Op 13 september 2021 ging er een tweede proefopstelling van start in de schoolomgeving van SBS De Burgstraat.
Volgende maatregelen uit proefopstelling 1 bleven behouden:
Volgende maatregelen werden aangepast of ingevoerd:
Tijdens de duur van de proefopstelling kwamen er zowel positieve als negatieve reacties. Voor het afsluiten van de schoolstraat werd maar 1 vrijwilliger gevonden waardoor deze enkel 's morgens wordt afgesloten. In de namiddag is dit niet altijd het geval. Daardoor wordt de schoolstraat dikwijls genegeerd. Ook de K&R zones zijn niet altijd bruikbaar omdat er auto's blijven geparkeerd staan.
1/ Door de jeugddienst werd er in december terug een bevraging uitgevoerd bij de kinderen over hoe zij de proefopstelling ervaren. Zie bijlage
Uit de kinderbevraging blijkt dat ze allemaal positiever zijn: 72% vindt het veiliger, 78% vindt de proefopstelling goed. 20% geeft aan dat ze op een andere manier naar school komen, dit is vooral merkbaar bij de kinderen die dichterbij wonen. Ze vinden het goed dat de auto’s weg zijn en ze storen zich erg aan de auto’s die er nog wel komen.
2/ Omdat een fysiek participatiemoment voor de ouders en buurtbewoners owv corona niet mogelijk was, werd er geopteerd voor een online enquête in december. Dit om zoveel mogelijk mensen te bereiken, want een online participatiemoment is niet voor iedereen even evident. Zie bijlage voor de resultaten.
Bij de enquête zien we dat de gemiddelde tevredenheid 6,3/10 is. Op de vraag of de proefopstelling een positieve invloed heeft op de ruimte en veiligheid voor de kinderen bedraagt de score gemiddeld 6,75/10. We zien in de cijfers dat er toch wel een (beperkte) modal shift is gerealiseerd.
Bij de vraag naar definitieve inrichting van bepaalde maatregelen, krijgen de fietszone, de enkelrichting Groenenheuvel en Burgstraat volledig schoolstraat meer dan 50%. De kiss and ride zones in Logen en Rijn scoren niet zo goed.
Bij de suggesties die mensen in de enquête konden meegeven kwamen volgende zaken regelmatig naar voor:
De resultaten werden besproken tijdens het expertenoverleg op 27/01
1. Enkelrichting Groenenheuvel / Burgstraat schoolstraat
De enkelrichting werd licht positief beoordeeld, maar in de suggesties kwam meermaals naar voor dat deze buiten de schooluren geen nut heeft en enkel maar zorgt voor een extra belasting van de omgeving (Logen, Roggendries, Mannestraat)
Het feit dat Burgstraat volledig schoolstraat is, maakt dat het veel rustiger en veiliger is aan de schoolpoort. Ook is het conflictpunt Burgstraat x Groenenheuvel opgelost (links indraaiend verkeer in Groenenheuvel)
-> Doordat Burgstraat volledig schoolstraat is en het feit dat het enkelrichting is in Groenenheuvel is Groenenheuvel (tot aan Hollestraat) defacto ook een schoolstraat (Bewoners in dat deel hebben ook een vergunning gekregen). In de suggesties kwam terug naar voor om deel Groenenheuvel mee schoolstraat te maken en de enkelrichting af te schaffen. Tijdens de schooluren fungeert dit dan op dezelfde manier als nu het geval is, maar buiten de schoolstraaturen is het dan gewoon terug dubbelrichting. Deze suggestie kwam ook naar voor tijdens de eerste evaluatie. Dit werd toen niet weerhouden omdat het zeer moeilijk is om elke dag de schoolstraat op 2 plaatsen te moeten afsluiten (Burgstraat en Groenheuvel thv Hollestraat). Maar deze oplossing zou wel tegemoet komen aan de frustraties van de bewoners ivm huidige situatie. Dergelijke oplossing kan enkel overwogen worden als er degelijke controle kan zijn op de afsluiting.
Advies/voorstellen werkgroep:
2.Fietszone
Er wordt voorgesteld om de fietszone uit te breiden tot aan Hollestraat. Nu valt deze samen met de zone 30.
Uit de feedback van de fietszone in het centrum weten we dat zowel fietsers als autobestuurders het als vervelend (kunnen) ervaren dat er niet voorbij mag gestoken worden. Vanaf de bocht in Groenenheuvel tot aan Hollestraat is het ongeveer 200 meter en dit is niet leesbaar als zijnde schoolomgeving. Het is logischer om de fietszone te laten samenvallen met de zone 30
Advies/voorstellen werkgroep:
3. K&R zones op Logen en Rijn
Er wordt aangegeven dat de zones niet voldoende kunnen gebruikt worden omdat er steeds auto’s van de buurtbewoners staan. Deze buurtbewoners hebben van in het begin aangegeven dat ze hier geen voorstander waren omdat we zo de schaarse parkeerplaatsen voor hen beperken. Als de politie er is, gaat het beter, maar deze kan natuurlijk ook niet elke dag aanwezig zijn. In de communicatie kan als alternatief meegegeven worden dat er op Logen en Rijn een aantal inritten/onderdoorgangen zijn waarvoor men mag stilstaan.
Advies/voorstellen werkgroep:
4. Gebruik parking Chiro en ontmoetingscentrum
Uit de enquête blijkt dat de parking niet veelvuldig gebruikt wordt, slechts door een beperkt aantal ouders. Toch lijkt het nuttig om deze maatregel te blijven behouden. Het is een veilig alternatief om de auto te parkeren.
Advies/voorstellen werkgroep:
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de resultaten van de evaluatie van de proefopstelling aan SBS De Burgstraat in het kader van het project veilige schoolomgeving.
Het college van burgemeester en schepenen is akkoord dat volgende maatregelen definitief van kracht gaan: