Uiterste beslissingsdatum voor dit dossier:20/03/2022_
*adviezen verleend na deze datum worden geacht gunstig te zijn
VERSLAG OMGEVINGSAMBTENAAR
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021159273
Dossiernummer gemeente: 202100656Inrichtingsnummer: 20190725-0021
De deputatie van provincie Antwerpen heeft op 12 oktober 2021 een aanvraag ontvangen voor de aanvraag betreffende:
• de nieuwbouw van een magazijn na afbraak van de bestaande opslagruimte op de bedrijfssite van renotec
• een actualisatie van de bewerkingsmachines, hefbruggen, stookinstallaties, airco's conform de huidige exploitatietoestand
• een nieuw aan te leggen tankplaats met ondergrondse benzinetank en dieseltank voor de bevoorrading van uitsluitend eigen bedrijfsvoertuigen
• uitbreiding van de maximale opslaghoeveelheden voor gevaarlijke stoffen in de reeds bestaande hal.
De aanvraag werd op 8 november 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
GROUP RENOTEC NV gevestigd te Acaciastraat 14C te 2440 Geel en RENOTEC NV gevestigd te Acaciastraat 14C te 2440 Geel
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Acaciastraat 14C, 16, Winkelomseheide 223A, 223B, 229 en 229B
Kadastrale ligging: afdeling 3 sectie K nrs. 758D4, 758C4, 759M4, 759/2 F4, 759N5, 771B2, 774T2, 774W en 1234D
Verslag
Stedenbouwkundige basisgegevens
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
industriegebied
Industriegebieden zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop (artikel 7 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Verordeningen
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.
gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.
Historiek
Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:
Beschrijving van de omgeving en de aanvraag
Stedenbouwkundige activiteiten
De aanvraag heeft betrekking op de nieuwbouw van een opslagruimte / magazijn na afbraak van de bestaande opslagruimte op de bedrijfssite van Renotec.
Het nieuw te bouwen magazijn is enkel bedoeld voor eigen gebruik. Deze zijn noch publiek toegankelijk noch epb plichtig.
Ter hoogte van het nieuw te bouwen magazijn staat momenteel een bestaande hal (nr16) die
afgebroken zal worden.
De houtopslag en schrijnwerkerij blijven behouden.
Ingedeelde inrichtingen en activiteiten
Deze aanvraag heeft betrekking op:
Het huidige verslag van de omgevingsambtenaar betreft een tweede advies. Tijdens de POVC werd beslist om een termijnverlenging te doen om enkele zaken die aanleiding kunnen geven tot een weigering te kunnen rechtzetten.
Volgende aanpassingen werden gedaan aan het dossier:
- de vergunning werd in overeenstemming gebracht met de hemelwaterverordening
- er werd beslist om de twee ondergrondse houders RMZT063 en RMZT064 te verwijderen en de daarom gekoppelde stookinstallatie voor de verwarming van de gebouwen ook te verwijderen. Hiervoor werden aanpassingen doorgevoerd in de aangevraagde rubrieken en hoeveelheden, de plannen, toestellenlijst, de voortoets, de bespreking van de effecten.
De aanpassingen worden in dit verslag besproken.
Toepasselijke indelingsrubrieken van de VLAREM-indelingslijst voor deze aanvraag:
Rubriek | Omschrijving | Klasse |
3.2.2°b) | Lozen van huishoudelijk afvalwater (Ongewijzigd) | 2 |
3.4.1°a) | Lozen van bedrijfsafvalwater (Ongewijzigd) | 3 |
3.4.2° | Lozen van spui van de KWO-installatie (Ongewijzigd) | 2 |
3.6.3.1°b) | Lozen van bedrijfsafvalwater van de wasserij. (Ongewijzigd) | 2 |
6.4.1° | Opslag van brandbare vloeistoffen. (Ongewijzigd) | 3 |
6.5.2° | 2 verdeelslangen (Verandering: van 1 naar 2) | 2 |
12.2.1° | 2 Transformatoren van elk 250 kVA (Ongewijzigd) | 3 |
15.1.2° | Stallen van andere voertuigen dan personenwagens en/of aanhangwagens: 65 voertuigen (Ongewijzigd) | 2 |
15.2. | De uitbreiding met 5 hefbruggen. (Verandering: van 3 naar 5) | 3 |
15.4.1° | Wasplaats voor het reinigen van bedrijfsvoertuigen en/of aanhangwagens. (Ongewijzigd) | 3 |
16.3.2°b) | Koelinstallaties en compressoren: 406,55 kW (Verandering: +112,8 kW) | 2 |
17.1.2.1.2° | Opslag van gassen in verplaatsbare recipiënten. (Ongewijzigd) | 2 |
17.3.2.1.1.b | Opslag van 30.600 liter of 25,49 ton stookolie en gasolie (Verandering: -9,314 ton) | 3 |
17.3.2.1.2.2° | Opslag van overige ontvlambare vloeistoffen van gevarencategorie 3: 120 ton (Verandering: +113,9 ton) | 2 |
17.3.2.2.2°b) | Opslag van (zeer) (licht) ontvlambare vloeistoffen van gevarencategorie 1 & 2: 3,825 ton (Verandering: + 2,325 ton) | 2 |
17.3.2.3.2°a) | De opslag van andere brandgevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen met een maximale gelijktijdige aanwezigheid van 2,5 ton (Nieuw) | 2 |
17.3.4.2°a) | Opslag van bijtende producten: 100 ton (Verandering: +50 ton) | 2 |
17.3.5.1°a) | Opslag van 1.000 kg giftige producten (Verandering: +600 kg) | 3 |
17.3.6.3° | De opslag van max. 240 ton schadelijke producten (Verandering: +160 ton) | 1 |
17.3.7.3° | Opslag van 180 ton lange termijn gevaarlijke producten (Verandering: +160 ton) | 1 |
17.3.8.2° | Opslag van 25 ton milieugevaarlijke producten. (Ongewijzigd) | 2 |
17.4. | Opslag van 500 liter/kg gevaarlijke producten in kleine verpakkingen. (Ongewijzigd) | 3 |
19.3.1°a) | Houtbewerkingsmachines: 129,9 kW (Verandering: -9 kW) | 3 |
19.6.1°a) | Opslag van hout in een lokaal: 200 m³ (Ongewijzigd) | 3 |
19.6.1°b) | Opslag van hout in open lucht: 400 m³ (Ongewijzigd) | 3 |
23.3.1°a) | Opslag van 50 ton kunststoffen. (Ongewijzigd) | 3 |
29.5.2.1°a) | Metaalbewerkingsmachines: 76,35 kW (Verandering; +21,7 kW) | 3 |
29.5.5.1°a) | 2 Ontvettingstafels met een inhoud van resp. 60 liter en 120 liter (Ongewijzigd) | 3 |
29.5.7.2°a)1) | 2 Ontvettingstafels met een inhoud van resp. 60 liter en 120 liter (Ongewijzigd) | 3 |
30.7.1°a) | Machines voor bewerking van minerale producten: 108,5 kW (Verandering: -15 kW) | 3 |
32.2.2° | Polyvalente zaal / opleidingscentrum (Ongewijzigd) | 3 |
39.4.1° | Warmtewisselaar bij KWO-installaties met een inhoud van 1800 liter (Ongewijzigd) | 3 |
43.1.1°a) | Stookinstallaties: 918,8 kW (Verandering: +209,7 kW) | 3 |
46.1°a) | Wasserij-inrichtingen (Ongewijzigd) | 3 |
53.6.1° | KWO-installatie met 2 winningsputten en 2 infiltratieputten: 25.550 m³/jaar (Ongewijzigd) | 2 |
De POVC is van oordeel dat de wijzigingen niet van die aard zijn dat het openbaar onderzoek werd geschaad. Er diende conform artikel 30 van het OVD geen nieuw openbaar onderzoek gehouden te worden.
Er werden geen sub-adviezen gevraagd naar aanleiding van de wijzigingen.
nvt
Watertoets
Er werden aanpassingen gedaan aan het dossier naar aanleiding van het negatief advies van Dienst Integraal Waterbeheer van provincie Antwerpen (DIW).
DIW merkte in haar advies op dat het nieuwe magazijn tegen een bestaand gebouw geplaatst wordt. Dan moet ook de dakoppervlakte van dit gebouw meegenomen worden bij de berekening van de infiltratievoorziening. Ook het infiltratieoppervlak van de infiltratiekratten werd niet correct berekend. Aangezien de kratten tegen elkaar geplaatst zijn, mag alleen de buitenzijde meegerekend worden.
In de nieuwe versie van de aanvraag (versie 5) wordt opgenomen dat er 73.728 liter kan worden geïnfiltreerd na de aanpassingen met een infiltratieoppervlakte van 116,72 m². Daarbij wordt 130,56 m² infiltratieoppervlakte voorzien. De infiltratiekratten worden zo opgesteld dat ze voldoen aan de richtlijnen van DIW.
Wat betreft de infiltratie van de overige delen van de site werd met de stad een afspraak gemaakt. Deze afspraak werd herbesproken tussen de aanvrager, DIW en het CBS.
De bespreking tussen CBS en DIW heeft op dit moment nog niet plaatsgevonden omdat er geen gezamenlijk moment kon gevonden worden waarop de afspraak kon doorgaan.
De afspraak tussen het CBS en de exploitant in verband met de stedenbouwkundige last blijft bestaan. De aanpak van infiltratie in de nabijheid van het bedrijf zal bij concretisering besproken worden met DIW en Aquafin.
Natuurtoets
Op 3/12/2021 werd naar aanleiding van een negatief advies van Agentschap natuur en bos een voortoets toegevoegd aan het dossier. De gegevens die werden ingegeven in de voortoets voor de berekening zijn de hoogte en het vermogen van de stookinstallaties en de brandstof. Hieruit berekend de voortoets zelf de uitstoot. Het resultaat van de voortoets is positief; er is geen risico op betekeninsvolle aantasting van actuele of mogelijke toekomstige habitats binnen Habitatrichtlijngebied (SBZ-H).
Tijdens de termijnverlenging werd een nieuw advies gevraagd aan ANB door de deputatie.
Milieuaspecten
Gevaarlijke producten
Tweede ondergrondse tanks die volgens de vorige versie van de aanvraag dienen voor de opslag van stookolie worden verwijderd. De inhoud van deze tanks is 4.000 liter. Hierdoor worden rubrieken aangepast: van rubriek 17.3.2.1.1.2° naar rubriek 17.3.2.1.1.1°b) aangepast, omwille van de opslag van minder dan 20 ton diesel en mazout. In het totaal betreft het een vermindering met 9.314 ton gasolie, mazout of gelijkaardige stoffen met een vlampunt >=55 °C voor de volledige aanvraag.
De exploitant wordt erop gewezen dat de tanks moeten worden verwijderd door een erkend deskundige. Het verwijderingsattest dient ter inzage gehouden te worden.
In het verslag van de POVC dd. 1/02/2022 staat vermeldt dat in de ondergrondse houder RMZT063 chemicaliën worden opgeslagen. Deze informatie komt niet overeen met de informatie in het aanvraagdossier.
Stookinstallatie
Installatie RCVW012, die gekoppeld is aan de verwijderde stookolietanks wordt verwijderd. Dit resulteert in een vermogen van 918,8 kW i.p.v. de initiële 968,8 kW.
Door het verwijderen van de stookinstallatie vermindert ook het effect op de luchtemissies.
Resultaten openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 16 november 2021 tot en met 15 december 2021. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeeld deze als volgt:
Conclusie
De omgevingsambtenaar geeft voorwaardelijk gunstig advies.
De voorwaarden die zijn opgenomen in het vorige advies blijven geldig:
Voorwaarden
Stedenbouwkundige handelingen
De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.
Stedenbouwkundige last
Op het grondgebied van de stad worden ontwikkelingsprojecten uitgevoerd, die bijkomende lasten voor de stad genereren. Een bijzondere soort van stedenbouwkundige ontwikkelingskost is de stedenbouwkundige last. Het college beschikt als vergunningverlenende overheid over de mogelijkheid om bij het verlenen van stedenbouwkundige- of omgevingsvergunningen overeenkomstig artikel 4.2.20, §1 eerste tot derde lid van de VCRO, en artikel 75 t.e.m. 77 van het decreet op de omgevingsvergunning lasten op te leggen aan de aanvrager. Dergelijke stedenbouwkundige last kan eenzijdig worden opgelegd in de stedenbouwkundige- of omgevingsvergunning.
Om van een stedenbouwkundige last in de zin van artikel 4.2.20, §1 eerste tot derde lid van de VCRO, en artikel 75 t.e.m. 77 van het decreet op de omgevingsvergunning te kunnen spreken, dient een stedenbouwkundige last aan de volgende voorwaarden te voldoen :
Deze vergunninghouder ontvangt een vergunningsvoordeel: nieuwbouw magazijnruimte. Dit is een uitgesproken commercieel voordeel voor de vergunningverkrijger.
Op dit dossier is een stedenbouwkundige last van toepassing door de uitbreiding van de magazijnruimte met een bruto vloeroppervlakte (BVO) van 1.333 m².
Op basis van de BVO wordt voor dit project een financiële stedenbouwkundige last opgelegd van 99.951 euro (75 euro/m²; op 20 jaar afgeschreven betekent dit 3,75 euro/m²/jaar).
Het college van burgemeester en schepenen beslist om een stedenbouwkundige last op te leggen in dit dossier naar aanleiding van de bijkomende oppervlakte aan magazijnruimte (+1.333 m²). De stedenbouwkundige last wordt opgelegd aan de ontvanger van het voordeel van de vergunning, Renotec Group, Acaciastraat 14 C, 2440 Geel.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om de last als volgt te bepalen:
Gelet op de finaliteit van de opgelegde stedenbouwkundige lasten ter financiering van maatregelen
komen de partijen de volgende modaliteiten van invulling van de stedenbouwkundige last overeen:
1. De Stad Geel verbindt er zich toe om de stedenbouwkundige ontwikkelingskost te
verminderen in functie van uitvoering in natura van de voorstellen die de stad Geel ten
aanzien van Renotec formuleert:
Renotec heeft de intentie bevestigd om een bijkomende inspanning te leveren voor
waterinfiltratie op eigen terrein van in totaal 300 m². De stad stelde de vraag voor ca.
1.050 m² extra infiltratie te voorzien. Dit blijkt echter binnen de huidige eigendommen van
Renotec in situ niet mogelijk/uitvoerbaar.
De effectieve realisatie van de aanleg gebeurt binnen een termijn van 1.000 kalenderdagen
na de definitief uitvoerbaarverklaring van de omgevingsvergunning, die de aanleiding vorm
voor deze overeenkomst.
Bij effectieve uitvoering van deze inspanning kan de hieraan gekoppelde borg ter waarde van
vrij gegeven worden.
2. Renotec staat garant voor de goede uitvoering van voornoemde in 1, mits het stellen van een
waarborg van 7.500 euro aan de stad die de Stad Geel, die zal vrijgeven, op uitdrukkelijke
vraag van de bouwheer, na volledige en correcte uitvoering van de maatregel vernoemd in 1
(realisatie bijkomende infiltratie 300 m² op eigen terrein).
Stad Geel wenst de inzet van ondernemerschap aan te moedigen. Mits voorlegging van een
ondertekende verklaring op eer van duurzame extra tewerkstelling gedurende 9 jaar van minstens 50
vte op site Geel, extra personeel in site Geel vanaf 2022 door Renotec, geeft de stad een borgstelling
vrij van 50.000 euro, op verzoek van NV Renotec Group, in twee delen:
a. 25.000 euro na voorlegging van bevestiging in 2025/2026 van effectief behaald voornoemd
aantal extra vte vanaf 2022.
b. Eind 2030 de laatste schijf van 25.000 euro bij nog steeds in dienst van Renotec zijn van die
extra 50 vte, in dienst op site Geel na 2022.
Renotec heeft per 1/10/2021 580 vte op site Geel tewerkgesteld.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om de resterende financiële last ten bedrage van 42.451 euro als volgt aan te wenden:
waterinfiltratie niet op eigen terrein, zodat stad elders in de nabije omgeving een perceel kan
aankopen/onteigenen ter realisatie van infiltratie voor Renotec: 9.500 euro.
bv. in Acaciastraat tussen inrit 14c (P1 van Renotec) en nieuw te verwerven perceel in de
nabije omgeving van de site door de stad: 25.000 euro.
dorpsplein/vergroeningsmaatregelen in het centrum van Winkelomheide.
Bijzondere milieuvoorwaarden
Het college van burgemeester neemt kennis van het verslag van de omgevingsambtenaar en maakt het zich eigen.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om de aanvraag voorwaardelijk gunstig te adviseren.
Volgende voorwaarden zijn van toepassing:
Stedenbouwkundige handelingen
De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.
Stedenbouwkundige last
Op het grondgebied van de stad worden ontwikkelingsprojecten uitgevoerd, die bijkomende lasten voor de stad genereren. Een bijzondere soort van stedenbouwkundige ontwikkelingskost is de stedenbouwkundige last. Het college beschikt als vergunningverlenende overheid over de mogelijkheid om bij het verlenen van stedenbouwkundige- of omgevingsvergunningen overeenkomstig artikel 4.2.20, §1 eerste tot derde lid van de VCRO, en artikel 75 t.e.m. 77 van het decreet op de omgevingsvergunning lasten op te leggen aan de aanvrager. Dergelijke stedenbouwkundige last kan eenzijdig worden opgelegd in de stedenbouwkundige- of omgevingsvergunning.
Om van een stedenbouwkundige last in de zin van artikel 4.2.20, §1 eerste tot derde lid van de VCRO, en artikel 75 t.e.m. 77 van het decreet op de omgevingsvergunning te kunnen spreken, dient een stedenbouwkundige last aan de volgende voorwaarden te voldoen:
Deze vergunninghouder ontvangt een vergunningsvoordeel: nieuwbouw magazijnruimte. Dit is een uitgesproken commercieel voordeel voor de vergunningverkrijger.
Op dit dossier is een stedenbouwkundige last van toepassing door de uitbreiding van de magazijnruimte met een bruto oppervlakte (BVO) van 1.333 m².
Op basis van de BVO wordt voor dit project een financiële stedenbouwkundige last opgelegd van 99.951 euro (75 euro/m²; op 20 jaar afgeschreven betekent dit 3,75 euro/m²/jaar).
Het college van burgemeester en schepenen beslist om een stedenbouwkundige last op te leggen in dit dossier naar aanleiding van de bijkomende oppervlakte aan magazijnruimte (+1.333 m²). De stedenbouwkundige last wordt opgelegd aan de ontvanger van het voordeel van de vergunning, Renotec Group, Acaciastraat 14 C, 2440 Geel. .
Het college van burgemeester en schepenen beslist om de last als volgt te bepalen:
Gelet op de finaliteit van de opgelegde stedenbouwkundige lasten ter financiering van maatregelen komen de partijen de volgende modaliteiten van invulling van de stedenbouwkundige last overeen:
1. De Stad Geel verbindt er zich toe om de stedenbouwkundige ontwikkelingskost te verminderen in functie van uitvoering in natura van de voorstellen die de stad Geel ten aanzien van Renotec formuleert: Renotec heeft de intentie bevestigd om een bijkomende inspanning te leveren voor waterinfiltratie op eigen terrein van in totaal 300m². De stad stelde de vraag voor ca. 1.050 m² extra infiltratie te voorzien. Dit blijkt echter binnen de huidige eigendommen van Renotec in situ niet mogelijk/uitvoerbaar.
De effectieve realisatie van de aanleg gebeurt binnen een termijn van 1.000 kalenderdagen na de definitief uitvoerbaarverklaring van de omgevingsvergunning, die de aanleiding vorm voor deze overeenkomst.
Bij effectieve uitvoering van deze inspanning kan de hieraan gekoppelde borg ter waarde van vrijgegeven worden.
2. Renotec staat garant voor de goede uitvoering van voornoemde in 1, mits het stellen van een waarborg van 7.500 euro aan de stad die de Stad Geel, die zal vrijgeven, op uitdrukkelijke vraag van de bouwheer, na volledige en correcte uitvoering van de maatregel vernoemd in 1 (realisatie bijkomende infiltratie 300 m² op eigen terrein).
Stad Geel wenst de inzet van ondernemerschap aan te moedigen. Mits voorlegging van een ondertekende verklaring op eer van duurzame extra tewerkstelling gedurende 9 jaar van minstens 50 vte op site Geel, extra personeel in site Geel vanaf 2022 door Renotec, geeft de stad een borgstelling vrij van 50.000 euro, op verzoek van NV Renotec Group, in twee delen:
a. 25.000 euro na voorlegging van bevestiging in 2025/2026 van effectief behaald voornoemd aantal extra vte vanaf 2022.
b. Eind 2030 de laatste schijf van 25.000 euro bij nog steeds in dienst van Renotec zijn van die extra 50 vte, in dienst op site Geel na 2022.
Renotec heeft per 1/10/2021 580 vte op site Geel tewerkgesteld.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om de resterende financiële last ten bedrage van 42.451 euro als volgt aan te wenden:
Over bovengenoemde zaken heeft de stad een door beide partijen ondertekende overeenkomst afgesloten met Renotec in december 2021 die in uitvoering wordt gebracht bij definitiefverklaring van de vergunning.
Bijzondere milieuvoorwaarden