In het beleidsplan ruimte Geel dat op 4 september 2017 door de gemeenteraad werd vastgesteld, is als één van de prioritaire acties opgenomen dat er een studie zou worden uitgevoerd naar de vraag hoe de versterking en verdichting van het kernwinkelgebied zou kunnen worden gerealiseerd. Het kernwinkelgebied bestaat volgens het beleidsplan uit de Nieuwstraat (inclusief binnengebied), de Markt en het deel van Pas tot aan de Heilige Geeststraat.
In de periode van maart tot en met juni van 2018 werd door bureau Omgeving een studie uitgevoerd naar de verdichtingsmogelijkheden voor het kernwinkelgebied. Daarbij heeft het bureau zowel de bebouwde ruimte als de publieke ruimte in het kernwinkelgebied kritisch bekeken en verbetervoorstellen gedaan. Op 22 oktober 2018 heeft het college van burgemeester en schepenen de uitkomsten van de studie goedgekeurd.
In zitting van het college van burgemeester en schepenen werd de opdracht voor de opmaak van een beeldkwaliteitsplan en een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) op 29 april 2019 gegund aan de combinatie van AnteaGroup en PT Architecten. Hiermee moeten enerzijds extra mogelijkheden voor nieuwe projecten worden gecreëerd (door soepelere regelgeving in het RUP) en moeten er anderzijds (in het beeldkwaliteitsplan) ook belangrijke randvoorwaarden worden opgelegd die ervoor zorgen dat deze nieuwe ontwikkelingen de gewenste uitstraling en kwaliteit hebben.
Het RUP moet de ruimte creëren voor het toepassen van een contextueel beoordelingskader. Voor het onderzoeksgebied wordt een strategie voor het creëren van een ruimtelijke eenheid voorgedragen. Het RUP heeft als doelstelling de identiteit en harmonie specifiek op maat van Geel te definiëren en te verankeren. Diversiteit, kleinschaligheid en afwisseling in korrel zijn belangrijke kenmerken van de Geelse stedelijke identiteit. Het RUP zal het nieuwe planologische kader vormen, op basis waarvan nieuwe vergunningsvragen binnen het uiteindelijke plangebied beoordeeld zullen worden.
De start- en procesnota van het RUP Winkelwandelgebied werden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 20 september 2021. De goedkeuring van de startnota vormde de eerste formele stap in de procedure van de opmaak van het RUP.
Er werd een inspraak- en adviesronde voor het publiek georganiseerd van 21 oktober tot 19 december 2021. In dienzelfde periode werd advies gevraagd aan de betrokken overheidsinstanties en adviesorganen. Tijdens de inspraak- en adviesronde van 60 dagen werd tevens een inspraakmoment voor de bevolking georganiseerd op 25 november 2021.
De adviezen, reacties en het verslag van het inspraakmoment op 25 november werden in zitting van 27 december 2021 ter kennisname gebracht aan het college van burgemeester en schepenen. Vervolgens werden de startnota, adviezen, reacties en het verslag over het inspraakmoment aan de bevoegde dienst voor milieueffectrapportage en veiligheidsrapportage overgemaakt.
Het Team Externe Veiligheid (Departement Omgeving) heeft beslist dat er zich geen probleem stelt voor wat betreft het aspect externe mensveiligheid. Het RUP dient bijgevolg niet verder voorgelegd te worden aan het Team Externe Veiligheid en er dient geen ruimtelijk veiligheidsrapport te worden opgemaakt.
De scopingnota (zie bijlage) bouwt voort op de startnota en bevat een verwerking van de adviezen en inspraakreacties, en geeft aan welke overwegingen hierbij hebben meegespeeld. Er wordt aangegeven in welke processtap inspraakreacties of adviezen zullen worden verwerkt (scopingnota of voorontwerp RUP) en welke opmerkingen wel of niet betrekking hebben op het planniveau (bv. elementen die op het niveau van vergunningverlening, of buiten de mogelijkheden van het planniveau vallen; enz).
Aangezien, conform de handleiding ‘integratie van de milieueffectrapportage en andere effectbeoordelingen in het RUP’, de scopingnota voortbouwt op de startnota en minstens dezelfde onderdelen omvat, volgen na de bespreking van de inspraak- en adviesronde de onderdelen die deel uitmaakten van de startnota, aangevuld of aangepast met de elementen die betrekking hebben op de inspraakreacties en adviezen.
Nadat het college voorliggende scopingnota heeft goedgekeurd, wordt het voorontwerp RUP opgesteld rekening houdende met antwoorden op de adviezen en reacties.
Bespreking resultaat inspraak- en adviesronde
De meest voorkomende adviezen en reacties alsook bespreking ervan worden in wat volgt opgelijst:
Onderzoek naar de aanzienlijkheid van milieueffecten
Het voorgenomen RUP komt in aanmerking voor een onderzoek tot milieueffectrapportage. Er zijn geen leemten vastgesteld die ervoor zorgen dat de aanzienlijkheid van bepaalde effecten niet beoordeeld kan worden.
Uit het effectenonderzoek blijkt dat het voorgenomen plan geen aanzienlijke milieueffecten zal hebben. Voor het voorliggende RUP dient overeenkomstig artikel 4.2.3 §3 van het DABM geen plan-MER te worden gemaakt.
VCRO Artikel 2.2.4. § 3. De scopingnota bouwt voort op de startnota en bevat minstens dezelfde onderdelen als de startnota. De scopingnota bepaalt de te onderzoeken ruimtelijke aspecten en de effectbeoordelingen die moeten worden uitgevoerd, alsook de methode ervan. Bij de opmaak wordt rekening gehouden met de adviezen en het resultaat van de participatie, vermeld in artikel 2.2.7, § 2, artikel 2.2.12, § 2, en artikel 2.2.18, § 2, van de codex. De diensten, bevoegd voor milieueffectrapportage en veiligheidsrapportage, integreren hun kwaliteitsbeoordeling over de inhoudsafbakening van het planmilieueffectrapport conform artikel 4.2.8, § 6, van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, respectievelijk van het ruimtelijk veiligheidsrapport conform artikel 4.4.2, § 3, van het voormelde decreet, in de scopingnota. De scopingnota is samen met de procesnota de leidraad voor het verdere verloop van het geïntegreerde planningsproces dat leidt tot de opmaak van het voorontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan.
Uiterlijk voor de voorlopige vaststelling van het ontwerp van ruimtelijk uitvoeringsplan wordt in de scopingnota door de dienst bevoegd voor milieueffectrapportage bepaald of een milieueffectrapport moet worden opgemaakt.
De scopingnota kan tijdens het geïntegreerde planningsproces aangevuld worden. De aangevulde scopingnota wordt op dezelfde wijze gepubliceerd als de oorspronkelijke scopingnota.
VCRO Artikel 2.2.19. Het college van burgemeester en schepenen neemt de nodige maatregelen voor de opmaak van de scopingnota.Het college van burgemeester en schepenen beslist om de naam van het ruimtelijk uitvoeringsplan "Winkelwandelgebied" te behouden en niet te veranderen naar “Nieuwstraat-Markt-Pas” en vraagt om dit aan te passen in de scopingsnota en deze naamgeving ("Winkelwandelgebied") toe te passen in verdere procedurele documenten.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om de scopingnota voor het ruimtelijk uitvoeringsplan goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen vraagt aan de dienst stadsontwikkeling om de scopingnota voor het ruimtelijk uitvoeringsplan ter beschikking te stellen op de website en op te laden in het digitale platform DSI.
Het college van burgemeester en schepenen vraagt aan de dienst stadsontwikkeling om door het team Mer (Departement Omgeving), te laten bevestigen dat de opmaak van een plan-MER niet noodzakelijk is. Dit op basis van de scopingnota en vóór de voorlopige vaststelling van het ontwerp-RUP.