Terug
Gepubliceerd op 15/03/2022

2022_CBS_00361 - Omgevingsvergunning (202100728 inv) - voor het plaatsen van een FiberPOP langs Possonsdries - Advies

College van Burgemeester en Schepenen
ma 14/02/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_00361 - Omgevingsvergunning (202100728 inv) - voor het plaatsen van een FiberPOP langs Possonsdries - Advies 2022_CBS_00361 - Omgevingsvergunning (202100728 inv) - voor het plaatsen van een FiberPOP langs Possonsdries - Advies

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 14/02/2021

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021158169

Dossiernummer gemeente: 202100728

 

De gemeente Geel heeft op 6 december 2021 een aanvraag ontvangen voor het plaatsen van een fiberpop. De aanvraag werd op 14 december 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Quality Management & Consulting BVBA gevestigd te Bosstraat 51 te 3940 Hechtel-Eksel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging:

Kadastrale ligging: afdeling 6 sectie G nr. 652A

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

 

woongebied

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

toepassing die gelden voor deze bestemming.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan De Werft goedgekeurd op 26 maart 2009

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is niet in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

De aanvraag is gelezen in de zone OG2 “speelpark Werft”. Volgens de voorschriften is volgende bebouwing toegelaten: 

Speeltuigen, kleine constructies zoals kunstwerken, verlichtingselementen, straatmeubilair, informatieborden, kleinschalige open constructies in functie van het speelpark.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Art. 4.1.1, 5°, art. 4.4.7 §2 en art. 4.7.1§2 kan er in een vergunning afgeweken worden van de voorschriften omwille van handelingen van algemeen belang.

Artikel  3. 11°, uit het Besluit van Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van art. 4.1.1, 5°, art. 4.4.7 §2 en art. 4.7.1§2 stelt dat andere constructies van algemeen belang dan de constructies, vermeld in punt 1° tot en met 10° voor zover:

  1. Bij de aanleg of bouw ervan de totale grondoppervlakte van het nieuwe gedeelte beperkt blijft tot maximaal 100m² en de hoogte tot maximaal 20m.

De aanvraag voldoet aan deze voorwaarden en kan daarom beschouwd worden als een constructies van algemeen belang.

 

Verordeningen

  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Stedenbouwkundige vergunning (2004/00368) voor het slopen van bestaande woningen en het bouwen van een meergezinswoning met garages - goedgekeurd op 22/08/2005.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2005/00362) voor de heraanleg van een speelpark en het rooien van bomen - goedgekeurd op 22/02/2006.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft het plaatsen van een cabine voor telecominfrastructuur en het aanleggen van een verharding.

 

De unit maakt deel uit van 5 nieuw te plaatsen gelijkaardige units ter verbetering/vervanging van het telecomnetwerk. Het betreft de overgang naar glasvezel. Het glasvezelnetwerk wordt onder het openbaar domein uitgerold en bestaat uit PE buizen met glasvezels die op cruciale plaatsen een knooppunt vormen. Op deze knooppunten dient een betonnen prefab unit geplaatst te worden waarin de glasvezellijnen verbonden worden.

Deze units worden FiberPOPs genoemd. Ze bestaan uit een betonnen gebouwtje met een kruipkelder. De glasvezels worden via de kruipkelder tot in het gebouw gebracht en daar in telecomkasten tot een knooppunt afgemonteerd.

 

Voor elke unit wordt een aparte omgevingsvergunning aangevraagd.

 

Deze aanvraag betreft het plaatsen van een FiberPOP ter hoogte van het speelplein Waaiburg langs de zijde van Possonsdries.

De unit wordt geplaatst in de hoek van het parkje van Waaiburg. De bestaande terreinafsluiting wordt afgebroken. Er komt een nieuwe afsluiting op 1m van de FiberPOP.

De afstand tot de rooilijn langs Possonsdries bedraagt minstens 1m, langs Werft bedraagt dit 2m.

De oppervlakte bedraagt 11,3m².

De hoogte bedraagt 2,91m (plat dak).

De gevels bestaan uit geluidswerende betonplaten in een lichtgrijze kleur.

Aan de voorzijde komt een verharding met een breedte van 2m. De verharding wordt aangelegd in waterpasserende klinkers. De brede voegen tussen de klinkers zorgen ervoor dat het regenwater op natuurlijke wijze tussen de verharding kan indringen in de bodem.

 

De aanvraag voldoet aan de bepalingen van het  besluit van Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van art. 4.1.1, 5°, art. 4.4.7 §2 en art. 4.7.1§2 en kan beschouwd worden als een constructie van algemeen belang.

 

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 28 december 2021 t.e.m. 26 januari 2022. Er werd een bezwaarschrift ingediend.

Er werd geen informatievergadering gehouden.

 

In het bezwaarschrift worden volgende argumenten aangehaald:

  • De stad kiest voor een groener imago en een groenere stadskern. In dit geval moet een groene en zeer zichtbare hoek van de speeltuin plaats ruimen voor een grote plastieken cabine. Dit verstoort te groene aanblik rond Werft. 
  • Het groen ter hoogte van de hoek Werft/Possonsdries is de voorbije jaren lager gesnoeid om een betere inkijk in het park te hebben en zo vandalisme te ontraden. Door het plaatsen van de hoge cabine zal de inkijk terug verminderen. 
  • De cabine zal aanvankelijk proper ogen, maar op termijn wordt er gevreesd voor graffiti wat tot een verloederend straatbeeld zal leiden. 
  • Door de cabine op de hoek te plaatsen, vermindert het zicht vanuit Possonsdries op het voet van de straat Werft (voorrang van rechts). Aangezien verkeersveiligheid een topprioriteit zou moeten zijn van elke stad, past het plaatsen van deze cabine niet in dit beleid. 

 

  1. Adviezen

Niet van toepassing

 

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg (Werft/Possonsdries).

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

 

Watertoets

Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

Enkel wordt bij toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt.  Dit moet gecompenseerd worden door de plaatsing van een hemelwaterput of de aanleg van een infiltratievoorziening.

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening (artikel 4.3.1§2 van VCRO):

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het plaatsen van een unit voor het realiseren van het glasvezelnetwerk. Na uitvoerig onderzoek werden verschillende locaties onderzocht waarbij de locatie ter hoogte van speelplein Waaiburg werd weerhouden. 

De exacte locatie die wordt voorgesteld nl. op de hoek van twee straten in het centrum van Geel, wordt als gunstig geadviseerd. 

Op deze zichtlocatie in het stadshart van Geel heeft een prefab-unit een ongunstig effect op de uitstraling hiervan. Het is daarom belangrijk dat de unit voldoende aangekleed wordt zodat deze opgaat in de omgeving. Dat kan door het meer de integreren in het park, als speelelement, of door de gevels voldoende weg te werken (bijv. door een houten bekleding eromheen te voorzien).

De toevoeging van een haag rond deze unit biedt hiervoor een onvoldoende oplossing omdat dit tevens voor een belemmering van het zicht zorgt voor het verkeer komende vanuit Possendries op straat Werft. De locatie betreft het centrum van Geel met een speelpark waar net veel kinderen en fietsers zullen passeren.

Mobiliteitsimpact

De unit komt nabij de hoek Werft/Possonsdries, maar wordt op voldoende afstand van het kruispunt gezet om de verkeersveiligheid te garanderen. Er moet gezorgd worden dat de inkleding van de unit zodanig gebeurt dat dit geen invloed heeft op de verkeersveliligheid. 

Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

De unit heeft beperkte oppervlakte en hoogte. 

Visueel-vormelijke elementen

Volgens de aanvraag bestaat de unit uit grijze betonpanelen. Hierdoor zal de unit extra opvallen in het straatbeeld. Er wordt daarom ongunstig advies gegeven op de gebruikte materialen. De unit moet geïntegreerd worden in het speelplein zodat het volledig opgaat in de omgeving.

Cultuurhistorische aspecten

Niet van toepassing

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid

niet van toepassing

Conclusie

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ordening voor wat betreft de locatie, maar niet voor wat betreft het uitzicht van de unit en de aanleg van de omgeving rondom de unit.


Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden  van 28 december 2021 tot en met 26 januari 2022. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werd er één bezwaarschrift ontvangen.

Dit bezwaarschrift kan deels gevolgd worden: 

  • Volgens de aanvraag bestaat de unit uit grijze betonpanelen. Hierdoor zal de unit extra opvallen in het straatbeeld. Er wordt daarom ongunstig advies gegeven op de gebruikte materialen. De unit moet geïntegreerd worden in het speelplein zodat het volledig opgaat in de omgeving. Er wordt daarom ongunstig advies gegeven op de gebruikte materialen en de omgeving rondom de unit.
  • De unit wordt geplaatst op voldoende afstand van het kruispunt om de verkeersveiligheid te garanderen. Er wordt gunstig advies op de voorgestelde locatie.

 

Bespreking adviezen

Niet van toepassing

 

Conclusie

De omgevingsambtenaar verleent een gunstig advies op de inplanting van de fiberpop op de voorgestelde locatie. 

De omgevingsambtenaar verleent een ongunstig advies op de gebruikte materialen en inrichting van de ruimte rondom de unit omwille van volgende redenen:

  • De unit moet geïntegreerd worden in het speelplein zodat het volledig opgaat in de omgeving. In overleg met de betrokken diensten dient onderzocht te worden wat de mogelijkheden zijn. 

De omgevingsambtenaar adviseert  een wijzigingsverzoek aan te vragen en een administratieve lus op te starten, zodat er voldoende tijd kan genomen worden binnen de huidige aanvraag om overleg te plegen en het ontwerp verder uit te werken.

Dit advies werd doorgesproken met de aanvrager en deze staat open voor de esthetische bijsturing van het project. 



Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist om gunstig advies te geven op de inplanting van de fiberpop op de voorgestelde locatie

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen verleent ongunstig advies op de gebruikte materialen en inrichting van de ruimte rondom de unit omwille van volgende redenen:

  • De unit moet geïntegreerd worden in het speelplein zodat het volledig opgaat in de omgeving. In overleg met de betrokken diensten dient onderzocht te worden wat de mogelijkheden zijn.

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen vraagt aan de vergunningverlenende overheid om  een wijzigingsverzoek aan te vragen en een administratieve lus op te starten, zodat er voldoende tijd kan genomen worden binnen de huidige aanvraag om overleg te organiseren tussen de aanvrager en de betrokken administratieve diensten en om het ontwerp aan te passen.

Artikel 5

Als de vergunningverlenende overheid het advies van het college van burgemeester en schepenen niet volgt, en overgaat tot vergunning, gelieve dan onderstaande voorwaarden over te nemen:

  • De grondinname/impact speelpark voor de fiberpop dient zo beperkt mogelijk te zijn.
  •  De zichtbaarheid van de Fiberpop vanuit speelpark en trage weg dient zo minimaal mogelijk te zijn. De unit moet zo veel mogelijk geïntegreerd worden in de omgeving van het speelpark en dit in overleg met de betrokken stadsdiensten.
  • De gevels dienen afgewerkt met RAL6010 (grasgroen) of RAL6002 (loofgroen). Een staal dient ter goedkeuring worden voorgelegd aan het stadsbestuur.
  • Bovenop de unit dient een groendak voorzien met sedumvegetatie. Het ontwerp van het groendak dient ter goedkeuring voorgelegd te worden aan het bestuur door de dienst openbare werken en verkeer, vóór de plaatsing. (openbarewerkenenverkeer@geel.be).
  • Rond  de fiber-pop wordt in functie van de Vlaamse akoestische norm een grens aangeduid van 3 meter. De maximale geluidsproductie van de fiber-pop mag op 3 meter max. 30dB bedragen. De effectieve woning dient eveneens minstens 3 meter afstand te voorzien zodat de totale afstand tot de pop minstens 6 meter bedraagt. Er volgen testen om de geluidsproductie te bepalen volgens de akoestische norm.
  • Er dient voldaan aan volgende plaatsingsmodaliteiten:
  • Voordat de unit kan geplaatst worden, dienen de werken rond de unit afgerond en goedgekeurd door het stadsbestuur, m.n. door de deskundige speelruimte en de veiligheidsinspectie voor speelzones. Dit betekent concreet dat het draadwerk rond het speelterrein dient verplaatst te worden, zodat de unit buiten het speelterrein komt te liggen.
  • De zone rond de unit dient ontoegankelijk gemaakt voor bezoekers van het speelterrein. Dit dient te gebeuren op een kindvriendelijke/veilige manier (geen uitstekende materialen, valgevaar, …).
  • Met uitzondering van de nutsleidingen en de noodzakelijke beschermende overkappingen, dient de zone rond de unit vrij te zijn van alle bodemvreemde materialen  op het einde van de werken en voor oplevering van de werken. Onder bodemvreemde materialen wordt begrepen: producten die cement bevatten, steenachtige materialen, kunststofproducten. Deze lijst is niet limitatief en ontslaat de aannemer niet van de plicht om andere bodemvreemde materialen te verwijderen uit de werfzone die het gevolg zijn van de werken. Indien tijdens de voorbereidende werken reeds bodemvreemde materialen aangetroffen worden,  dient de werfleider de werken op te schorten en het stadsbestuur (openbarewerkenenverkeer@geel.be) hiervan onmiddellijk in kennis te stellen opdat de nodige vaststellingen kunnen gebeuren.
  • De zone rond de unit zal na afloop van de werken gecontroleerd worden op bodemverdichting m.b.v. een penetrometer. De indringingsweerstand mag maximaal 1.5 MPa bedragen. Om bodemverdichting te vermijden dient betreding met zware machines en voertuigen vermeden te worden. Indien niet vanop een stabiele ondergrond (straat, parking) kan gewerkt worden, dienen rijplaten geplaatst om de druk  op de bodem te spreiden.

Als ondanks de genomen maatregelen de bodem toch verdicht blijkt, dient de aannemer de bodem los te werken. Hierbij is behoud van de bodemstructuur essentieel. De bodem mag dus noch gekeerd,  noch vergraven worden. De bodem dient losgewerkt tot op een diepte van min. 60cm. Hiervoor dient het principe van ploffen of luchtinjectie (cfr. principe van drainjet) gebruikt te worden, uitgevoerd door een firma die over de nodige referenties beschikt. Deze referenties dienen te worden voorgelegd op vraag van het stadsbestuur.

Het is aangewezen ter plekke te gaan met de stedelijke diensten om de plannen in verder overleg bij te sturen. Dit kan op korte termijn (en mogelijks indien toepassing van administratieve lus binnen het lopende vergunningstraject).