Het schooljaar is net gestart en dat betekent dat leerlingen van 5 scholen op St. Dimpna opnieuw de weg moeten delen met zwaar vrachtverkeer. Niemand trekt in twijfel dat dit levensgevaarlijk is. Op de gemeenteraad van 9 november 2020 heb ik hierover al vragen gesteld en gepleit voor een onmiddellijk verbod op zwaar doorrijdend vrachtverkeer. Met deze interpellatie wil ik graag weten welke stappen er ondertussen genomen zijn richting een verbod.
Geen excuses meer, want wij vinden dat de stad zich niet mag verschuilen achter de bevoegdheden. In het Waasland is aangetoond dat je wel doorrijdend vrachtverkeer kan verbieden op gewestwegen, mits toestemming van de minister van mobiliteit. Wat in het Waasland kan, moet in Geel ook kunnen.
Is er intussen contact opgenomen met de huidige Vlaams minister van mobiliteit, Lydia Peeters, om aan te dringen op een verbod?
In eerdere antwoorden over dit onderwerp wordt vaak gewezen op de problematiek dat vrachtwagens richting KMO-zone Stenehei geen alternatief hebben en noodgedwongen door St. Dimpna moeten rijden.
Zijn er al stappen ondernomen om deze problematiek in kaart te brengen?
Welke cijfergegevens hebben jullie hierover? Over hoeveel vrachtwagens gaat dit?
Hoeveel vrachtwagens rijden er dagelijks door St. Dimpna? Hoeveel hiervan is doorrijdend? Hoeveel moeten er naar de Stenehei?
Wat is de stand van zaken wat betreft andere maatregelen ter verbetering van de fietsveiligheid? Op de GR van juni werd de aanleg van fietspaden in de Gasthuisstraat aangekondigd. De timing zou 2022 zijn. Is er al meer nieuws hierover?