Uiterste beslissingsdatum: 07.03.2022*
* Na deze datum wordt de aanvraag stilzwijgend geweigerd.
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021190484
Dossiernummer gemeente: 202100729
De gemeente Geel heeft op 15 december 2021 een aanvraag ontvangen voor oprichten van een gekoppelde eengezinswoning en terreinaanlegwerken.. De aanvraag werd op 6 januari 2022 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
AB INNOVATION BV gevestigd te Boskant 63 te 2275 Lille, mevrouw Isabelle Van den Broek wonende te Boskant 63 te 2275 Lille en de heer Raf Adriaenssen wonende te Boskant 63 te 2275 Lille
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Winkelomseheide 208 C
Kadastrale ligging: afdeling 3 sectie K nr. 749D5
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in woongebied.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een van kracht zijnde ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling (lot 4 van verkaveling 2101B).
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is niet gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan en de verkaveling waarbinnen het perceel gelegen is.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Niet van toepassing op deze aanvraag.
Verordeningen
Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:
De aanvraag
De aanvraag omvat het oprichten van een gekoppelde eengezinswoning. De woning heeft een vloeroppervlakte van 81m² (9mx9m). Op de verdieping wordt de bouwdiepte van 9m aangehouden. De woning wordt afgewerkt met een zadeldak waarbij de zolder een invulling krijgt als nuttige leefruimte (slaapkamer + badkamer). De kroonlijsthoogte van het gebouw bedraagt 6,30m en de nokhoogte is 10,92m.
De woning wordt uitgevoerd in rood genuanceerde gevelbaksteen. Het dak wordt afgewerkt met antraciet dakpannen.
Het buitenschrijnwerk wordt uitgevoerd in donker grijs aluminium.
Het materiaalgebruik en typologie sluit aan bij de traditionele woningbouw.
De omgeving
De locatie van de aanvraag is gelegen in het deeldorp Winkelomheide. Het perceel bevindt zich ten zuiden van kern van Geel en tevens aan de zuidzijde van Winkelomheide. Het perceel vormt het einde van het woonlint langs de Winkelomseheide dat start in de dorpskern van het deeldorp.
De omgeving van het perceel kenmerkt zich door residentieel wonen, handel en diensten. Verder van het perceel bevindt zicht de industriezone aan de Aciastraat. Ten oosten van het perceel is in landbouwgebruik en vormt een aaneengesloten agrarisch gebied.
De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.
De aanpalende eigenaar werd aangeschreven in het kader van artikel 83 van het omgevingsvergunningsbesluit. De aanvraag heeft betrekking op de oprichting van scheidingsmuren.
Volgende adviezen werden ontvangen :
Niet van toepassing voor deze aanvraag.
Legaliteitstoets
Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 en 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een aanvraag omgevingsvergunning te worden geweigerd als deze niet in overeenstemming is met de stedenbouwkundige voorschriften, voor zover daarvan niet op geldige wijze is afgeweken en als constructie door een rooilijn, zone van achteruitbouw of reservatiestrook wordt getroffen.
Planologische toets
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in woongebied.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is gelegen binnen de grenzen van de behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling (2021B lot 4).
De aanvraag tot het oprichten van een gekoppelde eengezinswoning in het woongebied is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het gewestplan Herentals-Mol.
De aanvraag is bovendien in overeenstemming met de stedenbouwkundige voorschriften uit de goedgekeurde en niet-vervallen verkaveling waarbinnen het perceel gelegen is, of kan hiermee door het opleggen van voorwaarden in overeenstemming gebracht worden.
De aanvraag voldoet aan de stedenbouwkundige voorschriften van de geldende stedenbouwkundige verordeningen.
Wegenis
Het perceel is gelegen langsheen de gewestweg Winkelomseheide.
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Er wordt voldaan aan de voorwaarden van de voldoende uitgeruste weg.
Rooilijn, zone van achteruitbouw en reservatiestrook (toetsing art. 4.3.8 VCRO)
De nieuw op te richten woning wordt niet geslagen door een rooilijn en is niet binnen een reservatiestrook gelegen. De aanvraag voorziet de aanleg van hemelwaterput en infiltratiebekken in de zone van achteruitbouw in functie van de gewestweg. In het advies van de wegbeheerder wordt gesteld dat de ondergrondse putten zich achter de bouwlijn moeten bevinden. Aan deze voorwaarde dient voldaan te worden zodat de zone van achteruitbouw gevrijwaard blijft. Dit wordt meegenomen als stedenbouwkundige voorwaarde in het besluit.
De aanvraag doorstaat de legaliteitstoets.
Watertoets
Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Enkel wordt bij toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit moet gecompenseerd worden door de plaatsing van een hemelwaterput of de aanleg van een infiltratievoorziening.
De aanvraag voorziet in de aanleg van een hemelwaterput van 5000l en een infiltratieput van 600l met een infiltratieoppervlakte van 5,4m². De aanvraag wordt hiermee in overeenstemming gebracht met de gewestelijke verordening hemelwater. De hemelwaterput wordt uitgerust met een systeem voor hergebruik van hemelwater. Hierop worden de toiletten en een buitenkraan aangesloten.
Er kan bijgevolg uitgegaan worden dat de impact van de woning op de waterhuishouding op voldoende wijze beperkt wordt en er bijgevolg een gunstige watertoets is voor de aanvraag.
Natuurtoets
De aanvraag bevindt zich op ca. 1000m van het dichtstbijzijnde Ven-gebied De Gebroekten Grote Nete.
Het perceel van de aanvraag is gelegen op ca. 1000m van habitatgebied Bovenloop van de Grote Nete met Zammelsbroek, Langdonken en Goor.
Het perceel bevindt zich op ca. 8900m van Vogelrichtlijngebied De Zegge.
De dichtstbijzijnde ruimtelijk kwetsbare bestemming volgens het gewestplan (bosgebied) is gelegen op ca. 400m van het perceel.
Rekening houdende met de aard van de aanvraag, zijnde het oprichten van een ééngezinswoning, en de relatief grote afstand tot waardevolle of potentieel waardevolle natuur kan gesteld worden dat er geen onvermijdbare of onherstelbare schaden zal ontstaan aan huidige of toekomstige natuurwaarde in SBZ gebieden door uitvoering van deze aanvraag.
De natuurtoets wordt doorstaan.
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
Opportuniteitstoets
Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een aanvraag omgevingsvergunning te worden geweigerd als deze niet in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.
De beoordeling van de goede ruimtelijke ordening wordt uitgevoerd op basis van de criteria die vastgelegd zijn artikel 4.3.1§2 van de VCRO en omvatten: functionele inpasbaarheid, de mobiliteitsimpact, de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid, visueel-vormelijke elementen, cultuurhistorische aspecten en het bodemreliëf, en op hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
De beoordeling van de goede ruimtelijke ordening wordt uitgevoerd in de opportuniteitstoets.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het oprichten van een gekoppelde ééngezinswoning met carport en terreinaanlegwerken (toegangen en terras). De omgeving van het perceel van de aanvraag wordt gekenmerkt door residentieel wonen (eengezinswoningen, meergezinswoningen), beperkte handel en diensten. De aanvraag is dus in overeenstemming met de functies in de onmiddellijke omgeving.
Mobiliteit
Een ééngezinswoning heeft een beperkte impact op de mobiliteit. Het perceel wordt ontsloten door de gewestweg Winkelomseheide.
Tijdens de bouwwerken kan tijdelijk een verhoging van de verkeersdynamiek plaatsvinden door de aanvoer van bouwmaterialen en werfverkeer. Dit is echter beperkt in tijdsduur en gezien het slechts een eengezinswoning betreft eveneens beperkt in aantal.
Materiaal-visuele inpasbaarheid
De nieuwe woning wordt opgericht in een rood genuanceerde gevelbaksteen. Het dak wordt afgewerkt met antraciet dakpannen. Het schrijnwerk wordt uitgevoerd in donkergrijs aluminium.
Het gabarit van de woning volgt het traditionele gabarit voor gekoppelde woningen.
De bouwstijl kent een traditioneel materiaalgebruik en typologie. Deze bouwstijl komt in de omgeving nog voor zodat deze visueel inpast in de omgeving.
Schaal-ruimtegebruik-bouwdichtheid.
De woning heeft een vloeroppervlakte van 81m². Dit is een eerder beperkte footprint. De aanvraag voorziet niet in bijgebouwen.
De toegang tot het perceel wordt voorzien aan de linkerzijde van het perceel. Hier wordt een oprit aangelegd van 3m breed. Naar de woning wordt eveneens een pad aangelegd. Achter de woning wordt nog een terras aangelegd zodat de totale verharding 79,21m² bedraagt.
In de aanvraag wordt aangegeven dat het hemelwater infiltreert naast de verharding op eigen terrein. De oprit wordt echter aangelegd tot tegen de perceelsgrens. Er is bijgevolg geen groenstrook aanwezig waar het hemelwater kan infiltreren. Om infiltratie toch mogelijk te maken moet gekozen worden voor waterdoorlatende verharding voor de oprit.
De overige delen van het perceel worden ingericht als onverharde tuinzone.
De draagkracht van het perceel wordt niet overschreden door deze aanvraag mits het opleggen van voorwaarden.
Bodemreliëf
De woning wordt voorzien met een kruipkelder. Uit de snede is op te maken dat de kruikelder voorzien wordt tot 1,55m onder het nieuw ontworpen maaiveld. Deze zone blijft beperkt tot de footprint van het gebouw die eerder beperkt is.
Het bestaande maaiveld ligt lager dan het niveau van het voetpad. Het maaiveld zal verhoogd worden tot het peil van het voetpad. De vloerpas van de woning bevindt zich 36cm boven voetpadniveau. Buiten de bouwstrook loopt het terrein hellen af tot het niveau van het oorspronkelijke maaiveld.
Cultuurhistorische aspecten
Er zijn geen cultuur-historische beoordelingsaspecten verbonden aan de aanvraag.
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid in het algemeen
De hinder die kan uitgaan van het voorwerp van de aanvraag zal zich tijdens de bouwwerken manifesteren. Hierdoor zal er tijdelijk een toename zijn in verkeersbewegingen door de aanvoer van bouwmachines, bouwmaterialen en werfverkeer.
Dit is slechts tijdelijk en beperkt gezien het de bouw van een ééngezinswoning betreft. De hinder naar omwonenden zal dan ook eerder beperkt zijn
De politiecodex die van kracht is voor het grondgebied van stad Geel, verbiedt het gebruik van bouwmachines of andere bouwwerktuigen die van die aard zijn dat ze de rust van omwonenden kunnen verstoren tussen 22uoo en 07u00 en op zon-en feestdagen. Dit beperkt de hinder naar omwonenden.
Resultaten openbaar onderzoek
Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.
De aanpalende eigenaar werd aangeschreven in het kader van artikel 83 van het omgevingsvergunningsbesluit. De aanvraag heeft betrekking op de oprichting van scheidingsmuren. Er werden geen bemerkingen ontvangen van de aanpalende eigenaar over de aanvraag.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeeld deze als volgt:
Inhoud van het advies
Inlichtingen en beperkingen
Vastlegging ten opzichte van de bestaande as van de gewestweg (N1740002 van 1.9 +14 tot 1.9 26):
Onwenselijk omwille van doelstellingen en zorgplichten
Conform artikel 4.3.4. VCRO kan de vergunning worden geweigerd of moeten er voorwaarden opgelegd worden in de vergunning indien uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer blijkt dat het aangevraagde onwenselijk is in het licht van de doelstellingen en zorgplichten van het Agentschap.
“Een vergunning kan worden geweigerd indien uit een verplicht in te winnen advies blijkt dat het
aangevraagde onwenselijk is in het licht van doelstellingen of zorgplichten die gehanteerd worden binnen andere beleidsvelden dan de ruimtelijke ordening.”
In casu is de vergunningsaanvraag onwenselijk omwille van volgende doelstellingen en zorgplichten van het Agentschap:
Onwenselijkheid omwille van de goede ruimtelijke ordening en toekomstvisie inzake wegbeheer en verkeersveiligheid (bouwlijn).
In de omgeving werd decennialang een bouwlijn toegepast aan de hand van de wegennorm
opgenomen in de omzendbrieven BRA 621 van 2 maart 1965 en BRA 16/7, zodat er een feitelijke bouwlijn is ontstaan. Deze feitelijke bouwlijn bevindt zich op 8 meter uit de rooilijn.
Er worden een regenwaterput en infiltratiebekken voorzien vòòr deze feitelijke bouwlijn.
Het is van groot belang om deze bouwlijn te blijven hanteren om de volgende reden:
Het Agentschap Wegen en Verkeer wenst de grond, bestemd voor de openbare weg, te vrijwaren
van elk extra obstakel voor de toekomstige weginrichting, zodat deze later kan aangepast worden
aan de nieuwe behoeften en inzichten. Het Agentschap wenst dan ook geen afwijking toe te staan.
De regenwaterput en het infiltratiebekken moeten achter de bouwlijn worden geplaatst.
Onwenselijkheid omwille van verkeersveiligheid.
In voorliggend geval worden de doelstellingen en zorgplichten inzake verkeersveiligheid en inzake
een vlotte verkeersdoorstroming geschonden. Het is de bevoegdheid van het Agentschap Wegen
en Verkeer om te allen tijde het veilig en vlot verkeer te waarborgen. De verkeersveiligheid is dus
een doelstelling en zorgplicht van het beleidsveld van Agentschap Wegen en Verkeer die met
zorgvuldigheid nagestreefd moeten worden. Het Agentschap toetst dan ook de invloed van elke
vergunningsaanvraag op de verkeersveiligheid rekening houdend met de specifieke
omstandigheden.
Het Agentschap Wegen en Verkeer streeft de beperking van de toegangen tot een gewestweg na
met het oog op het vergroten van de vlotte verkeersdoorstroming, het bevorderen van de
verkeersveiligheid en het verlagen van de conflictpunten met de zwakke weggebruiker.
De algemene richtlijnen hieromtrent werden gebundeld in het dienstorder MOW/AWV/2012/16
van 16/10/2012 (betreffende de Reglementering van de toegangen tot gewestdomein), die onder
meer de volgende voorwaarden oplegt:
Er dient bij verkavelingen gestreefd te worden naar één gemeenschappelijke ontsluiting d.m.v.
een ventweg. Wanneer het aantal loten beperkt is, dienen de toegangen zoveel mogelijk
geclusterd worden. Twee loten dienen t.h.v. de tussenliggende perceelsgrens voorzien te
worden van een gemeenschappelijke toegang van maximum 7 meter.
Ter hoogte van de perceelsgrens, dient, behoudens de toegang, een structurele niet-overrijdbare
scheiding aangebracht te worden door de aangelande.
De vergunningsaanvraag is onwenselijk om volgende redenen:
Er is geen structurele, niet-overrijdbare scheiding voorzien op de rooilijn waardoor het perceel in
principe over de volledige breedte oprijdbaar is.
Om deze redenen adviseert het Agentschap Wegen en Verkeer voorwaardelijk gunstig.
De volgende voorwaarden dienen te worden opgelegd:
Bespreking van het advies.
De hemelwaterput en het infiltratiebekken bevinden zich in de zone van achteruitbouw. Een omgevingsvergunning dient te worden geweigerd indien de aanvraag gelegen is in een zone voor achteruitbouw (art 4.3.8 VCRO), tenzij de wegbeheerder hiervoor een gunstig advies verleend. Het advies van Agentschap Wegen en Verkeer is ongunstig. De hemelwaterput en infiltratiebekken moeten achter de bouwlijn gebracht worden.
Het advies stelt dat een gekoppelde toegang moet voorzien worden met het linksaanpalende perceel. Dit zit echter vervat in de aanvraag waarbij de oprit voorzien wordt tegen de linkse perceelsgrens en bijgevolg aansluiten op de inrit van dat perceel. De totale breedte van deze oprit blijft onder de toegelaten 7m. De aanvraag voldoet aan de bepalingen van het advies.
Het advies stelt tenslotte dat naast de oprit de overige delen van het perceel tegen de rooilijn moeten ingericht worden dat deze niet verrijdbaar is. Deze ingreep komt ten goede aan de verkeersveiligheid, met in het bijzonder het fietsverkeer. Deze voorwaarde wordt dan ook bijgetreden. Bij voorkeur wordt dit met een groene aanplant gerealiseerd. Buiten aanplanting kan dit eveneens gerealiseerd worden door een afsluiting. Deze afsluiting mag conform de verkavelingsvoorschriften voorzien worden in smeedwerk en hagen met een hoogte van max. 1,20m. Afsluiting kunnen geplaatst worden op de rooilijn, hagen op 0,5m achter de rooilijn.
Het advies wordt gevolgd en door het opleggen van voorwaarden kan hieraan voldaan worden.
Inhoud van het advies
Advies riolering (aansluiting – riolering algemeen – afvalwater – hemelwater – verplichte keuring)
Aansluiting
Het perceel is gelegen in centraal gebied. Er is een gescheiden rioleringsstelsel aanwezig op openbaar domein.
Voor de regenwaterafvoer is er reeds een nieuw huisaansluitputje met aansluiting.
Voor het huishoudelijk afvalwater zal er nog een aansluiting met huisaansluitputje gerealiseerd worden door Aquafin in opdracht van stad Geel. Men hoeft hiervoor geen aanvraag te doen.
Voor het ingebruik nemen van dit nieuwe lozingspunt moet de aanvrager een retributie betalen.
Riolering algemeen
Men dient te zorgen voor een gescheiden stelsel van droogweerafvoer (DWA) en regenwaterafvoer (RWA) op zijn perceel tot aan de rooilijn.
De afvoerbuizen voor het regenwater (grijs) en het huishoudelijk afvalwater (oranje) dienen een diameter te hebben van max. 160mm.
De afvoerbuis voor het regenwater moet worden aangesloten op het huisaansluitputje RWA als men een noodoverloop voorziet vanuit de infiltratievoorziening. De afvoerbuis van het huishoudelijk afvalwater moet aangesloten worden op het huisaansluitputje DWA.
Het perceel bevindt zich langs een Gewestweg. Voor de locatie van de putten (hemelwaterput, infiltratieput) dient men het advies van het Agentschap voor Wegen en Verkeer te volgen; de putten moeten achter de bouwlijn geplaatst worden.
Huishoudelijk afvalwater
Voor het afvalwater voorziet men een gescheiden stelsel van fecaal water (toilet) en grijs water (douche, lavabo, …) tot buiten de woning wat een gunstig concept is. Men voorziet een sifonput op de afvoer van het grijs water alvorens het grijs water en het fecaal water samen te brengen. Dit voorkomt geuren van het fecaal water in het grijs water.
Hemelwater
Volgens de Gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater is men verplicht om een hemelwaterput en een infiltratievoorziening te plaatsen. De plaatsing en het gebruik dient te gebeuren uiterlijk bij de ingebruikname van het gebouw of verharding.
De hemelwaterput moet aan volgende voorwaarden voldoen:
De infiltratievoorziening moet aan volgende voorwaarden voldoen:
Men voorziet een infiltratievoorziening met een volume van 600L en een oppervlakte van 5,04m² wat voldoet.
Men wenst een noodoverloop naar het openbare rioleringsstelsel. Dit is geen verplichting maar wordt wel toegestaan.
Verplichte VLARIO-keuring
Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende VLARIO-deskundige. Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsstelsel.
Advies toegang tot het perceel
Wat betreft de toegang tot het perceel dient men de voorwaarden van het Agentschap van Wegen en Verkeer op te volgen. Voor aanpassingen van het openbaar domein moet men een aanvraag doen. De kosten van deze aanpassingen zijn ten laste van de aanvrager.
Conclusie
De omgevingsambtenaar verleent een gunstig advies aan de omgevingsvergunningsaanvraag van Raf Adriaenssen en Isabelle Van den Broeck, Boskant 63, 2275 Lille en AB INNOVATION met als adres Boskant 63, 2275 Lille voor het oprichten van een gekoppelde eengezinswoning en terreinaanlegwerken gelegen Winkelomseheide 208C (Afdeling 3, Sectie K nr 749D5) mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
Lasten
Niet van toepassing
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgmeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven: