Op 20 september 2021 ging er - na een voorafgaandelijk participatietraject - een proefopstelling van start in de schoolomgeving van VBS toppunt.
De ingevoerde maatregelen waren:
Tijdens de duur van de proefopstelling kwamen er zowel positieve als negatieve reacties. De enkelrichting vond niet iedereen een verbetering en de bereikbaarheid van de parking via de drukke Antwerpseweg werd niet door iedereen positief ervaren.
1/ Door de jeugddienst werd er in december terug een bevraging uitgevoerd bij de kinderen over hoe zij de proefopstelling ervaren. Zie bijlage
Uit de kinderbevraging komt niet echt een modal shift naar voor, de vervoerwijzen blijven ongeveer stabiel in percentages. 30% van de kinderen geeft wel aan dat ze op een andere manier naar school komen, maar dit is vooral het geval in het 4-6e leerjaar. Op de vragen op het veiliger is om naar school te komen en of de proefopstelling goed is, is het 50-50.
2/ Omdat een fysiek participatiemoment voor de ouders en buurtbewoners owv corona niet mogelijk was, werd er geopteerd voor een online enquête in december. Dit om zoveel mogelijk mensen te bereiken, want een online participatiemoment is niet voor iedereen even evident. Zie bijlage voor de resultaten. Bij de enquête zien we dat de gemiddelde tevredenheid 6,3/10 is. Op de vraag of de proefopstelling een positieve invloed heeft op de ruimte en veiligheid voor de kinderen bedraagt de score gemiddeld 7,1/10. Ook hier zien we dat er geen modal shift is gerealiseerd.
Bij de vraag naar definitieve inrichting van bepaalde maatregelen, krijgt de enkelrichting 67%, het afsluiten van de parking aan de Vogelzang 45%
Bij de suggesties die mensen in de enquête konden meegeven kwamen volgende zaken regelmatig naar voor:
De resultaten werden besproken tijdens het expertenoverleg op 19/01 en 31/01
1. Enkelrichting
De enkelrichting wordt over het algemeen als iets meer positief ervaren. Voor de bewoners is het wel een aanpassing, vandaar de vraag om het enkel tijdens de schooluren te doen. Dit kan echter niet volgens de wegcode, het is niet voorzien dat dit binnen bepaalde tijdsloten kan.
Een bijkomend positief gevolg is dat er geen sluipverkeer meer is.
Er wordt wel gemeld dat er toch nog in de verkeerde richting wordt gereden en dat er ook snel gereden wordt. Vandaar de vraag naar een soort afsluiting aan de Herentalseweg zodat het moeilijker wordt om eruit te rijden. Ook de vraag naar snelheidsremmers op de rijbaan.Advies/voorstellen werkgroep:
2. Zichtbaarheid op Antwerpseweg komende vanuit de Kerkstraat
Het uitkomen op de Antwerpseweg wordt als gevaarlijk ervaren.
Ten eerste is er de beperkte zichtbaarheid. Men maakt melding van de glasbollen en het bord van het parochiecentrum die het zicht belemmeren op het fietspad. Het niet doorzichtige bushokje hindert het zicht op de rijbaan.
Het uitkomen op de drukke Antwerpseweg wordt als gevaarlijk beschouwd. Er is de vraag of er geen invoegstrook kan voorzien worden.
Advies/voorstellen werkgroep:
3. Parking Vogelzang
Velen vinden het afsluiten van de parking een overdreven maatregel voor 2 x 15 min van mogelijke conflicten. Vandaar de vraag om de parking toch terug volledig open te zetten en enkel af te sluiten tijdens deze 2 x 15 minuten. De parking kan zeker open tijdens weekends en vakanties. Het dichtzetten van de parking zou kunnen met bv een ketting of zo (met slot). Hiervoor moeten wel vrijwilligers gevonden worden om dit te doen. Men kan de parking niet afrijden langs de Vogelzang tijdens deze 2 x 15 minuten, wel langs de Antwerpseweg. Voor de voor- en nadelen van het afsluiten van de parking -> zie verslag.
Advies/voorstellen werkgroep:
4. Vogelzang 81 : links parkeren
Thv Vogelzang 81 parkeert/wacht men steeds aan de rechterkant. Dit geeft problemen met indraaiend verkeer en de kinderen moeten oversteken om naar de wachtende ouders te gaan.
In een enkelrichtingsstraat is het ook toegelaten om aan de linkerkant te parkeren. Om te kunnen parkeren op de drempel thv nr 81 moet wel bebording worden aangebracht.
Advies/voorstellen werkgroep:
5. Sluipverkeer Steenovens
Er wordt beweerd dat het sluipverkeer zich verplaatst heeft naar Steenovens. Dit zal zeker zo in het begin geweest zijn maar de omrijbeweging is toch vrij groot.
Er werden tellingen uitgevoerd door de politie -> zie vergelijkende tabel met tellingen uit 2018 in bijlage.
De tellingen in 2018 zijn uitgevoerd in de herfstvakantie, vandaar de lage intenstiteiten op 1 en 2 november. De telling van 2022 bevat maar 4 volledige dagen, toen is het toestel uitgevallen (reden onbekend).
Bevindingen:
- Aangezien het vakantie was in 2018, mogen we aannemen dat in een gewone werkweek de intensiteiten een aantal procenten hoger zouden zijn.
- Toch zien we nu (veel) lagere intenstiteiten:
Advies werkgroep:
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de resultaten van de evaluatie van de proefopstelling aan VBS toppunt in het kader van het project veilige schoolomgeving.
Het college van burgemeester en schepenen is akkoord dat volgende maatregelen definitief van kracht gaan: