Uiterste beslissingsdatum voor dit dossier: 15/05/2021*
*Adviezen verleend na deze datum worden geacht gunstig te zijn.
VERSLAG OMGEVINGSAMBTENAAR
Stedenbouwkundige basisgegevens
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
Koninklijk besluit van 28 juli 1978 - Gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28/07/1978
bestemming: agrarische gebieden
De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.
bestemming: woongebieden met landelijk karakter
De woongebieden met een landelijk karakter zijn bestemd voor woningbouw in het algemeen en tevens voor landbouwbedrijven.
bestemming: ambachtelijke bedrijven en kmo's
De industriegebieden zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop.
De gebieden voor ambachtelijke bedrijven en de gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalprodukten van schadelijke aard.
Bijzonder plan van aanleg Slachthuis goedgekeurd op 06/07/1998
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is gesitueerd in een bijzonder plan van aanleg. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bestemming en met de stedenbouwkundige voorschriften.
“t.o.v. de perceelsgrenzen t.o.v. de zij- en achtergrenzen dient een bouwvrije zone in acht genomen te worden met een min. van 7 m : - een strook van 3 m langs de perceelsgrens moet aangeplant worden met streekeigen hoogstammige bomen en een dichte onderbegroeiing van heesters en struiken - een strook van 4 m moet aangewend worden als brandweerweg”
In het ontwerp wordt een geluidsmuur met een hoogte van 5,5m en 6m voorzien minder dan 7m van de perceelsgrenzen met de woning Winkelom 60. Het BPA laat is in deze zone enkel een groenbuffer en een brandweg toe. Een geluidsmuur kan hier niet opgericht worden.
“Gegevens te verstrekken door de aanvrager Elke bouwaanvraag moet worden aangevuld met een berekeningsnota (afzonderlijk opgegeven voor nieuwbouw, uitbreidingswerken, bestaande constructies) waaruit blijkt dat aan de vereiste stallingscapaciteit i.v.m. het bouwwerk is voldaan. Op het grondplan dat bij een bouwaanvraag is gevoegd, moet de aanvrager genummerde rechthoekjes tekenen die voldoen aan de hierboven bepaalde minimale afmetingen der parkings. Op het grondplan moeten ook de toegangen met hun afmetingen duidelijk worden getekend.”
Er werd geen parkeernota toegevoegd aan de aanvraag.
De geluidsmuur die geplaatst wordt tussen de inrit naar de site en de woning Winkelom 60 is niet gelegen binnen de grenzen van het BPA. De grens van het BPA loopt op 10m uit de perceelsgrens. Het geluidsscherm wordt geplaatst op slechts 3m van de perceelsgrens. Deze muur komt in het woongebied met landelijk karakter en in het agrarisch gebied.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Niet van toepassing.
Verordeningen
Historiek
Beschrijving van de omgeving en de aanvraag
De aanvraag betreft het aanleggen van een personeelsparking en het plaatsen van geluidsschermen
De aanvraag omvat volgende werken:
Parking
De auto's van het personeel staan momenteel gespreid over de site en hinderen zo het vrachtverkeer.
Bezoekers, personeel en vrachtwagens moeten via eenzelfde ingang het terrein oprijden.
De nieuwe bezoekers- en personeelsparking groepeert beide parkings.
Een gescheiden toegang scheidt de verkeersstromen.
Het parkeerterrein wordt aangelegd in waterdoorlatende betonstraatstenen.
T.o.v. de straatzijde wordt een groenbuffer voorzien.
Geluidschermen
Om de geluidsoverlast te beperken wordt 2 geluidschermen geplaatst bestaande aluminium cassettes, bevestigd tegen stalen gegalvaniseerde kolommen. De kolommen worden in de grond ingeheid.
De eerste muur heeft een hoogte van 5m en wordt geplaatst tussen de parking en de inrit.
De tweede muur wordt geplaatst naast en achter de woning gelegen Winkelom 60. Naast de woning is de hoogte 6m, achter de woning 5,5m.
Groenbuffer
Rondom de site wordt een groenbuffer voorzien.
Deze bestaat uit hoogstammen en struiken/heesters.
Exploitatie van een ingedeelde inrichting:
Voorwerp van de aanvraag:
Lozing van verontreinigd hemelwater, opslag van gevaarlijke producten (benzine en mazout) / verdeelinstallatie
Overzicht gewijzigde rubrieken:
Rubrieknummer | Omschrijving | Klasse |
3.4.1°a) | Lozen van accidenteel verontreinigd hemelwater van de tankpiste via een KWS-afscheider met coalescentiefilter in de baangracht (1,92m³/uur) (NIEUW) | 3 |
17.3.2.2.2°a) | Ondergrondse opslagtank voor benzine (7.75 ton) (NIEUW) | 2 |
6.5.2° | 4 verdeelslangen voor brandstof (VERANDERING: +1 verdeelslang voor benzine) | 2 |
17.3.2.1.1.2° | Opslag van 5.000 l en 45.000 l mazout in een ondergrondse, gecompartimenteerde, dubbelwandige tank; Opslag van 2.500 l stookolie in een bovengrondse, dubbelwandige tank: 43,733 ton (VERANDERING: -7.08 ton / CLP) | 2 |
17.3.6.1°a) | Opslag van een schadelijk product: ijzertrichloride: 7.2 ton (VERANDERING: CLP) | 3 |
17.3.4.1°a) | Opslag van corrosieve producten: natriumhydroxide en ijzertrichloride: 13,825 ton (VERANDERING: CLP) | 3 |
17.1.2.1.1° | Opslag van 644 l gassen in verplaatsbare recipiënten (VERANDERING: CLP) | 3 |
16.3.2°b) | Fysisch behandelen van gassen (persluchtcompressoren, koelinstallaties): 1.077,425 kW (VERANDERING: wijziging VLAREM ) | 2 |
Openbaar onderzoek
Er werd een tweede openbaar onderzoek georganiseerd van 3/05/2021 t.e.m. 30/05/2021.
Dit openbaar onderzoek is nog lopende, daarom kan geen overzicht gegeven worden van de bezwaarschriften. De bezwaarschriften voor bespreking op het POVC zullen worden uitgewisseld met het omgevingsloket.
Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen
Huidige advies is een tweede advies van het college van burgemeester en schepenen.
Naar aanleiding van een aantal onduidelijkheden en opmerkingen waarvan sprake was tijdens een eerste adviesronde werd bijkomende informatie meegedeeld door de aanvrager aan de POVC. Er werden nieuwe documenten toegevoegd aan de aanvraag.
Volgende bijkomende documenten werden aangeleverd:
In dit advies worden enkel de aanpassingen besproken. Dit deel van de opmerkingen moeten nog worden besproken tijdens de volgende POVC, zoals aangegeven in het verslag van de POVC van 23 maart 2021.
Milieuaspecten
Geluid
In het eerste advies werd volgende opmerking geformuleerd:
Antwoord:
De woning aan de overzijde van het bedrijf werd wel opgenomen in het saneringsplan en hier zijn geen overschrijdingen van de geluidsnormen.
Antwoord:
De geluidsbronnen verplaatsen naar tussen de gebouwen is niet mogelijk omdat men de volgens het FAVV de reine van de onreine bronnen moet scheiden
Opmerking: Het is niet duidelijk wat de voertuigstromen op het terrein zijn.
Antwoord:
De prognose toont een maximale toename aan van 0,8 dB, maar dit zal in werkelijkheid lager uitvallen onder invloed van verstrooiing van het geluid door het aanwezige struikgewas.
Wat betreft de geluidsimpact van het bedrijf zijn er verder geen opmerkingen.
De geformuleerde opmerkingen m.b.t. milieuaspecten in het eerste advies blijven van toepassing.
Goede ruimtelijke ordening
Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:
Functionele inpasbaarheid
De geluidsmuur wordt voorzien in de bufferstrook achter de naastgelegen woning, Winkelom 60. De bufferstrook bestaat uit een 3m groene buffer en een 4m bouwvrije strook voorzien voor de brandweer. In het nieuwe ontwerp wordt de geluidsmuur in deze 4m bouwvrije strook voor de brandweer geplaatst. Er is daarom een gunstig advies van de brandweer nodig. Dit advies werd op 15/04/2021 gevraagd door provincie Antwerpen.
De geluidsmuur die geplaatst worden tussen de inrit naar de site en de woning Winkelom 60 is niet gelegen binnen de grenzen van het BPA. De grens van het BPA loopt op 10m uit de perceelsgrens. Het geluidsscherm wordt geplaatst op slechts 3m van de perceelsgrens. Deze muur komt gedeeltelijk in het woongebied met landelijk karakter en gedeeltelijk in het agrarisch gebied.
Langs de zijde van de woning wordt een groen buffer voorzien.
De parkeerplaats wordt aangelegd in een klinkerverharding en niet in grasdallen. Tegenwoordig is het gebruiken van zoveel mogelijk waterdoorlatende materialen nochtans uiterst belangrijk.
Mobiliteitsimpact
Door het inrichten van een bijkomende parking aan de voorzijde van het terrein zal er meer verkeer zijn op deze locatie: aan- en afrijden van wagens, parkeren, in- en uitstappen, ….
Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid
Niet van toepassing
Visueel-vormelijke elementen
Het terrein van het slachthuis paalt aan de vallei van de Nete, een ven-gebied én habitatrichtlijngebied. Het slachthuis is historisch zo gegroeid maar is te grootschalig voor die locatie. Het plaatsen van geluidschermen zal de niet-inpasbaarheid nog vergroten.
De geluidsmuur achter de woning Winkelom 60 bevindt zich in de nabijheid van het bedrijf en zal opgaan in deze structuren.
Rondom de geluidsmuren naast de woning Winkelom 60 en deze ter hoogte van de inrit naar het bedrijf zijn er geen hogere elementen. Deze muren worden de hoogste constructies aan de voorkant van het bedrijf. Ze gaan duidelijk aanwezig zijn en de omgeving verstoren.
Cultuurhistorische aspecten
Niet van toepassing
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid
De parking zal overlast bezorgen voor de bewoners in de naastgelegen woningen omwille van het verkeer, de verlichting, …. De parking bevindt zich tussen de geluidsmuur en de woningen.
Er is geen afscherming voorzien voor de tegenoverliggende woningen. Ook deze bewoners ondervinden hinder van de draaiende vrachtwagens en verkeer van het slachthuis, ook al is het geluid onder de toegestane norm.
Conclusie
Uit bovenstaande motivering blijkt dat aanvraag niet in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening. Door het opleggen van voorwaarden kan de invloed gedeeltelijk beperkt worden.
Resultaten openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 3/05/2021 t.e.m. 30/05/2021.
Resultaat: het openbaar onderzoek is nog lopende. Het resultaat is nog niet gekend.
Bespreking adviezen
Er werden geen bijkomende adviezen door stad Geel gevraagd.
Besluit
De gemeentelijke omgevingsambtenaar beslist bijgevolg naar aanleiding van de verduidelijking gedeeltelijk gunstig advies te verlenen voor wat betreft de geluidaspecten.
De gemeentelijk omgevingsambtenaar verleent een ongunstig advies op de stedenbouwkundige handeling van het plaatsen van de geluidsmuren en de aanleg van de parking omwille van volgende redenen:
De afweging dient gemaakt te worden tussen het niet in overeenstemming zijn met de ruimtelijke ordening en het beperken van geluidshinder bij omwonende gezinnen in de directe omgeving van het slachthuis.
Het college van burgmeester en schepenen beslist akte te nemen van het verslag van de omgevingsambtenaar.
De college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag deels gunstig en deels ongunstig te adviseren.
Het college van burgemeester en schepenen beslist gunstig advies te verlenen voor wat betreft de milieuaspecten en een ongunstig advies op de stedenbouwkundige handeling van het plaatsen van de geluidsmuren en de aanleg van de parking. Volgende argumenten worden hiervoor gegeven:
De afweging dient gemaakt te worden tussen het niet in overeenstemming zijn met de ruimtelijke ordening en het beperken van geluidshinder bij omwonende gezinnen in de directe omgeving van het slachthuis.
Het college van burgemeester en schepenen bevestigt het eerste advies dat zij in dit dossier heeft gegeven. Dit eerste advies en de voorwaarden die daarin werden geformuleerd blijven van toepassing voor de onderdelen die niet werden behandeld in het voorliggend advies. Voorliggend advies is een tweede advies naar aanleiding van verduidelijkingen in het dossier.
Het college van burgemeester en schepenen verzoekt om, ingeval een vergunning zou worden verleend aan de aanvrager, als vergunningsvoorwaarde op te leggen dat de aanvrager 1) een mobiliteitsstudie laat uitvoeren en op basis van de resultaten hiervan, 2) de nodige maatregelen neemt om de ongunstige effecten op de mobiliteit te beperken. Dit is als dusdanig overeengekomen tussen het bestuur van Geel en de aanvrager.