Terug
Gepubliceerd op 01/03/2022

2022_CBS_00399 - Project veilige schoolomgeving: VBS Toppunt - evaluatie proefopstelling

College van Burgemeester en Schepenen
ma 21/02/2022 - 13:00 Het Ooievaarsnest
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Bart Julliams

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_00399 - Project veilige schoolomgeving: VBS Toppunt - evaluatie proefopstelling 2022_CBS_00399 - Project veilige schoolomgeving: VBS Toppunt - evaluatie proefopstelling

Motivering

Aanleiding en context

Op 20 september 2021 ging er - na een voorafgaandelijk participatietraject - een proefopstelling van start in de schoolomgeving van VBS toppunt.

De ingevoerde maatregelen waren:

  • enkelrichting in Vogelzang van Herentalseweg tot aan Steenovens
  • parking afgesloten aan de Vogelzang en bereikbaar via Antwerpseweg en Kerkstraat
  • extra signalisatie op het fietspad

Argumentatie

Tijdens de duur van de proefopstelling kwamen er zowel positieve als negatieve reacties. De enkelrichting vond niet iedereen een verbetering en de bereikbaarheid van de parking via de drukke Antwerpseweg werd niet door iedereen positief ervaren.

1/ Door de jeugddienst werd er in december terug een bevraging uitgevoerd bij de kinderen over hoe zij de proefopstelling ervaren. Zie bijlage

Uit de kinderbevraging komt niet echt een modal shift naar voor, de vervoerwijzen blijven ongeveer stabiel in percentages.  30% van de kinderen geeft wel aan dat ze op een andere manier naar school komen, maar dit is vooral het geval in het 4-6e leerjaar. Op de vragen op het veiliger is om naar school te komen en of de proefopstelling goed is, is het 50-50.

2/ Omdat een fysiek participatiemoment voor de ouders en buurtbewoners owv corona niet mogelijk was, werd er geopteerd voor een online enquête in december. Dit om zoveel mogelijk mensen te bereiken, want een online participatiemoment is niet voor iedereen even evident. Zie bijlage voor de resultaten. Bij de enquête zien we dat de gemiddelde tevredenheid 6,3/10 is. Op de vraag of de proefopstelling een positieve invloed heeft op de ruimte en veiligheid voor de kinderen bedraagt de score gemiddeld 7,1/10.  Ook hier zien we dat er geen modal shift is gerealiseerd.

Bij de vraag naar definitieve inrichting van bepaalde maatregelen, krijgt de enkelrichting 67%, het afsluiten van de parking aan de Vogelzang 45%

Bij de suggesties die mensen in de enquête konden meegeven kwamen volgende zaken regelmatig naar voor:

  • Enkel enkelrichting tijdens schooluren of enkel uitgezonderd plaatselijk verkeer.
  • Zichtbaarheid bij aansluiting Kerkstraat met Antwerpseweg
  • Parking vogelzang toch open in weekends en vakanties, dan heeft afsluiten geen zin
  • Links parkeren toelaten in buurt van Vogelzang 81
  • Steenovens is nu sluipweg geworden
  • Nog betere aanduidingen fietspad bij begin Vogelzang, velen rijden nog steeds gewoon op de rijbaan.

De resultaten werden besproken tijdens het expertenoverleg op 19/01 en 31/01

1. Enkelrichting 

De enkelrichting wordt over het algemeen als iets meer positief ervaren. Voor de bewoners is het wel een aanpassing, vandaar de vraag om het enkel tijdens de schooluren te doen. Dit kan echter niet volgens de wegcode, het is niet voorzien dat dit binnen bepaalde tijdsloten kan.

Een bijkomend positief gevolg is dat er geen sluipverkeer meer is.

Er wordt wel gemeld dat er toch nog in de verkeerde richting wordt gereden en dat er ook snel gereden wordt. Vandaar de vraag naar een soort afsluiting aan de Herentalseweg zodat het moeilijker wordt om eruit te rijden. Ook de vraag naar snelheidsremmers op de rijbaan.


Advies/voorstellen werkgroep:  

  • Enkelrichting blijft behouden, maar met extra controles op overtreding enkelrichting (voornamelijk tijdens ploegwissels is dit opvallend).
  • Aan de aansluiting met Herentalseweg komen extra betonblokken zodat het duidelijk is dat men iets verkeerds doet.
  • Snelheidsremmers (asverschuiving, afbakening parkeervakken) hebben in een enkelrichtingsstraat meestal geen gewenst effect. Aangezien er geen tegenliggend verkeer is en ook geen fietsverkeer op de rijbaan, zal de snelheid niet dalen. 


2. Zichtbaarheid op Antwerpseweg komende vanuit de Kerkstraat

Het uitkomen op de Antwerpseweg wordt als gevaarlijk ervaren.

Ten eerste is er de beperkte zichtbaarheid. Men maakt melding van de glasbollen en het bord van het parochiecentrum die het zicht belemmeren op het fietspad. Het niet doorzichtige bushokje hindert het zicht op de rijbaan.

Het uitkomen op de drukke Antwerpseweg wordt als gevaarlijk beschouwd. Er is de vraag of er geen invoegstrook kan voorzien worden.

Advies/voorstellen werkgroep: 

  • Zichtbaarheid op fietspad verbeteren door glasbollen te laten verzetten alsook het bord van het parochiecentrum. Het bushokje zal verder besproken worden in de komende contractbesprekingen rond halteinfrastructuur.
  • Invoegstrook langs Antwerpseweg: wegbeheerder AWV ziet dit niet zitten. Het zou precedenten scheppen naar de andere talrijke in- en uitritten die er zijn langs de Antwerpseweg. AWV zal wel bekijken of er zowel haaientanden tegen het fietspad als tegen de rijbaan kunnen aangebracht worden.


3. Parking Vogelzang

Velen vinden het afsluiten van de parking een overdreven maatregel voor 2 x 15 min van mogelijke conflicten. Vandaar de vraag om de parking toch terug volledig open te zetten en enkel af te sluiten tijdens deze 2 x 15 minuten. De parking kan zeker open tijdens weekends en vakanties.  Het dichtzetten van de parking zou kunnen met bv een ketting of zo (met slot). Hiervoor moeten wel vrijwilligers gevonden worden om dit te doen. Men kan de parking niet afrijden langs de Vogelzang tijdens deze 2 x 15 minuten, wel langs de Antwerpseweg. Voor de voor- en nadelen van het afsluiten van de parking -> zie verslag.

Advies/voorstellen werkgroep:

  • Parking standaard open, af te sluiten tijdens 2 x 15 minuten indien genoeg vrijwilligers. Afsluiten ’s morgens van 8.30u – 8.45u, ’s avonds van 15.30u tot 15.45u en op woensdagmiddag van 12u tot 12.15u.
  • Tijdens mobi-overleg op 09/02 werd voorgesteld om op de parking geel-zwarte drempels te leggen bij de inrit, zodat de snelheid bij het op-en afrijden afgeremd wordt.


4. Vogelzang 81 : links parkeren

Thv Vogelzang 81 parkeert/wacht men steeds aan de rechterkant. Dit geeft problemen met indraaiend verkeer en de kinderen moeten oversteken om naar de wachtende ouders te gaan.

In een enkelrichtingsstraat is het ook toegelaten om aan de linkerkant te parkeren.  Om te kunnen parkeren op de drempel thv nr 81 moet wel bebording worden aangebracht.

Advies/voorstellen werkgroep:

  • Oproep naar de ouders toe om zich aan de linkerkant te parkeren thv nr 81. De stad zal de nodige bebording aanbrengen om het parkeren op de drempel toe te laten.
  • Ook in de rest van de straat mag links geparkeerd worden en dan natuurlijk ook best links uitstappen. Dit zou conflicten met openslaande portieren en fietsers/voetgangers kunnen vermijden.


5. Sluipverkeer Steenovens

Er wordt beweerd dat het sluipverkeer zich verplaatst heeft naar Steenovens. Dit zal zeker zo in het begin geweest zijn maar de omrijbeweging is toch vrij groot.

Er werden tellingen uitgevoerd door de politie -> zie vergelijkende tabel met tellingen uit 2018 in bijlage.

De tellingen in 2018 zijn uitgevoerd in de herfstvakantie, vandaar de lage intenstiteiten op 1 en 2 november.  De telling van 2022 bevat maar 4 volledige dagen,  toen is het toestel uitgevallen (reden onbekend). 

Bevindingen:

- Aangezien het vakantie was in 2018, mogen we aannemen dat in een gewone werkweek de intensiteiten een aantal procenten hoger zouden zijn.

- Toch zien we nu (veel) lagere intenstiteiten: 

  • Vooral in de richting Vogelzang is dit frappant maar ook logisch. Als je van Steenovens richting Vogelzang rijdt kan je nu enkel maar naar links en kom je onvermijdelijk terug op de Antwerpseweg terecht, dus dat is geen interessante verkeersbeweging om te doen.
  • Maar ook in de richting Poiel/Groententen zien we toch significante verschillen. Een deel van het verkeer blijkt daar weggevallen. 

Advies werkgroep:

  • De bewering dat er veel meer sluipverkeer is door Steenovens wordt tegengesproken door de tellingen.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de resultaten van de evaluatie van de proefopstelling aan VBS toppunt in het kader van het project veilige schoolomgeving.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen is akkoord dat volgende maatregelen definitief van kracht gaan:

  • de enkelrichting in Vogelzang van Herentalseweg naar Steenovens blijft behouden.
  • de zichtbaarheid bij het uitkomen op Antwerpseweg wordt verbeterd
  • de parking Vogelzang staat standaard terug gewoon open. Enkel bij begin en einde van de schooltijd wordt deze voor 2 keer 15 minuten afgesloten dmv een ketting met slot
  • een parkeerverbod in te stellen aan de rechterkant van de school omwille van veiligheidsredenen voor de verkeerssituatie daar.