In november 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen de principes goed om vanaf de invoering van GAS 5 enkel nog de technische tolerantiemarge van 6 km/u te hanteren bij snelheidsovertredingen. Dit betekent het afschaffen van de bijkomende tolerantiemarges. Vanaf oktober 2022 gaat GAS 5 in principe van start. Het politiecollege vraagt nu de drie gemeenten de trapsgewijze afschaffing van de bijkomende tolerantiemarges te bevestigen:
Het afschaffen van de tolerantiemarges komt de verkeersveiligheid ten goede. De effectieve snelheid in de zones 30 & 50 km/u zal dalen.
Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 29 november al het principe goed om de bijkomende tolerantiemarges af te schaffen wanneer GAS 5 zou starten.
Naar het voorbeeld van Politiezone Regio Turnhout wordt sinds maart 2020 al geen bijkomende tolerantiemarge meer toegepast op de trajectcontroles. Ook AWV doet dit voor de trajectcontroles onder haar beheer.
Door de minister van justitie is een nationaal verkeersparket opgericht en zijn de gewestelijke verwerkingscentra versterkt met de bedoeling om alle bijkomende tolerantiemarges en/of quota voor het aantal vaststellingen van snelheidsovertredingen af te schaffen.
De invoering van GAS 5 betekent een verschuiving van een deel van de werklast voor de verwerking en afhandeling van de betrokken snelheidsovertredingen, in casu in de snelheidsregimes van 30 & 50 km/u maximaal 20 km/u te snel, naar de politiezone en de sanctionerend ambtenaar. Enkel de vaststellingen waarvoor de overtreder in hoger beroep gaat, gaan naar het parket.
Het afschaffen van de bijkomende tolerantiemarges kan mogelijk leiden tot een verviervoudiging van het aantal vaststellingen en daarom wordt om bij de invoering van GAS 5 stapsgewijs te werken. Omdat het niet meer te verantwoorden valt dat er in een fietsstraat en zone 30 pas geverbaliseerd wordt vanaf 43 km/u, kiest men om eerst voor het snelheidsregime 30 km/u de bijkomende tolerantiemarges af te schaffen. Na evaluatie van de werklast voor de politiezone en sanctionerend ambtenaar kan beslist worden om nadien ook de bijkomende tolerantiemarge voor het snelheidsregime van 50 km/u af te schaffen.
Voor wat betreft de afschaffing van de bijkomende tolerantiemarges in de snelheidsregimes 70 & 90 km/u zal verder overlegd worden met het parket en zullen de nationale evoluties opgevolgd worden. Dit is voorlopig nog niet aan de orde.
Art. 135 van de nieuwe gemeentewet
Politieverordening kleine snelheidsovertredingen (GAS 5) van 5 september 2022
Het college van burgemeester en schepenen bevestigt de trapsgewijze afschaffing van de bijkomende tolerantiemarges: