Terug
Gepubliceerd op 29/03/2022

2022_CBS_00536 - Verlenging raamovereenkomst diverse verzekeringen met 1 jaar - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 07/03/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens; Nancy Vandeperre, Administratief medewerker - Dienst wonen en leefomgeving; Lucas  Cools, Beleidsadviseur Stadsontwikkeling

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_00536 - Verlenging raamovereenkomst diverse verzekeringen met 1 jaar - Beslissen: Goedkeuren 2022_CBS_00536 - Verlenging raamovereenkomst diverse verzekeringen met 1 jaar - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0035

Aanleiding en context

In november 2018 werden al de percelen van de raamovereenkomst verzekeringen (van alle entiteiten) toegewezen aan verzekeraar AXA voor de periode 2019-2022. De hospitalisatiepolis werd via een groepsaankoop van IOK voor dezelfde periode eveneens aan AXA gegund. In de contracten is opgenomen dat een stilzwijgende verlenging voor opeenvolgende periodes van 1 jaar mogelijk is. 

We hebben een eventuele verlenging van onze contracten met AXA besproken. Voor de meeste verzekeringstakken wil AXA de polissen verlengen zonder aanpassing van de voorwaarden en waarborgen. Voor de takken patrimonium (brandpolis), burgerlijke aansprakelijkheid en arbeidsongevallen (OCMW) willen ze de contracten alleen verlengen als de voorwaarden “marktconform” aangepast kunnen worden. Deze takken zijn voor AXA de voorbije periode verlieslatend geweest.

Argumentatie

Het voorstel van AXA (zie bijlage) bevat per verzekeringstak een overzicht van de schadestatistiek en een (aangepast) voorstel. 

1. Het belangrijkste pijnpunt is de brandpolis. Het aantal schadedossiers is enorm hoog (ca.25 per jaar). De drempel is ook heel laag: de vrijstelling bedraagt slechts 250 euro, en als de schade via het “Promium”platform ingediend wordt, valt de vrijstelling zelfs weg. Zonder dat er sprake is van een echt groot schadegeval, is de statistiek (in brand beoogt de verzekeraar een ratio van 60% schade/premie) heel slecht, ca. 150%.  
Het voorstel van AXA bevat 2 opties:
1) De vrijstelling wordt opgetrokken van 250 euro naar 1.250 euro, en de premie wordt opgetrokken van 0,18%° (= 0,00018 * kapitaalwaarde) naar 0,261%°. Budgettair effect (voor alle entiteiten samen) van optie 1: een premiestijging van 26.600 euro naar 38.600 euro (+ 12.000 euro), plus een verhoging van 1.000 euro per schadegeval (ca. +25.000 euro).
2) De vrijstelling van 250 euro blijft behouden en de premie wordt opgetrokken van 0,18%° tot 0,423%°. Budgettair effect (voor alle entiteiten samen) van optie 2: een stijging van 26.600 euro naar 62.600 euro (+ 36.000 euro).
Ter herinnering, in de periode vóór de aanbesteding bedroeg de premie 0,53%°.

2.  Burgerlijke aansprakelijkheid. Het aantal schadedossiers is relatief hoog (ca.100 per jaar). De schadestatistiek (S/P verhouding) ligt boven 100%.
Het voorstel van AXA bevat 2 opties:
1) Het invoeren van een vrijstelling van 250 euro bij stoffelijke schade (nu is er geen vrijstelling = geen eigen risico) en het optrekken van de premie van 0,181% naar 0,255% (op loonmassa). Budgettair effect (voor alle entiteiten samen) van optie 1: een premiestijging van 44.412 euro naar 57.712 euro (+ 13.300 euro), plus een verhoging van 250 euro per schadegeval dat vergoed moet worden.
2). De vrijstelling wordt niet ingevoerd en de premie wordt opgetrokken van 0,181% tot 0,270%. Budgettair effect (voor alle entiteiten samen) van optie 2: een premiestijging van 44.412 euro naar 58.728 euro (+ 14.300 euro).
Optie 2 (geen vrijstelling) geniet onze voorkeur. Optie 1 is bij lokale besturen niet gebruikelijk en administratief niet zo eenvoudig (er moet dan voor elk schadegeval door het lokaal bestuur ook effectief een bedrag van 250 euro aan de schadelijder overgemaakt worden). Budgettair is optie 2 waarschijnlijk ook voordeliger.
Ter herinnering, in de periode vóór de aanbesteding bedroeg de premie 0,56%.

3. Arbeidsongevallen. De schadestatistiek voor de stad is best ok, die van het OCMW is problematisch (S/P bijna 200%). Stad en OCMW samen hebben hierdoor een schadestatistiek van boven de 100%.
Het voorstel van AXA bevat 2 opties: de verhoging alleen verrekenen in het OCMW en niet bij de stad of de premieverhoging spreiden over de 2 entiteiten. De budgettaire impact is voor de twee voorstellen identiek.
Indien optie 1 genomen wordt (onze voorkeur): de premievoeten van de stad blijven ongewijzigd (0,33% voor bedienden, 1,19% voor arbeiders), die van het OCMW worden voor bedienden van 0,48% naar 1,25% en voor arbeiders van 1,33% naar 1,63% opgetrokken. Het verplegend personeel (dat de schadestatistiek van het OCMW nadelig maakt) zit in de categorie van bedienden.
Indien optie 2 genomen wordt: de premievoeten van de stad worden voor bedienden opgetrokken van 0,33% naar 0,45%, en voor arbeiders van 1,19% naar 1,60%. De premievoeten van het OCMW worden voor bedienden van 0,48% naar 0,71% en voor arbeiders van 1,33% naar 1,85% opgetrokken.
De premieverhoging (stad en OCMW) gaat van 145.000 euro naar 200.000 euro (+ 55.000 euro). Het budgettair effect is voor beide opties hetzelfde.

4. Auto. De schadestatistiek (die bij AXA tot 2016 teruggaat) is rond 40%. Premie, voorwaarden en waarborgen blijven ongewijzigd.

5. Hospitalisatie (niet in bijlage opgenomen).
AXA wil verlengen aan de huidige voorwaarden. 

Budgettair samengevat (alle entiteiten, met behoud van de huidige vrijstellingsbedragen):

TakPremie 2022Premie 2023Verhoging%
Brand en AR (behoud vrijstelling 250 euro)                32.479                68.078           35.599109,6%
BA (behoud geen vrijstelling)                44.212                58.728           14.51632,8%
AO             144.775              199.524           54.74937,8%
Auto                27.285                27.285                        -   0,0%
Hospitalisatie             125.700              125.700                        -   0,0%
Totaal             374.451              479.315         104.86428,0%

 

De andere, kleinere polissen kunnen tegen dezelfde voorwaarden en waarborgen verlengd worden.

Motivering om het voorstel van AXA te aanvaarden.
We hebben het voorstel intern met de bevoegde schepen, de algemeen en financieel directeur, de sectormanager personeel en organisatie, het diensthoofd personeelsdienst en de teamleider CAT besproken en adviseren om op het voorstel van AXA in te gaan.
We genieten momenteel van historisch lage premievoeten, maar de markt voor lokale besturen is ten opzichte van onze vorige aanbesteding grondig gewijzigd. Het aantal spelers is voor de meeste takken beperkt tot 2 (Ethias en AXA) en de premies zijn de hoogte ingegaan. Lokale besturen worden in de praktijk ook vaker dan vroeger aansprakelijk gesteld, voor vergunningen, openbaar domein in slechte staat,… Overstromingsschade is ook een actueel pijnpunt. De aanpassingen die AXA voorstelt, zijn, gelet op de schadestatistieken, marktconform.

Het veranderen van een verzekeraar heeft voor een lokaal bestuur zowel in de aanbestedingsfase als in de fase na de gunning heel wat voeten in de aarde, zowel wat communicatie als administratie betreft. 

Volgend jaar kunnen we dan (tijdig) een aanbesteding voorbereiden en, gelet op de complexiteit van de materie, een krediet voorzien om een bureau in te schakelen dat ons hierbij kan begeleiden. Bij het opmaken van het bestek zullen alle betrokken diensten hun bijdrage kunnen leveren. De sector personeel en organisatie zal ook onderzoeken of een aansluiting bij GSD-V (Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen vzw) voordelen voor het personeel en onze organisatie kan bieden. Hiervoor zal in 2023 een actie in het meerjarenplan opgenomen worden. Deze vzw organiseert ook groepsaankopen voor een hospitalisatieverzekering. 

De aanpassing van de voorwaarden voor de polissen brand, aansprakelijkheid en arbeidsongevallen (OCMW) heeft een prijsverhoging van de totale opdracht van 28% tot gevolg (ca. + 105.000 euro voor de 4 entiteiten samen).
Bij de volgende aanpassing van het meerjarenplan zullen de verzekeringskredieten voor de jaren 2023-2025 opgetrokken moeten worden.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten,.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen (inzonderheid artikels 37-38).
De wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen, de Verzekeringswet genaamd.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §3 4° van het decreet lokaal bestuur - voeren van plaatsingsprocedure, gunning en uitvoering overheidsopdrachten
<p>Artikel 56 &sect;3 4&deg; van het decreet lokaal bestuur: Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen stemt in met het voorstel van AXA om de polissen met 1 jaar te verlengen tot 31/12/2023. De volgende aanpassingen worden goedgekeurd.

  • Voor de brandpolis:
    De vrijstelling wordt opgetrokken van 250 euro naar 1.250 euro, en de premie wordt opgetrokken van 0,18%° (= 0,00018 * kapitaalwaarde) naar 0,261%°. Budgettair effect (voor alle entiteiten samen) van optie 1: een premiestijging van 26.600 euro naar 38.600 euro (+ 12.000 euro), plus een verhoging van 1.000 euro per schadegeval (ca. +25.000 euro). 
  • Voor de polis burgerlijke aansprakelijkheid:
     De vrijstelling wordt niet ingevoerd en de premie wordt opgetrokken van 0,181% tot 0,270%. Budgettair effect (voor alle entiteiten samen) van optie 2: een premiestijging van 44.412 euro naar 58.728 euro (+ 14.300 euro).
  • Voor de polis arbeidsongevallen:
    De premievoeten van de stad blijven ongewijzigd (0,33% voor bedienden, 1,19% voor arbeiders), die van OCMW worden voor bedienden van 0,48% naar 1,25% en voor arbeiders van 1,33% naar 1,63% opgetrokken.
AXA zal op basis van deze beslissing een bijvoegsel voor de betrokken polissen opstellen. De andere polissen kunnen tegen dezelfde voorwaarden en waarborgen verlengd worden.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen  vraagt aan de diensten om een actieplan op te maken om nog veiliger te werk te kunnen gaan, zodat we onze eigen statistieken kunnen opvolgen en kunnen verbeteren (in casu brandpolis).