Terug
Gepubliceerd op 12/09/2022

2022_CBS_02300 - Afschaffen tolerantiemarges bij snelheidscontroles - vaststellen

College van Burgemeester en Schepenen
ma 05/09/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

vera celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; luc van laer; francois mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

francois mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

vera celis
2022_CBS_02300 - Afschaffen tolerantiemarges bij snelheidscontroles - vaststellen 2022_CBS_02300 - Afschaffen tolerantiemarges bij snelheidscontroles - vaststellen

Motivering

Aanleiding en context

In november 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen de principes goed om vanaf de invoering van GAS 5 enkel nog de technische tolerantiemarge van 6 km/u te hanteren bij snelheidsovertredingen. Dit betekent het afschaffen van de bijkomende tolerantiemarges. Vanaf oktober 2022 gaat GAS 5 in principe van start. Het politiecollege vraagt nu de drie gemeenten de trapsgewijze afschaffing van de bijkomende tolerantiemarges te bevestigen:

  • vanaf 1 oktober 2022 voor het snelheidsregime 30 km/u
  • in een latere fase, na een eerste evaluatie van de werklast, voor het snelheidsregime 50 km/u

Argumentatie

Het afschaffen van de tolerantiemarges komt de verkeersveiligheid ten goede. De effectieve snelheid in de zones 30 & 50 km/u zal dalen.

Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 29 november al het principe goed om de bijkomende tolerantiemarges af te schaffen wanneer GAS 5 zou starten.

Naar het voorbeeld van Politiezone Regio Turnhout wordt sinds maart 2020 al geen bijkomende tolerantiemarge meer toegepast op de trajectcontroles. Ook AWV doet dit voor de trajectcontroles onder haar beheer.

Door de minister van justitie is een nationaal verkeersparket opgericht en zijn de gewestelijke verwerkingscentra versterkt met de bedoeling om alle bijkomende tolerantiemarges en/of quota voor het aantal vaststellingen van snelheidsovertredingen af te schaffen.

De invoering van GAS 5 betekent een verschuiving van een deel van de werklast voor de verwerking en afhandeling van de betrokken snelheidsovertredingen, in casu in de snelheidsregimes van 30 & 50 km/u maximaal 20 km/u te snel, naar de politiezone en de sanctionerend ambtenaar. Enkel de vaststellingen waarvoor de overtreder in hoger beroep gaat, gaan naar het parket.

Het afschaffen van de bijkomende tolerantiemarges kan mogelijk leiden tot een verviervoudiging van het aantal vaststellingen en daarom wordt om bij de invoering van GAS 5 stapsgewijs te werken. Omdat  het niet meer te verantwoorden valt dat er in een fietsstraat en zone 30 pas geverbaliseerd wordt vanaf 43 km/u, kiest men om eerst voor het snelheidsregime 30 km/u de bijkomende tolerantiemarges af te schaffen. Na evaluatie van de werklast voor de politiezone en sanctionerend ambtenaar kan beslist worden om nadien ook de bijkomende tolerantiemarge voor het snelheidsregime van 50 km/u af te schaffen.

Voor wat betreft de afschaffing van de bijkomende tolerantiemarges in de snelheidsregimes 70 & 90 km/u zal verder overlegd worden met het parket en zullen de nationale evoluties opgevolgd worden. Dit is voorlopig nog niet aan de orde.


Juridische grond

Art. 135 van de nieuwe gemeentewet

Politieverordening kleine snelheidsovertredingen (GAS 5) van 5 september 2022

Adviezen

Mobiliteit en Openbare Werken Gunstig advies
Gas Gunstig advies

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen bevestigt de trapsgewijze afschaffing van de bijkomende tolerantiemarges:

  • deze afschaffing te laten samen sporen met besluitvorming van gemeente Laakdal en gemeente Meerhout
  • vanaf 1 oktober 2022 voor het snelheidsregime 30 km/u
  • in een latere fase, na een eerste evaluatie van de werklast, voor het snelheidsregime 50 km/u