Via het relanceproject Gemeente zonder gemeentehuis ondersteunt Vlaanderen steden en gemeenten die samen innovatieve, digitale
oplossingen uitwerken om hun dienstverlening en interne werking klantgerichter te maken. Ook via andere kanalen zijn er subsidieoproepen voor digitaliseringsprojecten.
Lokaal bestuur heeft heeft heel wat initiatieven op stapel staan op het vlak van digitalisering. Dit heeft een impact op de werking en de realisatie van het meerjarenplan.
Het managementteam adviseert over de haalbaarheid van diverse digitaliseringstrajecten.
Het college van burgemeester en schepenen valideert de voorgenomen digitaliseringstrajecten.
City of things incentiveringsplatform,
zie CBS 29/11/2021
Digitale werkplek (dienst organisatieontwikkeling, Marleen Rome)
Dit zullen we indienen binnen de oproep grootschalige transformaties, met focus op de werkplek van de toekomst. De aanvraag moet uiterlijk 18/2 ingediend worden. Momenteel hebben volgende gemeentebesturen samenwerking toegezegd, de wijze van samenwerking vind je ook terug in de tabel:
Gemeente | Wijze van samenwerken |
Laakdal | resultaten gebruiken opleidingskosten |
Meerhout | resultaten gebruiken klankbordgroep opleidingskosten |
Mol | klankbordgroep opleidingskosten |
Dessel | resultaten gebruiken |
Balen | resultaten gebruiken |
Retie | samen project indienen |
Stuifzand | klankbordgroep |
Westerlo | klankbordgroep |
Oud-Turnhout | klankbordgroep |
Herselt | klankbordgroep |
Heist-op-den-berg | resultaten gebruiken |
Merksplas | resultaten gebruiken |
De gemeente Retie heeft zelf ook een traject lopen om een digitale werkplek uit te werken op basis van Microsoft Office 365. Zij zullen samen met ons een project indienen waarbij Geel de penhouder is. Beide gemeentes zullen kosten indienen en dus gebruik maken van de subsidies. De 20% eigen inbreng wordt voorzien door Geel en Retie. De juiste afspraken hierover zullen nog gemaakt worden.
De samenwerking met de gemeentebesturen uit bovenstaande tabel wordt uiteengezet in een samenwerkingsovereenkomst. Deze zijn in opmaak.
De subsidieaanvraag (inhoudelijk en financieel) en de samenwerkingsovereenkomsten zullen voorgelegd worden aan het CBS van 14/02, zodat de aanvraag op 18/2 kan ingediend worden.
Happy citizen (dienst organisatieontwikkeling, Dominique Luyckx
Doelstelling
Innovatieve dienstverlening ontwikkelen waarbij elementen van de gedragspsychologie worden betrokken om een kwalitatieve en toegankelijke dienstverlening te organiseren. Alles is gericht op een aangename customer journey, op maat van de burger waarbij de 'administrative burden' zo klein mogelijk maken voor de burgers.
Gedragsinzichten
• Voorbeelden: ▪ Nudging ▪ AB testing ▪ Kleurgebruik ▪ Woordgebruik ▪ …
• EAST ➔ Commerciële benaderingen en gedragsinzichten vertalen naar en toepassen in de dienstverlening van een lokaal bestuur
De trekker van het initiatief is het lokaal bestuur van Oud-Turnhout. Daarnaast is ook Kontich betrokken. Andere mogelijk partners zijn: extern bureau voor begeleiding rond public service design, LCP, Blenders (E-inclusie), KUL: domeinspecialist voor gedragsinzichten en nudging Pieter Raymaekers - wil graag dit project mee begeleiden en opnemen in wetenschappelijk onderzoek.
Dit project is een rijke aanvulling voor de actualisering van het dienstverleningsconcept dat nu lopende is.
Burgerportaal Westerlo (dienst financiën, Jans Peeters)
Wat?
De burger of onderneming de kans geven om de aangiftes voor lokaal geheven belastingen eenvoudig in te dienen via Mijn burgerprofiel of het ondernemersloket. Na het indienen zal de verdere verwerking van de aangifte gebeuren in de desbetreffende back office-toepassing.
Waarom?
Momenteel gebeurt de communicatie rond het heffen van lokale belastingen nog op papier. Dit is erg omslachtig en ligt niet in lijn met vele andere transacties met de overheid. De gemeente Westerlo wil over de mogelijkheid beschikken om dergelijke processen te optimaliseren zonder steeds opnieuw te investeren in dure, op maat gemaakte koppelingen.
Wat willen we realiseren?
Het digitaliseren van de communicatie rond het heffen van lokale belastingen door het koppelen van bestaande front-end toepassingen van de Vlaamse Overheid (ondernemersloket, Mijn burgerprofiel, formulierenservice) met het Power Platform van Office 365. Het initiële doel van de koppeling is het doorgeven van de informatie uit ingevulde formulieren naar het Power Platform. Hierdoor kunnen de momenteel aanwezige licenties binnen het bestuur optimaler ingezet worden.
De koppeling tussen de Front end-toepassingen en het Power Platform dient voldoende generiek te zijn zodat ze hergebruikt kan worden voor allerhande processen. Hierbij ligt de focus dan voornamelijk op processen die uniek zijn voor een specifiek bestuur.
Er dient een model uitgewerkt te worden om deze koppeling zo breed en toegankelijk mogelijk ter beschikking te stellen aan andere lokale besturen.
Wat zoeken we?
Besturen die samen een haalbaarheidsstudie (technisch, financiëel en het borgen van de oplossing op lange termijn) willen uitvoeren en een bestuurseigen proces als Proof Of Concept willen uitwerken.
Burgerloket Mechelen (dienst burgerzaken, Els Kenens)
Project getrokken vanuit Mechelen
Deelnemende gemeenten (status 24/01) :
Aalst | Houthalen-Helchteren |
Antwerpen | Puurs-Sint Amands |
Brugge | Bornem |
Diest? | Zemst |
Gent | Zulte |
Leuven | Oudsbergen |
Lier | Nijlen? |
Mechelen | Sint-Katelijne-Waver |
Ninove | Maldegem? |
Oostende | Deerlijk |
Ronse | Beerse? |
Vilvoorde? | Mortsel? |
Kortrijk | Tervuren? |
Turnhout? | Boechout? |
Harelbeke | Kuurne? |
Knokke-Heist? | Affligem? |
Geel? | Zwevegem? |
Tongeren? | Wetteren? |
Doel:
Processen:
Het doel is elk van deze processen zo ver als mogelijk te gaan automatiseren, met respect voor de controlerende functie die de gemeente moet uitvoeren (en dus niet volledig geautomatiseerd kan worden). Bepaalde processen kunnen naar verwachting volledig automatisch verlopen, en bij andere processen zal tussenkomst van de gemeente nog nodig zijn.
E-inclusie behoort ook tot de doelstelling.
Doorlooptijd :
2,5 jaar
Timing totaal project :
04/2022-31/12/2025 :
04/22 : start project : aanpassingen MijnBurgerProfiel, aanpassen wetgeving, Cevi/Cipal API, integratie overheidsdiensten (DVZ, Justitie, …)
04/23 : eerste software (Cipal/Cevi) ten vroegste beschikbaar (licentiekosten inbegrepen)
12/25 : alle processen gedigitaliseerd
Procedure deelname:
Te ondertekenen via digitaal handtekenplatform Vlaanderen:
Projectkosten
2 miljoen euro
Co-financiering van alle deelnemende gemeenten :
Meerwaarde deelname
Co-financiering
Personeelsinzet :
Je moet kunnen verantwoorden dat gedurende de hele looptijd van het voldoende VTE gespendeerd zijn aan het project (uittreksels van loonstaten als bewijsstuk):
Takenpakket:
E-inclusie :
Doordat er zoveel flows worden geautomatiseerd (lees volledig weggetrokken worden bij de gemeenten) zal er extra aandacht nodig zijn om de minder digitaal geletterden te helpen. Dit kan op verschillende manieren gebeuren:
Vanzelfsprekend is het niet de bedoeling dat elke gemeente het warm water terug uitvindt. Er wordt geregeld teruggekoppeld tijdens het project om kennis/informatie uit te wisselen
Verdere uitwerking project en processen : opstellen blauwdrukken, succesmetingen, natrekken/testen/ TO BE proces
Deelname aan maandelijkse stuurgroep
Niet gesubsidieerde inzet:
Licentiekost na einde project is niet meer inbegrepen: nu ingeschat op 4 500 euro, incl BTW voor Antwerpen, vermoedelijk lager voor kleinere gemeenten.
Deze projecten komen bovenop het ambitieuze digitaliseringsgolf die in het meerjarenplan opgenomen is.
Vooral het project digitale werkplek zal veel tijd in beslag nemen nu het in samenwerking met andere besturen zal lopen. De andere projecten interfereren zowel organisatorisch als technisch.
Het managementteam adviseert om principieel verder te gaan met het uitwerken van de verschillende trajecten waarbij de komende dagen/weken nog verder wordt uitgeklaard hoe dit zich ook vertaald naar o.a. personeelsinzet, aanpassing meerjarenplan en andere randvoorwaarden voor realisatie.
Een aantal initiatieven liggen in elkaar verlengde waardoor dit een verrijking vormt.
Het college van burgemeester en schepenen is principieel akkoord dat deze initiatieven voor de subsidies in het kader van Gemeente zonder Gemeentehuis worden ingediend.