lasten op te leggen aan de aanvrager. Dergelijke stedenbouwkundige last kan eenzijdig worden opgelegd in de stedenbouwkundige- of omgevingsvergunning.
Om van een stedenbouwkundige last in de zin van artikel 4.2.20, §1 eerste tot derde lid van de VCRO, en artikel 75 t.e.m. 77 van het decreet op de omgevingsvergunning te kunnen spreken, dient een stedenbouwkundige last aan de volgende voorwaarden te voldoen:
Deze vergunninghouder ontvangt een vergunningsvoordeel: nieuwbouw magazijnruimte. Dit is een uitgesproken commercieel voordeel voor de vergunningverkrijger.
Op dit dossier is een stedenbouwkundige last van toepassing door de uitbreiding van de magazijnruimte met een oppervlakte van 1333 m² BVO.
Er wordt voor dit project een stedenbouwkundige last voorzien van 99951 euro (75 euro/m²; op 20 jaar afgeschreven betekent dit 3,75 euro/m²/jaar), op basis dus van BVO voorzien.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om een stedenbouwkundige last op te leggen in dit dossier naar aanleiding van de bijkomende oppervlakte aan magazijnruimte (+1333 m²). De stedenbouwkundige last wordt opgelegd aan de ontvanger van het voordeel van de vergunning, Renotec Group, Acaciastraat 14 C, 2440 Geel. .
Het college van burgemeester en schepenen beslist om de last als volgt te bepalen:
Gelet op de finaliteit van de opgelegde stedenbouwkundige lasten ter financiering van maatregelen komen de partijen de volgende modaliteiten van invulling van de stedenbouwkundige last overeen:
1. De Stad Geel verbindt er zich toe om de stedenbouwkundige ontwikkelingskost te verminderen in functie van uitvoering in natura van de voorstellen die de stad Geel ten aanzien van Renotec formuleert: Renotec heeft de intentie bevestigd om een bijkomende inspanning te leveren voor waterinfiltratie op eigen terrein van in totaal 300m². De stad stelde de vraag voor ca. 1.050m² extra infiltratie te voorzien. Dit blijkt echter binnen de huidige eigendommen van Renotec in situ niet mogelijk/uitvoerbaar.
De effectieve realisatie van de aanleg gebeurt binnen een termijn van 1.000 kalenderdagen na de definitief uitvoerbaarverklaring van de omgevingsvergunning, die de aanleiding vorm voor deze overeenkomst.
Bij effectieve uitvoering van deze inspanning kan de hieraan gekoppelde borg ter waarde van vrijgegeven worden.
2. Renotec staat garant voor de goede uitvoering van voornoemde in 1, mits het stellen van een waarborg van 7.500 euro aan de stad die de Stad Geel, die zal vrijgeven, op uitdrukkelijke vraag van de bouwheer, na volledige en correcte uitvoering van de maatregel vernoemd in 1 (realisatie bijkomende infiltratie 300m² op eigen terrein).
Stad Geel wenst de inzet van ondernemerschap aan te moedigen. Mits voorlegging van een ondertekende verklaring op eer van duurzame extra tewerkstelling gedurende 9 jaar van minstens 50 vte op site Geel, extra personeel in site Geel vanaf 2022 door Renotec, geeft de stad een borgstelling vrij van 50.000,00 euro vrij, op verzoek van NV Renotec Group, in twee delen:
a. 25.000 euro na voorlegging van bevestiging in 2025/2026 van effectief behaald voornoemd aantal extra vte vanaf 2022.
b. Eind 2030 de laatste schijf van 25.000 euro bij nog steeds in dienst van Renotec zijn van die extra 50 vte, in dienst op site Geel na 2022.
Renotec heeft per 1/10/2021 580 vte op site Geel tewerkgesteld.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om de resterende financiële last ten bedrage van 42451 euro als volgt aan te wenden:
Over bovengenoemde zaken heeft de stad een door beide partijen ondertekende overeenkomst afgesloten met Renotec in december 2021 die in uitvoering wordt gebracht bij definitiefverklaring van de vergunning.
Bijzondere milieuvoorwaarden