Vanuit AGB Sport komt de melding dat er zeer frequent geparkeerd wordt op de verbrede verharding tussen het oud gedeelte van sporthal Axion en de uitgang van voetbalterreinen PuLa. Hierdoor is de verplichte brandweg rondom Axion niet langer vrij ondanks recent aangebrachte borden om de brandweg vrij te houden en ontstaan er conflicten enerzijds tussen parkerende voertuigen en veelal jongeren die buitenkomen van de voetbalterreinen en/of sporthal en anderzijds tussen parkerende voertuigen en doorrijdend fietsverkeer op Zwaarvoerderspoor. Zwaarvoerderspoor werd op het wegdeel tussen Voshonink en Axion ingericht als een weg voorbehouden voor fietsers, voetgangers, ruiters en landbouwverkeer en werd geknipt voor gemotoriseerd verkeer d.m.v. paaltjes t.h.v. sporthal Axion. Bijgevolg is dit een drukke fietsas geworden en dienen conflicten met parkeerverkeer zoveel als mogelijk vermeden te worden. Verder is er ter hoogte van dit punt een kruising met een tweede fietsas gelegen tussen Larumseweg en Poiel waardoor de fietsintensiteiten verder toenemen.
Hierdoor het voorstel van de dienst Openbare Werken & Verkeer om deze zone parkeervrij te maken. Op dit ogenblik staat er op de rijweg langs de zijde van de voetbalterreinen een parkeerverbod ingesteld aangeduid door de verkeersborden E1. Laden en lossen en het laten in- of uitstappen van personen is echter wel toegelaten. Voorstel is om de borden E1 te vervangen door borden E3 waardoor het ook niet langer toegelaten is om te halteren en stil te staan op dit wegdeel.
Op het bredere stuk achteraan is het moeilijk om bijkomende borden met parkeer- en stilstaanverbod te plaatsen. Bovendien kan zich de vraag gesteld worden of men deze borden voldoende zal respecteren. Het voorstel is dan ook om deze ruimte af te sluiten met betonblokken en een smalle rijbaan over te houden om de brandweg rondom Axion open te houden. Zie plan in bijlage. Doordat er slechts een smalle weg overblijft, zal men minder geneigd zijn deze dicht te parkeren. Op deze manier blijft de brandweg behouden. Voor leveringen (o.a. licht- en geluidsinstallaties voor fuiven) en werken kan men eenvoudig enkele blokken verplaatsen door gebruik te maken van een palletwagen welke aanwezig is in de zaal.
Het brede stuk achteraan wordt momenteel gebruikt voor het keren van bussen dewelke veelal scholieren ophalen die komen sporten. Het is echter de bedoeling dat bussen achterwaarts keren op de parking voorin Zwaarvoerderspoor en niet tot aan de sporthal zelf rijden. Buschauffeurs geven echter aan dat de toerit van de parking vrij smal is om te keren en dat bermen hier dan ook snel kapot gereden worden. Hierdoor is het voorstel om door de eigen diensten over enkele meters bijkomende (half)verharding aan te leggen zodat bussen gemakkelijker kunnen keren en de bermen niet doorlopend hersteld hoeven te worden. Aan de overzijde van Zwaarvoerderspoor werd de bestaande omheining reeds verwijderd waardoor bussen iets meer ruimte verkrijgen aan de voorsteven terwijl zij achterwaarts de parking oprijden om er te kunnen keren.
Bij evenementen aan Axion en/of PuLa kan een nadar met signalisatie worden geplaatst net voorbij de parking om aan te geven dat men verderdoor (richting Axion en Pula) niet mag parkeren met uitzondering van de parkeerplaatsen voor personen met handicap en men gebruik dient te maken van de parking.
Op vraag van CBS om de nadar t.h.v. de parking te vervangen door een structureel alternatief stelt de dienst Openbare Werken & Verkeer voor om een manuele draaibare slagboom te installeren die deels over de rijbaan wordt gedraaid bij evenementen. In een normale dagdagelijkse situatie kan de slagboom weggedraaid blijven. Bedoeling is echter niet om de rijbaan volledig fysiek af te sluiten. Zwaarvoerderspoor is een druk gebruikte fietsrouts en ook fietsers komende vanaf de Larumseweg met bestemming Axion of voetbalterrein PuLa moeten natuurlijk nog vlot verder kunnen rijden tot aan de fietsenstalling. Ook dient de rijbaan toegankelijk te blijven voor leveringen en voor personen met een handicap daar deze parkeerplaatsen korter tegen de ingang van Axion/PuLa zijn gelegen. Met de gesloten slagboom willen we een signaal geven dat auto’s zoveel mogelijk gebruik dienen te maken van de parking en er verder door (voorbij de slagboom) geen parkeergelegenheid meer is (uitgezonderd voor personen met een handicap). De slagboom heeft dan ook maar een beperkte breedte van 1.50m. Dit naar analogie met de slagboom die kortelings in de schoolstraat van School De Burgstraat zal worden geïnstalleerd. Kostprijs van deze slagboom bedroeg €978 ex. BTW. Op dit ogenblik is nog niet duidelijk of deze slagboom voldoende vandalismebestendig is gezien deze kort tegen een fuiflocatie zal worden geplaatst. Mogelijks zijn hiervoor nog stevigere alternatieven op de markt, maar dat moet verder worden onderzocht. Op de slagboom kan een bord C3 met onderbord “uitgezonderd personen met handicap” en een P-bord met pijl naar rechts worden aangebracht.
Dit voorstel werd reeds ter plaatse besproken met Gert Aernouts en Stef Geukens van AGB Sport en met Johan Wuyts van de stedelijke werkplaatsen. Op positief advies van AGB Sport voor uitvoering.
Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord om de borden E1 met parkeerverbod op het wegdeel tussen sporthal en voetbalterreinen te vervangen door een parkeer- en stilstaanverbod aangeduid door de borden E3. Hiervoor zal een aanvullend verkeersreglement worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om de brede verharding aan zaal Axion af te zetten met betonblokken op die manier dat er slechts een smalle brandweg met breedte 4.0m overblijft.
Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan de diensten om een bijkomende (half)verharding met een breedte van +/- 2.0m aan te brengen naast de toerit naar de parking om bussen gemakkelijker te laten keren.
Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan de diensten om bij evenementen aan Axion en/of PuLa een manuele draaibare slagboom aan te brengen net voorbij de laatste toerit naar de parking om aan te geven dat men op de parking dient te parkeren en er geen parkeergelegenheid is tussen sporthal en voetbalterreinen en deze te voorzien van een verkeersbord C3 met onderbord “uitgezonderd personen met een handicap” en een blauw P-bord met pijl naar rechts.