Terug
Gepubliceerd op 08/03/2022

2022_CBS_00515 - Standplaats circus Barones - KSAV St Dimpna, Eikevelden - 6-12/6/2022 - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 07/03/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_00515 - Standplaats circus Barones - KSAV St Dimpna, Eikevelden - 6-12/6/2022 - Goedkeuren 2022_CBS_00515 - Standplaats circus Barones - KSAV St Dimpna, Eikevelden - 6-12/6/2022 - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Circus Barones, Fabriekstraat 112, 9200 Dendermonde, vraagt de toestemming voor een standplaats in Geel, meer bepaald aan de voetbalclub KSAV St Dimpna, Eikevelden 81, van maandag 6 tot en met zondag 12/6/2022.

Het circus komt toe op dinsdag 6/6/2022 en zal de dag nadien opbouwen. Voorstellingen zijn voorzien op: 

*woensdag 8 juni van 15u tot 17u
*vrijdag 10 juni van 18u tot 20u
*zaterdag 11 juni van 15u tot 17u en van 18u tot 20u
*zondag 12 juni van 11u tot 13u en van 15u tot 17u

Afbraak na de laatste voorstelling en vertrek zelfde avond nog met de transporten.

De tent wordt geplaatst zonder verankering in de ondergrond. De dierentent wordt op een rustigere plaats (achteraan) geplaatst. Volgende dieren zullen erbij zijn: 3 kamelen, 5 katten, 10 duiven, 3 geiten en 2 honden (deze lijst kan aangepast worden door omstandigheden (geboorte/sterfte)).

De uitbater vraagt de toestemming om mobiele reclamepanelen te plaatsen (zie plan) en om affiches te hangen aan de stedelijke aanplakzuilen en -borden en om parkeerverbod te krijgen op die locatie. 

De aanvrager heeft een schriftelijke overeenkomst met KSAV St. Dimpna.

Het college van burgemeester en schepenen stelt zelf een dierenarts aan voor controle. De kostprijs moet door het circus op voorhand betaald worden.

In het kader van de controle door de dierenarts dient de eigenaar van het circus alle vaccinatieboekjes en relevante documenten bij te hebben voor de dieren die worden doorgegeven. Het college of zijn afgevaardigde kan te allen tijde het welzijn van de dieren controleren.

Adviezen

Brandweer Gunstig onder voorwaarden

De richtlijnen, voorwaarden en bepalingen in het advies van de brandweer moeten strikt nageleefd worden.

Politie Gunstig onder voorwaarden

Het evenement wordt toegevoegd aan de evenementenkalender die ter beschikking wordt gesteld van de patrouillerende politieteams zodat toezicht en nazicht zich eventueel kunnen voordoen.

Er mogen geen alcoholische dranken geschonken worden aan -16 jarigen en geen sterke dranken aan -18 jarigen. Voor de verkoop van sterke drank is de toelating van de burgemeester vereist.

Een tijdelijk verkeersreglement dient opgemaakt te worden door de dienst mobiliteit van de stad Geel.

Zich houden aan de geldende maatregelen en onderrichtingen in het kader van de bestrijding van het COVID-19 virus voorzien in het Koninklijk besluit, die van toepassing zijn op het moment dat het evenement doorgaat.

De deelnemers/bezoekers dienen duidelijk geïnformeerd te worden door de organisator over de geldende maatregelen en onderrichtingen in het kader van de bestrijding van het COVID-19 virus bij deelname aan het evenement.

Indien men gebruik maakt van het Covid Save Ticket (CST), dient men als organisator hierop strikt toe te zien bij de toegangscontrole, en dient men in de aankomstzone de nodige maatregelen te treffen om de social distancing te respecteren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen geeft voorwaardelijke vergunning aan circus Barones, mits strikte naleving van de gestelde voorwaarden (besluit, bijhorende adviezen/richtlijnen), om voorstellingen te geven in een circustent aan KSAV St. Dimpna, te Eikevelden 81, van 6 t/m 12/6/2022. 

De aanvrager zorgt zelf voor de nodige verzekeringen en een schriftelijke toestemming van KSAV met daarin gemaakte afspraken.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de plaatsing van reclameborden onder de gestelde voorwaarden.

Tijdelijke reclameborden mogen geplaatst worden enkel op gemeentewegen, waarbij er voldoende afstand moet zijn tussen de borden, minimum 500 m, onder de volgende voorwaarden:

  • ze mogen geen hinder vormen voor het verkeer, noch voor fietsers en voetgangers
  • ze mogen niet vastgemaakt worden aan bomen, aanplantingen, bouwwerken, monumenten, verkeersborden, verkeerslichten en mogen omwille van veiligheid niet geplaatst worden in of op wegbermen en straatgoten
  • schriftelijke toestemming burgemeester is vereist

AWV geeft géén vergunning voor de gewestwegen.

Artikel 3

Alle (keurings)attesten van tenten e.d. en documenten voor o.a. de dieren moeten up-to-date zijn en te allen tijde kunnen voorgelegd worden.

Artikel 4

De vertegenwoordigers van het circus/uitbaters en/of zijn afgevaardigden zijn ervan op de hoogte dat er geen exotische dieren aanwezig mogen zijn of optreden in het circus en dat enkel gedomesticeerde dieren toegelaten worden.

Het college van burgemeester en schepenen stelt een dierenarts aan voor controle. Kostprijs dient door het circus op voorhand betaald te worden.

In het kader van de controle door de dierenarts dient de eigenaar van het circus alle vaccinatieboekjes en relevante documenten bij te hebben voor de dieren die worden doorgegeven (of op moment van controle aanwezig zijn). Indien er wijzigingen zijn in het dierenbestand, laat de verantwoordelijke van het circus dit onverwijld weten aan Evenementenloket en dit uiterlijk 2 weken voor datum aankomst.

Het college of zijn afgevaardigde kan te allen tijde het welzijn van de dieren controleren.

Dierenwelzijn staat ten alle tijde voorop. 

Artikel 5

Parkeerverbod wordt minstens 24 u op voorhand geplaatst. 

De aanvrager zorgt zelf voor de verwijdering van alle afval via de juiste kanalen. Dit is niet voor rekening van de stad.

Artikel 6

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Een voorbeeldbrief wordt tevens min. 1,5 week voor datum evenement aan Evenementenloket bezorgd.

Artikel 7

Er mogen geen alcoholische dranken geschonken worden aan -16 jarigen en geen sterke dranken aan -18 jarigen. Voor de verkoop van sterke drank is de toelating van de burgemeester vereist.

Zich houden aan de geldende maatregelen en onderrichtingen in het kader van de bestrijding van het Covid-19 virus voorzien in het Koninklijk besluit, die van toepassing zijn op het moment dat het evenement doorgaat.

De deelnemers/bezoekers dienen duidelijk geïnformeerd te worden door de organisator over de geldende maatregelen en onderrichtingen in het kader van de bestrijding van het Covid-19 virus bij deelname aan het evenement.

Indien men gebruik maakt van het Covid Save Ticket (CST), dient men als organisator hierop strikt toe te zien bij de toegangscontrole, en dient men in de aankomstzone de nodige maatregelen te treffen om de social distancing te respecteren.

Artikel 8

Dit besluit geldt indien er geen verdere maatregelen genomen worden in het kader van de bestrijding van Covid-19 die verbieden dat dit initiatief kan doorgaan.