Terug
Gepubliceerd op 01/02/2022

2022_CBS_00200 - Correctie omgevingsvergunning - De regularisatie van een notariaat en een functiewijziging van wonen naar kantoor, gelegen Rozendaal 9, Stationsstraat 129 en 131 (202100666joh) - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 31/01/2022 - 13:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens; Nick  Coomans, deskundige leefomgeving

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_00200 - Correctie omgevingsvergunning - De regularisatie van een notariaat en een functiewijziging van wonen naar kantoor, gelegen Rozendaal 9, Stationsstraat 129 en 131 (202100666joh) - Goedkeuren 2022_CBS_00200 - Correctie omgevingsvergunning - De regularisatie van een notariaat en een functiewijziging van wonen naar kantoor, gelegen Rozendaal 9, Stationsstraat 129 en 131 (202100666joh) - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 31/01/2022


In zitting van 10/01/2022 leverde het college een vergunning onder voorwaarden af voor de regularisatie van een notariaat en een functiewijziging van wonen naar kantoor. In deze beslissing werd een stedenbouwkundige ontwikkelingskost opgelegd voor de kantoren.

In de beslissing van het college dd. 29 oktober 2018 betreffende de stedenbouwkundige ontwikkeligskosten staat echter het volgende:

“Dossiers die een belasting betaalden voor verkaveling of voor wonen ingevolge het belastingreglement dienen voor de vierkante meters die reeds belast werden, niet nogmaals onderhevig te zijn, behalve indien er voor een geheel/deel niet belast is geweest. Dossiers kunnen dus deels onderhevig zijn aan deze regeling en deels onderhevig zijn aan het belastingreglement. Het principe non bis in idem is voor de betrokken meters van toepassing.”

In het vorige dossier (201800194) betreffende hetzelfde project werd reeds 23353,20 euro belasting betaald voor de appartementen.

De vloeroppervlakte van de appartementen (die nu kantoren zijn) in het vorige dossier is 339,57 m². Dat is dus dezelfde oppervlakte waarop de stedenbouwkundige ontwikkelingskost  nu is berekend.

De stedenbouwkundige ontwikkelingskost is hier dus niet van toepassing.

Aan het college wordt gevraagd om een nieuwe beslissing te nemen betreffende de aanvraag ter correctie van de beslissing van 10/01/2022.


Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021173850

Dossiernummer gemeente: 202100666

 

De gemeente Geel heeft op 12 november 2021 een aanvraag ontvangen voor de regularisatie van een notariaat en een functiewijziging van wonen naar kantoor. De aanvraag werd op 16 november 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

V.Z.J. BVBA gevestigd te Stationsstraat 131 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Rozendaal 9, Stationsstraat 129 en 131

Kadastrale ligging: afdeling 6 sectie G nrs. 568S13, 568H13, 568V9 en 568L13

 


Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in: 


woongebied

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het bijzonder plan van aanleg Statieplein goedgekeurd op 10 januari 2000

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel goedgekeurd op 10 april 2012gelegen in Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een bijzonder plan van aanleg. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg. De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met deze plannen en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing.

 

Verordeningen

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend: 

  • Omgevingsvergunning 201900372/OMV_2019110271 voor bronbemaling Stationsstraat - Rozendaal geel geakteerd op 07/10/2019.
  • Omgevingsvergunning 201800194/OMV_2018067752 voor het slopen van de bestaande bebouwing, het vellen van 2 bomen, de uitbreiding van het bestaande notariaat, het bouwen van 2 kantoren en 8 appartementen, het bouwen van 6 woningen en het bouwen van een ondergrondse parkeergarage goedgekeurd op 03/09/2018.
  • Oud dossier VLAREM (1930/A/00134) voor autogarage met benzinebergplaats – geen beslissing.
  • Oud dossier VLAREM (1962/A/00549) voor mazouttank – geen beslissing.
  • Oud dossier VLAREM (1970/A/01656) voor varkensfokkerij – geen beslissing.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2005/00068) voor het uitbreiden van het notariaat - goedgekeurd op 14/03/2005.
  • Stedenbouwkundige vergunning (13704) voor het slopen van een woonhuis en het oprichten van een tuinmuur - goedgekeurd op 25/09/2000.
  • Stedenbouwkundige vergunning (10580) voor uitbreiding kantoren - goedgekeurd op 10/11/1992.
  • Stedenbouwkundige vergunning (08612) voor verbouwing 2 woningen - goedgekeurd op 10/03/1986.
  • Stedenbouwkundige vergunning (09730) voor verbouwing magazijn tot toonzaal - goedgekeurd op 11/01/1993.
  • Stedenbouwkundige vergunning (03699) voor nieuwbouw meergezinswoning - goedgekeurd op 21/03/1966.
  • Stedenbouwkundige vergunning (00352) voor verbouwen van/tot of uitbreiden van eengezinswoning - goedgekeurd op 13/03/1950.
  • Milieuvergunning 1997/M3/2300 voor toonzaal van meubels - goedgekeurd op 24/02/1997.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft de regularisatie van de wijzigingen bij de omgevingsvergunning met referentie omgevingsloket OMV_2018067752 en referentie gemeente 201800194.

Tijdens de bouwwerken ter realisatie van de omgevingsvergunning OMV_2018067752 drongen zich een aantal wijzigingen op, onder meer naar aanleiding van de samenwerking tussen notariskantoor Moortgat (Geel) en het notariskantoor Van Schoubroeck (Herentals).

De wijzigingen zijn in overeenstemming met de vigerende voorschriften uit het BPA Statieplein. Deze aanvraag dient om de gewijzigde uitvoering te regulariseren.

De te regulariseren aanpassingen bestaan enerzijds uit vergunningsplichtige wijzigingen, anderzijds uit meldingsplichtige wijzigingen. 

Vergunningsplichtige wijzigingen:

  • Bestemmingswijziging van de 4 appartementen in de Stationsstraat naar kantoorruimte. De appartementen zullen omgevormd worden tot flexibele kantoorruimtes. Het vergunde appartement wordt in deze context eerder gezien als appartement met mogelijkheid tot uitvoeren van een vrij beroep. Gezien de hoofdbestemming van A3.1 nog steeds wonen is, is hier geen bestemmingswijziging voor nodig.
  • De patio tussen deel A en B werd gesupprimeerd. Deze patio is vervangen door een vergaderzaal. Eveneens wordt het achterliggende deel gekoppeld aan de voorste handelsruimte met een nooduitgang langs voor en achter.

Meldingsplichtige wijzigingen:

  • De kleur van de hellende daken werd gewijzigd. De witte dakpannen werden vervangen door zwarte pannen.
  • Wijziging materialen gevels:

De gevels van deel A, gebouw gelegen aan de Stationsstraat, zullen een andere afwerking krijgen. De gevel wordt gecementeerd en overschilderd met witte satijnglans verf.

  • De kleur van de ramen aan gebouwdeel A - gebouw gelegen aan de Stationsstraat - werd aangepast van zwart naar grijs. Dit omdat het contrast met de nieuwe gevelkleur, witte satijnglans, te groot werd met zwarte ramen.

In dit opzicht werd de kleur van zwart naar grijs veranderd.

  • Het aanbrengen van een dakkoepel op de wachtruimte horende bij het

notariaat (deel B).

  • Wijziging positie fietskelder.
  • Appartement 2, deel C, van 2-slaapkamerappartement naar 1-slaapkamer appartement.

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

Op 21 december 2021 werd het advies ontvangen van Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel)

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 7 december 2021 werd het advies ontvangen van Toegankelijk Vlaanderen

Advies: ongunstig

 

Op 28 december 2021 werd het advies ontvangen van Openbare Werken

Advies riolering (afvalwater – hemelwater)

Voor dit project werd advies gevraagd bij Aquafin. Er werd door hen een hydraulisch en technisch advies opgesteld. Het dossier wordt ongunstig geadviseerd wegens een aantal bemerkingen. Deze staan beschreven in het rapport "Hydraulisch en technisch advies". 

Advies: ongunstig

 

  1. Project-MER

Niet van toepassing.

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Planologische toets

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, alsmede voor agrarische bedrijven.

Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

(Artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichtingen en toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen 2 gemeentewegen.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

Enkel wordt bij toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt.  Dit moet gecompenseerd worden door de plaatsing van een hemelwaterput of de aanleg van een infiltratievoorziening.

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Opportuniteitstoets

Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een omgevingsvergunning te worden geweigerd indien het aangevraagde onverenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening. De beoordelingsgronden van de goede ruimtelijke ordening wordt omschreven in art. 4.3.1§2 van de VCRO. 

 

Functionele inpasbaarheid

De regularisatie van een notariaat en een functiewijziging van wonen naar kantoorfunctie stelt geen beperking aan het gebruik van het perceel. De bestemming van het perceel wordt door de aanvraag niet geschaad. De aanvraag is functioneel in overeenstemming met de functies van de omliggende percelen en deze in de ruimere omgeving van het project. 

 

Ruimtegebruik – schaal- bouwdichtheid.

De regularisatie van een notariaat en een functiewijziging van wonen naar kantoorfunctie heeft geen impact op het ruimtegebruik van het perceel. Het project is qua schaal in overeenstemming met de omgeving van dit project. De bouwdichtheid is aanvaardbaar op deze locatie. 

 

Visueel-vormelijk, materiaalgebruik.

De kleur van de hellende daken werd gewijzigd. De witte dakpannen werden vervangen door zwarte pannen.

De gevels van deel A, gebouw gelegen aan de Stationsstraat, zullen een andere afwerking krijgen. De gevel wordt gecementeerd en overschilderd met witte satijnglans verf.

De kleur van de ramen aan gebouwdeel A - gebouw gelegen aan de Stationsstraat - werd aangepast van zwart naar grijs. 

 

Het wijzigen van kleur voor de dakpannen van wit naar zwart zal een invloed hebben op het straatbeeld van de Stationsstraat. Gezien er voornamelijk zwarte of rode pannen in het straatbeeld terug te vinden zijn, zal deze wijziging beter binnen het bestaande straatbeeld passen.

De beoogde wijziging van materialen past binnen het straatbeeld, er zijn nog bepleisterde/gecementeerde gebouwen in de straat aanwezig. De witte kleur komt meermaals terug binnen het straatbeeld van de Stationsstraat.

De kleurwijziging van de ramen hangt samen met de wijziging van gevelmaterialen.

Om de contrasten met het gevelmateriaal niet te groot te maken werd geopteerd de ramen in een grijze kleur te voorzien in plaats van in een zwarte kleur.

 

Het materiaalgebruik en de visueel-vormelijke uitstraling dragen bij aan een betere inpasbaarheid in het straatbeeld.

 

 

Cultuurhistorische aspecten

Het notariaat betreft een dubbelhuis van vijf traveeën en twee bouwlagen onder zadeldak, in neorenaissance-geïnspireerde stijl, van 1893-1894. Dit wordt volledig behouden.

De cultuurhistorische aspecten worden dus gerespecteerd.

 

 

Mobiliteit

Er werden voldoende parkeerplaatsen voorzien on de vorige aanvraag (201800194).

Het volledige vrije terrein werd afgegraven voor de vergunde parking. Ook wordt er voldoende parking voor de bewoners voorzien, bergruimtes en fietsenstalling horende bij de wooneenheden/kantoren en het notariaat.

De parking voldoet aan de noodzaak en aan de BPA-voorschriften.

Eveneens zijn er 9 laadpalen in de kelder voorzien voor elektrische wagens, alsook voor elektrische fietsen.

 

Bodemreliëf

De aanvraag betreft het regulariseren van een notariaat en een functiewijziging van wonen naar kantoorfunctie. Hierbij wordt niet ingegrepen op het bodemreliëf.

 

Hinderaspecten – gezondheid

De regularisatie van een notariaat en een functiewijziging van wonen naar kantoorfunctie brengt een lichte extra hinder met zich mee voor de omgeving, gezondheidsaspecten zijn verwaarloosbaar.

 

Er kan geconcludeerd worden dat het project in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening en aanleg. 


Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden. 

Niet van toepassing.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeeld deze als volgt:

  • Het advies van Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel), afgeleverd op 21 december 2021 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van Toegankelijk Vlaanderen, afgeleverd op 7 december 2021 is ongunstig.
  •  Het advies van Openbare Werken afgeleverd op 28 december 2021 is ongunstig.

 

Conclusie

Er wordt een ongunstig advies gegeven omwille van volgende redenen:

 

Het ongunstig advies van Inter dd. 07/12/2021 met kenmerk 20213012BIS.

 

Voor dit project werd advies gevraagd bij Aquafin. Er werd door hen een hydraulisch en technisch advies opgesteld. Het dossier wordt ongunstig geadviseerd wegens een aantal bemerkingen. Deze staan beschreven in het rapport "Hydraulisch en technisch advies":

Het rioleringsplan bevat veel onduidelijkheden zoals opgenomen onder 2.1.1. Er dient een overzichtelijk rioleringsplan aangeleverd waarin de besproken punten verduidelijkt worden met duidelijke legende, bij voorkeur met onderscheid in afvoer van groendaken, terrassen, …

· Er dient worden bevestigd dat de grote hemelwaterput onder de afrit effectief werd gerealiseerd en er dient worden aangegeven op welke manier deze een wisselwerking heeft met de andere put aan Rozendaal van 5000 liter.

· Het dossier bevat geen gegevens over het effectief hemelwaterhergebruik. Het hemelwaterhergebruik dient men te optimaliseren/maximaliseren, rekening houdend met de afwaterende oppervlakte en de beschikbare hemelwaterputvolumes. Men dient hierbij meerdere aftappunten op het hemelwatercircuit aan te sluiten (toiletten, …).

· De overloop van de hemelwaterput van 7000 liter passeert geen infiltratievoorziening, dit is in strijd met de verordening hemelwater.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich niet aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:


De werken moeten worden en zijn uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van brandweerzone Kempen dd. 17/12/2021 met kenmerk BWDP/2018-0024/005/01/BCO. 

Het college van burgemeester en schepen beslist om aan het ongunstig advies van Aquafin voorbij te gaan en legt volgende voorwaarden op:

· De diameter van de afval- en hemelwateraansluiting moet minimaal 160 mm bedragen.

· Afvalwater en hemelwater moeten volledig gescheiden tot aan de rooilijn gebracht worden.

Wanneer wordt aangesloten op een gemengde leiding, gebeurt het samenbrengen van afvalwater- en hemelwaterafvoer op max. 50 cm van elkaar ter hoogte van het openbaar

domein. Er dient op beide aansluitingen een externe toezichtmogelijkheid (huisaansluitputje) voorzien te worden.

(Gravitaire) Kelderaansluitingen zijn niet toegelaten bij nieuwbouw. Indien afvoerpunten van het gebouw lager gelegen zijn dan het straatniveau dient de aansluiting beveiligd te worden tegen terugstroming. Dit kan door aan te sluiten via een terugslagklep of pomp. Een terugslagklep dient in het private leidingenstelsel geplaatst te worden en niet in de infrastructuur van de rioolbeheerder.

· Het afvalwater dient te worden aangesloten op de bestaande afvalwaterleiding ter hoogte van het perceel, via de kortst mogelijke weg.

· Het regenwater dient te worden aangesloten op de bestaande gemengde leiding, ter hoogte van het perceel.

· De aansluiting dient zo ondiep als technisch mogelijk te worden aangeboden met een maximale diepte van 80 cm onder het straatniveau. Afwijkingen hierop kunnen worden toegestaan wanneer dit noodzakelijk is en deze noodzaak wordt aangetoond. Bij effectieve realisatie van de nieuwe aansluiting op deze riolering zal de aansluiting door de rioolbeheerder zo laag als technisch mogelijk aangelegd worden. Hierbij is voornamelijk de ligging van de nutsleidingen cruciaal, hetgeen op voorhand niet geweten is en waarvoor Aquafin dus ook niet verantwoordelijk kan zijn.

· Op het grijs water wordt bij voorkeur een sifonput geplaatst alvorens dit circuit samen te brengen met het zwart water, dit om geurhinder te vermijden.

· De groendaken dienen uitgerust met een buffervolume van minstens 35 l/m², enkel onder die voorwaarde mag de oppervlakte van de groendaken gehalveerd worden bij de berekening van de dimensies van infiltratievoorziening.

· Het is aangewezen om op de hemelwateraansluiting (overloop naar openbare riolering) een terugslagklep te voorzien. Op die manier wordt het risico op terugstroming van water uit het systeem waarop wordt aangesloten en eventuele vervuiling van het hemelwatersysteem beperkt.

· Terrassen en groendaken dienen rechtstreeks worden aangesloten naar de infiltratievoorziening tenzij met grondige voorfiltering/zuivering. De filters die voorzien worden

dienen regelmatig worden onderhouden.

· Alle afvoerleidingen dienen op eigen terrein worden aangelegd, private leidingen in openbaar domein worden niet toegelaten.

· Het dossier bevat geen gegevens over het effectief hemelwaterhergebruik. Het hemelwaterhergebruik dient men te optimaliseren/maximaliseren, rekening houdend met de

afwaterende oppervlakte en de beschikbare hemelwaterputvolumes. Men dient hierbij meerdere aftappunten op het hemelwatercircuit aan te sluiten (toiletten, …).

· De overloop van de hemelwaterput van 7000 liter passeert geen infiltratievoorziening, dit is in strijd met de verordening hemelwater.

Er dient worden bevestigd dat de grote hemelwaterput onder de afrit effectief werd gerealiseerd en er dient worden aangegeven op welke manier deze een wisselwerking heeft met de andere put aan Rozendaal van 5000 liter.

 

 

Het college beslist om slechts 2 kantoren toegankelijk te maken onder de volgende voorwaarden in het advies van Inter dd. 07/12/2021 met kenmerk 20213012BIS:

 

De gang aan kantoor A1.1 voldoet niet aan de bepalingen van de verordening qua maatvoering en bepalingen voor de vrije draairuimte na versmallingen.

Idem voor de gang aan kantoren A2.1 en A2.2:

  • De ruwbouwbreedte moet minstens 175 cm bedragen, de afgewerkte netto breedte (gemeten tussen eventuele leuningen en plinten) minstens 150 cm. Plaatselijk versmallingen zijn mogelijk:

o over een lengte van maximaal 120 cm, waarbij de ruwbouwbreedte minstens 115 cm bedraagt en de afgewerkte netto breedte (gemeten tussen eventuele leuningen en plinten) minstens 90 cm;

o over een lengte vanaf 120 cm tot maximaal 10 m, waarbij de ruwbouwbreedte minstens 145 cm bedraagt en de afgewerkte netto breedte (gemeten tussen eventuele leuningen en plinten) minstens 120 cm.

  • Na elke versmalling moet een vrije en vlakke draairuimte van minstens 150 cm beschreven kunnen worden.
  • Er is geen dwarshelling toegestaan.
  • Eventuele uit de wand stekende constructies of toestellen mogen het normaal gebruik van het looppad niet hinderen. Zij worden bij voorkeur in een nis weggewerkt of tot op vloerniveau doorgetrokken.

 

Het niveauverschil tussen de polyvalente ruimte en gebouw B moet overbrugd worden door een trap-helling combinatie volgens onderstaande bepalingen.

 

De te regulariseren kantoorruimtes zijn publiek toegankelijk. De trap voldeed aan de toegankelijkheidsbepalingen voor de vergunde situatie (wooneenheden), maar voldoet niet langer nu hij publiek toegankelijke ruimten (kantoren) bedient. De trap moet voldoen aan onderstaande bepalingen om conform te zijn voor de gevraagde regularisatie.

Algemeen:

  •  Niveauverschillen tot en met 18 cm moeten minstens met een helling overbrugd worden (tolerantie 2 cm in buitenruimtes of tussen binnen- en buitenpas).
  • Niveauverschillen van meer dan 18 cm moeten overbrugd worden met een combinatie traphelling, trap-lift of helling-lift.

Hellingen:

  •  Hellingspercentages mogen maximaal (het totale niveauverschil moet in aanmerking genomen worden):

o 10 % bedragen voor niveauverschillen tot 10 cm (tolerantie van 2 cm in buitenruimtes of tussen binnen- en buitenpas);

o 8,3 % bedragen voor niveauverschillen tussen 10 cm en 25 cm;

o 6,25 % bedragen voor niveauverschillen tussen 25 cm en 50 cm;

o 5 % bedragen bij niveauverschillen vanaf 50 cm.

  • Tussen twee hellingen moet een tussenbordes aanwezig zijn van minstens 120 cm x 150 cm bij rechte tracés en van minstens 150 cm x 150 cm wanneer er richtingsveranderingen aanwezig zijn.
  • Zowel boven- als onderaan hellingen van meer dan 4 % moet een vrije en vlakke draairuimte van 150 cm omschreven kunnen worden.
  • Hellingen van meer dan 4 % mogen maximaal 10 m lang zijn.
  • Hellingen van meer dan 4 % moeten minstens ruwbouw 145 cm breed zijn, zodat afgewerkt, tussen leuningen en eventuele plinten, minstens 120 cm vrije doorgangsbreedte aanwezig is.
  • Niveauverschillen van meer dan 10 cm met het naastliggende maaiveld of naastliggende vloerpas moeten beveiligd worden met een afrijdbeveiliging van minstens 5 cm hoogte.
  • Niveauverschillen van meer dan 25 cm met het naastliggende maaiveld of naastliggende vloerpas en hellingen die meer dan 25 cm overbruggen moeten aan beide zijden voorzien zijn van leuningen, die doorlopen over eventuele tussenbordessen, en minstens 40 cm horizontaal doorlopen voor en na hellingen of loopbruggen. Indien de leuning in het ijle stopt, moet zij afbuigen naar de grond of de wand.

Trappen:

  • De voorschriften met betrekking tot trappen gelden niet voor meergezinswoningen, kamerwoningen en studenten(gemeenschaps)huizen, wanneer deze voorzien zijn van een toegankelijke lift.
  • Over de volledige breedte van trappen moet voor een ruwbouwbreedte van minstens 125 cm gezorgd worden, zodat na afwerking, tussen leuningen en plinten, minstens 100 cm vrije doorgangsbreedte gerealiseerd is.
  • Na maximaal 17 treden moet een tussenbordes aanwezig zijn van minstens 100 cm diep.
  • De optrede mag hoogstens 18 cm bedragen, de aantrede moet minstens 23 cm bedragen.
  • Alle treden moeten zo gelijkvormig mogelijk zijn. De som van tweemaal de optrede en eenmaal de aantrede moet tussen 57 en 63 bedragen, of een veelvoud daarvan.
  • Trappen moeten aan beide zijden voorzien zijn van leuningen, die doorlopen over eventuele tussenbordessen, en minstens 40 cm horizontaal doorlopen voor en na de trappen. Indien de leuning in het ijle stopt, moet zij afbuigen naar de grond of de wand.

Liften:

  • Enkel kokerliften of verticale plateauliften zijn toegestaan.
  • Een kokerlift moet minstens voldoen aan het type 2 omschreven in de EN 81-70. Concreet hebben deze liften een binnenruimte van minstens 140 cm x 110 cm en een vrije doorgangsbreedte aan de deuren van minstens 90 cm. Voor een lifttoegang moet een vrije en vlakke vrije en vlakke draairuimte van minstens 150 cm kunnen omschreven worden.
  • Kokerliften mogen uitsluitend automatische deuren hebben.
  • Plateauliften moeten minstens 100 cm breed zijn (netto 90 cm) en 140 cm diep.
  • Over de volledige lengte van de plateaulift, alsook ter hoogte van de doorgangen van de deuren, moet een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minstens 90 cm gegarandeerd worden.

 

Er moet een aangepast toilet voorzien worden op de 2de verdieping.

  • In elk sanitair blok moet minstens één toilet toegankelijk zijn voor personen met een handicap. Wanneer de toiletten gescheiden zijn tussen mannen en vrouwen, moet in elk deel minstens één toilet toegankelijk zijn voor personen met een handicap, tenzij dit toilet zich in een gemeenschappelijke ruimte bevindt.
  • De toiletruimte moet minstens 170 cm x 225 cm groot zijn (ruwbouw) zodat na afwerking minstens 165 cm x 220 cm beschikbaar is. Bij deze maatvoering moet de deur in de korte zijde geplaatst worden.
  • Een wastafel moet aanwezig zijn, met een onderrijdbare ruimte van minstens 70 cm hoog, 90 cm breed en 60 cm diep. De as van de wastafel moet zich minstens 50 cm van elke hoek bevinden.
  • Ter hoogte van de wastafel en toiletpot moet een vrije en vlakke draairuimte van 150 cm beschreven kunnen worden.
  • Voor de toiletpot moet een vrije ruimte van minstens 120 cm beschikbaar zijn.
  • De afstand tussen de voorzijde van de toiletpot en de achterliggende wand moet minstens 70 cm bedragen.
  • Minstens aan één zijde van het toilet moet een vrije ruimte van 90 cm beschikbaar zijn. Als er zich aan de andere zijde een wand bevindt, moet de as van de toiletpot zich op 40 cm à 45 cm van deze wand bevinden.
  • De vrije ruimte tussen toilet en wastafel moet minstens 90 cm bedragen.

 

De gebouwen moeten voldoen aan de EPB-eisen.

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

 De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.