Uiterste beslissingsdatum : 08.12.2021*
*Na deze datum wordt de aanvraag stilzwijgend geweigerd.
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021122506
Dossiernummer gemeente: 202100476
De gemeente Geel heeft op 2 augustus 2021 een aanvraag ontvangen voor het ophogen van gedeelten van een perceel om de laagtes in het perceel weg te werken voor een beter landbouwkundig gebruik. De aanvraag werd op 25 augustus 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
RIEDKAMA BVBA gevestigd te Brandemolenstraat 21 te 2440 Geel.
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Brandemolenstraat z/n
Kadastrale ligging: afdeling 5 sectie M nr. 470A
Verslag
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021122506
Dossiernummer gemeente: 202100476
De gemeente Geel heeft op 2 augustus 2021 een aanvraag ontvangen voor het ophogen van gedeelten van een perceel om de laagtes in het perceel weg te werken voor een beter landbouwkundig gebruik. De aanvraag werd op 25 augustus 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
RIEDKAMA BVBA gevestigd te Brandemolenstraat 21 te 2440 Geel.
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Brandemolenstraat z/n
Kadastrale ligging: afdeling 5 sectie M nr. 470A
Verslag
1. Stedenbouwkundige basisgegevens
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in agrarisch gebied.
De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Niet van toepassing.
Verordeningen
gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
2. Historiek
Er zijn geen historische dossiers voor deze aanvraag.
3. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag
De aanvraag
De aanvraag betreft het ophogen van gedeelten van een perceel in functie van landbouwdoeleinden. De aanvrager geeft aan dat de lagergelegen delen van het perceel zullen opgehoogd worden. De profielsnedes die bij het dossier gevoegd werden, geven aan dat over bijna het volledige perceel het maaiveld verhoogt wordt.
De omgeving
Het perceel is gelegen in Stelen, een parochie ten zuiden van de kern van Geel. De omgeving kenmerkt zich door landbouwpercelen, een deel landelijk woongebied, zonevreemde woningen en landbouwbedrijfszetel. Verder naar het zuiden wordt het landbouwgebied afgebakend door het Albertkanaal. Langs het perceel loopt de Stelense Loop. De dorpskern van Stelen bevindt zich ten zuiden van de locatie. In het oosten van de aanvraag bevindt zich de vallei van de Grote Nete.
4. Openbaar onderzoek
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 4 september 2021 t.e.m. 3 oktober 2021. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Er werd geen informatievergadering gehouden.
5. Adviezen
Volgende adviezen werden ingewonnen over de aanvraag:
• Departement Landbouw en Visserij
• Provincie Antwerpen – Dienst Integraal waterbeheer (DIW).
• Dienst Openbare Werken van stad Geel – waterlopen en trage wegen
6. Project-MER
Niet van toepassing voor deze aanvraag.
7. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen
Overeenkomstig artikel 4.3.1§ 1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening (VCRO) moet een vergunning worden geweigerd als het aangevraagde onverenigbaar is met stedenbouwkundige voorschriften, voor zover daarvan niet op geldige wijze is afgeweken;
Art. 4.3.2 van de VCRO stelt dat: een vergunning kan worden geweigerd indien de aanvraag onverenigbaar is met een voorlopig vastgesteld ontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan of van bijzonder plan van aanleg.
Art. 4.3.5 van de VCRO bepaalt dat: een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», « verblijfsrecreatie », dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, « gemeenschapsvoorzieningen » of « openbare nutsvoorzieningen », kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
De beoordeling van deze weigeringsgronden wordt uitgevoerd in de legaliteitstoets.
Legaliteitstoets
Planologische toets
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in agrarisch gebied.
De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
De toetsing dient te gebeuren aan het gewestplan. De voorschriften met betrekking tot de gewestplanbestemming agrarische gebieden stellen dat binnen deze bestemmingszone onder andere de activiteiten die gericht zijn op professionele landbouw toegelaten zijn. Het landbouwtechnisch verbeteren van een perceel in landbouwgebruik valt onder de toegelaten handelingen binnen deze bestemmingszone. De aanvraag is planologisch in overeenstemming met de geldende gewestplanbestemming.
Wegenis
Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg Brandemolenstraat.
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
De aanvraag doorstaat de legaliteitstoets.
Watertoets
Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt.
Palend aan het perceel bevindt zich recent overstroomd gebied volgens de waterkaarten op geopunt.be.
Door het aanvoeren van grond en het ophogen van het perceel wordt de waterbufferende capaciteit van het perceel beperkt. De ophoging van het perceel zorgt er bovendien voor dat bij hevige regenval de aanpalende waterloop niet meer kan overstromen op deze locatie en er bijgevolg verder stroomafwaarts een negatieve impact kan ontstaan op de waterhuishouding met wateroverlast tot gevolg. Dit effect wordt versterkt doordat bij het ophogen van het perceel, het hemelwater sneller zal afstromen en zijn weg zal zoeken in de stroomafwaarts gelegen gebieden.
De bodemingrepen zorgen ervoor dat de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt wordt. Rekening houdende met de mogelijke negatieve impact van de handelingen wordt de watertoets als ongunstig geëvalueerd.
Overeenkomstig artikel 4.3.1.4° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en 1.3.1.1 van het decreet integraal waterbeheer kan geen vergunning afgeleverd worden bij een ongunstige watertoets.
Natuurtoets
Het perceel van de aanvraag is gelegen op ca. 500m van Ven-gebied De Gebroekten Grote Nete.
Het perceel bevindt zich op ca. 500m van het habitatrichtlijngebied Bovenlopen van de Grote Nete met Zammeslbroek, Langdonken en Goor.
Op 500m van het perceel bevindt zich het erkend natuurreservaat Malesbroek.
Het dichtstbijzijnde natuurgebied bevindt zich op ca. 500 m van het perceel van de aanvraag.
Het perceel dat opgehoogd zal worden heeft slechts een beperkte oppervlakte. De impact op de natuurwaarden in de omgeving blijft hierdoor beperkt. Het ophogen van het perceel manifesteert zich voornamelijk in de directe omgeving van het perceel en stroomafwaarts van de Stelense Loop. Rekening houdende met de afstand tot de dichtstbijzijnde SBZ-gebieden kan gesteld worden dat er geen onherstelbare en onvermijdbare schade zal ontstaan aan deze gebieden. De aanvraag doorstaat de natuurtoets.
Opportuniteitstoets
Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een aanvraag omgevingsvergunning geweigerd te worden indien het aangevraagde niet in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening. De toetsing aan de goede ruimtelijke ordening gebeurt overeenkomstig art. 4.3.1§2 van de VCRO. De toetsing aan de goede ruimtelijke ordening wordt uitgevoerd onder de opportuniteitstoets.
Bodemreliëf
De aanvrager geeft aan in de aanvraag dat de lager gelegen delen van het perceel aangevuld zullen worden, zodat een meer gelijkmatige verdeling van het hemelwater op het terrein zal plaatsvinden.
De profieltekeningen die bij aanvraag gevoegd worden geven echter een ander beeld dan besproken in de beschrijvende nota bij de aanvraag. De verschillende lengteprofielen geven allen over de volledige lengte van de profieltekening een verhoging van het bestaande maaiveld naar een niveau nieuw maaiveld. Zowel de oost-west gerichte doorsneden als de noord-zuid gerichte doorsneden geven allen een verhoging aan van het volledige maaiveld naar een nieuw niveau.
Het ophogen van het perceel zoals voorzien in de aanvraag zorgt ervoor dat ruimte wordt weggenomen voor hemelwateropvang bij hevige regenval.
De verhoging van het maaiveld heeft een negatieve impact op de waterhuishouding in de omgeving. De impact op de aanpalende percelen en de aanliggende waterloop zijn niet aanvaardbaar.
Hinderaspecten
Tijdens de uitvoering van de werken kan tijdelijk hinder ontstaan door aanvoer van het bodemmateriaal. Het betreft een grote hoeveelheid aan grond dat aangevoerd moet worden. De aanvoer zal plaatsvinden met vrachtwagens die kunnen conflicteren met de overige weggebruikers in deze omgeving. Deze periode kan echter beperkt worden in de tijd. Een goede werfplanning en signalisatie kan de hinder die door de aanvoer ontstaat beperken.
De realisatie van de verhoging heeft een blijvend karakter. De werken hebben een blijvende en ingrijpende impact op de waterhuishouding op de omgeving. Door de gewenste ophoging van het perceel, zowel voor de omliggende percelen als voor de ruimere omgeving, kan hinder ontstaan met betrekking tot waterberging door de gewenste ophoging. Het voorgesteld project geeft bijkomende versnelde afvoer van regenwater waar dit nu op het terrein in kommen geborgen wordt. Deze versnelde afvoer geeft extra belasting van de naastgelegen waterloop, wat kans op overstromingen in de nabijheid of stroomafwaarts vergroot. Het ophogen van het perceel ondergraaft het waterbergende vermogen van het perceel waardoor bijkomende wateroverlast verwacht wordt op andere locaties nabij de loop, ook in Stelen dorp dat net stroomafwaarts ligt. Het ophogen van de grond staat gelijk aan ruimte voor water wegnemen, wat bij extreme neerslag bijkomende problemen kan geven.
De gewenste werken hebben een overmatige impact op de onmiddellijke en de ruimere omgeving stroomafwaarts langs de Stelense Loop en kan niet aanvaard worden.
Het waterpas trekken van het terrein zonder grondaanvoer zal beperkte impact hebben op de waterhuishouding en kan aan de aanvrager als alternatief meegegeven worden.
Functionele inpasbaarheid
Het perceel van de aanvraag bevindt zich in agrarisch gebied. De aanvrager van de terreinophoging is een professioneel landbouwer. De reden van de aanvraag wordt door de aanvrager bestempeld als het verhogen van de landbouwwaarde van het perceel. De ophoging van het perceel zal zorgen dat het perceel vroeger en beter betreden kan worden met zware landbouwmachines. Het ophogen van landbouwpercelen kan evenwel geen excuus zijn om grondoverschotten weg te werken, zoals gesteld in het advies van het Departement Landbouw en Visserij.
Het verbeteren van de landbouwkundige eigenschappen van het perceel binnen een volwaardig agrarisch landschap past functioneel in op deze locatie.
Mobiliteit
Het perceel wordt ontsloten door de gemeenteweg Brandemolenstraat. Het betreft een lokale weg met beperkte rijbaanbreedte. Zware landbouwmachines kunnen conflicten veroorzaken met andere weggebruikers in deze omgeving. De functie van het perceel wijzigt niet. Het perceel kent nu reeds een landbouwgebruik. Het voorwerp van de aanvraag zal bijgevolg geen blijvende impact hebben op de mobiliteit in deze omgeving.
De werken die uitgevoerd moeten worden voor het ophogen van het perceel, zullen tijdelijk wel een impact kunnen hebben op de mobiliteit in de omgeving. De aanvoer van de grond met vrachtwagens en landbouwvoertuigen kan de druk op de mobiliteit tijdelijk verhogen. De afstand tot de Koning-Albertstraat is beperkt. Deze weg sluit aan op het hogere wegennet en is beter geschikt voor Ook kan het achterblijven van aarde op de rijbaan voor gevaarlijke situaties zorgen.
Door de aanvoer van de grond goed te plannen en de nodige maatregelen te nemen naar verkeersveiligheid, kan de impact op de mobiliteit in tijd beperkt blijven en aanvaardbaar zijn. Er dient over gewaakt te worden dat bij de transporten in slechte weeromstandigheden geen ophoping van natte aarde plaatsvindt op de openbare weg.
De aanvraag is niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening, noch kan de aanvraag hiermee in overeenstemming worden gebracht door het opleggen van voorwaarden. De aanvraag doorstaat de opportuniteitstoets niet. Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een aanvraag omgevingsvergunning geweigerd te worden indien het aangevraagde niet in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.
Resultaten openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 4 september 2021 tot en met 3 oktober 2021. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeeld deze als volgt:
• Advies Departement Landbouw en Visserij. Het advies werd ontvangen op 14.10.2021.
Inhoud van het advies:
Het Departement Landbouw en Visserij heeft uw in het onderwerp vermelde adviesvraag niet inhoudelijk onderzocht. Het advies doet bijgevolg geen uitspraak over de huidige toestand van de bodemstructuur en waterhuishouding op het betreffende perceel (en de aangelanden), of over de eventuele nadelige effecten die de aanvraag hierop kan teweeg brengen.
Ophogingen in landbouwgebied dienen met de nodige omzichtigheid benaderd te worden. Enkel als de gevraagde ophoging kadert in een professionele landbouwuitbating kan deze overwogen worden.
Bovendien dienen de ophogingen beperkt te zijn, zowel in hoogte als in oppervlakte. Enkel het wegwerken van lokale depressies is aanvaardbaar. De landbouwzone kan en mag geen uitweg zijn om problemen van grondoverschotten die elders gecreëerd worden op te lossen.
De aanvraag betreft het ophogen van grasland van 0,28 ha gelegen in agrarisch gebied. De aanvrager baat een professioneel landbouwbedrijf uit. De aanvraag heeft betrekking op professionele agrarische of para-agrarische activiteiten.
Bespreking van het advies:
Het Departement stelt dat ophogingen beperkt moeten zijn. Enkel het wegwerken van lokale depressies is aanvaardbaar. De voorliggende aanvraag gaat echter verder dan het wegwerken van depressies. De ophoging wordt over het volledige terrein voorzien.
Het departement stelt daarnaast dat de er geen rekening werd gehouden met de lokale toestand wat betreft waterhuishouding en bodemstructuur. Rekening houdende met de ligging van het perceel zorgt het ophogen van het perceel tot het mogelijk creëren van negatieve impact op gebieden die stroomafwaarts gelegen zijn van de aanvraag. Het ophogen van het perceel zorgt voor een vermindering van het waterbergend vermogen van dit perceel. Daarnaast zorgt de versnelde afstroom door de ophoging een grote belasting van de Stelense Loop die langs het terrein loopt.
• Advies Dienst Openbare werken – Waterlopen en trage wegen Stad Geel. Het advies werd ontvangen op 07.09.2021. Het advies is ongunstig.
Inhoud van het advies:
Het voorgesteld project geeft een bijkomende versnelde afvoer van regenwater waar dit nu op het terrein in kommen geborgen wordt. Deze versnelde afvoer geeft extra belasting van de naastgelegen waterloop, wat kans op overstromingen in de nabijheid of stroomafwaarts vergroot.
Op basis van pluviale overstromingskaarten en algemene ligging wordt verwacht dat het perceel momenteel een waterbergende functie vervult bij extreme neerslag. Het ophogen van het perceel ondergraaft deze mogelijkheid waardoor bijkomende wateroverlast verwacht wordt op andere locaties nabij de loop, ook in Stelen dorp dat net stroomafwaarts ligt. Het ophogen van de grond staat gelijk aan ruimte voor water wegnemen, wat bij extreme neerslag bijkomende problemen kan geven.
Er kan geen bijkomend bodemmateriaal aangebracht worden om ruimte voor water te behouden naast de Stelense Loop, wat de druk op de loop in Stelen zelf verlicht. Het waterpas trekken van de bodem die ter plaatse aanwezig is, heeft slechts beperkt negatief effect op de waterhuishouding, wat geen noemenswaardig probleem oplevert.
Bespreking van het advies:
Het advies vanuit Openbare werken van Stad Geel schetst de lokale toestand waarbinnen het perceel zich bevindt. Het advies stelt dat de vermindering van het waterbergende vermogen van het perceel en het verhogen van de afstroom van hemelwater mogelijke implicaties heeft op wateroverlast in de richting van het dorp Stelen.
De gewenste werken zorgen voor een ophoging van het maaiveld waarbij niet enkel de lokale depressies worden weggewerkt. Het maaiveld wordt verhoogd over bijna het volledige perceel. De terreinprofielen tonen aan dat er een effectieve maaiveldverhoging plaatsvindt. De impact hiervan op waterberging en afstromen van hemelwater bij hevige regen hebben een negatieve impact op de waterhuishouding in de omgeving.
• Het advies provincie Antwerpen Dienst Integraal Waterbeheer werd niet ontvangen. Het advies wordt bijgevolg stilzwijgend gunstig geacht.
Conclusie
Ongunstig advies wordt verleend aan de vraag tot omgevingsvergunning van Riedkama bvba voor het ophogen van gedeelten van een perceel om de laagtes in het perceel weg te werken voor een beter landbouwkundig gebruik, gelegen Brandemolenstraat, kadastraal gekend als afdeling 5, sectie M 470. Het ongunstig advies volgt uit :
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgmeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning niet goed te keuren en een weigeringsbesluit af te leveren aan de aanvrager.
Het weigeringsbesluit wordt genomen om volgende redenen: