Terug
Gepubliceerd op 27/09/2022

2022_CBS_02421 - Mijn Burgerprofiel App - Mobiele applicatie stad Geel - Gunnen

College van Burgemeester en Schepenen
ma 26/09/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur; peter  vermeylen, deskundige organisatieontwikkeling

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_02421 - Mijn Burgerprofiel App - Mobiele applicatie stad Geel - Gunnen 2022_CBS_02421 - Mijn Burgerprofiel App - Mobiele applicatie stad Geel - Gunnen

Motivering

Aanleiding en context

In het meerjarenplan werd sinds 2021 de actie voorzien "Geel onderzoekt de mogelijkheden van een stadsapp om de toegankelijkheid van de (digitale) dienstverlening te verhogen.

Het college van burgemeester en schepenen en het managementteam hebben in de voorbije jaren de ontwikkeling van de Onze StadApp met de nodige interesse gevolgd. Vanuit de administratie werden een aantal bezorgdheden geuit omtrent de implementatie van een dergelijke mobiele applicatie.

Deze bezorgdheden gingen vooral over de (extra) effort die mogelijk vanuit de verschillende diensten zou moeten voorzien worden om de mobiele applicatie van de nodige effort te voorzien. De vrees was eveneens aanwezig dat de mobiele applicatie te weinig informatie en/of functionaliteit zou bevatten en daardoor niet of minder interessant zou zijn voor de burger.

Bovendien was uit de communicatiemonitor gebleken dat de stad Geel reeds over teveel communicatiekanalen beschikte en er geen behoefte was aan nog meer kanalen.

Het prijskaartje van de Onze StadApp applicatie was ook niet onaardig, voor de combinatie van Onze StadApp en de slimme kaart (een uitbreiding van Onze StadApp met informatie uit een aantal authentieke bronnen) werd een offerte ontvangen ten bedrage van een kleine 15.000 € (incl. BTW). Er dient vermeld te worden dat dit een basisofferte was waaraan nog een aantal integraties en ontwikkelingen dienden toegevoegd te worden. Tijdens de presentatie van Onze StadApp op het beleidsoverleg werd als richtprijs 1€/jaar per inwoner genoemd.


Ondertussen werd bekend dat ook de diensten van Digitaal Vlaanderen een vergelijkbare mobiele applicatie aan het ontwikkelen waren. De eerste informatie die hierover beschikbaar was bestond erin dat dit een generieke app zou zijn die vanuit Digitaal Vlaanderen beschikbaar zou gesteld worden. De app kon door elk openbaar bestuur bovenop de generieke mogelijkheden gepersonaliseerd worden met de huisstijl en de gekozen integraties. Bijkomend zou het prijskaartje van deze mobiele applicatie een stuk budgetvriendelijker zijn.

Wanneer Digitaal Vlaanderen op 7 juli de lancering van de mobiele applicatie aankondigde (https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/nieuwsberichten/mobiele-app-van-mijn-burgerprofiel-gelanceerd-voor-alle-vlaamse-gemeenten) konden we in dit bericht de bevestiging vinden van de boodschap die we eerder al informeel hadden opgevangen. Er werd een samenwerkingsakkoord afgesloten tussen Digitaal Vlaanderen en Fairville, het softwarebedrijf dat het "Onze Stad App" platform ontwikkelde. Bijkomend werd aangekondigd dat de 90 lokale besturen die gebruik maakten van Onze Stad App dienen over te gaan naar het platform van Mijn Burgerprofiel. Ondertussen hebben we vernomen dat dit binnen de 2 jaar zal gebeuren. Het is dus op dit ogenblik geen optie of geen goed idee meer om nog in te stappen in de Onze Stad App toepassing.

De Mijn Burgerprofiel app werd (niet toevallig) door Digitaal Vlaanderen gelanceerd op 11 juli 2022. Op 31 juli werd de eerste Mijn Burgerprofiel App door de stad Sint-Truiden in productie geplaatst.

De basisfunctionaliteiten van de Mijn Burgerprofiel App zijn :

Meldingen en lopende dossiers

In Mijn Burgerprofiel ontvangt u meldingen. Verandert er iets aan de status van uw dossier? Is uw attest beschikbaar? Of heeft u een eBox overheidsdocument ontvangen? U ziet in één oogopslag of er een bericht voor u is. Bekijk op de volgende link het overzicht van dienstverleningen waarvoor u meldingen kunt ontvangen:
 https://www.vlaanderen.be/uw-overheid/mijn-burgerprofiel/privacyverklaring-mijn-burgerprofiel/diensten-waarvoor-u-meldingen-kunt-ontvangen-in-mijn-burgerprofiel

Mijn Burgerprofiel is een groeitraject en zal op termijn steeds meer dienstverleningen bevatten.

(eBox) Documenten

In Mijn Burgerprofiel kunt u uw eBox berichten en documenten zien, van zodra u daar toestemming voor geeft. U krijgt dan een melding wanneer u een nieuw bericht of document ontvangt.

Attesten en vergunningen

U kunt in Mijn Burgerprofiel officiële attesten, vergunningen, afschriften of uittreksels van aangesloten instanties gratis opvragen. Deze attesten hebben dezelfde juridische waarde als de attesten die u bij het Rijksregister of het gemeenteloket opvraagt. Overheden en private instanties mogen deze attesten niet weigeren. Bepaalde attesten kunt u meteen downloaden en afdrukken. Voor andere attesten wordt u doorgestuurd naar de website van de bevoegde stad of gemeente.

Uw gegevens bij de overheid

Mijn Burgerprofiel toont de gegevens die de overheid van u kent, opgedeeld per thema. Hiervoor worden gegevens verwerkt uit verschillende bronnen. Mijn Burgerprofiel is een groeitraject en bevat nog niet alle gegevens. Op termijn zal Mijn Burgerprofiel steeds meer gegevens bevatten. Voor een actueel overzicht van ontsloten bronnen verwijzen we naar de privacyverklaring van Mijn Burgerprofiel.

COVID-19

Indien u een geldig COVID-19 certificaat hebt, dan kunt u het in Mijn Burgerprofiel opvragen en downloaden. Het COVID-19 certificaat is het digitale bewijs van:

  1. een vaccinatie tegen COVID-19 (bron: Vaccinnet),
  2. een negatieve COVID-19 test (bron: Sciensano),
  3. of een herstel na een positieve COVID-19 test (bron: Sciensano).

Bijkomend kunnen lokale besturen eventueel gebruik maken van de volgende functionaliteiten :

  • Afspraak maken
     Via Afspraak maken kan rechtstreeks een afspraak gemaakt worden met de dienst(en) van het lokale bestuur. Voor stad Geel kan hier een koppeling gemaakt worden met de JCC Afspraken toepassing.
  • Melding doen
     Via Melding doen kan rechtstreeks een melding gemaakt en verstuurd worden naar de bevoegde dienst(en) van het lokale bestuur. Voor stad Geel kunnen we hier in eerste instantie doorlinken naar de pagina "iets melden" op de website. Toekomstgericht kan bekeken worden of deze integratie nog geoptimaliseerd kan worden.
  • Afvalkalender
     Via de Afvalkalender kan op basis van een adres de afvalkalender geraadpleegd worden. Voor stad Geel zou hier een integratie kunnen gemaakt worden met de Recycle! app van IOK. Jammer genoeg heeft IOK op dit ogenblik geen toestemming gegeven hiervoor.
  • Lokaal nieuws
     Het lokaal nieuws toont een overzicht van nieuwsberichten uit uw buurt. Voor stad Geel kaneen integratie gemaakt met de nieuwsberichten op de stedelijke website.
  • UiT in uw buurt
     'UiT in uw buurt' toont een overzicht van evenementen in uw buurt. Voor stad Geel kan een integratie gemaakt worden met de Uit kalender.
  • Contactopties
     De contactopties bieden een overzicht van de contactgegevens (onder andere adres, telefoonnummer en openingsuren) van diensten van het lokale bestuur.
  • Wallet
     In de persoonlijke ‘Wallet’ kunnen gedownloade attesten, vergunningen, documenten en kaarten offline bewaard worden. 


De Mijn Burgerprofiel App wordt voor besturen met meer dan 25.000 en minder dan 50.000 inwoners aangeboden voor 7.000 € (excl. BTW) per jaar.

Argumentatie

De bezorgdheden omtrent een mobiele applicatie worden door de Mijn Burgerprofiel App sterk gereduceerd. Door de integraties hierboven beschreven wordt het platform met een minimum aan effort van de diensten gevoed met de nodige informatie. De toekomst zal moeten uitwijzen op dit in de praktijk helemaal het geval is.

Het Mijn Burgerprofiel platform wordt gevoed met informatie van zowel het lokaal bestuur Geel als vanuit Vlaanderen. Het valt daarom aan te nemen dat dit een nuttige applicatie kan zijn voor de burger/klant.

Bovendien wordt deze Mijn Burgerprofiel App aangeboden voor een prijskaartje dat een heel stuk gunstiger is dan de Onze Stad App, we ramen dit op een verschil van 28.000 € op jaarbasis.

Hierbij dient opgemerkt te worden dat de Mijn Burgerprofiel App in volgende maanden nog doorontwikkeld wordt en binnen enige tijd grotendeels dezelfde informatie en functionaliteit zal gaan bevatten dan de Onze Stad App applicatie.

Digitaal Vlaanderen geeft aan om ongeveer 6 weken nodig te hebben voor de uitrol van de mobiele applicatie. Het is dus mogelijk om de mobiele applicatie stad Geel nog in 2022 beschikbaar te maken.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen gunt de opdracht voor het ter beschikking stellen en onderhouden van de Mobiele applicatie stad Geel aan Eigen Vermogen Digitaal Vlaanderen, Havenlaan 88 te 1000 Brussel.

Artikel 2

De overeenkomst zal een initiële duur hebben van één jaar met ingang vanaf de datum van ondertekening en zal daarna, tenzij zij wordt beëindigd overeenkomstig de bepalingen van deze overeenkomst, automatisch worden hernieuwd voor telkens een termijn van één jaar.