De gemeenteraad wordt verzocht het verslag van vorige zitting goed te keuren.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Huishoudelijk reglement
De bibliotheken van de regio Stuifzand werken samen: de bibliotheken delen een leenreglement, leners zijn na inschrijving automatisch lid van de zeven bibliotheken en ook rond leesbevordering en de bibliotheek als derde plek wordt nauw samengewerkt. Na de omschakeling naar het nieuwe bibliotheeksysteem wordt die samenwerking ook voor de bibbezoeker meer en beter zichtbaar. Omdat we de mobiliteit tussen onze bibliotheken aanmoedigen door een eengemaakt lidmaatschap, verwachten we dat bezoekers ook vaker meerdere bibliotheken zullen bezoeken. Daarom vinden we het belangrijk dat de huisregels van de bibliotheken op elkaar afgestemd zijn.
In oktober 2021 schakelt de bib over op het eengemaakt bibliotheek en treedt het nieuwe uitleenreglement in werking. In het nieuwe uitleenreglement zijn de parameters van een bibabonnement aangepast aan de afspraken binnen het bibcollectief Stuifzand. Elke lener uit onze bib kan met zijn abonnement ook terecht in de bibliotheken van de Stuifzand-regio: Balen, Dessel, Geel, Laakdal, Meerhout, Mol en Retie.
Huishoudelijk reglement
In het licht van die samenwerking werden ook de huishoudelijke reglementen van de bibliotheken op elkaar afgestemd en herschreven: we verwijzen naar de samenwerking waar het kan en zorgen voor een huishoudelijk reglement in een herkenbare structuur, zowel qua layout als woordgebruik. We hielden in de opmaak van het reglement ook rekening met de aanbevelingen rond toegankelijke taal. We volgden in kader hiervan een opleiding bij het agentschap inburgering.
Bibgebruikers van onze regio herkennen zo afspraken en regels die gelijk(lopend) zijn in de zeven bibliotheken, naast afspraken die eigen zijn aan de lokale bibliotheek.
De nieuwe versie bevat een update
Het nieuwe huishoudelijk reglement gaat in op 13 oktober 2021 en vervangt daarmee het vorige reglement.
In deze zitting wordt ook het nieuwe retributiereglement ter goedkeuring voorgelegd.
De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van de bib goed. Het reglement gaat in op 13 oktober 2021 en vervangt daarmee het vorige huishoudelijke reglement.
De evenementen kerstmarkt Geel en Geel Wintert! vloeien vanaf dit jaar samen en worden vanaf nu door de stad Geel georganiseerd onder de noemer Geel Wintert!
Dit jaar vindt Geel Wintert! plaats tijdens 2 weekends: vr 10 - za 11 - zo 12 december & vr 17 - za 18 - zo 19 december.
En dit telkens van vrijdag tot zondag met volgende openingsuren:
Voor de uitbating van de standplaatsen op Geel Wintert! door verenigingen en handelaars werd een reglement opgesteld waarin de voorwaarden tot deelname werden opgenomen. Op die manier kan de praktische organisatie hiervan vlot verlopen.
De gemeenteraad keurt het reglement van Geel Wintert! 2021 in bijlage goed.
De stad Geel organiseert jaarlijks Geel Wintert! De organisatie hiervan brengt kosten met zich mee voor de organisatie, toezicht, reinigen, enz…. Het is billijk deze kosten te verhalen op de gebruikers van Geel Wintert!.
De stad organiseert jaarlijks Geel Wintert!. Het is aangewezen om de kosten voor deelname beperkt te houden omwille van het gemeenschapsvormend karakter en de toeristische uitstraling van dit evenement. De stad huurt houten chalets of braderijkramen voor verenigingen en handelaars. Het is wenselijk om een deel van deze kosten door te rekenen. Omdat verenigingen meer bijdragen tot het gemeenschapsvormend doel is het wenselijk om een lagere kostprijs aan te rekenen voor verenigingen dan voor handelaars.
Artikel 173 van de Grondwet.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
En retributiereglement moet niet jaarlijks herzien worden. Het eventuele gebruiks- of algemeen reglement in principe ook niet, tenzij wanneer het bestuur aanpassingen wenst.
Een retributiereglement is best zo generiek mogelijk. Het is aangewezen om alle mogelijke situaties te tariferen, zodat het bestuur flexibel op de actuele (veranderende) situatie kan inspelen.
De gemeenteraad keurt het reglement in bijlage goed.
De toelichting over de financiële en procedurele motieven die aan de beslissing ten grondslag liggen, is uitgebreider verwoord in de bijlagen bij dit besluit.
Op 2/08/2021 beslisten het college van burgemeester en schepenen om de procedure voor de raamovereenkomst voor een digitale werkplek in Microsoft Office 365 stop te zetten. De problemen situeren zich op het vlak van de procedure, en op financieel vlak.
De gemeenteraad neemt kennis van de stopzetting van de procedure 'Een raamovereenkomst voor een digitale werkplek in Microsoft Office 365'.
De informatie en kennis binnen onze organisatie is verspreid en weinig gestructureerd over diverse platformen. Er zijn weinig mogelijkheden om samen te werken en informatie wordt voornamelijk top down aangeboden. Er is geen integratie tussen de platformen waar informatie aangeboden wordt.
Dit project is gestart als een project intranet, maar het werd al snel duidelijk dat het verder gaat, het gaat over de ontwikkeling van een digitale werkplek voor medewerkers die kennisdelen en samenwerking mogelijk maakt en waar informatie op een duidelijke manier gestructureerd is (efficiënt en kostenbesparend).
In een ander ontwerpbesluit dat vandaag voorligt op de gemeenteraad, hebben we meegedeeld dat de oorspronkelijke aanbesteding is stopgezet wegens problemen op het vlak van de procedure en op financieel vlak.
Intussen hebben we de raming kunnen aanpassen en wensen we opnieuw een aanbesteding uit te schrijven.
We zoeken een leverancier die ons kan begeleiden bij het implementeren van de digitale werkplek in Microsoft Office 365 en onderscheiden daarbij vier deelprojecten: 3 percelen
We hechten veel belang aan het aspect veranderingsmanagement omdat het niet enkel om een technische verandering gaat omdat we met een andere tool gaan werken. Het gaat vooral om een gedragsverandering die nodig is bij onze medewerkers om te begrijpen hoe de digitale werkplek kan bijdragen tot het bereiken van de doestellingen van de organisatie.
De stad Antwerpen is overtuigd van een digitale werkplek in Microsoft Office 365. Zij hebben een opdracht gegund om zich te laten begeleiden door een externe leverancier met veel aandacht voor het aspect veranderingsmanagement en security. Zij zullen werken volgens de principes van transformmanagement en met een adoptiecoach.
Beringen (46.000 inwoners) is eind 2019 gestart met Microsoft Office 365. Zij hebben, samen met een externe leverancier, de lokale schijven overgezet naar Sharepoint online in MO365 met gebruik van metadata. User adoptie, change management, governance en uitbouw security waren hierbij belangrijke elementen.
Wevelgem (31.000 inwoners) werkt sinds eind 2018-2019 in een Microsoft Office 365 omgeving. Vanaf het eerste moment hebben zij, samen met een externe leverancier, aandacht gehad voor veranderingsmanagement. Nu merken ze dat ook het aspect security steeds meer aan belang wint en niet kan genegeerd worden bij het werken in een Microsoft Office 365 omgeving.
Daarnaast zijn er nog andere lokale besturen die een traject digitale werkplek overwegen, maar nog niet gestart zijn.
Het is moeilijk de trajecten van andere organisaties te vergelijken omdat ze sterk verschillen op het vlak van grootte van de organisatie, wat men precies in welke volgorde wil realiseren en wat de maturiteit van de organisatie en de medewerkers is op het vlak van digitalisering. We stellen wel vast dat andere besturen bij trajecten die gelijkaardig zijn als die van Geel ook belang hechten aan veranderingsmanagement, security en governance.
De nieuwe opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Intranet inrichten en onderhouden), raming: zie bijlage
* Perceel 2 (Governance beleid, diverse samenwerkingsverbanden in Teams, veranderingsmanagement, opleidingen en digitale coach), raming: zie bijlage
* Perceel 3 (Governance Tool), raming: zie bijlage
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op: zie bijlage.
We stellen voor de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling. Deze procedure verloopt in twee fases. In fase 1 worden aan de hand van een aantal selectiecriteria de beste kandidaten geselecteerd. Deze beste kandidaten ontvangen in fase 2 het bestek. Het dossier van vandaag vraagt om een goedkeuring van de selectievereisten. Op de volgende gemeenteraad zal het bestek ter goedkeuring voorgelegd worden.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
zie bijlage
Gunningscriterium | perceel 1: intranet | perceel 2: governancebeleid, veranderingsmanagement, werken in Teams | perceel 3: governancetool |
Prijs | 35 | 35 | 35 |
Veranderingsmanagement | nvt | 35 | nvt |
Technische en functionele kwaliteiten | 35 | 10 | 35 |
Nazorg | 20 | 10 | 20 |
Projectvoorstel | 10 | 10 | 10 |
Totaal aantal punten | 100 | 100 | 100 |
Omdat de technische en functionele kwaliteiten en de nazorg hoofdzakelijk van belang zijn voor perceel 1 en 3, hebben we het puntenaantal voor het criterium prijs kunnen verhogen bij de drie percelen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Regelgeving: bevoegdheid
De GR is bevoegd op basis van artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur. Het CBS is bevoegd op basis van artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur.
gunstig advies:
In principe moet er bij het voorleggen van het dossier reeds voldoende budget voorzien zijn.
De betrokken diensten hebben reeds een aantal verschuivingen gedaan binnen de meerjarenplannen om de kloof tussen raming en het voorziene budget te dichten.
Er is een aanpassing van het meerjarenplan gevraagd om de overige budgetten op te vullen.
Daarnaast start de Vlaamse overheid met een project 'gemeente zonder gemeentehuis' waarbij ingezet wordt op digitalisering binnen de lokale besturen. De eerste infosessies worden vanaf 20 september georganiseerd. We zullen hier zeker bij aanwezig zijn en indien we aan de voorwaarden voldoen, zal een dossier ingediend worden om aanspraak te maken op een subsidie. Deze subsidie kan van die grootorde zijn dat er geen extra budget nodig zou zijn.
zie advies
De gemeenteraad keurt de selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en de raming voor de opdracht “Een raamovereenkomst voor een digitale werkplek in Microsoft office 365”, goed.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Door het lokaal bestuur wordt dagelijks nog ingezet op bronopsporing, contactonderzoek, quarantainecoaching en sensibilisering in kader van de COVID-19 pandemie.
Gezien de lokale besturen het terreinwerk in optie 1 verder zullen opnemen en gezien de subsidie wordt verlengd tot en met 15 oktober, is het zinvol om ook dat engagement te bevestigen aan Vlaanderen en het voorziene addendum, toegevoegd aan dit besluit, goed te keuren.
In het besluit van de Vlaamse regering van 13 november 2020 werden de lokale besturen zelf opgeroepen om initiatief te nemen en daarmee complementair aan hetgeen de zorgraad doet, in te zetten op (optie 1) sensibilisering, preventie, bronopsporing of (optie 2 = volledig optie 1 + bijkomend) contactonderzoek. De lokale besturen binnen de ELZ Zuiderkempen kozen voor optie 1. Dit was in grote lijnen een keuze om de toenmalige werking verder te zetten en daarvoor als lokaal bestuur een financiering te ontvangen van 0.125 euro per inwoner.
De financiering voor de lokale besturen voor optie 1 zou eindigen op 31 maart 2021, maar werd intussen twee keer verlengd en een laatste keer tot 31 augustus 2021. Vlaanderen verlengt deze financiering nu nogmaals en vraagt dat de lokale besturen op hun beurt hun engagement zouden verderzetten, in het geval van optie 1 voor de periode van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021. Optie 2 wordt ditmaal niet verlengd.
Volgende ligt bijgevolg voor ter beslissing: de verlenging van het engagement van de zes lokale besturen voor optie 1 met de toe te voegen addenda aan de eerder afgesloten verwerkingsovereenkomsten tot en met 15 oktober.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, en bevestigt het engagement genomen in de beslissing van de gemeenteraad van 1 februari 2021, de beslissing van verlenging van 12 april 2021 en 3 juni 2021, verlengt dit van 1 september tot en met 15 oktober, en keurt de verlenging van alle overeenkomsten en addenda goed die hiervoor in het verleden zijn afgesloten ter bevestiging van het engagement.
Vlaamse Codex RO
Op 2 september 2019 heeft de gemeenteraad de vernieuwde samenstelling van de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) voor de periode 2019-2024 goedgekeurd.
Begin september 2021 is het nieuwe werkjaar van de jeugdraad gestart en is herbekeken welke personen worden afgevaardigd per adviesraad. Volgende wijziging in de samenstelling van de GECORO wordt voorgesteld:
De gemeenteraad stelt Ward Vandeperre aan als plaatsvervangend lid namens jeugd in de GECORO.
In zitting van 27/11/2020 nam het college van burgemeester en schepenen akte van de subsidieaanvraag van het Regionaal Landschap Kleine & Grote Nete (RLKGN) in samenwerking met de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde Antwerpen (KMDA). Het betrof een subsidieaanvraag voor het herstel van een rietlandvegetatie in natuurreservaat De Zegge in functie van rode lijstsoorten zoals de roerdomp (bedreigd) en de bruine kiekendief (met uitsterven bedreigd). De subsidieaanvraag was het gevolg van de oproep van het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid naar hefboomprojecten 'natte natuur' (Blue Deal) in het kader van gebiedsontwikkeling. De aanvraag kon enkel ingediend worden mits de steun van/door de lokale overheid. Het herstel wordt uitgevoerd op een terrein in natuurgebied de Zegge met een oppervlakte van een tiental hectare, in eigendom van/gebruik door KMDA.
Het subsidiereglement schrijft een aantal zaken voor, waaraan moet voldaan worden om de verkregen subsidie te rechtvaardigen. Daar de subsidie toegekend wordt aan de aanvrager, m.n. stad Geel, en KMDA instaat voor de uitvoering en opvolging van/ rapportering m.b.t. de werken, werd een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt. Deze samenwerkingsovereenkomst bevat de voorwaarden waar KMDA aan dient te voldoen, zodat stad Geel op haar beurt kan voldoen aan de voorwaarden zoals bepaald in het subsidiereglement. Deze samenwerkingsovereenkomst wordt ter goedkeuring/ondertekening voorgelegd aan beide partijen, m.n. de KMDA en het stadsbestuur van Geel.
De gemeenteraad keurt de ondertekening namens stad Geel goed van de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tussen de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde Antwerpen (afgekort KMDA) en de stad Geel i.k.v. het project 'Natte natuur - Herstel van rietvegetatie in de Zegge'.
Stad Geel ontving in het kader van de projectoproep "zachte mobiliteit en multimodaliteit" van de Vlaamse overheid een projectsubsidie voor de uitrol van het project Fiets Hup! Dit project omvat drie luiken:
Stad Geel wenst een fietsdeelsysteem uit te rollen in het kader van het project Fiets Hup! Het deelfietssysteem bedient 12 gebieden binnen de stad, maar legt de kern van zijn activiteiten in en nabij het stadscentrum. Bijzondere aandacht gaat naar het bedienen van de te ontwikkelen mobipunten, waaronder de stations, randparkings en belangrijke bushaltes, als ook de fietshubs van de stad Geel. Indien het deelfietsensysteem een succes blijkt, dient het mogelijk te zijn om ook op andere dan deze 12 locaties deelfietsen aan te bieden.
Advies dienst openbare werken en verkeer en centraal aankoopteam is om geen reclame toe te laten op de fietsen of aan de deelfietslocaties. Reclame op de fietsen zorgt ervoor dat deze, door wisselende reclameboodschappen, niet steeds uniform en herkenbaar in het straatbeeld zijn. Bovendien leidt dit tot "rondrijdende reclameborden" wat in strijd is met een overzichtelijke duidelijke verkeersomgeving en met het tegengaan van verrommeling en visuele vervuiling van de openbare ruimte. Reclame toelaten aan de deelfietslocaties brengt de uniformiteit en herkenbaarheid van de mobipunten en fietshubs in het gedrang. Het is net de bedoeling om elk van deze punten op eenzelfde herkenbare manier in te richten, zodat bewoners, bezoekers,... de mobipunten van ver kunnen herkennen. Als laatste zorgt het niet toelaten van reclame ervoor dat er geen discussies ontstaan met de concessiehouder over al dan niet ongewenste reclame.
In het kader van de opdracht “een concessieovereenkomst voor een fietsdeelsysteem” werd een concessieovereenkomst opgesteld door het centraal aankoopteam in samenwerking met de dienst openbare werken en verkeer. De looptijd van de concessie bedraagt 10 jaar om de continuïteit voor de gebruikers te garanderen.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
In worst case scenario, zoals nu voorgesteld is er onvoldoende budget.
In het scenario dat het systeem goed draait, waar we van mogen uitgaan, zal er voldoende budget zijn.
De gemeenteraad keurt de concessieovereenkomst en de raming voor de opdracht “een concessieovereenkomst voor een fietsdeelsysteem” goed.
De gemeenteraad keurt de procedure zoals omschreven in de concessieovereenkomst goed.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
stad Geel ontving in het kader van de projectoproep "zachte mobiliteit en multimodaliteit" van de Vlaamse overheid een projectsubsidie voor de uitrol van het project Fiets Hup! Dit project omvat drie luiken:
Stad Geel wenst een autodeelsysteem uit te rollen in het kader van het project Fiets Hup! In eerste instantie wensen we te starten met 6 deelwagens die een standplaats krijgen op de voorziene mobipunten uit het Fiets Hup! project. Er zal ingezet worden op een mix van personenwagens en bestelwagens/wagens met een laadfunctie en een mix van wagens op fossiele brandstof en elektrische wagens. Afhankelijk van het gebruik en het succes van het autodeelsysteem kan dit uitgebreid worden met meer wagens en naar de deeldorpen.
In het kader van de opdracht “Een raamovereenkomst voor een autodeelsysteem” werd een bestek met nr. 2021-121 opgesteld door het centraal aankoopteam in samenwerking met de dienst openbare werken en verkeer.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Het is een krediet in aanvraag.
Er is een subsidiebedrag voorzien.
De raming bijgevoegd is uitgaande van een maximumcapaciteit aan voertuigen, met name 22. Hier zal niet mee gestart worden, dus de uitgaven zullen lager liggen. De uitbreiding van de wagens zal slechts plaatsvinden indien het deelsysteem goed werkt.
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2021-121 en de raming voor de opdracht “Een raamovereenkomst voor een autodeelsysteem” goed.
De gemeenteraad keurt de plaatsingsprocedure, een openbare procedure, goed.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De gemeenteraad hechtte in de zitting van 14 december 2015 zijn goedkeuring aan de lastvoorwaarden, wijze van gunnen en gunning behoudende de wegenis- en rioleringswerken en omgevingsaanleg in de Kempstraat en Hollestraat (gedeelte sociale woningbouw). Op 11 mei 2018 werd het pv van voorlopige oplevering goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen. Op 22 februari 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen de definitieve oplevering van het sociale huisvestingsproject 'Hollestraat en Kempstraat' goed.
Naar aanleiding van de definitieve oplevering zou de Geelse Huisvesting de overdracht van de wegenissen naar openbaar domein willen finaliseren.
Notariaat Verbist en Eerens, Kollegestraat 38, 2440 Geel, werd door de Geelse Huisvesting aangesteld voor het verlijden van de authentieke akte.
Wordt overgedragen aan de stad ter opname in openbaar domein:
Een perceel grond ter plaatse Hollestraat, Geel, 1ste afdeling, sectie H, deel nr. 1178FP0001, grootte: 20a10ca, lot 3 conform het plan opgemaakt op 28/06/2021 door LSG BVBA, Dr. Van De Perrestraat 315, 2440 Geel.
Een perceel grond ter plaatse Kempstraat, Geel, 1ste afdeling, sectie H, deel nr. 1169FP0001, grootte: 12a08ca, lot 2 conform het plan opgemaakt op 6/11/2020 door LSG BVBA, Dr. Van De Perrestraat 315, 2440 Geel.
De kosten verbonden aan de overdracht en opmaak van de authentieke akte vallen ten laste van de Geelse Huisvesting.
De gemeenteraad keurt de verkoop/gratis grondoverdracht goed m.b.t. een perceel grond ter plaatse Hollestraat, Geel, 1ste afdeling, sectie H, deel nr. 1178FP0001, grootte: 20a10ca, lot 3 conform het plan opgemaakt op 28/06/2021 door LSG BVBA, Dr. Van De Perrestraat 315, 2440 Geel. De verkoop/gratis grondoverdracht gebeurt in kader van opname van de wegenis in openbaar domein, onder de voorwaarden opgenomen in de notariële akte opgemaakt door notariaat Verbist en Eerens, Kollegestraat 38, 2440 Geel.
De gemeenteraad keurt de verkoop/gratis grondoverdracht goed m.b.t. een perceel grond ter plaatse Kempstraat, Geel, 1ste afdeling, sectie H, deel nr. 1169FP0001, grootte: 12a08ca, lot 2 conform het plan opgemaakt op 6/11/2020 door LSG BVBA, Dr. Van De Perrestraat 315, 2440 Geel. De verkoop/gratis grondoverdracht gebeurt in kader van opname van de wegenis in openbaar domein, onder de voorwaarden opgenomen in de notariële akte opgemaakt door notariaat Verbist en Eerens, Kollegestraat 38, 2440 Geel.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden afgevaardigd voor de ondertekening van de notariële akte.
De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontslaan van het nemen van ambtshalve inschrijving van de onderhavige akte.
De verkoop - grondafstand gebeurt om niet en alle kosten verbonden aan de overdracht zijn ten laste van de Geelse Huisvesting.
In het meest recente verslag van Monumentenwacht is een vaststelling gemaakt van de aanwezigheid van klopkever, zwam- en overige insectenaantasting in het houten interieur. Dit is in dergelijk verder gevorderde maten dat het ondernemen van actie noodzakelijk is.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 29 augustus 2011 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Kerk Sint Amands - interieurrestauratie” toe te wijzen aan Steenmeijer Architecten bvba, Kleine Pieter Potstraat 21 te 2000 Antwerpen.
De gemeenteraad keurde op 11 december 2014 de raming en lastvoorwaarden goed om deze restauratie uit te voeren in 2 fases.
Fase 1: dringende instandhoudingswerken
Fase 2: overige werken
Deze opsplitsing werd gemaakt omwille van de hoogdringendheid in fase 1, hierbij wordt namelijk ook vermeden dat de zwamaantasting in de noordelijke zijbeuk verdere (onomkeerbare) schade zou oplopen. Op basis van de toenmalige regelgeving (“Restauratiepremiebesluit”) kon er vóór toekenning van de restauratiepremie – en zonder verlies van het recht op premie – alvast 20 % van de werken worden ge-prefinancierd indien dit werd besproken met de erfgoedconsulent.
Omwille van het feit dat de urgentie van de behandeling van al het houtwerk toeneemt, maar ook de alternatieve wijze van uitvoeren (behandelen en tegelijkertijd wegnemen van de oorzaken), is de opsplitsing in 2 fasen niet langer wenselijk. Het advies van de architect luidt om de werken in 1 fase als hoogdringend te beschouwen.
Het college van burgemeester en schepenen keurt op 15 juni 2020 principieel goed dat de interieurrenovatie van de St Amandskerk in 1 fase gebeurt met aanvang in 2021.
In het kader van de opdracht “Kerk Sint Amands - interieurrestauratie” werd een aangepast bestek met nr. 2021-110 opgesteld door de ontwerper, Steenmeijer Architecten bvba, Kleine Pieter Potstraat 21 te 2000 Antwerpen. Hierin werden volgende zaken opgenomen:
- Injectie tegen opstijgend vocht en zwambehandeling
- Houtwormbestrijding
- Ontzilten, herstelling van bepleistering en schilderwerk
- Herstelling van vloeren en treden
- Schrijn- en timmerwerk
- Restauratie van het houten meubilair
- Restauratie van het stenen meubilair
- Elektrische installatie
- Restauratie van schilderijen
- Restauratie van beelden
Er werd voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Agentschap R-O Vlaanderen Antwerpen Onroerend Erfgoed, Lange Kievitstraat 111-113 bus 52 te 2018 Antwerpen. De aanvraag werd ingediend op 5 december 2014.
De gunning van de opdracht zal pas gebeuren na definitieve toekenning van de subsidie. Het subsidiedossier is door Onroerend Erfgoed aanvaard als hoogdringend en moet enkel nog ondertekend worden door de bevoegde minister.
Op 24 juni 2021 keurde de gemeenteraad het bestek en de raming voor dit project goed.
In het bestaande bestek werd er niet vermeld dat de verlichting moet uitgevoerd worden met LED verlichting. Daarom werd het bestek aangepast naar LED verlichting.
Hierdoor is het ook nodig dat de datum voor het indienen van de offertes aangepast wordt naar 18 oktober 2021 om 10.00 h.
De raming blijft hetzelfde.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Regelgeving: bevoegdheid
De GR is bevoegd op basis van artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur. Het CBS is bevoegd op basis van artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad keurt het aangepaste bestek met nr. 2021-110 voor de opdracht “Kerk Sint Amands - interieurrestauratie”, opgesteld door de ontwerper, Steenmeijer Architecten bvba, Kleine Pieter Potstraat 21 te 2000 Antwerpen goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund, bij wijze van de openbare procedure, onder voorbehoud van bevestiging betoelaging door de hogere overheid.
De wijziging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De jaarrekening bevat een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Daarnaast wordt bijkomende documentatie als achtergrondinformatie bij de jaarrekening aan de raadsleden aangeboden.
Omdat de rapportering over de evaluatie van de acties organisatiebeheersing aanleunt bij de beleidsevaluatie wordt ze mee opgenomen in de jaarrekening.
De beleidsevaluatie
Voor de beleidsevaluatie legt de regelgeving geen gestandaardiseerd schema op. De bedoeling is dat het een beknopt en leesbaar document is dat de raadsleden een antwoord geeft op de vraag in welke mate en tegen welke kost de acties en beleidsdoelstellingen uit de strategische nota van het meerjarenplan gerealiseerd werden.
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus schrijft voor dat er minstens 2 keer per jaar een opvolging en evaluatie moet gebeuren van de prioritaire acties.
1. Opvolgingsrapportering
Dit is een tussentijdse rapportering over de periode van 1 januari tot 30 juni. Dit rapport (periode 01/01/2020 tot 30/06/2020) werd voorgelegd aan de raad van bestuur van 30 september 2020.
2. Eindevaluatie.
De eindevaluatie over de periode van 1 januari tot 31 december vind je terug in het rapport van de beleidsevaluatie. Dit rapport maakt onderdeel uit van de jaarrekening. Het rapport wordt voorafgegaan door een inleiding die duiding geeft bij het rapport.
Tijdens het samenstellen van het meerjarenplan 2020-2025 hebben we beslist om op voorhand te bepalen wanneer we tevreden zijn over het resultaat van de doelstellingen en acties. Wanneer vinden we dat we de goede dingen hebben gedaan en de dingen goed hebben gedaan? Als gevolg van de coronacrisis zijn we er niet in geslaagd het kader voor opvolging en evaluatie met indicatoren af te werken voor 30 juni 2020 (voor de opvolgingsrapportering). Ook voor de eindevaluatie van 2020 zullen we nog niet kunnen werken met het kader voor evaluatie en opvolging met indicatoren. Vanaf de evaluatie in 2021 wensen we dit wel te doen.
Daarom werken we voor de eindevaluatie van 2020 met een vereenvoudigd evaluatiekader zonder indicatoren.
Evaluatie acties organisatiebeheersing 2020
Het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks over organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Op 4 maart 2019 keurde de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het organisatiebeheersingssysteem goed.
In het meerjarenplan 2020-2025 hebben een aantal acties het label organisatiebeheersing gekregen. De evaluatie van de acties organisatiebeheersing vind je terug in het rapport 'evaluatie acties organisatiebeheersing'.
Omdat deze rapportering aanleunt bij de beleidsevaluatie wordt ze mee opgenomen in de jaarrekening.
Voor AGB sport zijn de acties van organisatiebeheersing terug te vinden onder AC000268 en AC000683.
De financiële nota
De financiële nota van de jaarrekening bevat:
• de doelstellingenrekening (schema J1);
• de staat van het financieel evenwicht (schema J2);
• de realisatie van de kredieten (schema J3);
• de balans (schema J4);
• de staat van opbrengsten en kosten (schema J5).
De toelichting
De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van de jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze omvat minstens:
• een overzicht van ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (schema T1);
• een overzicht van ontvangsten en uitgaven naar economische aard (schema T2);
• de investeringsprojecten (schema T3);
• een overzicht van de evolutie van de financiële schulden (schema T4);
• een overzicht van de financiële risico’s met een omschrijving van die risico’s en van de middelen en mogelijkheden waarover het bestuur beschikt of kan beschikken om die risico’s te dekken;
• een verwijzing naar de plaats waar de documentatie beschikbaar is;
• een toelichting bij de balans (schema T5);
• de waarderingsregels;
• de niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen;
• een verklaring van de materiële verschillen tussen de gerealiseerde en de geraamde ontvangsten en uitgaven;
• de toelichting over de kosten, opbrengsten, uitgaven en ontvangsten met een buitengewone invloed op het budgettair resultaat van het boekjaar en het overschot of tekort van het boekjaar;
•een overzicht van de overgedragen (gedeelten van) kredieten voor investeringen en financiering.
De documentatie
Naast het ontwerp van de jaarrekening stelt het bestuur ook de bijbehorende documentatie aan de raadsleden ter beschikking. De documentatie bevat minstens de volgende onderdelen (artikel 4 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 (MB BBC)):
• het overzicht van alle beleidsdoelstellingen die in de jaarrekening zijn opgenomen, met de bijbehorende actieplannen, acties, ontvangsten en uitgaven;
• een overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies voor het boekjaar in kwestie;
• een overzicht van de beleidsvelden per beleidsdomein;
• een overzicht van de verbonden entiteiten;
• een overzicht van de personeelsinzet;
•een overzicht van de opbrengst per belastingsoort.
Procedure:
De beleidsrapporten BBC worden overeenkomstig artikel 243 van het decreet over het lokaal bestuur vastgesteld door de raad van bestuur en daarna brengt de gemeenteraad hier advies over uit. Het bestuur bezorgt het ontwerp van de jaarrekening minstens 14 dagen voor de raadszitting waarop het geagendeerd is aan ieder lid van de raad. Vanaf dat moment moeten de raadsleden ook de bijbehorende documentatie ter beschikking krijgen.
AGB sport heeft ook een aparte jaarrekening NBB (Nationale Bank van België). Deze rekening is de basis voor de berekening van de vennootschapsbelasting. De jaarrekening NBB moet vastgesteld worden door de Raad van bestuur AGB sport en moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
De jaarrekening 2020 wordt opgemaakt volgens de regels over de beleids- en beheerscyclus (BBC). De regels die van toepassing zijn voor de opmaak van de jaarrekening zijn vastgelegd in:
· het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
· het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
- het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).
Die regelgeving kan worden geraadpleegd op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB): https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/regelgeving.
Het meerjarenplan sport 2020-2025 werd vastgesteld door de raad van bestuur op 16/12/2019, en aangepast op 17/12/2020. In 2020 zijn we gestart met de uitvoering van het plan.
De gemeenteraad keurde het meerjarenplan 2020-2025 goed op 16/12/2019 en de aanpassing op 17/12/2020.
De jaarrekening 2020 bevat de rapportering over het eerste jaar van het plan.
De jaarrekening 2020 is (voor de eerste maal) opgemaakt volgens de nieuwe regels voor de beleids- en beheerscyclus (BBC 2020).
De nieuwe regelgeving BBC2020 voorziet dat de opbouw van het meerjarenplan en van de jaarrekening zo veel als mogelijk op elkaar afgestemd zijn, wat een transparante rapportering over de realisatiegraad van de doelstellingen mogelijk maakt.
De gemeenteraad geeft een positief advies aan de jaarrekening BBC van 2020 AGB sport.
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2020 NBB van AGB sport goed.
De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders van AGB sport.
De Openbare Bibliotheek Geel gaat vanaf 13 oktober 2021 hecht samenwerken met de bibliotheken van Balen, Dessel, Laakdal, Meerhout, Mol en Retie, onder de naam Stuifzand. Hiervoor werd er één gemeenschappelijk bibreglement opgemaakt, reeds goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2020.
Het eengemaakt leenreglement van de bib bevat ook een aantal wijzigingen aan de retributies van de bib van Geel. De aanpassingen van de retributies werden verwerkt in het nieuwe retributiereglement van de bib. Het gaat om het lidgeld, om de boetes en de vergoedingen voor beschadigde of verloren materialen. De andere tarieven blijven ongewijzigd.
Het stadsbestuur heft een retributie op het gebruik van de diensten van de openbare bibliotheek Geel.
Dit retributiereglement sluit aan bij het gezamenlijk bibreglement Stuifzand en het huishoudelijk reglement van de Openbare Bibliotheek Geel.
In het nieuwe leenreglement werden de parameters van een lidmaatschap aangepast. Die zijn sterk verweven met retributies (denk aan boetes die bepaald worden per materiaal per dag, het vervangen van een beschadigd materiaal of de berekening van de kosten bij het niet terugbrengen van een materiaal. Het leenreglement werd eerder al goedgekeurd (2020_GR_00207 - Bibliotheek: eengemaakt leenreglement - Goedkeuring eengemaakt leenreglement – Goedkeuren (Gemeenteraad) ) maar de aanpassingen moesten nog worden opgenomen in een nieuw retributiereglement.
De aanpassingen in het retributiereglement volgen het goedgekeurde uitleenreglement. De andere parameters wijzigden niet.
Het verwerven, conserveren en ontsluiten van de bibliotheekcollectie brengt hoge kosten mee. Het is dan ook billijk een retributie te heffen voor het gebruik van de openbare bibliotheek.
Artikel 173 van de Grondwet;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het decreet van 6 juli 2012 over het Lokaal Cultuurbeleid;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2012 tot uitvoering van het decreet van 6 juli 2012 over het Lokaal Cultuurbeleid.
De gemeenteraad keurt het reglement in bijlage goed.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van
op basis van de bijgevoegde tabel met overzicht van alle raadsleden & voorzitters per gemeenteraadscommissie.
Huishoudelijk reglement bestuursorganen, goedgekeurd op de gemeenteraad van 4 maart 2019.
Fonsy Bellinckx werd op de gemeenteraad in zitting van 4 maart 2019 aangeduid als raadslid in de gemeenteraadscommissie persoonsgebonden zaken en de gemeenteraadscommissie grondgebonden zaken.
Op 14 januari 2021 diende Fonsy Bellinckx zijn ontslag in als gemeenteraadslid en moet hij bijgevolg vervangen worden in deze gemeenteraadscommissies.
De fractie (CD&V) heeft Mathias Van Braband aangeduid als vervangend raadslid voor Fonsy Bellinckx in deze 2 voormelde gemeenteraadscommissies.
Evelien Lievens werd op de gemeenteraad in zitting van 4 maart 2019 aangeduid als raadslid in de gemeenteraadscommissie persoonsgebonden zaken, de gemeenteraadscommissie grondgebonden zaken en de gemeenteraadscommissie sociale zaken.
Op 23 augustus 2021 diende Evelien Lievens haar ontslag in als gemeenteraadslid en moet zij bijgevolg vervangen worden in deze gemeenteraadscommissies.
De fractie (N-VA) heeft als vervangend raadslid voor Evelien Lievens aangeduid:
- Nadja Robeyn in de gemeenteraadscommissie persoonsgebonden zaken en de gemeenteraadscommissie sociale zaken;
- Marleen Verboven in de gemeenteraadscommissie grondgebonden zaken.
Pieter Cowé werd op de gemeenteraad in zitting van 4 maart 2019 aangeduid als raadslid in de gemeenteraadscommissie persoonsgebonden zaken en de gemeenteraadscommissie sociale zaken.
Op 24 juni 2021 werd Pieter Cowé verkozen als schepen. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen raadslid zijn van een commissie, bijgevolg moet Pieter Cowé vervangen worden in de gemeenteraadscommissies.
De fractie (N-VA) heeft Marleen Verboven aangeduid als vervangend raadslid voor Pieter Cowé in deze 2 voormelde gemeenteraadscommissies.
Luc Van Laer werd op de gemeenteraad in zitting van 4 maart 2019 aangeduid als voorzitter van de verenigde gemeenteraadscommissies.
Op 6 september 2021 werd Luc Van Laer verkozen als schepen. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter of raadslid zijn van een commissie, bijgevolg moet Luc Van Laer vervangen worden als voorzitter van de verenigde gemeenteraadscommissies.
De fractie (CD&V) heeft Griet Verhesen aangeduid als vervangend voorzitter voor Luc Van Laer in de verenigde gemeenteraadscommissies.
Lieselotte Thys werd op de gemeenteraad in zitting van 4 maart 2019 aangeduid als raadslid in de gemeenteraadscommissie persoonsgebonden zaken, de gemeenteraadscommissie grondgebonden zaken en de gemeenteraadscommissie sociale zaken.
De fractie (Open VLD) heeft op 21 september 2021 meegedeeld aan de dienst Algemeen Bestuur dat Lieselotte Thys zal vervangen worden door Myriam Smets in de gemeenteraadscommissie persoonsgebonden zaken en in de gemeenteraadscommissie grondgebonden zaken. Lieselotte Thys blijft actief als raadslid in de gemeenteraadscommissie sociale zaken.
Ivo Bollen werd op de gemeenteraad in zitting van 4 maart 2019 aangeduid als raadslid in de gemeenteraadscommissie persoonsgebonden zaken en de gemeenteraadscommissie grondgebonden zaken.
De fractie (De Brugpartij) heeft op 30 september 2021 meegedeeld dat Ivo Bollen zal vervangen worden door Greet Bakelants in deze 2 voormelde gemeenteraadscommissies.
De gemeenteraad neemt kennis van de vervanging van Fonsy Bellinckx door Mathias Van Braband als raadslid in de gemeenteraadscommissie persoonsgebonden zaken en de gemeenteraadscommissie grondgebonden zaken.
De gemeenteraad neemt kennis van de vervanging van Evelien Lievens door Nadja Robeyn als raadslid in de gemeenteraadscommissie persoonsgebonden zaken en de gemeenteraadscommissie sociale zaken.
De gemeenteraad neemt kennis van de vervanging van Evelien Lievens door Marleen Verboven als raadslid in de gemeenteraadscommissie grondgebonden zaken.
De gemeenteraad neemt kennis van de vervanging van Pieter Cowé door Marleen Verboven als raadslid in de gemeenteraadscommissie persoonsgebonden zaken en de gemeenteraadscommissie sociale zaken.
De gemeenteraad neemt kennis van de vervanging van Luc Van Laer door Griet Verhesen als voorzitter van de verenigde gemeenteraadscommissies.
De gemeenteraad neemt kennis van de vervanging van Lieselotte Thys door Myriam Smets als raadslid in de gemeenteraadscommissie persoonsgebonden zaken en in de gemeenteraadscommissie grondgebonden zaken.
De gemeenteraad neemt kennis van de vervanging van Ivo Bollen door Greet Bakelants als raadslid in de gemeenteraadscommissie persoonsgebonden zaken en in de gemeenteraadscommissie grondgebonden zaken.
De Vlaamse overheid heeft beslist dat tegen 1 januari 2023 de sociale huisvestingsmaatschappijen en de sociale verhuurkantoren één woonactor moeten vormen met maar één speler per gemeente. Elke woonmaatschappij moet een uniek, niet overlappend werkingsgebied hebben. De lokale besturen krijgen een trekkersrol in het bepalen van de werkingsgebieden.
Het voorstel van werkingsgebied moet uiterlijk tegen 31/10/2021 aan de Vlaamse overheid worden overgemaakt samen met een voorstel over de verdeling van de stemrechten tussen de verschillende lokale besturen.
Om tot een voorstel te komen binnen de Kempen waren er diverse besprekingen binnen de Conferentie van Burgemeesters in 2020 en 2021. Hiervoor werd een stuurgroep opgericht met als opdracht de 'afbakening woonmaatschappij' met een afvaardiging van de 29 Kempense gemeenten en de betrokken woonactoren.
Uit deze besprekingen is het voorstel gekomen om een Woonmaatschappij Neteland Zuiderkempen te vormen dat het werkingsgebied van volgende 10 gemeenten naast Geel: nl. Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Herselt, Hulshout, Laakdal, Meerhout, Olen, Vorselaar en Westerlo.
De verdeling van de stemrechten tussen de lokale besturen gebeurt op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid. De gehanteerde criteria zijn het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens waarbij er een gelijke weging is van de 2 criteria.
Dit is het resultaat van volgende besprekingen:
Door de keuze voor het werkingsgebied van volgende 10 gemeenten met naast Geel ook Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Herselt, Hulshout, Laakdal, Meerhout, Olen, Vorselaar en Westerlo wordt de continuïteit van de huidige woonactoren (Zonnige Kempen, De Woonbrug, Geelse Huisvesting, KLE Zuiderkempen en de sociale verhuurkantoren SVK Zuiderkempen en SVK ISOM) mogelijk gemaakt en zorgt dit voor een minimale overdracht van patrimonium en wordt het behoud van de expertise en competenties van de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren gevrijwaard zodat dit kan resulteren in 1 nieuwe sterke woonactor, nl. de woonmaatschappij Neteland-Zuiderkempen.
De maatschappelijke uitdagingen (wachtlijsten voor sociale woningen groeien sterk, de nood aan extra woningen is groot, de renovatie en klimaatbestendig maken van het bestaande patrimonium is urgent) rond sociaal wonen zijn groot. De ambities van deze nieuwe woonmaatschappij zijn dan ook groot: met name het ruimtelijk investeren in de (vernieuw)bouw van woningen, het renoveren en verduurzamen van het woningaanbod, ondersteunen van wijk- en buurtontwikkeling en hierbij zoeken naar innovatieve woonvormen maar ook het creëren van een sterke vervlechting van het woonbeleid met het sociaal beleid door in te zetten op algemeen welzijn, armoedebestrijding, de beschikbaarheid van voldoende en kwalitatieve sociale woningen, wachtlijsten aanpakken, activering en gelijke kansen voor iedere inwoner … en tot slot het werken aan een sterke organisatie die met veel expertise een heel nabije en toegankelijke dienstverlening nog dichter bij de gemeente en haar inwoners brengt en dit met continu de blik op de belangrijkste stakeholders (de eigen inwoners zelf, de (kandidaat-) huurders, - kopers en ontleners.
Door de keuze voor dit werkingsgebied vormt het werkingsgebied een logisch en aaneengesloten geheel. Om de nabijheid bij de burgers te garanderen wordt het werkingsgebied opgesplitst in 2 zones. Op deze manier kan een slagkrachtige woonmaatschappij van middelgrote omvang en schaalgrootte worden gecreëerd en biedt het tevens de mogelijkheid om een gelijkwaardige dienstverlening uit te bouwen voor de gemeenten. Op deze manier kan de kwaliteit van de dienstverlening op het vlak van wonen worden verbeterd.
Door de kiezen voor dit werkingsgebied wordt voldaan aan de voorwaarden van de Vlaamse overheid:
Het voorstel van afbakening van de toekomstige woonmaatschappij met 11 gemeenten, is tot stand gekomen dankzij intensief overleg, waarbij alle partijen zich op een constructieve manier hebben opgesteld om tot voorliggende besluitvorming te komen. Er wordt zowel vanuit de 11 betrokken lokale besturen als vanuit de 6 betrokken woonactoren een positief advies geformuleerd op het voorliggende werkingsgebied van 11 gemeenten. Hierbij worden wel volgende aandachtspunten geformuleerd die verder meegenomen zullen worden bij de verdere uitwerking van de woonmaatschappij de komende periode: – Een pragmatische uitvoering van het voorgestelde bestuursmodel; – Voldoende tijd voor de vorming van de woonmaatschappij (specifieke vraag naar de Vlaamse regering); – Ruime aandacht en middelen voor innovatie, groeimogelijkheden, samenwerking en zelfontwikkeling; – Voldoende aandacht voor samenwerking en synergie op niveau van de zones in de vorm van toereikende personeelsequipe en middelen; – Voldoende middelen om op niveau van de zones een sterke SVK-werking te garanderen; – Opnemen van welzijns- of armoedeorganisaties in het bestuursschema van de woonactor; – Een sociale aanpak van de kwetsbare huurders en voor ambitieuze doelstellingen inzake aangroei van de sociale woningen (SVK-werking); – Efficiënte werking; – De specifieke lokale context moet meegenomen kunnen worden in de besluitvorming; – Brede en heldere communicatie; – Nabijheid van de woonmaatschappij voor de klanten; – Vernieuwing patrimonium (duurzaamheid); – Vervlechting lokaal woonbeleid met het sociaal beleid
De gemeenteraad besluit dat het lokaal bestuur van Geel wenst aan te sluiten bij een werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij samen met volgende 10 gemeenten naast Geel, nl. Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Herselt, Hulshout, Laakdal, Meerhout, Olen, Vorselaar en Westerlo.
De gemeenteraad neemt akte van het advies van het lokaal woonoverleg van 14 september 2021:, nl
'De woonraad geeft volgend advies ivm de oprichting van 1 woonmaatschappij:
De woonraad kan zich vinden in de voorgestelde afbakening van gebiedsdekking van de toekomstige woonmaatschappij. De betrokken gemeenten bevinden zich in de Zuiderkempen, zodat de eigenheid toch behouden kan blijven. Het blijft wel belangrijk dat er voldoende aandacht is voor de lokale accenten per gemeente.
De woonraad deelt de bezorgdheid van de woonactoren dat de termijn tot 1/1/2023 te kort is om vanuit de 6 woonactoren juridisch en organisatorisch naar 1 woonmaatschappij te gaan en kan zich aansluiten bij de vraag van de woonactoren om deze deadline op te schuiven naar 1/1/2024.
De nabije werking voor de klanten is een belangrijk aandachtspunt bij de organisatorische uitwerking van de woonmaatschappij.'
De gemeenteraad sluit zich hier bij aan.
De gemeenteraad beslist dat het aantal sociale woningen en het aantal huishoudens per gemeente zullen worden gehanteerd als objectieve criteria voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering en dit in een 50%-50%-verhouding.
De stemrechtenverdeling zal worden geactualiseerd bij het begin en halfweg de legislatuur. Het lokaal bestuur neemt deze afspraken van stemrechtenverdeling op in het aanvraagformulier dat als bijlage aan deze beslissing wordt toegevoegd.
Dit voorstel van werkingsgebied en stemmenverdeling zal overgemaakt worden via woonmaatschappij@vmsw.be, samen met het aanvraagformulier en het verslag van het bovenlokaal woonoverleg (d.d. 20 september 2021). Het verslag van het bovenlokaal woonoverleg is als bijlage toegevoegd aan dit besluit.
Deze beslissing wordt eveneens ter kennis gebracht van de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
1 Inleiding
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus schrijft voor dat er minstens 2 keer per jaar een opvolging en evaluatie moet gebeuren van de prioritaire acties.
1.1 Opvolgingsrapportering
- Over de periode van 01/01/ tot 30/06
- Rapport moet voorgelegd worden aan de GR voor 30/09
1.2 Eindevaluatie
- Over de periode van 01/01 tot 31/12
- Rapport moet voorgelegd worden aan de GR voor 30/06 in het volgende boekjaar
Dit dossier gaat over de opvolgingsrapportering.
2. Opvolging en evaluatie met indicatoren
We hebben de prioritaire acties concreter gemaakt met behulp van één of meerdere indicatoren. We gebruiken zowel numerieke als tekst indicatoren. Een numerieke indicator is een bepaalde waarde die we willen bereiken. Een tekst indicator kan een ja/nee indicator zijn (we behalen iets of we behalen het niet), dit kan ook een stappenplan zijn. De geselecteerde indicatoren werden voorgelegd aan de leden van de raad tijdens de verenigde gemeenteraadscommissie van 02/06/2021.
Dit is de eerste keer dat we zowel de prioritaire acties als de bijhorende indicatoren evalueren. Daarom ziet het rapport er ook anders uit dan de rapporten van het voorgaande jaar.
3. Rapport beleidsevaluatie
In het rapport beleidsevaluatie in bijlage vind je de opvolgingsrapportering, namelijk een stand van zaken van de verschillende prioritaire acties. Het is één rapport voor de vier entiteiten (stad, OCMW, AGB sport en AGB cultuur). Het rapport start met een leeswijzer die meer info geeft over de opbouw van het rapport.
4. Financiële schema's
Het rapport beleidsevaluatie geeft een totaalbeeld over de 4 entiteiten heen. De financiële schema's moeten, om wettelijke redenen, per entiteit opgemaakt worden en geven een partieel beeld.
5. Planning
De planning vindt u hier.
datum | taak |
13/sep | CBS |
13/sep | eventuele opmerkingen op het rapport zijn doorgegeven of uitgevoerd in Mercurius |
Ten laatste 17 sep | We bezorgen het rapport met de opvolgingsrapportering aan GRC leden |
23/sep | GRC |
30/sep | GR |
De gemeenteraad keurt de opvolgingsrapportering over de periode 01/01 tot 30/06/2021 voor stad en OCMW, AGB cultuur en AGB sport goed.
Artikel 38 van het decreet over het lokaal bestuur geeft de gemeenteraad de bevoegdheid om een huishoudelijk reglement vast te stellen waarin maatregelen worden opgenomen voor haar werking. Op 14 augustus 2021 werd dit artikel aangevuld met een punt 11,12 en 13:
Artikel 38. (14/08/2021- ...)
De gemeenteraad stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
9° de nadere voorwaarden waaronder het recht om verzoekschriften in te dienen, wordt uitgeoefend, en de wijze waarop de verzoekschriften worden behandeld;
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;
11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.
De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.
De gemeenteraad dient aldus te bepalen:
- of zij kiest voor de mogelijkheid om digitaal of hybride te vergaderen en op welke wijze waarop ze dit doet
- onder welke voorwaarden kan gekozen worden voor een digitale of hybride vergadering
Specifieke omstandigheden kunnen de gemeente en het OCMW verhinderen om een fysieke bijeenkomst te organiseren voor de vergaderingen van al haar bestuursorganen. De praktijk van de voorbije periode van Covid-19 maatregelen heeft aangetoond dat deze vergaderingen ook op een rechtsgeldige en gebruiksvriendelijke manier kunnen georganiseerd worden langs digitale weg.
Het decreet over het lokaal bestuur biedt nu de mogelijkheid om deze optie van digitaal vergaderen te verankeren in het huishoudelijk reglement van de bestuursorganen.
Het digitaal vergaderen dient te voldoen aan de voorwaarden die opgelegd worden door de Vlaamse regering (Besluit van de Vlaamse Regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen van 10 september 2021, zie bijlage).
Het lokaal bestuur van Geel beschikt over een één huishoudelijk reglement met een omvattende regeling voor al haar bestuursorganen, met name voor de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, het bijzonder comité van de sociale dienst, de raden van bestuur en directiecomités van zowel het AGB Sport als het AGB Cultuur, alsook voor de gemeenteraadscommissies.
Het is wenselijk deze optie van digitaal vergaderen te voorzien voor alle bestuursorganen en voor de gemeenteraadscommissies.
Het huishoudelijk reglement zal derhalve met een aanvullende bepaling gewijzigd worden in de artikelen 13, 67 en 100. Tegelijk wordt de interne taakverdeling binnen het college van burgemeester en schepenen geactualiseerd onder artikel 98. Elk bestuursorgaan keurt de gewijzigde bepalingen goed die op haar van toepassing zijn.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 37, 38, 54, 74, 83 en 111.
De gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan het gewijzigd huishoudelijk reglement bestuursorganen stad Geel, voor de bepalingen in het reglement die van toepassing zijn op de gemeenteraad.
Op 6 september weigert stad Geel de omgevingsvergunning voor nieuwe supermarkt 'Jumbo' aan de Pas. Kan het stadsbestuur eens toelichten welke redenen er hiervoor zijn?
Wat was de reactie van 'Jumbo'? Wat zijn hun plannen voor de toekomst in Geel?
Albert Heijn heeft een nieuwe aanvraag ingediend en het nieuwe openbaar onderzoek loopt nog tot 15 oktober. Heeft u zicht op termijn van opening bij eventuele goedkeuring?
Wat is de visie van het stadsbestuur i.v.m. met de opening van supermarkten op zondag?
Het publiek kreeg tot minstens het afgelopen voorjaar vóór de gemeenteraadszitting via de stedelijke website inzage in de toelichting bij de punten op de agenda. Deze praktijk werd enkele maanden geleden bewust afgezworen.
De gemeenteraadscommissies (en hun agenda) worden niet op de stedelijke website aangekondigd. Als ze niet live kunnen doorgaan, worden ze evenmin gestreamd. Niettemin moeten ze qua openbaarheid op dezelfde manier behandeld worden als de courante gemeenteraadszittingen.
De Brugpartij vraagt garanties dat dit vanaf nu zal gebeuren.
Het stadsbestuur evalueerde het functioneren van de fietszone en kwam daarbij tot een aantal vaststellingen.
Deze evaluatie is wat betreft de methodiek (en dus ook qua resultaten) een mager beestje. Ze wordt vooral gestoffeerd door resultaten van bevragingen die eveneens methodologische gebreken vertonen. De conclusies die het stadsbestuur er naar het publiek toe over communiceerde, zijn dan ook noch vis, noch vlees.
Wat zijn de werkelijke conclusies die we vandaag moeten trekken, en welke acties zullen er op korte en middellange termijn worden genomen om de slogan 'Geel - fietsstad' toch min of meer waar te kunnen maken?
Ik had deze interpellatie graag ingeleid met een korte ppt-presentatie, met gegevens die de evaluatie van de fietszone en de overweging van te nemen maatregelen beter kunnen onderbouwen.
Vorig week zondag , midden in de week van de mobiliteit. Koning auto even aan de kant voor Autovrije zondag in 37 steden en gemeenten in ruil voor bakfietsraces ,speelstraten, ....
Stad Geel stond niet in de lijst. Jammer.
Waarom niet mee op de kar springen en ook in Geel deze autovrije zondag op de kalender zetten?
Vanaf 1 oktober worden CO2-meters verplicht op heel wat plaatsen. Ze waren al verplicht in de horeca en de fitnesszalen maar dat wordt nu uitgebreid naar o.a. gemeenschappelijke sportruimtes, kleedkamers, kantines, feest- en parochiezalen,…
Op zoveel plaatsen worden CO2-meters verplicht, maar niet in de klaslokalen. Minister van volksgezondheid Vandenbroucke liet weten dat hij dat wel een goed idee zou vinden, maar dat is de bevoegdheid van minister van Onderwijs Ben Weyts. En die is tegen een algemene verplichting.
De luchtkwaliteit in de lokalen op school moet voldoen aan de normen van de Welzijnscodex. Dat is heel belangrijk, zeker zolang het coronavirus niet overwonnen is. Daarom eist ACOD Onderwijs dat in ieder lokaal op school een CO2-meter aanwezig is.
• Wat is de visie van het stadsbestuur hierover? Is het stadsbestuur bereid om CO2- meters aan te schaffen voor alle klaslokalen? Waarom wel/niet?
• Is er sinds het opvolgmoment tussen alle directeurs en de preventieadviseur van 4/2/2021 al een nieuwe bijeenkomst geweest? Zo ja, kunnen wij hier verslag van krijgen? Zo nee, wanneer zal de volgende bijeenkomst plaatsvinden?
• Werden de knelpunten (een klas in SBS Burgstraat en enkele afwijkende waarden in het ventilatiesysteem van SBS winkelomheide) die in het vorig opvolgmoment werden besproken al opgelost? Wat is de stand van zaken hieromtrent?
• Hoeveel meldingen zijn er al geweest van een coronabesmetting in het Geelse onderwijs sinds de start van dit schooljaar? Hoeveel klassen, leerlingen zijn er sinds 1 september al in quarantaine moeten gaan?
Op 01-06-2012 werd er een concessieovereenkomst afgesloten tussen de stad Geel en Besix Park ( nu INDIGO) en dit voor een periode van 10 jaar.
Deze overeenkomst loopt ten einde op 31 mei 2022. Deze overeenkomst kan stilzwijgende verlengd worden met een periode van 1 jaar, behoudens vooropzeg van één van de partijen uiterlijk 3 maanden voor het verstrijken van de periode.
Het CBS besliste ter zitting van 21-06-2021 om, voorafgaandelijk aan het opmaken van een bestek voor het aanstellen van een nieuwe concessionaris, een evaluatie te maken van het huidig parkeerbeleid.
Hiervoor zou er een stuurgroep en een projectgroep worden opgericht.
Voor het opmaken van een nieuw bestek, rekening houdend met de aanbevelingen van de stuur-en projectgroep, zal de stad beroep doen op een externe adviseur/begeleider.
Wat is de stand van zaken ?
De gemeenteraad neemt kennis van de mondelinge vraag van raadslid Myriam Smets over "restauratie kapel van Elsum en de magische gebouwenbescherming".
De gemeenteraad behandelt de mondelinge vraag van raadslid Myriam Smets over "restauratie kapel van Elsum en de magische gebouwenbescherming".