Terug
Gepubliceerd op 05/07/2022

2022_CBS_01902 - Aanbod zonnecrème binnen het kader van hitteplannen - Bemerkingen dienst gelijke kansen en werkplaats - Kennisname

College van Burgemeester en Schepenen
ma 04/07/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Tom Corstjens; Pieter Cowé; francois mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Bart Julliams; Marlon Pareijn; Luc Van Laer

Secretaris

francois mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_01902 - Aanbod zonnecrème binnen het kader van hitteplannen - Bemerkingen dienst gelijke kansen en werkplaats - Kennisname 2022_CBS_01902 - Aanbod zonnecrème binnen het kader van hitteplannen - Bemerkingen dienst gelijke kansen en werkplaats - Kennisname

Motivering

Aanleiding en context

Doel: Stad Geel sensibiliseert rond bescherming tegen huidkanker, passend binnen “Hoe draag je goed zorg voor jezelf en elkaar tijdens warme dagen” (preventie uitdroging, hitteslag, huidletsels,... - hitteplan).

De vraag werd door MAT en CBS gesteld of aanbod van zonnecrème in de alcoholgeldispensers een optie is. Bart Boermans bekeek de optie binnen de werkplaats, Eve Schelles van team preventie van dienst gelijke kansen bekeek de optie binnen het brede kader van sensibilisering rond hitteplannen.

Argumentatie

Bemerkingen dienst gelijke kansen

Het doel is mensen aan te zetten tot actie over hoe zorg te dragen voor zichzelf en de andere bij warm weer. De boodschap moet zijn: gratis water, koelteplekken en een extra-zorg-plek zijn altijd voorzien door de stad, wees welkom! En breng zeker zelf je zonnecrème, lichte kledij en een hoedje/hoofddeksel mee. Zonnecrème moet immers aangepast zijn aan het type huid, aan de mogelijke allergieën die iemand heeft. We kunnen de verantwoordelijkheid als stad/organisator daarin niet dragen (nog los van de vraag of het gebruik van zonnemelkdispensers betaalbaar, logistiek haalbaar, hygiënisch,…is).

We pleiten voor een levendige aanpak tijdens zomerse evenementen, bv. animatoren die rondlopen met een verstuivingsbusje om speels water te verstuiven en die de bezoekers/gebruikers aanspreekt over

•    gratis water aan het kraantje (want het is nodig om veel water te drinken tegen uitdroging)

•    de noodzaak aan zonnecrème meebrengen en gebruiken (bescherming tegen huidkanker vanwege UV stralen)

•    de koelteplekken die voorzien zijn binnen/buiten (tegen oververhitting en erger)

•    de waterverstuivingsplek met niet-drinkbaar water die eventueel voorzien wordt (tegen oververhitting en erger)

•    waar je naar toe kan gaan als je je toch plots niet goed voelt (en waar zonnemelk, after sun, hypoallergeen product, cool pack, medicatie,… beschikbaar is)

•    eventueel een zonnetje-in-huis stand voor meer info, waar dmv bv. een sensibiliseringsquiz gadgets gewonnen kunnen worden, bv. waterverstuivingsbusje, hoofddeksel, waaier,…

Wat we als lokaal bestuur duurzaam kunnen voorzien (en wat we in de meeste gevallen al doen maar nog niet expliciet communiceren aan de burger) is het aanbod van gratis kraantjeswater, een koelteplek en een extra-zorg-plek. 

Vanuit team preventie van dienst gelijke kansen kan bij goedkeuring van CBS volgend jaar zulk een sensibiliseringscampagne voor centrumevenementen georganiseerd worden.


Bemerkingen werkplaats

•    Organisatorisch is het niet mogelijk om de toestellen te beheren tijdens evenementen (vullen , storingen enz )

•    De zonnecrème is duur in aankoop (+- 90 euro voor 1 liter)

•    De automaten van covid kunnen hier voor gebruikt worden met de volgende bemerkingen

    o    Vullen van de automaten (geen wegwerp dispensers)

    o    Wat als deze heel de dag in de zon staat (hygiëne)

    o    Misbruik

    o    Wie gaat deze bij vullen ?

•    De staanders van de automaten zullen verzwaard moeten worden om buiten te kunnen plaatsen (wind)

•    De opschriften zullen moeten wijzigen (kost)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de bemerkingen van dienst gelijke kansen en de werkplaats rond het aanbod van zonnecrème door het lokaal bestuur binnen het kader van hitteplannen.