Terug
Gepubliceerd op 10/11/2021

2021_CBS_03017 - Omgevingsvergunning - het verhogen van de kroonlijst- en nokhoogte van een eengezinswoning langs St.-Gerebernusstraat 61 (202100581NV)

College van Burgemeester en Schepenen
ma 08/11/2021 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Kirsten Thijs, Wnd. algemeen directeur

Afwezig

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2021_CBS_03017 - Omgevingsvergunning - het verhogen van de kroonlijst- en nokhoogte van een eengezinswoning langs St.-Gerebernusstraat 61 (202100581NV) 2021_CBS_03017 - Omgevingsvergunning - het verhogen van de kroonlijst- en nokhoogte van een eengezinswoning langs St.-Gerebernusstraat 61 (202100581NV)

Motivering

Aanleiding en context

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021154469

Dossiernummer gemeente: 202100581

 

De gemeente Geel heeft op 3 oktober 2021 een aanvraag ontvangen voor het verhogen van de kroonlijst- en nokhoogte van een eengezinswoning. De aanvraag werd op 27 oktober 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

mevrouw Isabeau Vrancken wonende te Amandus-De-Vosstraat 14 te 2440 Geel en de heer Jan Hufkens wonende te Amandus-De-Vosstraat 14 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: St.-Gerebernusstraat 61

Kadastrale ligging: afdeling 5 sectie N nrs. 1565F en 1565E

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

woongebied

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

agrarisch gebied

De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

De aanvraag is gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling (V2110)

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een goedgekeurde verkaveling. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van deze verkaveling.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing

 

Verordeningen

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Omgevingsvergunning 202100288/OMV_2021079565 voor het bouwen van een gekoppelde eengezinswoning met bijgebouw goedgekeurd op 05/07/2021.
  • Verkavelingsvergunning (2110) voor verkavelen in 1 lot voor een vrijstaande eengezinswoning en 2 loten voor een gekoppelde eengezinswoning - goedgekeurd op 15/02/2016.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

Volgens het bericht van de architect

Deze vergunningsaanvraag is een kopie van de vergunning met referentie nummer OMV_2021079565 die is verleend op 5/07/2021, met als enige wijziging het verhogen van de kroonlijst en nok met 10cm. 

 

In de voorgaande vergunning heeft de kroonlijst een hoogte van 3,00m t.o.v. het trottoirniveau zoals opgegeven in de voorschriften. Echter blijkt nu bij de verdere technische uitwerking van het project dat deze beperkte kroonlijsthoogte door de strenge huidige EPB-eisen niet realistisch is. Dit omwille van enerzijds de minimale dikte van de dak- en vloerisolatie opgelegd door EPB-adviseur en anderzijds de minimale dikte van de vloerisolatie en chape voor het wegwerken van alle vereiste technieken en leidingen (vloerverwarming, waterleidingen, elektriciteitsleidingen en ventilatiebuizen). Bijgevolg zou de vrije verdiepingshoogte op gelijkvloers en verdieping te beperkt worden om een aangenaam wooncomfort te verzekeren.

 

Door de kroonlijst te verhogen met 10cm kunnen al deze problemen aangepakt worden en kunnen de leefruimtes voldoende verdiepingshoogte behouden. Bijkomend zal er in de toekomst nog een halfopen woning worden gerealiseerd op het leegstaande perceel aan de linkerzijde waar dezelfde strenge, of mogelijks op dat moment nog strengere eisen zullen gelden. Ook hier zal het verhogen van de kroonlijst onvermijdelijk zijn.

 

Het ontwerp

De aanvraag betreft het verhogen van de kroonlijst- en nokhoogte van de woning met 10 cm om te voldoen aan de strenge EPB-eisen.

 

De kroonlijsthoogte zal omwille van de isolatie 3,22 m bedragen en de nokhoogte 7,72 m.

 

De woning met bijgebouw werden reeds vergund door het college van burgemeester en schepenen op 5 juli 2021 (OMV_2021079565) en wordt verder behouden zoals vergund.

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 24-26 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25/04/2014 en de criteria van artikels 30-38 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Adviezen werden gevraagd in OMV_2021079565

  1. Project-MER

Niet van toepassing

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

Enkel wordt bij toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt.  Dit moet gecompenseerd worden door de plaatsing van een hemelwaterput of de aanleg van een infiltratievoorziening.

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

De aanvraag is inpasbaar in de omgeving en verenigbaar met de goede plaatselijke aanleg.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.

Niet van toepassing.

 

Bespreking adviezen

De opmerkingen in de adviezen opgenomen in OMV_2021079565 dienen te worden nageleefd

 

Conclusie

Stedenbouwkundig Advies

Gunstig onder volgende voorwaarden:

 

De kroonlijst- en nokhoogte van de woning kan met 10 cm worden verhoogd.

 

De overige voorwaarden opgenomen in omgevingsvergunning OMV_2021079565 , verleend door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 5 juli 2021, dienen te worden nageleefd.

 

 

Lasten

Niet van toepassing

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgmeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:


De kroonlijst- en nokhoogte van de woning kan met 10 cm worden verhoogd.

 

De overige voorwaarden opgenomen in omgevingsvergunning OMV_2021079565 , verleend door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 5 juli 2021, dienen te worden nageleefd.

 

Lasten

Niet van toepassing