Terug
Gepubliceerd op 10/11/2021

2021_CBS_03020 - Omgevingsvergunning 2021403 (AM) - voor het verbouwen van een woning met handelsruimte te De-Billemontstraat 84 - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 08/11/2021 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Kirsten Thijs, Wnd. algemeen directeur

Afwezig

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2021_CBS_03020 - Omgevingsvergunning 2021403 (AM) - voor het verbouwen van een woning met handelsruimte te De-Billemontstraat 84 - Vergunning 2021_CBS_03020 - Omgevingsvergunning 2021403 (AM) - voor het verbouwen van een woning met handelsruimte te De-Billemontstraat 84 - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 14 NOVEMBER 2021

 

 

 

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021110773

Dossiernummer gemeente: 202100403

 

De gemeente Geel heeft op 29 juni 2021 een aanvraag ontvangen voor verbouwen van een woning met handelsruimte. De aanvraag werd op 15 september 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

de heer Joost Willems wonende te De-Billemontstraat 84 te 2440 Geel en mevrouw Petra Verschueren wonende te De-Billemontstraat 84 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: De-Billemontstraat 84 en 84A

Kadastrale ligging: afdeling 1 sectie H nr. 760H

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

  • Woongebied 

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

  • woongebied met cultureel, historische en/of esthetische waarde

de gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde. In deze gebieden wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het bijzonder plan van aanleg St.-Dimphnaplein goedgekeurd op 6 december 2000

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel goedgekeurd op 10 april 2012 gelegen in Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel

 

 

Ligging volgens verkaveling + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling. 

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een bijzonder plan van aanleg. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg. De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

///

 

Verordeningen

  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
  • algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.
  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
  • algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Stedenbouwkundige vergunning (04711) voor nieuwbouw handel, horeca, diensten (bvb. banken, winkels, winkelcentra,...) - goedgekeurd op 14/07/1969.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2010/00431) voor het plaatsen van een airco - geweigerd op 23/08/2010.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2011/00070) voor de vernieuwing van de huidige zonnetent - goedgekeurd op 18/04/2011.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2011/00071) voor het hangen van neonverlichting op de voorgevel - goedgekeurd op 11/04/2011.
  • Milieuvergunning 1993/M3/01347 voor mazouttank - GEEN BESLISSING op .

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

 

Beschrijving van de aanvraag

Het project betreft het verbouwen van een eengezinswoning met handelsruimte. Het pand is momenteel reeds in gebruik als eengezinswoning met handelsruimte. De functies zullen integraal behouden blijven. 

De aanvraag voorziet in het isoleren en bekleden van de voor- en achtergevel. Voor de bekleding wordt voorzien in steenstrips en beplating. De voorgevel zal hiermee 14 cm naar voor komen. De garagepoort zal in de voorgevel worden geïntegreerd en niet langer terug liggend zijn zoals momenteel wel het geval was. Het buitenschrijnwerk zal worden vernieuwd in aluminium. De eerste verdieping zal ook worden gewijzigd. Er zal een nieuwe keuken met eet- en zitplaats worden voorzien. In de bestaande handelsruimte worden er geen wijzigingen aangebracht. Enkel de bestaande inkomdeur zal worden verplaatst naar de voorgevel en zal worden voorzien van een schuifdeur met vluchtfunctie.

 

Beschrijving van de omgeving

De aanvraag is gelegen aan de De-Billemontstraat, een voldoende uitgeruste gemeenteweg. De onmiddellijke omgeving wordt hoofdzakelijk gekenmerkt door eengezinswoningen en handelszaken in gesloten verband. Zowel op het linker- als op het rechter aangrenzende perceel bevindt zich een eengezinswoning in gesloten verband.

 

  1. Openbaar onderzoek

Er werd geen openbaar onderzoek georganiseerd. De aanvraag heeft echter wel betrekking op de oprichting, uitbreiding of afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom. In toepassing van artikel 83 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning werd met een beveiligde zending het standpunt gevraagd van de eigenaars van de aanpalende percelen.

Er werd geen bezwaar ingediend.

 

  1. Adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van volgende adviezen:

Het advies van Brandweerzone Kempen – Hulpverleningszone 5 (Geel) op 15 oktober 2021 , is voorwaardelijk gunstig

Het advies van de intergemeentelijke onroerend erfgoeddienst op 15 oktober 2021, is voorwaardelijk gunstig 

Het advies van de Onroerend Erfgoed op 21 september 2021, is geen advies

Het advies van Toegankelijkheid Vlaanderen op 13 oktober 2021, is voorwaardelijk gunstig

Project-MER

///

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

 

Planologische toets

Het project is gelegen binnen de grenzen van BPA Sint-Dymphnaplein, goedgekeurd op 18 april 2000. De aanvraag stemt overeen met de bepaalde voorschriften uit het BPA en doorstaat om die reden principieel de planologische toets.

 

Wegenis

In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan gesteld worden dat de aanvraag gelegen is langs een voldoende uitgeruste openbare weg. De aanvraag beoogt niet de oprichting van een bedrijfswoning. De aanvraag ligt niet in een reservatiestrook. Verder is het goed niet getroffen door een rooilijn.

 

Watertoets

Hoofdstuk III, afdeling I, art. 1.3.1.1 van het decreet betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018, legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets worden genoemd. Deze watertoets houdt in dat de eventuele schadelijke effecten van het innemen van ruimte ten koste van de watersystemen wordt ingeschat.

Het plangebied is niet gelegen binnen een overstromingsgevoelige zone. Er dringen zich in principe in het kader van de watertoets dan ook geen maatregelen op inzake overstromingsvrij bouwen of beperkingen inzake de inname van komberging.   

Doordat er geen toename van de bebouwde en verharde oppervlakte zal zijn, zal de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk niet bijkomend worden beperkt. Hiervoor dient niet te worden getoetst aan de gewestelijke hemelwaterverordening inzake de opvang van hemelwater.

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

De aanvraag voorziet het verbouwen van een eengezinswoning met handelsruimte.

Deze beoordeling – als uitvoering van art. 1.1.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening gericht op een duurzame ruimtelijke ontwikkeling en met oog voor de ruimtelijke draagkracht, de gevolgen voor het leefmilieu en de culturele, economische, esthetische en sociale gevolgen - houdt rekening met de volgende criteria als uitvoering van art. 4.3.1 van de codex:

  1. Functionele inpasbaarheid
  2. Mobiliteitsimpact
  3. Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid
  4. Visueel-vormelijke elementen
  5. Cultuurhistorische aspecten
  6. Bodemreliëf
  7. Hinderaspecten
  8. Conclusie

 

  1. Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is gelegen binnen BPA Sint-Dymphnaplein. De aanvraag voldoet aan de voorschriften van het BPA en is om die reden principieel inpasbaar binnen de goede ruimtelijke ordening.

 

  1. Mobiliteitsimpact

Het aantal woongelegenheden wordt niet gewijzigd, noch de grootte of capaciteit van de handelsruimte. Om die reden zal de impact op de mobiliteit dan ook beperkt blijven, hetgeen in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening. 

 

  1. Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

Qua schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid wordt er niets gewijzigd. Het project betreft louter interne verbouwingen en gevelwerken. De aanvraag is aldus qua schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

  1. Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag voorziet onder meer in het wijzigen van de voorgevel. De voorgevel zal worden geïsoleerd en worden bekleed met verzelcementplaten en een grijze kleur. Een kleiner deel in de voorgevel zal bekleed worden met witte steenstrips. Daarnaast wordt voorzien in nieuw aluminium schrijnwerk en wordt de garagepoort gelijk getrokken met de voorgevel. 

De wijziging brengt een hedendaagse uitstraling mee, welke past binnen het straatbeeld. Uit het advies van de Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst wordt een voorstel gedaan om de voorgevel te voorzien van een rode gevelsteen ipv de voorgestelde witte gevelstenen. Dit zou beter in het historische straatbeeld passen. Gezien er in de straat meerdere woningen aanwezig zijn die niet in een rode gevelsteen zijn opgericht en de woning oorspronkelijk was opgericht met een lichte gevelsteen, is het gebruik van de lichte steen in het kader van voorliggend project visueel-vormelijk aanvaardbaar en inpasbaar binnen de goede ruimtelijke ordening.

 

  1. Cultuur-historische elementen

De woning is gelegen binnen bestemming woongebied met cultureel, historische en/of esthetische waarde conform het gewestplan. Desalniettemin werd de woning niet geklasseerd of geïnventariseerd als zijnde erfgoed. Uit het advies van de Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst wordt een voorstel gedaan om de voorgevel te voorzien van een rode gevelsteen ipv de voorgestelde witte gevelstenen. Dit zou beter in het historische straatbeeld passen. Gezien er in de straat meerdere woningen aanwezig zijn die niet in een rode gevelsteen zijn opgericht en de woning oorspronkelijk was opgericht met een lichte gevelsteen, is het gebruik van de lichte steen in het kader van voorliggend project aanvaardbaar en inpasbaar binnen de goede ruimtelijke ordening.

 

  1. Bodemreliëf

Er worden geen wijzigingen aangebracht aan het bestaande bodemreliëf. 

 

  1. Hinderaspecten

Door middel van voorliggende aanvraag wordt geen bijkomende hinder voorzien. 

 

  1. Conclusie

Omwille van het voorgaande is het voorstel planologisch en stedenbouwkundig verenigbaar met de omgeving.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.

De aanpalende eigenaars werden op 24/09/2021 aangeschreven aangezien de aanvraag betrekking heeft op de oprichting, uitbreiding of afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom. Er werd geen bezwaar ingediend.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van bovenvermelde adviezen en beoordeeld en sluit zich hierbij aan. De suggestie vanwege de Intergemeentelijke onroerend erfgoeddienst mbt de kleur van de gevelsteen wordt evenwel niet weerhouden. In het straatbeeld zijn er verschillende woningen met een andere kleur gevelsteen dan rood.

 

Conclusie

Er wordt een gunstig advies verleend, mits naleving van volgende voorwaarden:

 

Voorwaarden

 

  • Het project dient te worden uitgevoerd conform de goedgekeurde plannen
  • Het advies verleend door Brandweerzone Kempen dient op stipte wijze te worden nageleefd.
  • Het advies van Toegankelijkheid Vlaanderen dient op stipte wijze te worden nageleefd. 
  • De nodige maatregelen dienen te worden genomen om te verkeersveiligheid optimaal te verzekeren.
  • De nodige veiligheidsmaatregelen dienen in acht te worden genomen.
  • Hinder naar de buurt moet zoveel mogelijk worden voorkomen. De verantwoordelijke neemt maatregelen ter voorkoming van hinder in de omgeving ten gevolge van o.a. stof, geluid, geur, water, afval,... Ten allen tijde worden de werken uitgevoerd in overstemming met de van toepassing zijnde voorwaarden uit VLAREM II en de politiecodex.
  • De woning moet voldoen aan de EPB-eisen.
  • Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
  • De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.

 

Lasten

Niet van toepassing

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
 
  • Het project dient te worden uitgevoerd conform de goedgekeurde plannen
  • Het advies verleend door Brandweerzone Kempen dient op stipte wijze te worden nageleefd.
  • Het advies van Toegankelijkheid Vlaanderen dient op stipte wijze te worden nageleefd. 
  • De nodige maatregelen dienen te worden genomen om te verkeersveiligheid optimaal te verzekeren.
  • De nodige veiligheidsmaatregelen dienen in acht te worden genomen.
  • Hinder naar de buurt moet zoveel mogelijk worden voorkomen. De verantwoordelijke neemt maatregelen ter voorkoming van hinder in de omgeving ten gevolge van o.a. stof, geluid, geur, water, afval,... Ten allen tijde worden de werken uitgevoerd in overstemming met de van toepassing zijnde voorwaarden uit VLAREM II en de politiecodex.
  • De woning moet voldoen aan de EPB-eisen.
  • Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
  • De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.