Terug
Gepubliceerd op 01/02/2022

2022_CBS_00241 - Tijdelijke verkeersmaatregelen Winkelom - Tijdelijke verkeersmaatregelen Winkelom - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 31/01/2022 - 13:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens; Nick  Coomans, deskundige leefomgeving

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_00241 - Tijdelijke verkeersmaatregelen Winkelom - Tijdelijke verkeersmaatregelen Winkelom - Beslissen: Goedkeuren 2022_CBS_00241 - Tijdelijke verkeersmaatregelen Winkelom - Tijdelijke verkeersmaatregelen Winkelom - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Argumentatie

Adviezen van vrijdag 21 januari

  • Agentschap wegen en verkeer
    Rekening houdend met het feit dat:
    • Er vandaag de dag al omleidingen ingesteld zijn zowel voor het lokale verkeer als voor het doorgaand verkeer;
    • De omleidingen over goed uitgeruste wegen gaan;
    • Er tal van andere mogelijkheden zijn voor het lokale verkeer;
    • De voorgestelde opening en bijhorende route zich op een fiets omleidingsroute bevindt alwaar de fietsers zich in gemengd verkeer bevinden met gemotoriseerd verkeer;
    • Het gebruik van de voorgestelde omleidingsroute vele malen hoger zal liggen doordat de N126 geknipt is;
    • Er bijgevolg veel meer dan vroeger een gevaarlijke situatie gecreëerd wordt, zowel voor fietsers op de gevraagde omleidingsroute, als op de R14

    Adviseert het agentschap negatief op de vraag om Winkelom vanop de R14 open te stellen gedurende de werken op de N126.

  • politie - team verkeer
    Vanuit de politie geven wij negatief advies.-Op deze wijze motiveren we de mensen om de omleiding niet te volgen.
    -Het is verre van ideaal om dit kruispunt met de R14 te gebruiken. Zowel het indraaien vanop de R14 als het oprijden van Winkelom is hier, gelet op geldende maximumsnelheid op de R14 (90) en de beperkte afstand tot het kruispunt met de Diestseweg te gevaarlijk.
    -De bereikbaarheid van de handelaars en bedrijven is, zij het misschien met een extra inspanning, gevrijwaard in de huidige opstelling.
  • dienst openbare werken en verkeer/mobiliteit
    Negatief advies.
    • Op deze locatie is geen afslagstrook. Het openstellen van dit deel Winkelom zal leiden tot heel wat afslaand verkeer. In combinatie met de snelheid op de ring en zo vlak na het kruispunt kan dit leiden tot kop-staart aanrijdingen. De afslag daarvoor is net lichtengeregeld omwille van de hoeveelheid verkeer. Ook het plaatselijk verlagen van de snelheid op de ring zal niet voldoende zijn om bruuske remmanoeuvres te voorkomen.
    • Op dit gedeelte Winkelom zit ook de fietsomleiding. Door de verzakking sturen we nu al fietsers van een fietspad in gemengd verkeer. De snelheid is er verlaagd naar 50 km/u, maar als we dit gaan openstellen voor gemotoriseerd verkeer zullen de fietsers hier in de verdrukking komen en is dit voor hen geen veilige omleiding meer.

Bespreking op woensdag 26 januari

  • Agentschap wegen en verkeer: AWV blijft bij zijn negatief advies en doet geen suggesties voor het eventueel openstellen van het "oude" Winkelom voor gemotoriseerd verkeer.
  • politie - team verkeer: ook politie geeft geen suggesties en blijft bij zijn negatief advies.
  • dienst openbare werken en verkeer: extra info bij negatief advies
    • deskundige openbare werken: Op het plannetje vanuit het college van burgemeester en schepenen staat Wildersedijk aangeduid als omleiding. Dit wordt nu inderdaad gebruikt, maar is niet de bedoeling. Er is signalisatie "uitgezonderd plaatselijk verkeer" aangebracht. De weg Wilders is in slechte staat en zou de hoeveelheid verkeer niet kunnen dragen indien deze wordt aangeduid als omleiding.

In overleg met de sectormanager GGZ, schepen van mobiliteit, burgemeester en beleidsadviseur mobiliteit werd beslist om door het GIS-team van de stad een plan te laten maken met daarop de mogelijke omleidingsroutes. Dit plan kan aan de handelaars bezorgd worden zodat ze hun klanten kunnen informeren (zie bijlage).


Op vrijdagvoormiddag 28/01 kwam het signaal dat er in de Hondstraat vier ongevallen zouden gebeurd zijn tussen dinsdagavond en vrijdagochtend. De verkeerspolitie werd benaderd hierover vanuit de stad. Het antwoord kwam dat "er geen tijd geweest was om dit in detail te bekijken en men dus niet kan zeggen of al deze ongevallen werden aangegeven bij politie en hoe deze precies gebeurden". Meer informatie is dus niet beschikbaar.


In de afgelopen week regende het meldingen van burgers die vaststelden dat er vrachtwagens met opleggers in het Noordelijk deel van Winkelom kwamen keren omdat ze de signalisatie doodlopend negeren en er particuliere eigendommen beschadigd werden door deze voertuigen. Er werden hierop bijkomende ingrepen gedaan.

Aanleiding en context

Op 7 mei 2018 besliste het college van burgemeester en schepenen om het "oude" Winkelom ter hoogte van de R14 af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer om de verkeersveiligheid en doorstroming op de R14 te bevorderen.

In de week van 10 januari 2022 werd er een verzakking vastgesteld op Winkelom thv Seppendijk met ernstige hinder voor het verkeer als gevolg.

Beurtelings verkeer In Winkelom werd ingevoerd , Seppendijk langs beide kanten afgesloten. Al snel werd vastgesteld dat er lange wachtrijen ontstonden in beide richtingen en werd er overgegaan tot het invoeren van een enkelrichting. Verkeer komende van  E313 naar het centrum was nog toegelaten , het verkeer richting richting E313 werd omgeleid via Koning Albertstraat /Amocolaan. Omleiding fietsers in beide richtingen via Winkelom (oude gedeelte).

Door de ernst van de verzakking was het niet langer haalbaar en veilig  om verkeer nog toe te laten en werd Winkelom volledig afgesloten.
Voor de beide richtingen werd een omleiding voorzien via Koning Alberstraat /Amocolaan. De Lijn heeft de mogelijkheid om via Koning Albertstraat/ Haneveld / Wildersedijk te rijden. De snelheid werd op deze route teruggebracht tot 50km/u. Voor de fietsers is er een omleiding voorzien via Winkelom ( oude gedeelte) voor de beide richtingen. Borden “Handelaars bereikbaar “werden ook aangebracht.

Op vrijdag 21 januari 2022 vroeg de schepen van mobiliteit aan het Agentschap Wegen en Verkeer (telefonisch), verkeerspolitie en de dienst openbare werken en verkeer/mobiliteit advies over het openstellen van het Winkelom (oude gedeelte) ter hoogte van de R14 voor het gemotoriseerd verkeer. De drie diensten gaven hierop een negatief advies.

Op maandag 24 januari 2022 kwam de vraag vanuit het college van burgemeester en schepenen om te onderzoeken op welke manier het Winkelom (oude gedeelte) ter hoogte van de R14 tijdelijk terug opengesteld kan worden voor het gemotoriseerd verkeer.

Alle partijen werden op woensdag 26 januari 2022 opnieuw samengeroepen om de vraag van het college van burgemeester en schepenen te bekijken.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist om het "oude" Winkelom ter hoogte van de R14 niet open te stellen voor gemotoriseerd verkeer en in functie van de werken aan de riolering in Winkelom ter hoogte van Seppendijk de huidige omleiding te behouden.