Terug
Gepubliceerd op 05/07/2022

2022_CBS_01936 - Omgevingsvergunning - het rooien van bomen langs Pelserij / en Vleeshouwer 50 (202200220JH) - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 04/07/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Tom Corstjens; Pieter Cowé; francois mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Bart Julliams; Marlon Pareijn; Luc Van Laer

Secretaris

francois mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_01936 - Omgevingsvergunning - het rooien van bomen langs Pelserij / en Vleeshouwer 50 (202200220JH) - Vergunning 2022_CBS_01936 - Omgevingsvergunning - het rooien van bomen langs Pelserij / en Vleeshouwer 50 (202200220JH) - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 04/07/2022 (bindende eindtermijn)

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2022062328

Dossiernummer gemeente: 202200220

 

De gemeente Geel heeft op 30 april 2022 een aanvraag ontvangen voor het rooien van bomen. De aanvraag werd op 9 mei 2022 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Willem Janssens wonende te Meuldersplein 9/11 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Pelserij / en Vleeshouwer 50

Kadastrale ligging: afdeling 4 sectie F nr. 595K

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

woongebied

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

 

De aanvraag is  gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling (202000524, lot1).

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van de verkaveling.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing.

 

Verordeningen

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

Algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

Algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Omgevingsvergunning 202000524/OMV_2020139993 voor het verkavelen in één perceel voor een ééngezinswoning goedgekeurd op 22/02/2021.
  • Omgevingsvergunning 202100612/OMV_2021162616 voor bouwen van een woning goedgekeurd op 28/03/2022.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

Op het einde van de straat "Pelserij" is onlangs een verkavelingsaanvraag goedgekeurd en ook de omgevingsvergunning voor het bouwen van een woning op het nieuwe perceel. Aan de ingang van de grond zijn 2 grote bomen. Deze willen we graag verwijderen om verschillende redenen:

  • De 2 bomen bevinden zich op minder dan een straal van 15 meter van de toekomstige woning. 
  • De bomen zijn zo groot dat ze binnenkort de ingang belemmeren van de grond.
  • Ze staan op een onveilige plaats. Het risico op ernstige ongevallen is groot wanneer er opnieuw een storm voorkomt.

Als tuinaanlegger wil de aanvrager de omgeving rond zijn nieuwe woning zo natuur -en milieuvriendelijk aan te leggen d.m.v. verschillende soorten planten, graslanden en nieuwe bomen (deze zijn al gepland).

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

Op 23 juni 2022 werd het advies ontvangen van Openbare Werken (groenambtenaar)

Motivering aanvraag  

De aanvraag betreft het kappen van  2 zomereiken. Deze bomen behoren tot categorie 1° grootte A.

In de motivatie voor de OMV aanvraag stelt de aanvrager het volgende: Op het einde van de straat "Pelserij" is onlangs een verkavelingsaanvraag goedgekeurd als ook de bouwvergunning voor het bouwen van een woning op het nieuwe perceel. Aan de ingang van de grond zijn 2 grote bomen. Deze willen we graag verwijderen om verschillende redenen:

  •           De 2 bomen bevinden zich op minder dan een straal van 15 meter van de toekomstige woning. 
  •           De bomen zijn zo groot dat ze binnenkort de ingang belemmeren van de grond.
  •           Ze staan op een onveilige plaats. Het risico is groot tot ernstige ongevallen wanneer er opnieuw een storm voorkomt.


Als tuinaanlegger ben ik van plan om de omgeving rond mijn nieuwe woning zo natuur -en milieuvriendelijk aan te leggen d.m.v. verschillende soorten planten, graslanden en nieuwe bomen (deze zijn al gepland).

 

Motivering advies

Door het verlenen van een bouwvergunning, is de woning vergund en vallen de bomen o.w.v. de 15m regel onder het vrijstellingsbesluit. Het advies m.b.t. compensatie is bijgevolg niet bindend. 

 

Advies:  gunstig

 

  1. Project-MER

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijst als bijgevoegd als bijlage I en II van het Project-m.e.r.-besluit. Bijgevolg dient geen milieueffectenrapport te worden opgesteld.

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage III van het Project-m.e.r.-besluit.

Bijgevolg dient de vergunningverlenende overheid de aanvraag niet te screenen.

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Planologische toets

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, alsmede voor agrarische bedrijven.

Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

(Artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichtingen en toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Artikel 8 van het decreet van 5 juli 2013 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad van 8 oktober 2013) legt in hoofdstuk III, afdeling I, bepaalde verplichtingen op, die de watertoets genoemd wordt. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een risicozone, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Goede ruimtelijke ordening

Opportuniteitstoets

Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een omgevingsvergunning te worden geweigerd indien het aangevraagde onverenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening. De beoordelingsgronden van de goede ruimtelijke ordening worden omschreven in art. 4.3.1§2 van de VCRO.

 

Functionele inpasbaarheid

Het rooien van 2 bomen stelt geen beperking aan het gebruik van het perceel. De bestemming van het perceel wordt door de aanvraag niet geschaad. De aanvraag is functioneel in overeenstemming met de functies van de omliggende percelen en deze in de ruimere omgeving van het project.

Ruimtegebruik – schaal- bouwdichtheid.

De aanvraag heeft geen impact op het ruimtegebruik van het perceel.

Visueel-vormelijk

De aanvraag heeft een beperkte impact op de visueel-vormelijke uitstraling in de omgeving.

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is niet gesitueerd in een beschermd landschap of dorpsgezicht. De aanvraag heeft geen invloed op de cultuurhistorische aspecten van het perceel en de omgeving.

Mobiliteit

De aanvraag heeft geen invloed op de mobiliteit.

Bodemreliëf

De aanvraag heeft geen impact op het bodemreliëf.

Hinderaspecten – gezondheid

De aanvraag brengt geen extra hinder met zich mee voor de omgeving, gezondheidsaspecten worden niet geschaad.

 

Er kan geconcludeerd worden dat het project in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening en aanleg.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.

Niet van toepassing.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van het volgend advies en beoordeeld deze als volgt:

  •  Het advies van Openbare Werken (groenambtenaar) afgeleverd op 23 juni 2022 is gunstig.

 

Conclusie

Er wordt een gunstig advies gegeven onder volgende voorwaarden:

 

  1. De bomen mogen enkel geveld worden buiten het broedseizoen (dat loopt van 1 april–30 juni);
  2. Bij het vellen dient de uitvoerder de nodige veiligheidsmaatregelen in acht te nemen. Voor meer info, zie: https://www.ecopedia.be/artikel/veilig-werken-met-de-motorzaag-0;

In het kader van de zorgplicht (art. 14 van het natuurdecreet) wordt geadviseerd om ter compensatie voor het vellen van de 2 bomen, nieuwe bomen aan te planten. De aanvrager geeft zelf aan te willen compenseren voor het verdwijnen van dit beeldbepalende en belangrijke groen.

Bij compensaties (niet bindend in dit dossier) wordt het principe gehanteerd dat het aantal bomen dat dient aangeplant, afhankelijk is van de grootte van de gevelde bomen. Hierbij wordt gestreefd  naar een evenwicht tussen de gevelde bomen en de compenserende boomaanplant. De voorkeur van het bestuur gaat uit naar eenzelfde ordegrootte van bomen om te compenseren. Voor dit dossier maakt de perceelgrootte, het wetgevend kader (2m plantafstand tot de erfscheiding) en de bebouwde oppervlakte, een 1 op 1 vervanging onmogelijk. Aangezien het hier 2 inheemse eiken van 1° grootte A betreft, dient de bovenste rij uit de tabel vermenigvuldigd met factor 2 om het verlies aan waardevol groen op lange termijn enigszins te compenseren. Het staat de aanvrager vrij om hierin al dan niet  te combineren. Bijv. 1 boom 1° grootte B (bijv. notenboom) + 10 bomen 3° grootte (bijv. fruitbomen).

Compensatietabel
bomenkap

Aan te planten

1° grootte A
(> 20m)

1° grootte B
(12-20m)

2° grootte
(6-12m)

3° grootte
(< 6m)

Vellen

1° grootte A (> 20m)

x1

x1

x3

x10

1° grootte B (12-20m)

x1

x1

x2

x5

2° grootte (6-12m)

x1

x1

x1

x2

3° grootte (<6m)

x1

x1

x1

x1

Tabel 1 Compensatietabel bomenkap
 

  1. De compenserende aanplant kan best gerealiseerd worden op het perceel waarop de aanvraag betrekking heeft. De aanplant vindt plaats tijdens het eerstvolgende plantseizoen (dat loopt van 1/11 tot 1/03), volgend op de uitvoering van de werken die het onderwerp uitmaken van de aanvraag.
  2.        Bij het aanplanten van hoogstammige bomen, dienen de afstandsregels zoals beschreven in het nieuwe goederenrecht gerespecteerd.

 

 

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

 

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de groenambtenaar van stad Geel:

  1. De bomen mogen enkel geveld worden buiten het broedseizoen (dat loopt van 1 april–30 juni);
  2. Bij het vellen dient de uitvoerder de nodige veiligheidsmaatregelen in acht te nemen. Voor meer info, zie: https://www.ecopedia.be/artikel/veilig-werken-met-de-motorzaag-0;

In het kader van de zorgplicht (art. 14 van het natuurdecreet) wordt geadviseerd om ter compensatie voor het vellen van de 2 bomen, nieuwe bomen aan te planten. De aanvrager geeft zelf aan te willen compenseren voor het verdwijnen van dit beeldbepalende en belangrijke groen.

Bij compensaties wordt het principe gehanteerd dat het aantal bomen dat dient aangeplant, afhankelijk is van de grootte van de gevelde bomen. Hierbij wordt gestreefd  naar een evenwicht tussen de gevelde bomen en de compenserende boomaanplant. De voorkeur van het bestuur gaat uit naar eenzelfde ordegrootte van bomen om te compenseren. Voor dit dossier maakt de perceelgrootte, het wetgevend kader (2m plantafstand tot de erfscheiding) en de bebouwde oppervlakte, een 1 op 1 vervanging onmogelijk. Aangezien het hier 2 inheemse eiken van 1° grootte A betreft, dient de bovenste rij uit de tabel vermenigvuldigd met factor 2 om het verlies aan waardevol groen op lange termijn enigszins te compenseren. Het staat de aanvrager vrij om hierin al dan niet  te combineren. Bijv. 1 boom 1° grootte B (bijv. notenboom) + 10 bomen 3° grootte (bijv. fruitbomen).

Compensatietabel
bomenkap

Aan te planten

1° grootte A
(> 20m)

1° grootte B
(12-20m)

2° grootte
(6-12m)

3° grootte
(< 6m)

Vellen

1° grootte A (> 20m)

x1

x1

x3

x10

1° grootte B (12-20m)

x1

x1

x2

x5

2° grootte (6-12m)

x1

x1

x1

x2

3° grootte (<6m)

x1

x1

x1

x1

Tabel 1 Compensatietabel bomenkap
 

  1. De compenserende aanplant kan best gerealiseerd worden op het perceel waarop de aanvraag betrekking heeft. De aanplant vindt plaats tijdens het eerstvolgende plantseizoen (dat loopt van 1/11 tot 1/03), volgend op de uitvoering van de werken die het onderwerp uitmaken van de aanvraag.
  2.         Bij het aanplanten van hoogstammige bomen, dienen de afstandsregels zoals beschreven in het nieuwe goederenrecht gerespecteerd.

 

 

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

 

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.