Terug
Gepubliceerd op 22/02/2022

2022_CBS_00366 - Retributiereglement op het parkeren - voorstellen tot aanpassing - principebeslissing - Beslissen

College van Burgemeester en Schepenen
ma 14/02/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_00366 - Retributiereglement op het parkeren - voorstellen tot aanpassing - principebeslissing - Beslissen 2022_CBS_00366 - Retributiereglement op het parkeren - voorstellen tot aanpassing - principebeslissing - Beslissen

Motivering

Aanleiding en context

Op 1 september 2014 keurde de gemeenteraad het retributiereglement op het parkeren goed.

Het college van burgemeester en schepenen gaf opdracht aan de dienst openbare werken en verkeer om de retributietarieven op het parkeren te herbekijken, omdat deze sinds 2014 niet meer geïndexeerd werden en omdat de parkeervraag en het parkeeraanbod sindsdien veranderden.

Op 21 juni 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen de aanpak evaluatie en vernieuwen huidige parkeerconcessie goed, waarin de samenstelling van de stuurgroep en de projectgroep werd opgenomen.

Op 4 augustus 2021 en 24 september 2021 kwam de stuurgroep samen om de voorstellen van de dienst openbare werken en verkeer te bespreken. 

Op 15 oktober 2021 werd het voorstel van de stuurgroep besproken op het beleidsoverleg. Hierop werd ook afgesproken om de projectstuurgroep niet samen te roepen, maar advies te vragen aan de vzw Geel centrum en de AGM.

Op 25 oktober 2021 werd het voorstel besproken op de Raad van Bestuur van de vzw Geel centrum.

Op 26 oktober 2021 werd het voorstel besproken op de Adviesraad Gemeentelijke Mobiliteit (AGM). 

Op 27 oktober 2021 werd het voorstel besproken met de huidige parkeerconcessionaris tijdens de commissie parkeerbeheer.

Argumentatie

Na de stuurgroep en het beleidsoverleg werd onderstaand voorstel voor advies voorgelegd aan de vzw Geel centrum, AGM en de parkeerconcessionaris. Het doel van dit voorstel is om mensen hun auto op de juiste plaats te laten parkeren, afhankelijk van de tijd dat ze in het centrum van Geel verblijven. Kortparkeren kan in de centrumstraten vlakbij de bestemming, langer parkeren gebeurt op één van de centrumparkings. Op die manier creëren we een aangenaam winkel- en verblijfsklimaat in de centrumstraten en worden de beperkte parkeerplaatsen in deze straten ten volle benut door bezoekers die op korte tijd een kleine boodschap willen doen en bezoekers met een beperkte mobiliteit (ouders met kleine kinderen, ouderen, mensen met een beperking,...). 

  • Beperkte parkeertijd uitbreiden tot 19u
  • Betaalzone: tarief verhogen naar 1,5 euro per uur
  • Kortparkeren centrumstraten afschaffen op alle plaatsen waar dit van toepassing is.
  • Blauwe zone overal maximum 2 uur parkeren
  • Centrumparkings
    • Tarieven: 1ste uur gratis, 2de uur 1,2 euro, 3de uur 1 euro, vanaf 4de uur 0,6 euro dagtarief (9 uur) = 6 euro
    • Blauwe zone parking Pas afschaffen
    • Parking Havermarkt gelijkschakelen met de andere centrumparkings, behalve voor parkeerkaarten.
    • Parking Ecodroom: huidige tarieven behouden. Avondtarief meer in de kijker zetten.
  • Retributietarief behouden
  • Parkeerkaarten
    • Tarieven behouden
    • Parkeerkaart voor klanten en deeltijdse werknemerskaart afschaffen
    • Voorwaarden, aantal kaarten en tarief parkeerkaart voor Gelenaren gelijkschakelen met bewonerskaarten.
  • Parkeerjetons afschaffen: geen meerwaarde/succes en hoge kosten voor de stad.

Advies vzw Geel centrum

  • Betalend parkeren in de centrumstraten tot 19u kan, maar moet duidelijk én voldoende op voorhand gecommuniceerd worden. Bij voorkeur wordt ook een gedoogbeleid gehanteerd, met waarschuwingen in de beginperiode.
  • Parkeertarieven in de centrumstraten mogen duurder zijn ten aanzien van tarieven centrumparkings (er mag een duidelijk onderscheid zijn), indien parkeren op de centrumparkings interessanter wordt. Voorstel vanuit vzw is om parkeertarief in centrumstraten te verhogen naar 2 euro. Behoud van Geels Halfuurtje in centrumstraten is wel een must! Op centrumparkings graag eerste uur gratis parkeren, elk volgend uur 1 euro, met een maximum van 6 euro voor een hele dag.
  • Vzw wil graag de leden in het centrum nog bevragen i.v.m. maximale parkeerduur in centrumstraten. Is nu maximaal 2u. Graag willen we aftoetsen of er een draagvlak is om dit in te korten.
  • Gezien er overgeschakeld wordt naar slechts twee soorten tarieven (centrumstraten en centrumparkings), graag de mogelijkheid bekijken om met een parkeerticket (dat nog niet verlopen is) uit centrumstraat A ook te kunnen parkeren in centrumstraat B. Die mogelijkheid bestaat nu niet blijkbaar (omdat elke zone – met elk een ander tarief – een andere kleur op het parkeerticket heeft).

Advies AGM

  • Beperkte parkeertijd uitbreiden tot 19u.
    Positief met voorstel dat bewoners wel vanaf 18u in de winkelstraten mogen parkeren met hun bewonerskaart. Er moet ook een goed communicatieplan gemaakt worden.
  • Betaalzone + parkings: tariefverhoging
  • Voorstel handelaars met een duidelijk maar rechtlijnig verschil tussen straatparkeren en parkeren op parkings wordt positief geadviseerd. Tariefsetting van 2€ op straat, 1€ op parking met eerste uur gratis en met een max 6€. Geels Halfuurtje dient absoluut behouden te blijven. Ook hier is goede communicatie cruciaal.
  • Kortparkeren centrumstraten afschaffen op alle plaatsen waar dit van toepassing is.
    Kortparkeerplaatsen mogen afgeschaft worden -> onderzoek voeren om deze om te vormen naar laad- en loszones. Deze zones heel duidelijk aanduiden + deftige handhaving.
  • Blauwe zone overal max 2u / blauwe zone parking Pas weg.
    Alle straten gelijkschakelen naar max 2u. Blauwe zone parking Pas weg -> ook betalend parkeren invoeren.
  • Havermarkt gelijkschakelen met andere parkings behalve voor parkeerkaarten.
    Positief om deze qua duurtijd en tariefsetting gelijk te schakelen met de andere parkings. Er worden hier geen parkeerkaarten toegelaten.
  • Ecodroom: tarieven behouden / avondtarief in de kijker zetten.
    Tarieven behouden en meer promotie maken voor Ecodroom.
  • Retributietarief behouden
    Positief om dit bedrag van €15 te behouden.
  • Parkeerkaarten / jetons
    Er is geen consensus over het al dan niet afschaffen van het parkeerabonnement. En als het abonnement blijft bestaan, is er geen consensus over het tarief (30€ of 50€).
    Klantenkaart en deeltijdse werknemerskaarten mogen weg.
    Jetons: afschaffen wegens geen succes.

Advies commissie parkeerbeheer

De huidige parkeerconcessionaris neemt kennis van de voorstellen. Zij geven volgende aandachtspunten mee:

  • Het aanpassen naar 1u gratis voor de centrumparkings op 0.5u laten:
    • Mogelijks zal het sommige bezoekers aanmoedigen om daar te parkeren, alhoewel vandaag de parkings, bv Nieuwstraat, reeds drukbezet zijn. 
    • Aanmoedigen om ondergronds te parkeren is eventueel wel mogelijk door daar een uur gratis te geven.
    • De tarieven op straat verhogen is een goede zaak ook voor deze redenen. 
  • De kaarten voor Gelenaren:
    • Optie 1: volledig afschaffen met uitdoofscenario en einddatum voor verkoop ervan. 
    • Optie 2: duurder maken naar 50 euro zoals de bewonerskaart, GEEN 2de  kaart mogelijk. 
  • Het later maken van het betalend parkeren naar 19u: 
    • Gaat de winkelende bezoekers en winkeliers niet sneller uit de winkelstraten halen. 
    • Aanmoedigen om ondergronds te parkeren is eventueel wel mogelijk door daar een uur gratis te geven. 
    • De tarieven op straat verhogen is een goede zaak ook voor deze redenen. 

Conclusie

Op basis van de ingewonnen adviezen stelt de dienst openbare werken en verkeer voor om het voorstel van de stuurgroep als volgt aan te passen:

  • parkeertarief centrumstraten: 2 euro per uur met een maximale parkeerduur van 2 uur.
  • parkeertarief centrumparkings: 1ste uur gratis, elk daaropvolgend uur 1 euro per uur met een maximum van 6 euro per dag.
  • beperkte parkeertijd wordt uitgebreid tot 19 uur, maar bewonerskaarten zijn reeds vanaf 18 uur geldig in de winkelstraten.

Adviezen

Visum Geen visum noodzakelijk

zie gunstig advies

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist volgende aanpassingen aan het retributiereglement op het parkeren principieel goed te keuren voor verwerking in het retributiereglement:

  • Beperkte parkeertijd wordt aangehouden tot 18 uur geldig in de winkelstraten. Ook de blauwe zone blijft gelden tot 18.00 uur. 
  • Parkeertarief centrumstraten: 2 euro per uur met een maximale parkeerduur van 2 uur. In de straten Pas en Nieuwstraat maximaal 0,5 uur parkeren (Met een ticket of Geels Halfuurtje).
  • Kortparkeren centrumstraten afschaffen op alle plaatsen waar dit van toepassing is.
  • Blauwe zone overal maximum 2 uur parkeren. 
  • Centrumparkings: 
    • Tarieven: 1ste uur gratis, elk daaropvolgend uur 1 euro per uur met een maximum van 6 euro per dag.
    • Parking Havermarkt gelijkschakelen met de andere centrumparkings, behalve voor parkeerkaarten.
    • Blauwe zone parking Pas afschaffen. 
    • Enkel op de centrumparkings Havermarkt en Werft (na het marktgebeuren, Pas,  Nieuwstraat en Lebonstraat geldt naast zondagen en feestdagen ook op zaterdag geen betalend parkeertarief.
    • Parking Ecodroom: vereenvoudiging in tarieven. Dezelfde tarieven als de andere centrumparkings. Ook maximaal 6 euro per dag. Avondtarief meer in de kijker zetten. 
  • Parkeerkaarten: 
    • Stijging van een bewonerskaart: Eerste bewonerskaart: 100 euro, tweede bewonerskaart 200 euro per jaar. 
    • Het verminderd sociaal tarief geldt zowel voor de eerste als de tweede bewonerskaart.  De kost per kaart bedraagt voor hen 25 euro per kaart.
    • Werknemerskaart enkel nog toelaten op de Parking Pas, parking Nieuwstraat, parking Werft en Parking Ecodroom. Voor Ecodroom ondergronds geldt een tarief van 150 euro, voor de parkings Pas en Nieuwstraat 250 euro per jaar.
    • Parkeerkaart voor klanten en deeltijdse werknemerskaart wordt afgeschaft
    • 4-urenkaart wordt afgeschaft
  • Parkeerjetons afschaffen.
  • Retributietarief behouden.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen vraagt aan de dienst openbare werken en verkeer om volgende aandachtspunten te onderzoeken:

  • We moeten echt inzetten op verlichting naar de centrumparkings. Het moet een leuk traject worden om van de winkel/markt naar de centrumparking te wandelen.
  • Domino-scooters, wildparkeren op onze markt is zeer storend. Hoe kunnen we dit aanpakken?
  • De parking Pas in de toekomst niet meer te bereiken via de Pas. Dus deze inrit mag dicht gemaakt worden.