Terug
Gepubliceerd op 12/05/2021

2021_CBS_01384 - Omgevingsvergunning - De regularisatie van de riolering (202100146 joh), gelegen Pas 3A, kadastraal afdeling 6, sectie G, nummer 697V - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/05/2021 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Marleen Verboven; Bart Julliams; Ben Van Looveren; Marlon Pareijn; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2021_CBS_01384 - Omgevingsvergunning - De regularisatie van de riolering (202100146 joh), gelegen Pas 3A, kadastraal afdeling 6, sectie G, nummer 697V - Vergunning 2021_CBS_01384 - Omgevingsvergunning - De regularisatie van de riolering (202100146 joh), gelegen Pas 3A, kadastraal afdeling 6, sectie G, nummer 697V - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 17/05/2021 (bindende eindtermijn)

 

  

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021040950

Dossiernummer gemeente: 202100146

 

De gemeente Geel heeft op 07/03/2021 een aanvraag tot een omgevingsproject ontvangen voor de regularisatie van de riolering. De aanvraag werd op 22/03/2021 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Mark Mollen 

Pas 3A te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Pas 3, Pas 3A te 2440 Geel

Kadastrale ligging: afdeling 6, sectie G, perceel 697V

 

Verslag

 

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

Koninklijk besluit van 28 juli 1978 - Gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28/07/1978 

bestemming: woongebieden

 

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in het gewestplan Herentals - Mol. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing.

 

Verordeningen

  • Hemelwaterputten (gewestelijk)
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - parkeervoorzieningen

 

  1. Historiek
  • Stedenbouwkundige vergunning (OS): 00191, Nieuwbouw handel, horeca, diensten (bvb. banken, winkels, winkelcentra,...) - Onbeslist
  • Stedenbouwkundige vergunning (OS): 00468, Nieuwbouw eengezinswoning - Vergund
  • Stedenbouwkundige vergunning (OS): 11181, Plaatsen houten afsluiting - Vergund
  • Stedenbouwkundige vergunning (OS): 11550, Oprichting scheidingsmuur - Vergund
  • Stedenbouwkundige vergunning (OS): 2004/00553, Het plaatsen van een lichtreclame - Vergund
  • Stedenbouwkundige vergunning (OS): 13602, Het verbouwen van een winkel - Vergund
  • Stedenbouwkundige vergunning reguliere procedure: 2015/00003, Het verbouwen en het uitbreiden van een appartement tot 2 appartementen - Vergund
  • VLAREM melding klasse 3: 1993/M3/01380, Mazouttank - Niet vergund
  • Stedenbouwkundige vergunning reguliere procedure: 2016/00271, Verbouwen van een woning boven een handelsruimte - Vergund met voorwaarden
  • Stedenbouwkundige vergunning reguliere procedure: 2017/00065, het regulariseren van 2 appartementen - Vergund met voorwaarden

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft de regularisatie van de riolering

Type handelingen: stedenbouwkundige handelingen

Op 21 november 2016 werd een vergunning (2016/00271) afgeleverd voor het verbouwen van een handelspand op dit perceel.
Aangezien er geen netto uitbreiding van de dakoppervlakte gebeurt bij deze verbouwing, was de verordening hemelwater van het Vlaams Gewest niet van toepassing. Op het rioleringsplan werd wel een regenwaterput en infiltratieput ingetekend, gezien de bouwheer wenste om regenwater te recupereren.
In de vergunning werd in de voorwaarden opgenomen dat deze regenwaterput geplaatst werd met een minimum inhoud van 5.000 liter.
Echter bij uitvoering bleek het onmogelijk om deze put te plaatsen en dit om verschillende redenen. Er wordt dan ook een afwijking op deze verplichting gevraagd.
De put kon niet geplaatst worden owv. volgende redenen:
1. Na onderzoek van de ondergrondse leidingen bleek dat de aansluiting van de afvoeren onder het gebouw van de buren (Pas 1 en 5) liepen. In het verleden was dit één geheel en het rioolstelsel werd op nr. 3 nooit aangepast.
2. De winkel werd niet verbouwd. Een nieuwe overloop van de regenwaterput naar de straat leggen was owv. bovenstaand punt niet mogelijk zonder de vloer van de winkel open te breken.
3. Zonder overloop ontstaat het gevaar van overstroming van de achtertuin. Deze ligt op een hoger niveau dan de winkel, wat tot waterschade kan leiden.
4. De regenafvoer van de bestaande daken (dak boven winkel achteraan) zijn op de perceelsgrens aangesloten en niet of moeilijk bereikbaar om af te koppelen. Het risico op lekken was ook te groot om hier aan te werken.
Gezien de verordening hemelwater niet van toepassing is, en gezien het praktisch niet uitvoerbaar is om een regenwaterput te plaatsen, wordt gevraagd om de plannen in bijlage van dit dossier te beoordelen en op deze manier te vergunnen.
Een nieuwe rioolaansluiting kan gerealiseerd worden aan de voordeur van het appartement. Het vuil water van het appartement zal wel afgesplitst kunnen worden van de buur.
 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

Op 22/03/2021 werd advies gevraagd aan de dienst Openbare Werken van stad Geel.

 

  1. Project-MER

Niet van toepassing.

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

 

Planologische toets

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, alsmede voor agrarische bedrijven.
Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
 (Artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichtingen en toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg.

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie « wonen », « verblijfsrecreatie », dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, « gemeenschapsvoorzieningen » of « openbare nutsvoorzieningen », kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken.

Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend.

Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
 3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

Goede ruimtelijke ordening

De aanvraag is inpasbaar in de omgeving en verenigbaar met de goede plaatselijke aanleg.

Resultaten openbaar onderzoek

Er werd geen openbaar onderzoek gehouden

 

Bespreking adviezen

Het advies van de dienst Openbare Werken van stad Geel dd. 27/04/2021 is voorwaardelijk gunstig.

 

Besluit

Er wordt een gunstig advies gegeven onder volgende voorwaarden:

Er dient gevolg te worden gegeven aan de dienst Openbare Werken van stad Geel: 

Er werd recent een nieuwe aansluiting voorzien met huisaansluitputjes. Men dient hier op aan te sluiten. De bouwheer dient te zorgen voor een gescheiden stelsel van droogweerafvoer (DWA) en regenwaterafvoer (RWA) op zijn perceel tot aan de rooilijn. Bij de verbouwing na de vorige vergunning (dossiernummer 2016/00271) werd dit uitgevoerd. De afvoerbuizen voor het regenwater (grijs) en het huishoudelijk afvalwater (oranje) dienen een diameter te hebben van max. 160mm. De nieuwe afvoerbuis voor het regenwater moet worden aangesloten op het huisaansluitputje RWA, de afvoerbuis van het huishoudelijk afvalwater moet aangesloten worden op het huisaansluitputje DWA. Deze huisaansluitputjes mogen niet met elkaar verbonden zijn of verbonden worden. Bij deze vergunningsaanvraag (regularisatie) is men volgens de Gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterput niet verplicht om een hemelwaterput en een infiltratievoorziening te plaatsen. Een zeer klein gedeelte van het dak achteraan infiltreert in de tuin. De rest van het hemelwater sluit aan op de openbare riolering; een gedeelte via de nieuwe aansluiting en een gedeelte via een bestaande aansluiting. Op basis van nazicht, vergelijking met andere gegevens en telefonische contacten blijkt het nieuwe ingediende funderingsplan echter niet helemaal correct te zijn wat de afvoeren betreft. De bouwheer/architect dient dit aan te passen en het correcte plan via mail door te sturen, zodat het dossier over de juiste gegevens beschikt. Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende deskundige. Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsstelsel.

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
 

 Er dient gevolg te worden gegeven aan de dienst Openbare Werken van stad Geel:

 Er werd recent een nieuwe aansluiting voorzien met huisaansluitputjes. Men dient hier op aan te sluiten. De bouwheer dient te zorgen voor een gescheiden stelsel van droogweerafvoer (DWA) en regenwaterafvoer (RWA) op zijn perceel tot aan de rooilijn. Bij de verbouwing na de vorige vergunning (dossiernummer 2016/00271) werd dit uitgevoerd. De afvoerbuizen voor het regenwater (grijs) en het huishoudelijk afvalwater (oranje) dienen een diameter te hebben van max. 160mm. De nieuwe afvoerbuis voor het regenwater moet worden aangesloten op het huisaansluitputje RWA, de afvoerbuis van het huishoudelijk afvalwater moet aangesloten worden op het huisaansluitputje DWA. Deze huisaansluitputjes mogen niet met elkaar verbonden zijn of verbonden worden. Bij deze vergunningsaanvraag (regularisatie) is men volgens de Gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterput niet verplicht om een hemelwaterput en een infiltratievoorziening te plaatsen. Een zeer klein gedeelte van het dak achteraan infiltreert in de tuin. De rest van het hemelwater sluit aan op de openbare riolering; een gedeelte via de nieuwe aansluiting en een gedeelte via een bestaande aansluiting. Op basis van nazicht, vergelijking met andere gegevens en telefonische contacten blijkt het nieuwe ingediende funderingsplan echter niet helemaal correct te zijn wat de afvoeren betreft. De bouwheer/architect dient dit aan te passen en het correcte plan via mail door te sturen, zodat het dossier over de juiste gegevens beschikt. Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende deskundige. Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsstelsel.

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.