Terug
Gepubliceerd op 20/09/2022

2022_CBS_02318 - Omgevingsvergunning - oprichten van een meergezinswoning met 9 wooneenheden, een ondergrondse parkeergarage en containerberging/fietsenstalling en omgevingswerken - Dr.-Van de Perrestraat 104, 106 bus 1, bus 2, bus 3, bus 4, bus 5, bus 6, bus 7 en bus 8 (202200305 sw) - Weigering

College van Burgemeester en Schepenen
ma 05/09/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_02318 - Omgevingsvergunning - oprichten van een meergezinswoning met 9 wooneenheden, een ondergrondse parkeergarage en containerberging/fietsenstalling en omgevingswerken - Dr.-Van de Perrestraat 104, 106 bus 1, bus 2, bus 3, bus 4, bus 5, bus 6, bus 7 en bus 8 (202200305 sw) - Weigering 2022_CBS_02318 - Omgevingsvergunning - oprichten van een meergezinswoning met 9 wooneenheden, een ondergrondse parkeergarage en containerberging/fietsenstalling en omgevingswerken - Dr.-Van de Perrestraat 104, 106 bus 1, bus 2, bus 3, bus 4, bus 5, bus 6, bus 7 en bus 8 (202200305 sw) - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 10.09.2022*

*Na deze datum wordt de aanvraag stilzwijgend geweigerd

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2022073570

Dossiernummer gemeente: 202200305

 

De gemeente Geel heeft op 17 juni 2022 een aanvraag ontvangen voor oprichten van een meergezinswoning met 9 wooneenheden, een ondergrondse parkeergarage en containerberging/fietsenstalling en omgevingswerken. De aanvraag werd op 12 juli 2022 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

RONNY VAN NUFFELEN BVBA met als contactadres Kapelstraat 99A te 2160 Wommelgem

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Dr.-Van de Perrestraat 104, 106 bus 1,  bus 2,  bus 3,  bus 4,  bus 5,  bus 6,  bus 7 en  bus 8

Kadastrale ligging: afdeling 4 sectie F nrs. 567C3 en 567L

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

woongebied

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel goedgekeurd op 10 april 2012 gelegen in ‘Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel’.

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Verordeningen

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Er zijn geen historische dossiers voor deze aanvraag.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

Het perceel is gelegen aan de Dr. Van de Perrestraat. In deze straat vinden we ééngezinswoningen, appartementen en handelsruimten terug.

De aanvrager wenst op het perceel een appartementsgebouw op te trekken. De bestaande constructies zullen gesloopt worden. Hier is reeds een vergunning voor verkregen. In totaal komen er 9 appartementen. Drie op de gelijkvloers, drie op verdieping 1, twee op verdieping 2 en één op verdieping 3. Eén appartement op verdieping 1 is een duplex.

Het gebouw wordt opgetrokken binnen de voorziene bouwzone. Deze is toegankelijk via de gemeenschappelijk inkom. Deze inkom is toegankelijk via de Dr. Van de Perrestraat en via de achtergevel via het bijgebouw.

Appartement 0.1 heeft als enige een eigen inkom die toegankelijk is via de Dr. Van de Perrestraat. De andere appartementen zijn toegankelijk via de gemeenschappelijke trap en lift. De toegang via de achtergevel gaat dus door het bijgebouw. Dit bijgebouw doet dienst als fietsenberging. Op deze manier worden de bewoners gemotiveerd om de fiets te nemen.

Onder het gebouw komt er een kelder. Hier worden 10 parkeerplaatsen voorzien, bergingen, tellerlokaal en fietsstaanplaatsen. Bovengronds zijn er nog eens 4 parkeerplaatsen en in het bijgebouw worden

er 14 staanplaatsen voor fietsen voorzien. Deze zal ook dienst doen als containerberging. In totaal zijn er dus 14 parkeerplaatsen. Het bijgebouw doet ook dienst als inrit naar de kelder. Door de recht van doorgang kan men het bijgebouw bereiken via de Lijsterstraat.

Alle appartementen hebben voldoende ruimtelijke kwaliteiten om goed leefbaar te zijn. Ze hebben elk voldoende licht en elk een eigen buiten ruimte, dat voldoende privacy biedt, ook voor de buren.

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

Op 4 augustus 2022 werd een voorwaardelijk gunstig advies ontvangen van Toegankelijk Vlaanderen, als volgt samengevat:

De aangepaste parkeerplaats is onvoldoende gedimensioneerd. Ze dient een breedte te hebben van min. 350cm. Het pad naar de lift dient buiten de aangepaste parkeerplaats te vallen.

Publieke deuren dienen een vrije doorgangsbreedte te hebben van ruwbouw min. 105 cm, na afwerking min. 90 cm. Dit komt overeen met een deurblad van man. 98 cm Volgende deuren voldoen hier niet aan:

  • De gemeenschappelijke toegangsdeuren niv. 0

Advies: gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig

 

Er werd advies gevraagd aan Brandweerzone Kempen op 12/07/2022 maar het advies werd niet ontvangen binnen de termijn. 

 

Op 19 juli 2022 werd een gunstig advies ontvangen van de FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

Advies: volledig gunstig

 

Op 4 augustus 2022 werd het voorwaardelijk gunstig advies ontvangen van Fluvius System Operator; als volgt geformuleerd:

Op deze locatie is het onmogelijk om het standaardvermogen te leveren via het bestaande laagspanningsnet. De afstand tot de bestaande middenspanningscabine is van die aard dat er een bijkomende distributiecabine dient te worden ingeplant. Hiervoor dient de bouwheer een lokaal op het gelijkvloers of grond ter onzer beschikking te stellen voor de oprichting van een distributiecabine. Het lokaal op het gelijkvloers of grond ter onzer beschikking dient in de basisakte te worden opgenomen evenals de erfdienstbaarheden voor aanleg van de nutsleidingen. 

U kunt contact opnemen met de dienst Patrimonium Turnhout, bereikbaar op het telefoonnummer 078/35.35.34 of via het mailadres fluvius-KEMP-Patrimonium@fluvius.be. 

Uw contactpersoon omtrent de administratieve behandeling van de aansluitingen gas en elektriciteit is de Werkvoorbereider, bereikbaar op het telefoonnummer 078/35.35.34. 

Dit advies blijft geldig tot 1 jaar na briefdatum.

Tevens is er gasnet aanwezig voor residentieel gebruik.

Advies: gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig

 

Op 12 augustus 2022 werd het advies ontvangen van de stadsdienst ‘Openbare Werken’ inzake mobiliteit, als volgt geformuleerd:

De dienst openbaar domein – team mobiliteit stelt vast dat er voldoende fietsenstallingen voorzien zijn, maar stelt vast dat de kwaliteit en bereikbaarheid van de fietsparkeerplaatsen in de ondergrondse parking niet voldoen aan de kwaliteitseisen uit de stedenbouwkundige verordening.

Achter en naast parkeerplaats 7 zijn 8 fietsparkeerplaatsen voorzien. De doorgang om deze fietsparkeerplaatsen te bereiken (123 cm tussen een geparkeerde wagen en fietsen) is zeer smal. Zeker de fietsparkeerplaatsen evenwijdig aan de muur voldoen niet, omdat het onmogelijk is om op deze manier een diefstalveilige stalmogelijkheid te voorzien.

De gemiddelde auto is 4,5 tot 5 meter lang en 2 meter breed. Dit betekent dat er achter de auto slechts een halve tot één meter ruimte is om de berging te bereiken en tussen de auto’s ongeveer een halve meter. Dit maakt dat de meeste bergingen  moeilijk bereikbaar zullen zijn.

De voorziene fietsenstallingen in de afzonderlijke bergingen zullen in praktijk dus enkel gebruikt kunnen worden voor het stallen van fietsen die slechts sporadisch (bvb in het weekend) gebruikt worden. Voor fietsen die dagelijks gebruikt worden is de berging te moeilijk bereikbaar omdat het zeer moeilijk is om met een fiets aan de hand op een comfortabele manier tussen twee geparkeerde auto’s de berging te bereiken.

Verder dienen fietsers via een fietstrap in de autohelling de ondergrondse parking te bereiken. Voor vele fietsers (kinderen, ouderen, mensen die moeilijker te been zijn) is een fietstrap zeer moeilijk om te nemen. De fietstrap is ook te smal om elkaar met een fiets aan de hand te kunnen kruisen. Er is aan beide zijden van de fietstrap geen fietsgoot voorzien. Hoe functioneert het voorziene verkeerslicht indien fietsers de helling gebruiken? De dienst openbaar domein – team mobiliteit is van mening dat de toegang op deze manier niet voldoet aan artikel 12 van de stedenbouwkundige verordening: fietsenstalplaatsen moeten eenvoudig en veilig bereikbaar zijn.

Verder dienen er voldoende stopcontacten voorzien te worden voor het opladen van elektrische fietsen. Als laatste is het aangewezen om enkele plaatsen te voorzien voor buitenmaatse fietsen zoals bakfietsen en driewielers.

De dienst openbaar domein – team mobiliteit stelt als voorwaarde om alle 30 voorziene fietsparkeerplaatsen te voorzien in de gelijkvloerse fietsenstalling door de fietsenstalling uit te breiden. Eventueel dienen de containers voorzien te worden in de ondergrondse parking. Op die manier zijn er een comfortabele fietsenstallingen ter beschikking op het gelijkvloers voor dagelijks gebruik die voldoen aan artikel 12 van de stedenbouwkundige verordening.

Advies: volledig voorwaardelijk gunstig

 

Op 17 augustus 2022 werd het advies ontvangen van de stadsdienst ‘Openbare Werken’ inzake riolering, als volgt geformuleerd:

Advies riolering (afvalwater – hemelwater – verplichte Vlario-keuring)

Advies Aquafin

Voor dit project werd advies gevraagd bij Aquafin. Er werd door hen een hydraulisch en technisch advies opgesteld. Het project wordt gunstig geadviseerd rekening houdend met verschillende voorwaarden. Deze staan beschreven in het adviesrapport van Aquafin en dienen te worden opgevolgd. 

Advies dienst Openbaar domein

Als aanvulling op het advies van Aquafin stellen we dat men bij de sloop de aansluitingen van de bestaande woningen moet opzoeken. 

  • De aansluiting die niet gebruikt wordt, moet gedicht worden volgens de regels van de kunst. 
  • De andere aansluiting moet men tijdelijk dichten om nadien te herbruiken. 
  • Als er huisaansluitputjes RWA en DWA aanwezig zijn, kan men deze herbruiken. 
  • Als er geen huisaansluitputjes aanwezig zijn, dient men deze zelf te plaatsen in de stoep zo dicht mogelijk tegen de bouwlijn/rooilijn met onderlinge afstand van min. 0,5m en max. 1m. De putjes dienen van kunststof te zijn met voorgevormde vloei (RWA: grijs met diameter 250mm, DWA: roodbruin met diameter 315mm). Na de putjes moet men het afvalwater en hemelwater samenbrengen via een gemengde aansluiting met opsplitsing. Als men geen noodoverloop voorziet vanuit de infiltratievoorziening naar de openbare riolering hoeft men geen huisaansluitputje RWA te plaatsen.
  • In het geval men geen aansluiting terugvindt, dient men contact op te nemen met de dienst Openbaar domein van stad Geel via het contactcentrum Grondgebonden zaken.

Verplichte VLARIO-keuring

Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende VLARIO-deskundige. Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsstelsel

Advies: volledig voorwaardelijk gunstig

 

Op 16/08/2022 werd een voorwaardelijk gunstig advies ontvangen van Aquafin, als volgt samengevat:

Het dossier kan aanvaard worden mits aan volgende voorwaarden wordt voldaan:

· De overloop vanuit de hemelwaterput (naar het openbaar stelsel) dient verplaatst naar de

infiltratievoorziening. Het volume van de INF dient volledig aangesproken te worden alvorens

deze overloop in werking mag treden.

· In de bestaande toestand zijn er vermoedelijk huisaansluitingputjes aanwezig. Tijdens de sloop

moeten deze 2 gevrijwaard blijven zodat hergebruik mogelijk blijft. Volgens de plannen zal 1

putje herbruikt worden, deze dient tijdelijk goed afgesloten te worden om nadien in gebruik te

nemen. Het andere putje moet gedicht worden volgens de geldende regels.

· Groendaken en niet-overdekte terrassen sluiten bij voorkeur rechtstreeks aan op de

infiltratievoorziening en niet naar de hemelwaterput, tenzij de afwatering een grondige

filtering/zuivering ondergaat alvorens te gebruiken als hemelwater in de gebouwen. Er is

volgens het funderingsplan geen scheiding tussen dakwater (gewoon dak) enerzijds en

terrassen en groendaken anderzijds.

· Een (groot) deel van de verharding watert af op het eigen terrein of wordt uitgevoerd in

waterdoorlatend materiaal. Het hemelwater dient voldoende tijd te hebben om te infiltreren op

het eigen terrein. Er mag geen wateroverlast ontstaan ter hoogte van de openbare weg of de

aanpalende percelen ten gevolge van afstromend hemelwater.

· De diameter van de afval- en hemelwateraansluiting moet 160 mm bedragen.

· Een grotere hemelwaterput wordt aanbevolen zodoende frequente leegstand te vermijden.

Er dient voldaan te worden aan volgende algemene voorwaarden:

· Afvalwater en hemelwater moeten volledig gescheiden tot aan de rooilijn gebracht worden.

Wanneer wordt aangesloten op een gemengde leiding, gebeurt het samenbrengen van

afvalwater- en hemelwaterafvoer op max. 50 cm van elkaar ter hoogte van het openbaar

domein. Er dient op beide aansluitingen een externe toezichtmogelijkheid (huisaansluitputje)

voorzien te worden.

· (Gravitaire) Kelderaansluitingen zijn niet toegelaten bij nieuwbouw.

· Indien afvoerpunten van het gebouw lager gelegen zijn dan het straatniveau dient de aansluiting

beveiligd te worden tegen terugstroming. Dit kan door aan te sluiten via een terugslagklep of

pomp. Een terugslagklep dient in het private leidingenstelsel geplaatst te worden en niet in de

infrastructuur van de rioolbeheerder.

· Het afvalwater dient te worden aangesloten op de bestaande afvalwaterleiding ter hoogte van

het perceel, via de kortst mogelijke weg.

· Het regenwater dient te worden aangesloten op de bestaande gemengde leiding, ter hoogte

van het perceel.

· De aansluiting dient zo ondiep als technisch mogelijk te worden aangeboden met een maximale

diepte van 80 cm onder het straatniveau. Afwijkingen hierop kunnen worden toegestaan

wanneer dit noodzakelijk is en deze noodzaak wordt aangetoond. Bij effectieve realisatie van

de nieuwe aansluiting op deze riolering zal de aansluiting door de rioolbeheerder zo laag als

technisch mogelijk aangelegd worden. Hierbij is voornamelijk de ligging van de nutsleidingen

cruciaal, hetgeen op voorhand niet geweten is en waarvoor Aquafin dus ook niet

verantwoordelijk kan zijn.

· Het is aangewezen om op de hemelwateraansluiting een terugslagklep te voorzien. Op die

manier wordt het risico op terugstroming van water uit het systeem waarop wordt aangesloten

en eventuele vervuiling van het hemelwatersysteem beperkt.

· Er dient voldaan te zijn aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake

hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van

afvalwater en hemelwater.

· Indien er een bemaling wordt opgezet moet het bemalingswater bij voorkeur ter plaatse

infiltreren. Wanneer dit niet mogelijk is kan er worden aangesloten op oppervlaktewater of een

RWA leiding. Pas als de bovenstaande opties technisch niet haalbaar zijn mag er geloosd

worden op een afvalwaterleiding. Hiervoor moet een vergunning aangevraagd worden op de

site van Aquafin bij technische partners indien het debiet >10 m³/u.

· Bij de uitvoering van de werken en de aanleg van de infiltratievoorziening(en) dient rekening te

worden gehouden met de VLARIO richtlijnen ondergrondse infiltratievoorzieningen. De

infiltratievoorzieningen mogen in geen geval drainerend werken.

· Het is steeds aan te raden om te opteren voor een infiltratievoorziening in de vorm van een

open bekken, zoals een infiltratiekom of wadi. Dit is voordeliger naar aanleg en onderhoud toe

en infiltreert bovendien het meest effectief. Voorbeelden van (ondiepe) infiltratievoorzieningen

kunnen gevonden worden op www.blauwgroenvlaanderen.be.

· Reiniging van betonmixers is niet toegelaten op de openbare weg omwille van mogelijke

verstopping van straatkolken en rioleringsleidingen. Eventuele reinigingskosten of

noodzakelijke opbraak van riolering zullen verhaald worden op de lozer.

 

  1. Project-MER

//

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Planologische toets

Huidige aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol gelegen binnen de zonering 'woongebied'. De aanvraag voldoet aan de voorschriften van het gewestplan.

Huidige aanvraag is gelegen binnen het RUP 'Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel'. De aanvraag voldoet aan de voorschriften van het RUP.

Wegenis

In toepassing op de artikelen 4.3.5. tot en met 4.3.8. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan gesteld worden dat de aanvraag gelegen is langs een voldoende uitgeruste openbare weg.

Watertoets

Hoofdstuk III, afdeling I, artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets worden genoemd. Deze watertoets houdt in dat de eventuele schadelijke effecten van het innemen van ruimte ten koste van de watersystemen worden ingeschat. Het betrokken goed is niet gelegen binnen een overstromingsgevoelige zone. Er dringen zich in het kader van de watertoets geen maatregelen op inzake overstromingsvrij bouwen of beperkingen inzake de inname van komberging.

Gewestelijke verordening hemelwater:

De aanvraag betreft aanleg/uitbreiding van verharding waarbij de nieuwe oppervlakte >40m² en valt dus onder de gemeentelijke / gewestelijke verordening hemelwater

hemelwaterput:

• 10 000 liter voor dak en verharde oppervlakte van 420,01m²

infiltratievoorziening:

• buffervolume: 10000 liter

• oppervlakte van de infiltratievoorziening: 16,09m²

Er wordt verwezen naar het voorwaardelijke gunstig advies van de stadsdienst 'Openbare Werken' d.d. 17/08/2022 inzake riolering. Indien de vergunning wordt afgeleverd dienen de in het advies opgelegde voorwaarden strikt gevolgd te worden.

Mer-screening

Bij het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd reeds vastgesteld dat de milieueffecten niet aanzienlijk zijn. Bijgevolg was de opmaak van een milieueffectenrapport niet vereist.

Natuurtoets

De projectzone is niet gelegen in vogelrichtijngebied.

De projectzone is niet gelegen in habitatrichtlijngebied.

De projectzone is niet gelegen in VEN-gebied.

De projectzone is niet gelegen in bosgebied.

De aanvraag doorstaat de natuurtoets.

Erfgoed-/archeologietoets

Niet van toepassing.

Mobiliteit

Huidige aanvraag voorziet in het bouwen van 9 appartementen. Er wordt achteraan het perceel een ruime fietsenberging voorzien.

Gelet op de gedeeltelijke herziening gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het parkeren en stallen van auto's en fietsen, definitief vastgesteld door de gemeenteraad in de zitting van 25/06/2018.

Volgens de verordening dient er anderhalve parkeerplaats per woongelegenheid voorzien te worden.

De aanvrager voorziet 10 parkeerplaatsen in een ondergrondse garage, waartoe toegang wordt genomen aan de achterkant van het huidige perceel, kadastraal gekend als afdeling 4, sectie F, nummer 567C3, via een recht van doorgang over het perceel, kadastraal gekend als afdeling 4, sectie F, nummer 567P3, tot aan de Lijsterstraat.

Er worden door de aanvrager tevens 4 bovengrondse parkeerplaatsen voorzien aan de achterkant van het huidige perceel, kadastraal gekend als afdeling 4, sectie F, nmmer 567L. De aanvrager wenst hiertoe ook toegang te nemen via dezelfde recht van doorgang. Echter heeft dit perceel hiertoe geen rechten.

Aangezien de toegang tot de op het plan aangeduide parkeerplaatsen P11, P12, P13 en P14 op dit moment niet gewaarborgd kan worden, voldoet huidige aanvraag niet aan de stedenbouwkundige verordening.

Toegankelijkheid

De gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor Toegankelijkheid is van toepassing op:

* een meergezinswoning met minstens 6 wooneenheden en meer dan 2 niveaus waarop toegangsdeuren tot wooneenheden gelegen zijn.

* gebouwen die bestaan uit verschillende verdiepingen, groter zijn dan 150m² en kleiner dan 400 m², die op elke verdieping dezelfde functie aanbieden moeten minstens het gelijkvloers toegankelijk te maken. Een lift mag dus, maar moet niet.

Er wordt verwezen naar het voorwaardelijke gunstig advies van Inter Vlaanderen d.d. 11/08/2022. Indien de vergunning wordt afgeleverd dienen de in het advies opgelegde voorwaarden strikt gevolgd te worden.

Decreet grond- en pandenbeleid

Niet van toepassing.

Scheidingsmuren

De aanvraag heeft betrekking op de oprichting, uitbreiding, afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom. De aanpalende eigenaars werden per aangetekend schrijven op de hoogte gesteld.

De aanpalende eigenaars hebben hun bezorgheden schriftelijk geuit, echter hadden deze niets met de gemeenschappelijke muren te maken.

Milieuaspecten

Globaal kan gesteld worden dat de risico’s voor de externen veiligheid, de hinder, de effecten op het leefmilieu, op de wateren, op de natuur op de mens buiten de inrichting veroorzaakt door de gevraagde exploitatie bij naleving van de opgelegde exploitatievoorwaarden tot een aanvaardbaar niveau kunnen beperkt worden.

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het bouwen van 9 appartementen. Binnen de onmiddellijke omgeving vinden we ééngezinswoningen, appartementen en handelszaken terug. Fucntioneel gezien is de aanvraag inpasbaar in de omgeving.

 

Mobiliteitsimpact

Huidige aanvraag voorziet in het bouwen van 9 appartementen. Er wordt achteraan het perceel een ruime fietsenberging voorzien.

Gelet op de gedeeltelijke herziening gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het parkeren en stallen van auto's en fietsen, definitief vastgesteld door de gemeenteraad in de zitting van 25/06/2018.

Volgens de verordening dient er anderhalve parkeerplaats per woongelegenheid voorzien te worden.

De aanvrager voorziet 10 parkeerplaatsen in een ondergrondse garage, waartoe toegang wordt genomen aan de achterkant van het huidige perceel, kadastraal gekend als afdeling 4, sectie F, nummer 567C3, via een recht van doorgang over het perceel, kadastraal gekend als afdeling 4, sectie F, nummer 567P3, tot aan de Lijsterstraat.

Er worden door de aanvrager tevens 4 bovengrondse parkeerplaatsen voorzien aan de achterkant van het huidige perceel, kadastraal gekend als afdeling 4, sectie F, nmmer 567L. De aanvrager wenst hiertoe ook toegang te nemen via dezelfde recht van doorgang. Echter heeft dit perceel hiertoe geen rechten. 

Aangezien de toegang tot de op het plan aangeduide parkeerplaatsen P11, P12, P13 en P14 op dit moment niet gewaarborgd kan worden, voldoet huidige aanvraag niet aan de stedenbouwkundige verordening.

 

Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

De constructie bestaat uit 4 bouwlagen waarvan er 1 gedeeltelijk in het schuin dak verwerkt is. De nokhoogte bedraagt 13,50 meter. De appartementen worden opgericht in gesloten bebouwing. De bouwdiepte bedraagt 17 meter. De bouwdiepte op verdieping bedraagt 15 meter. Er wordt een ondergrondse parkeergarage voorzien. Deze inrit bevindt zich achteraan het perceel.

De aanvraag beoogt ook het bouwen van een containerberging/fietsenstalling van 77,28m². Deze constructie wordt ingeplant op 5 meter van de achterste perceelsgrens en tegen de rechtse perceelsgrens. Het wordt afgewerkt met een plat dak, waarvan de hoogte 3 meter bedraagt.

Linksachteraan de projectzone worden 4 bovengrondse parkeerplaatsen voorzien.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevels zullen in een witte steen worden opgetrokken. Het schrijnwerk zal in zwart aluminium worden uitgevoerd. Het dak zal bekleed worden met blauw gesmoorde pannen.

Het bijgebouw wordt deels opgetrokken in witte gevelsteen en deels bekleed met hout.

Er wordt gebruik gemaakt van duurzame, kwaliteitsvolle materialen. Het ontwerp is architectonisch verantwoord. 

 

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag betreft geen beschermd monument. Het perceel is ook niet gelegen in de nabijheid van een beschermt monument of beschermd landschap.

 

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid

Gelet op de hoeveelheid appartementen en de toegang tot de parkeervoorzieningen via een servitude, kan er gesteld worden dat huidige aanvraag voor de aanpalende eigenaars behoorlijk wat overlast bezorgt. In de akte van verkoop waarin de servitude beschreven staat, is er nog sprake van een woonhuis. Nu deze woning afgebroken wordt, was het mogelijk geweest om een andere oplossing te zoeken met betrekking tot de te nemen toegang tot het perceel.

 

Conclusie

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag niet in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.

Huidige aanvraag voldoet niet aan de gedeeltelijke herziening gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het parkeren en stallen van auto's en fietsen, definitief vastgesteld door de gemeenteraad in de zitting van 25/06/2018.

Meer bepaald:

Artikel 12: fietsenstalplaatsen moeten eenvoudig en veilig bereikbaar zijn. In het advies van de dienst ‘Openbare Werken’ inzake mobiliteit blijkt dat dit niet het geval is.

Artikel 15: minimum aantal parkeerplaatsen per woongelegenheid. De toegang tot de 4 bovengrondse autostaanplaatsen kan niet gewaarborgd worden aangezien het betreffende perceel niet over een recht van doorgang beschikt.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeeld deze als volgt:

  • Het advies van Toegankelijk Vlaanderen, afgeleverd op 4 augustus 2022 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie, afgeleverd op 19 juli 2022 is gunstig.
  • Het advies van Fluvius System Operator, afgeleverd op 4 augustus 2022 is voorwaardelijk gunstig.
  •  Het advies van stadsdienst ‘Openbare Werken’, afgeleverd op 12 augustus 2022 is voorwaardelijk gunstig.
  •  Het advies van stadsdienst ‘Openbare Werken’, afgeleverd op 17 augustus 2022 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van Aquafin, afgeleverd op 16 augustus 2022 is voorwaardelijk gunstig.
  • Er is geen advies ontvangen van Brandweerzone Kempen.

 

Conclusie

Er wordt een ONGUNSTIG advies afgeleverd.

Huidige aanvraag voldoet niet aan de gedeeltelijke herziening gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het parkeren en stallen van auto's en fietsen, definitief vastgesteld door de gemeenteraad in de zitting van 25/06/2018.

Meer bepaald:

Artikel 12: fietsenstalplaatsen moeten eenvoudig en veilig bereikbaar zijn. In het advies van de dienst ‘Openbare Werken’ inzake mobiliteit blijkt dat dit niet het geval is.

Artikel 15: minimum aantal parkeerplaatsen per woongelegenheid. De toegang tot de 4 bovengrondse autostaanplaatsen kan niet gewaarborgd worden aangezien het betreffende perceel niet over een recht van doorgang beschikt.

 

Lasten

Niet van toepassing

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren omwille van volgende reden:

Huidige aanvraag voldoet niet aan de gedeeltelijke herziening gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het parkeren en stallen van auto's en fietsen, definitief vastgesteld door de gemeenteraad in de zitting van 25/06/2018.

Meer bepaald:

Artikel 12: fietsenstalplaatsen moeten eenvoudig en veilig bereikbaar zijn. Uit het advies van de dienst ‘Openbare Werken’ inzake mobiliteit blijkt dat dit niet het geval is.

Artikel 15: minimum aantal parkeerplaatsen per woongelegenheid. De toegang tot de 4 bovengrondse autostaanplaatsen kan niet gewaarborgd worden aangezien het betreffende perceel, waarop ze gelegen zijn, niet over een recht van doorgang beschikt.