Het MAT is bevoegd op basis van art. 96, 97 en 98 van het gemeentedecreet & art. 95, 96 en 97 van het OCMW-decreet.
Bij delegatie beslist het uitvoerend orgaan over de regelgeving voor het personeel.
Op 29 maart 2018 stelde de gemeenteraad het competentiewoordenboek vast.
Het competentiewoordenboek moet aangepast worden aan de visie, missie en kerncompetentie die in de afsprakennota tussen bestuur en management voor de periode 2019 - 2024 opgenomen zijn. (college van burgemeester 2/3/2020 - vast bureau 16/3/2020)
Bij de ontwikkeling van de visie over leiderschap en de concretisering van leiderschapsrollen naar competenties, bleek ook een aanpassing nodig van de beschrijving van enkele competenties. Het mat stelt bovendien voor een extra kerncompetentie op te nemen voor leidinggevenden.
De aanpassingen zijn niet van die aard dat overleg met de vakorganisaties noodzakelijk is, maar het is wel elegant dat te doen.
Intussen hebben de raden de bevoegdheid voor regelgeving personeel gedelegeerd naar de uitvoerende organen.
Competentiemanagement
Competentiemanagement is het systematisch ontwikkelen en gericht inzetten van de competenties van medewerkers om de doelstellingen van de organisatie te realiseren. Om dit te kunnen doen, moeten we een gemeenschappelijke taal hebben om over competenties te spreken. Het basisinstrument om met competentiemanagement te starten, is dan ook het competentiewoordenboek.
Het competentiewoordenboek is een lexicon waarin alle gedragscompetenties staan beschreven die onze organisatie onderkent. Het reikt een gemeenschappelijk taal aan om over competenties te praten. Tegelijk bewerkstelligt het woordenboek dat er een gedragen idee ontwikkeld wordt over de betekenis van containerbegrippen. Dat zijn begrippen die door de tijd heen zijn uitgehold waardoor de taalgebruiker er zelf invulling aan geeft en op verschillende situaties of zaken toepast. Het competentiewoordenboek beoogt ook een consensus over de competenties die nodig zijn om de doelstellingen te realiseren.
Noodzaak tot aanpassing van het competentiewoordenboek
1. Medewerkers zetten competenties in om het doel van de organisatie te realiseren. Lokaal bestuur Geel legt dit na elke legislatuur vast in de afsprakennota tussen bestuur en management. In 2019 is de toetsing van het competentiewoordenboek aan de nieuwe afsprakennota impliciet gebeurd. We maken dit nu expliciet door de visie en de missie in het competentiewoordenboek te actualiseren naar de afsprakennota 2019 - 2024.
2. Bij de ontwikkeling van de visie over leiderschap en de concretisering van leiderschapsrollen naar competenties bleek ook een verduidelijking nodig van de beschrijving van enkele competenties. Het mat stelt bovendien voor een extra kerncompetentie op te nemen voor leidinggevenden.
Voorstel kerncompetentie voor leidinggevenden
Het managementteam stelt voor de competentie betrokken zijn als kerncompetentie op te nemen voor alle leidinggevenden. De competentie is al opgenomen in het competentiewoordenboek.
definitie: Je toont je verbonden met de werking, belangen en problemen van de organisatie, je dienst en je functie en je handelt hiernaar.
niveau 1: Je toont respect, toont belangstelling voor de waarden en de doelstellingen van de organisatie en je handelt ernaar.
niveau 2: Je houdt in je eigen acties rekening met de belangen van de organisatie.
niveau 3: Je draagt de doelstellingen en waarden van de organisatie actief uit en verdedigt ze op consequente wijze.
De rechtspositieregeling van het personeel van stad en ocmw.
Het college van burgemeester en schepenen stelt volgende kerncompetentie vast voor leidinggevenden: betrokken zijn.
Het college van burgemeester en schepenen past het competentiewoordenboek als volgt aan
Oud | Nieuw |
1.2 Ontwikkeling competentiewoordenboek Het basisinstrument om met competentiemanagement te starten, is het competentiewoordenboek. De competenties zijn gegroepeerd in clusters, gedefinieerd en er zijn gedragsindicatoren beschreven. Een lijst van competenties en de indeling ervan in clusters is altijd een arbitrair proces. Gedrag wordt op pragmatische wijze tot zinvolle gehelen gegroepeerd om het te kunnen objectiveren, benoemen en eenduidig te meten. Er zijn dan ook zoveel competentiewoordenboeken als er organisaties zijn. Geen enkel competentiewoordenboek is perfect en daarom altijd vatbaar voor aanvullingen. Geel heeft zich bij het ontwikkelen van het competentiewoordenboek laten begeleiden door provincie Antwerpen via een traject in samenwerking met andere gemeenten. Wij hebben het competentiewoordenboek ontwikkeld op basis van de woordenboeken van Vlaamse Overheid, provincie Antwerpen en de steden Antwerpen, Gent en Herentals. We hebben overlapping tussen competenties zo veel mogelijk voorkomen maar er blijven altijd competenties die nauw aansluiten bij elkaar waardoor we overlapping niet altijd hebben kunnen uitsluiten. | 1.2 Ontwikkeling competentiewoordenboek Het basisinstrument om met competentiemanagement te starten, is het competentiewoordenboek. De competenties zijn gegroepeerd in clusters, gedefinieerd en er zijn gedragsindicatoren beschreven. Een lijst van competenties en de indeling ervan in clusters is altijd een arbitrair proces. Gedrag wordt op pragmatische wijze tot zinvolle gehelen gegroepeerd om het te kunnen objectiveren, benoemen en eenduidig te meten. Er zijn dan ook zoveel competentiewoordenboeken als er organisaties zijn. Geen enkel competentiewoordenboek is perfect en daarom altijd vatbaar voor aanvullingen. Geel heeft zich bij het ontwikkelen van het competentiewoordenboek laten begeleiden door provincie Antwerpen via een traject in samenwerking met andere gemeenten. Wij hebben het competentiewoordenboek ontwikkeld op basis van de woordenboeken van Vlaamse Overheid, provincie Antwerpen en de steden Antwerpen, Gent en Herentals. We hebben overlapping tussen competenties zo veel mogelijk voorkomen maar er blijven altijd competenties die nauw aansluiten bij elkaar waardoor we overlapping niet altijd hebben kunnen uitsluiten. Het traject leiderschap heeft een leiderschapsvisie opgeleverd die gebaseerd is op de leiderschapsrollen van Quinn. |
1.3 keuze competenties Voor de keuze van de competenties zijn we vertrokken van de missie van de organisatie. Alle competenties zijn in de eerste plaats gericht op de realisatie van de doelstellingen van de organisatie. Het personeel is voor het lokaal bestuur een instrument om de doelen en acties van het bestuur te bereiken. De werknemers zijn de essentiële schakel in een klantvriendelijke, toegankelijke, kwaliteitsvolle en efficiënte dienstverlening en informatieverstrekking aan de klant. Daarnaast hebben de werknemers een ondersteunende, adviserende en proactieve rol tegenover het bestuur. Het uitgangspunt van de werking en de dienstverlening is het welbevinden van de klant. Het bestuur wil een resultaatgerichte en constructieve samenwerking met de werknemers om onze dienstverlening innovatief te organiseren op basis van openheid en vertrouwen, goede interne communicatie en transparantie. Dit vergt luisterbereidheid, eigen verantwoordelijkheid en een brede professionaliteit. Bestuur en de werknemer handelen vanuit de deontologische code die op hen van toepassing is. Het bestuur respecteert werknemers door de verantwoordelijkheden die aan hen zijn toegewezen zo veel mogelijk te laten aansluiten bij hun werk en daarvoor ook waar nodig taken en bevoegdheden aan hen te delegeren, door hun mogelijkheden optimaal te benutten en door hen kansen te geven tot ontplooiing op hun niveau, in flexibiliteit of in doorgroei. Het bestuur bevordert samenwerking door een snelle, volledige en correcte informatieoverdracht van zichzelf uit en van de diensten naar elkaar mogelijk te maken en toe te zien dat deze diensten de communicatie ook gebruiken. Persoonlijke communicatie en persoonlijk contact over de diensten heen, bestuur en bestuursleden en tussen personeelsleden en de klant is de pijler van een gezonde organisatie en een pijler van een correcte en doelgerichte dienstverlening zonder misverstanden. De uitbouw van elektronische ondersteuning maakt de basis dienstverlening efficiënter, sneller, breder toegankelijk naar lokalisatie en tijdstippen en is dus een extra instrument waar dezelfde deontologische code op van toepassing is.
| 1.3 keuze competenties Voor de keuze van de competenties zijn we vertrokken van de missie van de organisatie. Alle competenties zijn in de eerste plaats gericht op de realisatie van de doelstellingen van de organisatie.
Op de planningsdag met het nieuwe bestuur en het managementteam op 5 april 2019 bepaalden het bestuur en het MAT de missie, visie-elementen en waarden. Voor de missie was de decretaal bepaalde opdracht het uitgangspunt. Voor de visie zijn we vertrokken van de kernwoorden die naar voren werden gebracht op de planningsdag. De missie voor onze organisatie werd als volgt omschreven: We zorgen voor welvaart, voor het welzijn van onze burgers en voor de duurzame ontwikkeling van Geel en onze centrumfunctie. We ondersteunen en organiseren initiatieven dicht bij de burger. De visie voor de organisatie is Onze stad heeft levendige stads- en dorpskernen met een veerkrachtige handel en veilige, aangename plekken die uitnodigen tot ontmoeting. Onze barmhartigheid is voelbaar in een zorgzame, warme en inclusieve gemeenschap waar mensen er voor elkaar zijn en iedereen alle kansen krijgt om zichzelf te ontwikkelen en voluit deel te nemen aan het maatschappelijke leven. Onze dienstverlening beantwoordt de noden van de huidige generatie zonder de toekomstige generaties te bezwaren. Onze stad evolueert door creativiteit, nieuwe technologieën, nieuwe ideeën en inzichten en betrekt iedereen die een meerwaarde kan leveren. De waarden voor onze organisatie zijn vertrouwen, samenwerken, respect en servicegericht: Vertrouwen: We besteden aandacht aan het ontwikkelen van professionele, geborgen, warme, duurzame relaties tussen burger en bestuur en binnen de organisatie. We zorgen ervoor dat we wederzijds vertrouwen niet schaden. Samenwerken: We bundelen onze krachten om meer te realiseren en betere resultaten te krijgen. We versterken onze wederzijdse verbinding en onze trots. Respect: We beschermen de waarde van mensen en hun omgeving. We verwachten van iedereen eerbied voor de waardigheid, gevoelens en overtuiging van elk individu. We benaderen elkaar professioneel en hoffelijk. Servicegericht: We organiseren onze dienstverlening volgens het dienstverleningsconcept: laagdrempelig, vraaggestuurd, geïntegreerd, beschermd, kostenefficiënt, professioneel, proactief De waarden worden concreet in de kerncompetentie voor de medewerker: samenwerken en voor de leidinggevende: betrokken zijn. Het competentiewoordenboek moet niet aangepast worden |
3.1 samenwerken Niveau 1: Je helpt anderen en je pleegt overleg binnen de eigen dienst.
Niveau 2: Je moedigt de samenwerking binnen de eigen dienst aan.
Niveau 3: Je creëert samenwerkings-verbanden met en tussen andere diensten of organisaties.
| 3.1 samenwerken Niveau 1: Je helpt anderen en je pleegt overleg binnen de eigen dienst.
Niveau 2: Je moedigt de samenwerking binnen de eigen dienst aan.
Niveau 3: Je creëert samenwerkings-verbanden met en tussen andere diensten of organisaties.
|
4.3 plannen Definitie Je formuleert doelstellingen, stelt prioriteiten en bepaalt acties, tijd en middelen die nodig zijn om het werk op een doeltreffende manier te (doen) realiseren. Je bewaakt de voortgang bij de uitvoering van het werk. | 4.3 plannen Definitie Je formuleert doelstellingen, stelt prioriteiten en bepaalt acties, tijd en middelen die nodig zijn om het eigen werk of dat van een afdeling, dienst of team op een doeltreffende manier te (doen) realiseren. Je bewaakt de voortgang bij de uitvoering van het werk. |
Het college van burgemeester en schepen legt de aanpassing van het competentiewoordenboek wel voor aan de representatieve vakorganisaties, dit ter kennisgeving.