Terug
Gepubliceerd op 29/11/2022

2022_CBS_02975 - Het bouwen van een nieuwe onderdoorgang voor fietsers en voetgangers onder de spoorlijn 15 Antwerpen - Hasselt kp.44.146 te Geel (Rauwelkoven). Ontwerp-overeenkomst - Voorlopige goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
ma 21/11/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Rob Testelmans, Vervangend secretaris

Afwezig

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_02975 - Het bouwen van een nieuwe onderdoorgang voor fietsers en voetgangers onder de spoorlijn 15 Antwerpen - Hasselt kp.44.146 te Geel (Rauwelkoven). Ontwerp-overeenkomst - Voorlopige goedkeuring 2022_CBS_02975 - Het bouwen van een nieuwe onderdoorgang voor fietsers en voetgangers onder de spoorlijn 15 Antwerpen - Hasselt kp.44.146 te Geel (Rauwelkoven). Ontwerp-overeenkomst - Voorlopige goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur.

Aanleiding en context

Infrabel streeft naar een overwegvrij spoorwegnet om de veiligheid, stiptheid en capaciteit van het treinnet te verbeteren. In het kader hiervan, is de stad Geel akkoord gegaan met het vervangen van OW94 Rauwelkoven (fietsoverweg) en OW87 Schalieschuurstraat door een fietstunnel ter hoogte van OW94 Rauwelkoven.

In navolging wordt er tussen Infrabel, NV van publiek recht en de stad Geel gewerkt aan een samenwerkingsovereenkomst.

Deze overeenkomst regelt de wederzijdse rechten en plichten tussen Partijen voor de studie, bouw, financiering, eigendom en het later beheer en onderhoud van een nieuwe onderdoorgang voor fietsers en voetgangers onder de spoorlijn 15 kp.44.146 en onder de fiets-o-strade.

Argumentatie

De stad Geel is van oordeel dat het voorwerp van de opdracht in het belang van beide partijen onderworpen is aan wijzigingen, en stelt voor onderstaande verbeterpunten aan te passen in de overeenkomst betreffende het bouwen van een nieuwe onderdoorgang voor fietsers en voetgangers te Geel (Rauwelkoven);

1. Aquafin, per adres Kontichsesteenweg 54, te 2630 Aartselaar is een 'tijdelijke' derde in dit verhaal en zal mogelijks geen contract meer hebben met stad Geel, betreffende in overeenkomst vermelde pompinstallatie (cfr. artikel 1 ‘Voorwerp van de overeenkomst’, en artikel 2 ‘Taakverdeling’, vermeld in het contract in bijgevoegde bijlage) als de pompinstallatie nog onderhouden dient te worden, met dien verstande dat stad Geel wel als adviserende partij zal ingeroepen worden door de stad Geel.

Gelieve derde Aquafin te schrappen in de gehele overeenkomst.

2. Aangaande de bovenvermelde pompinstallatie wordt aan opsteller van de overeenkomst, Infrabel, gevraagd om de stad Geel, vermeld in hoofde van de overeenkomst, te ontlasten van de volgende taken, zie Artikel 2 ‘Taakverdeling’ in de overeenkomst, 2de alinea;

  • Alle overlegmomenten met de betrokken nutsmaatschappijen, en de aansluiting van de pompinstallatie.
  • Het aanleveren en goedkeuren van alle nodige informatie met betrekking tot de pompinstallatie.
  • Gebeurlijk bijkomend toezicht op de uitvoering van de pompinstallatie en rioleringen waarvan zij later de beheerder wordt.

3. De stad Geel vraagt hetzelfde principe toe te passen als bij de gecontracteerde pompinstallaties van het Agentschap Wegen & Verkeer, daar de pompinstallatie noodzakelijk is voor de waterafvoer van de tunnel. Dit wil zeggen dat Infrabel volledig in het onderhoud van de pompinstallatie voorziet in plaats van de stad Geel. 

4. Wat betreft de openbare verlichting langsheen de aanloophellingen, evenals in de tunnel, wordt de stad zoals vermeld in het Artikel 2 van de overeenkomst, gelast met de studie en het beheer van de openbare verlichting (via Fluvius), daarentegen doet de stad Geel afstand van alle kosten dewelke voortvloeien uit de verplaatsing van de verlichting, en het plaatsing van de bijkomende verlichting.

5. Deze wijzigingen geïnitieerd door de stad Geel zijn niet limitatief.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen. 

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen. 

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018. 

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht. 

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen. 

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikel 2, 6° en 7°b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten die bestemd zijn voor aanbesteders) en artikel 43. 

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen. 

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Adviezen

Visum Visum verleend
Visum Voorlopig gunstig advies

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het voorstel van samenwerkingsovereenkomst. Het college van burgemeester wenst een aantal wijzigingen goed te keuren die in de ontwerpovereenkomst door Infrabel dienen aangepast te worden, die na aanpassing aan de gemeenteraad zal voorgelegd moeten worden.

Het College van Burgemeester en schepenen keurt volgende wijziging wel goed; 

Aquafin, per adres Kontichsesteenweg 54, te 2630 Aartselaar is een 'tijdelijke' derde in dit verhaal, ze is geen partner in de overeenkomst (die ook niet als driepartijenovereenkomst is opgesteld) Aquafin zal bij uitvoering van de tunnel mogelijks geen contract meer hebben met stad Geel.  Aquafin dient dus uit de overeenkomst gehaald te worden als partij die taken opgedragen krijgt en de stad Geel neemt deze verplichtingen op zich  in de overeenkomst (cfr. artikel 1 ‘Voorwerp van de overeenkomst’, en artikel 2 ‘Taakverdeling’, vermeld in het contract in bijgevoegde bijlage) . 

Artikel 2

Het College van Burgemeester en schepenen keurt volgende wijziging wel goed; 

Met betrekking tot de in overeenkomst vermelde pompinstallatie is het voorstel om deze taak betreffende -voor uitvoering- studie, advies en -na uitvoering- beheer en onderhoud niet bij Aquafin maar bij stad Geel  neer te leggen met dien verstande dat stad Geel steeds een adviserende of uitvoerende partij zal inroepen voor dit onderwerp.


Artikel 3

Het College van Burgemeester en schepenen keurt volgende wijziging niet goed;

De stad Geel vraagt hetzelfde principe toe te passen als bij de gecontracteerde pompinstallaties van het Agentschap Wegen & Verkeer, daar de pompput noodzakelijk is voor de waterafvoer van de fietstunnel. Dit wil zeggen dat Infrabel zelf volledig instaat voor het onderhoud van de pompput en de kosten daarvan ten laste neemt (in plaats van de stad Geel).

 

Artikel 4

Het College van Burgemeester en schepenen keurt volgende wijziging wel goed; 

Wat betreft de openbare verlichting langsheen de aanloophellingen, evenals in de tunnel, wordt de stad Geel zoals vermeld in het Artikel 2 van de overeenkomst, gelast met de studie en -na uitvoering- met het beheer van de openbare verlichting (via Fluvius), daarentegen doet de stad Geel afstand van alle kosten dewelke voortvloeien uit de verplaatsing van de verlichting en het plaatsen van bijkomende verlichting.