Terug
Gepubliceerd op 05/07/2022

2022_CBS_01941 - Omgevingsvergunning - hernieuwing omgevingsvergunning, stedenbouwkundige handelingen en uitbreiding van een klasse 1 inrichting langs Nijverheidsstraat 16 en 18 (202200278NC) - Advies

College van Burgemeester en Schepenen
ma 04/07/2022 - 13:00 Bureau AD
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Tom Corstjens; Pieter Cowé; francois mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Bart Julliams; Marlon Pareijn; Luc Van Laer

Secretaris

francois mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2022_CBS_01941 - Omgevingsvergunning - hernieuwing omgevingsvergunning, stedenbouwkundige handelingen en uitbreiding van een klasse 1 inrichting langs Nijverheidsstraat 16 en 18 (202200278NC) - Advies 2022_CBS_01941 - Omgevingsvergunning - hernieuwing omgevingsvergunning, stedenbouwkundige handelingen en uitbreiding van een klasse 1 inrichting langs Nijverheidsstraat 16 en 18 (202200278NC) - Advies

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 20/07/2022

 

Advies van de omgevingsambtenaar en de IOK

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2022059059

Dossiernummer gemeente: 202200278 Inrichtingsnummer: 20210917-0008

 

De gemeente Geel heeft op 29 april 2022 een aanvraag ontvangen voor hernieuwing omgevingsvergunning, stedenbouwkundige handelingen en uitbreiding van een klasse 1 inrichting. De aanvraag werd op 27 mei 2022 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Kaneka Belgium NV gevestigd te Nijverheidsstraat 16 te 2260 Westerlo

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Nijverheidsstraat 16 en 18

Kadastrale ligging:  sectie A nrs. 404S,  sectie B nrs. 59A, 96M en 292D

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.


De aanvraag is niet gelegen op het grondgebied van de stad Geel.

 

 

  1. Historiek

De voorgaande omgevingsvergunningen, milieuvergunningen en ARAB-dossiers zijn niet gelegen op het grondgebied van de stad Geel.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

Stedenbouwkundige handelingen

De aanvraag betreft verbouwingswerken aan een technologiegedreven chemisch bedrijf.

De aanvraag tot vergunning “ADMIN II” betreft het renoveren van een bestaand magazijn tot kantoorruimte, waarbij de hoger gelegen niveaus niet wijzigen.

Bestaande laad- en loszone worden verwijderd en aangevuld.

De volledige buitengevel wordt geïsoleerd.

 

Naast de gevelrenovatie en verbouwing op het gelijkvloers behelst de aanvraag eveneens een aantal kleine werken:

-          het slopen van diverse kleine constructies aanwezig op het terrein: laad- en loszone, verhardingen, halfronde boogvorm ter hoogte van de inkomzone;

-          verplaatsen van de bestaande rokerszone.

 

Momenteel is het perceel volledig bebouwd met de nodige loodsen, productie, opslagruimtes, kantoren en verhardingen. Ter hoogte van de perceelsgrenzen worden groene zones met bomen en gras voorzien. De totale site is eigendom van Kaneka Belgium nv, een technologiegedreven, chemisch bedrijf.

 

Het perceel bevindt zich volledig op grondgebied van Westerlo.

Ingerichte indeling of activiteiten

Exploitatiezetel: Nijverheidsstraat 16, 2260 Westerlo

Kadastrale gegevens:

13028B0059/00A000

13028A0404/00S000

13028B0096/00M000

13028B0292/00D000

Voorwerp vergunningsaanvraag iioa:

-          een andere verandering dan een beperkte verandering van een ingedeelde inrichting of activiteit

-          een hernieuwing van een vergunning

 

De exploitant, Kaneka Belgium nv, wenst met voorliggende aanvraag een hernieuwing te bekomen van de basisvergunning die op 27 maart 2023 zal komen te vervallen. Bijkomend aan deze hernieuwingsaanvraag wordt de vergunning geactualiseerd aan de huidige toestand.

De exploitant wenst tevens de klasse 2-vergunning d.d. 06/06/2017 van Kaneka Belgium NV op het naastliggend perceel 292A te fusioneren met de basisvergunning zodat één omgevingsvergunning bekomen wordt.

Deze vergunning behelst volgende activiteiten:

        Rubriek 12.3.2°: laden van accumulatoren (15kW);

        Rubriek 15.1.1°: stallen van 5 elektrische heftrucks;

        Rubriek 23.3.1°c): opslag van 10.000 ton kunststof eindproducten in zakken;

        Rubrieken 43.1.3°; 43.3.2°; 43.4.: stookinstallaties met een vermogen van 4.185kW.

 

De volgende rubrieken, hoeveelheden en veranderingen worden aangevraagd:

Rubriek

Omschrijving

Hoeveelheid

Klasse

2.3.4.1.j)

Wervelbedverbrandingsoven met energierecuperatie voor de verwerking van niet-gevaarlijke afvalstoffen met een capaciteit van minder dan 1 ton per uur (Hernieuwing)

1 ton/u

1

2.3.4.1.m)

Een wervelbed-incinerator met energierecuperatie voor de verwerking van niet-gevaarlijke slibs afkomstig van de afvalwaterzuivering met een capaciteit van minder dan 1 ton/u (Nieuw)

1 ton/u

1

3.2.2°a)

Het lozen van huishoudelijk afvalwater via 4 lozingspunten in de openbare riolering (3 m3/u, 40 m3/dag, 15.000 m3/jaar) (Hernieuwing)

3 m³/u

3

3.4.2°

Vermindering met 120 m3/dag en 112.800 m3/jaar.

Debiet in uur blijft ongewijzigd (Verandering)

0 m³/uur

2

3.6.3.3°

Vermindering met 250 m3/dag

Debiet per uur en per jaar wijzigt niet (Verandering)

0 m³/uur

1

6.4.3°

Uitbreiding met 1.051.721 liter brandbare stoffen (Verandering)

1.051.721 liter

1

6.5.1°

Een brandstofverdeelinstallatie met 1 verdeelslang voor gasolie voor de heftrucks (Hernieuwing)

1 verdeelslang

3

7.1.3°

Uitbreiding met 10.000 ton/jaar t.g.v. de MS 4 productie-eenheid

Uitbreiding van 4.800 ton/jaar t.g.v de SSP productie (nieuw proces) (Verandering)

14.800 ton/jaar

1

7.11.1°h)

Uitbreiding van 10.000 ton/jaar t.g.v. de MS 4 productie-eenheid

Uitbreiding van 4.800 ton/jaar t.g.v de SSP productie (nieuw proces) (Verandering)

14.800 ton/jaar

1

12.1.1.2°a)

Uitbreiding van 600 kVA t.g.v. een nieuwe noodgenerator. (Verandering)

600 kVA

2

12.2.2°

Uitbreiding met een twee transformatoren van 2.000 kVA (regularisatie) en 1.250 kVA (nieuw)

Verwijdering van twee transformatoren van 1.600 kVA en 1.250 kVA (Verandering)

400 kVA

2

12.3.1°

Uitbreiding met een nieuwe UPS van 15.000 VAh Vervanging van een UPS van 9.720 VAh met een UPS van 30.000 VAh (Verandering)

35.280 VAh

3

12.3.2°

Accumulatoren met een vermogen van 15kW in KDC-magazijn (Nijverheidsstraat 12) (Nieuw)

15 kW

3

15.1.1°

Het stallen van 12 heftrucks (Nieuw)

12 voertuigen

3

16.3.2°b)

Uitbreiding met twee ammoniak-compressoren van elk 250 kW

Regularisatie van de koelinstallaties (proceskoeling en comfortkoeling) met een uitbreiding van 517,82 kW in comfortkoeling en een vermindering van 250,95 kW in proceskoeling

Uitbreiding met een compressor van 5,5 kW

Verwijdering van 2 compressoren met een vermogen van 7,41 kW en 11,11 kW (Verandering)

753,85 kW

2

17.1.2.1.2°

Opslag van diverse gevaarlijke gassen in flessen met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van 4.000L (Hernieuwing)

4.000 liter

2

17.1.2.2.3°

Vermindering met 30.000 liter gassen in vaste houders (Verandering)

-30000 liter

1

17.2.2.

Vermeerdering van 1.308.147 kg Seveso-stoffen (Verandering)

1.308.147 kg

1

17.3.2.1.1.2°

Vermeerdering met een opslag van ontvlambare vloeistoffen, cat.3, met 3.863 kg. (Verandering)

3,863 ton

2

17.3.2.1.2.3°

Vermindering van de opslag met 473.098 kg (Verandering)

-473,098 ton

1

17.3.2.2.3°b)

Vermeerdering van de opslag met 500.723 kg (Verandering)

500,723 ton

1

17.3.2.3.2°a)

Vermeerdering van de opslag met 4.059 kg. (Verandering)

4,059 ton

2

17.3.3.1°a)

Vermeerdering van de opslag met 585 kg. (Verandering)

0,585 ton

3

17.3.4.3°

vermeerdering van de opslag met 250.820 kg (Verandering)

250,82 ton

1

17.3.5.3°

vermeerdering van de opslag met 1.477.912 kg (Verandering)

1.477,912 ton

1

17.3.6.3°

Vermindering van de opslag met 1.049.734 kg (Verandering)

-1.049,734 ton

1

17.3.7.3°

Vermeerdering van de opslag met 426.832 kg (Verandering)

426,832 ton

1

17.3.8.3°

Vermeerdering van de opslag met 75.818 kg (Verandering)

75,818 ton

1

19.6.1°a)

Opslag van 360 m3 hout in een lokaal (Nieuw)

360 m³

3

19.6.1°b)

Opslag van 360 m3 hout in openlucht (Nieuw)

360 m³

3

20.4.1.2°

Uitbreiding met 10.000 ton/jaar t.g.v. de MS 4 productie-eenheid

Uitbreiding met 4.800 ton/jaar t.g.v de SSP productie (nieuw proces) (Verandering)

14.800 ton/jaar

1

23.1.1°c)

Uitbreiding met een MS4-productieeenheid van 619,88 kW en een SSP-proces van 300 kW;

een regularisatie van de bestaande MS-productie-eenheid met een toegevoegd vermogen van 1.268,03 kW

Regularisatie van de bestaande MOD-productie-eenheid met een toegevoegd vermogen van 209,27 kW (Verandering)

2.397,18 kW

1

23.2.2°a)

Inrichtingen voor het behandelen van kunststoffen en vervaardigen van voorwerpen uit kunststof (EPERAN-afdeling) met een elektrisch vermogen van 3.056,73 kW (Hernieuwing)

3.056,73 KW

2

23.3.1°c)

Uitbreiding met een inpandige opslagcapaciteit van 10.000 ton kunststoffen ten gevolge van het samenvoegen van de vergunning van het KDC magazijn aan de Nijverheidsstraat 12. (Verandering)

10.000 ton

2

23.3.1°d)

Uitbreiding met een buitenopslag van 204 ton kunststoffen tgv MS4 – productie (Verandering)

204 ton

2

24.4.

Uitbreiding met twee labo’s (regularisatie) ten behoeve van kwaliteitscontroles op het eindproduct voor de MOD- en MS- afdeling (Verandering)

2 labo's

3

29.5.2.1°a)

Werkplaats met metaalbewerkingstoestellen met een vermogen van 27,8kW (Nieuw)

27,8 kW

3

29.5.7.2°a)1)

Ontvettingsbak van 210 liter (Hernieuwing)

210 liter

3

31.1.3°

Uitbreiding met een noodgenerator van 480 kW en de regularisatie van een brandweerpomp van 132 kW en een Jockeypomp van 5 kW; (Verandering)

617 kW

1

39.1.1°

De stoomgeneratoren kleiner dan  500 liter werden opgenomen in deze rubriek ipv. rubriek 39.1.3 (Verandering)

0 liter

3

39.1.2°

Een vermindering van 2.000 liter door verwijdering van 2 stoomvaten van elk 1.000 liter.

De stoomgeneratoren tussen 500 liter en 5.000 liter werden opgenomen in deze rubriek ipv rubriek 39.1.3 (Verandering)

-2.000 liter

2

39.1.3°

Een vermindering van 2.000 liter door verwijdering van 2 stoomvaten van elk 1.000 liter (deze zijn ingedeeld in rubriek 39.1.2).

Verdeling van de stoomgeneratoren over de rubrieken 39.1.1 en 39.1.2 volgens de inhoud (Verandering)

0 liter

2

39.2.1°

Diverse stoomvaten kleiner dan 5.000 liter met een totale inhoud van 34.544 liter

(Voorheen werd alles onder rubriek 39.2.2° vergund. Hierbij werd geen rekening gehouden met individuele inhoud van de stoomvaten

Een regularisatie van 17.533 liter aan diverse stoomvaten en stoommantels kleiner dan 5.000 liter.) (Verandering)

34.544 liter

3

39.2.2°

Voorheen werd alles onder rubriek 39.2.2° vergund. Hierbij werd geen rekening gehouden met de individuele inhoud van de stoomvaten.

Aan de stoomvaten groter dan 5.000 liter werd niets gewijzigd. (Verandering)

17.671 liter

2

39.6.1°

Productie van warm water bij WKK: 4MW (Hernieuwing)

4 MW

2

43.1.3°

Uitbreiding met 1.732 kW ten gevolge van regularisaties en toevoeging van het KDC magazijn. (Verandering)

1.732 kW

1

43.3.2°

Uitbreiding met 0,712 MW ten gevolge van regularisaties en toevoeging van het KDC-magazijn (Verandering)

0,71 MW

1

43.4.

Uitbreiding met 0,712 MW ten gevolge van regularisaties en toevoeging van het KDC-magazijn (Verandering)

0,712 MW

1

53.8.3°

Vermindering van 568.000 m³/jaar (Verandering)

-568.000 m³/jaar

1

53.11.1°

Drie grondwaterwinningen met een diepte van elk 68m waarvan het totaal opgepompte 2.500 m3/dag en 600.000 m3/jaar (Nieuw)

2.500 m³/dag

1

 

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden. De inrichting is niet gelegen op het grondgebied van de stad Geel.

 

 

  1. Adviezen

Op 31 mei 2022 werd het advies ontvangen van Pidpa

Advies: voorwaardelijk gunstig


Op 1 juni 2022 werd het advies ontvangen van TELENET


Telenet heeft nagegaan welke aanpassing van de infrastructuur van Telenet nodig is om dit project aansluitbaar te maken. 

 

Telenet vraagt om onderstaande voorwaarden op te nemen in de vergunning:

"- De studiedienst stelde vast dat er een netuitbreiding nodig is om dit project aansluitbaar te maken.

De kosten van deze uitbreiding zijn ten laste van de aanvrager. Het technisch ontwerp en de offerte kan de aanvrager verkrijgen bij: Telenet BVBA Coax Build Support Liersesteenweg 4 2800 Mechelen 015/33.20.90 CBS@telenetgroup.be. 

 

Bij afbraak van gebouwen waarop Telenet kabels zijn bevestigd is het belangrijk om minstens 8 weken voor de start van de werken Telenet via 015/66.66.66 op de hoogte te brengen. Deze vaststelling omvat niet de aftak- en aansluitkosten van de abonnee. Deze worden met de latere abonnee verrekend."

 

Advies: voorwaardelijk gunstig



Op 2 juni 2022 werd het advies ontvangen van INFRABEL

Ons kenmerk: 3516.2022.277.WESTERLO

 

NV Infrabel heeft geen bezwaar tegen de omgevingsvergunning van Jean Vandael voor de uitbreiding MSE gebouw + nieuwbouw in de Nijverheidsstraat 16, 2260 WESTERLO.

 

Advies: volledig geen bezwaar

Op 3 juni 2022 werd het advies ontvangen van Vlaamse Milieumaatschappij

De VMM - kern Beheer en Investeringen Waterlopen is ikv de Watertoets geen bevoegde adviesinstantie voor dit dossier.

 

Advies: volledig geen advies

Op 9 juni 2022 werd het advies ontvangen van Fluvius System Operator

 

Elektriciteit:

Door de omvang van het project is het voor ons heden onmogelijk een gedetailleerde studie te maken. Er zijn geen vermogens van elektriciteit en/of aardgas gekend. Deze gegevens zijn noodzakelijk om tot een realistische studie te komen.

 

Graag hadden wij met de bouwheer en mogelijk ander betrokkenen (andere nutsmaatschappijen) rond de tafel gezeten om alle waarden concreet in te vullen.


In afwachting van de bespreking van uw project dient er van uit gegaan te worden dat een grond of lokaal op het gelijkvloers voor een distributiecabine noodzakelijk zal zijn.


Om geen onnodige vertragingen bij de aansluitingswerken op te lopen, kunt u best de gewenste vermogens doorgeven op het telefoonnummer 078 35 35 34. U kunt hier ook terecht voor verdere info in verband met de aansluitingen.

 

Voor de werken die vooraf moeten uitgevoerd worden, zoals netuitbreidingen, dient u rekening te houden met een uitvoeringsperiode van minimum 6 maanden.

 

Gas:

Tevens is er gasnet aanwezig voor residentieel gebruik.

 


 

Advies: gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig


Op 13 juni 2022 werd het advies ontvangen van FLUXYS BELGIUM

zie bijlagen

 

Advies: volledig voorwaardelijk gunstig

Op 21 juni 2022 werd het advies ontvangen van PETROCHEMICAL PIPELINE SERVICES BV


Zie bijgaande PDF files voor het advies van PPS-Pipelines. 

Gelieve gezien de risico's voor werken nabij de leidingen, ons advies over te nemen in een eventuele te verlenen vergunning.

 

Petrochemical Pipeline Services BV 

 

Advies: volledig voorwaardelijk gunstig



Op 27 juni 2022 werd het advies ontvangen van Departement Omgeving

In het ontwerp MER wordt er onder 7.9 Veiligheid - OVR  verwezen naar het afzonderlijk Omgevingsveiligheidsrapport (OVR) dat in de vergunningsaanvraag werd toegevoegd. Deze vermelding wordt als voldoende geacht.
In het OVR wordt een gedetailleerde toelichting van de impact weergegeven en worden voorgestelde maatregelen beschreven.
TEV maakt een beoordeling over het betreffende OVR

 

Advies: volledig gunstig



 

6. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Milieuaspecten

Water

Bedrijfsafvalwater

De exploitant geeft aan dat het debiet van het bedrijfsafvalwater zal verlagen met 120 m³/dag en 112.800 m³/jaar. Het uurdebiet zal gelijk blijven, 30 m³/uur. De lozing van effluent van de WZI zal eveneens dalen met 250 m³/dag. Het jaardebiet en uurdebiet blijven echter gelijk, respectievelijk 1.000.000 m³/jaar en 200 m³/dag.

Er werd een impactanalyse uitgevoerd. Uit de impactanalyse blijkt dat het voorgestelde normenkader aanvaardbaar is. Voor geen enkele parameter heeft de lozing van Kaneka Belgium een duidelijke achteruitgang van het oppervlaktewater tot gevolg. Voor chloride en kobalt zijn er evenwel aanzienlijke lozingsvrachten. In het ontwerp MER wordt voorgesteld om 2 jaar na het verlenen van de vergunning een studierapport op te leveren waarin de mogelijke maatregelen ter beperking van de lozing van kobalt en chloriden geëvalueerd worden. Daarnaast wordt voorgesteld om chronische ecotoxiciteitstesten te laten uitvoeren op het geloosde bedrijfsafvalwater en de resultaten hiervan te bespreken in het studierapport.

Overwegende dat VMM, Afdeling Water voor de aangevraagde rubrieken 3.2.2°a) en 3.6.3.3° optreedt als adviesverlenende instantie omtrent de gevraagde hernieuwing en verandering van de bedrijfsafvalwaterstroom, adviseren we om het standpunt van deze administratie te volgen.


Huishoudelijk afvalwater

Er zal geen wijziging van de lozing van het huishoudelijk afvalwater plaatsvinden. Er wordt louter een hernieuwing aangevraagd. De lozing van huishoudelijk afvalwater lijkt conform de vigerende wetgeving.


Grondwater

De exploitant vraagt de hernieuwing aan van de 3 bestaande en vergunde grondwaterwinningen met een diepte van 68 meter. Deze hebben een totaal vergund debiet van 3.200 m³/dag en 1.168.000 m³/jaar. De exploitant geeft aan dat het gewenste debiet verlaagd wordt met 568.000 m³/jaar. In de gewenste situatie bedraagt het debiet bijgevolg 2.500 m³/dag en 600.000 m³/jaar. De grondwaterwinning kan een negatief effect hebben op de grondwaterverontreiniging met VOCl ter hoogte van het OVAM dossiernr. 2351. Er wordt in het Ontwerp-MER een monitoring voorgesteld om de eventuele verplaatsing van deze grondwaterverontreiniging te schetsen.

Overwegende dat VMM, Afdeling Water voor de aangevraagde rubrieken 53.8.3° en 53.11.1° optreedt als adviesverlenende instantie omtrent de gevraagde hernieuwing en verandering van de grondwaterwinning, adviseren we om het standpunt van deze administratie m.b.t. de ligging en de gevraagde debieten te volgen aangezien IOK niet over de hydrogeologische gegevens beschikt die noodzakelijk zijn om een voldoende onderbouwd advies te verlenen betreffende de mogelijke gevolgen van de grondwaterwinning voor de bodem en de watervoerende lagen.


Natuurtoets

De exploitatie is gelegen op 4.400 m van VEN-gebied en Habitatrichtlijngebied en op 6.000 mvan vogelrichtlijngebied.

Stikstofemissie

De invloed voor de NOx-uitstoot reikt tot iets meer dan 2 km van de site. Binnen deze perimeter komen geen beschermde natuurgebieden voor. Gelet op de aard en de ligging van de exploitatie en op basis van de beschikbare gegevens in de omgevingsvergunningsaanvraag lijkt het aanneembaar te stellen dat de exploitatie geen onvermijdbare en onherstelbare schade aan de natuur in VEN-gebied zal veroorzaken, noch dat de exploitatie een betekenisvolle aantasting van de natuurlijke kenmerken van habitatrichtlijngebieden zal veroorzaken, op voorwaarde dat de exploitant zich houdt aan de voorwaarden opgelegd in de relevante wetgeving en voor zover de exploitant zich gedraagt naar de code van goede natuurpraktijk.

Verdroging

De grondwaterwinning geeft volgens de voortoets geen risico op betekenisvolle aantasting van actuele of mogelijke toekomstige habitats binnen Habitatrichtlijngebied (SBZ-H). Echter kan de exploitant verdrogingseffecten milderen door niet-verontreinigd hemelwater te laten infiltreren. Het niet-verontreinigde hemelwater kan eventueel via infiltratievoorzieningen geïnfiltreerd worden. In het westen en in het zuiden van de huidige bedrijfssite zijn er groene zones aanwezig waar een infiltratievoorziening aangelegd zou kunnen worden.

Momenteel wordt dit hemelwater via dezelfde inspectieput als die van het concentraat van de ultrafiltratie en omgekeerde osmose-eenheid, afgevoerd naar het Albertkanaal waardoor dit niet geïnfiltreerd wordt.

Het lijkt aangewezen in de vergunning op te nemen dat de exploitant moet onderzoeken of een infiltratievoorziening op de site haalbaar is en hoeveel water er dan jaarlijks geïnfiltreerd kan worden.


Geluid en trillingen

Het specifieke geluidsniveau van de bestaande bronnen in de actuele en geplande situatie kan de norm in het woongebied bepaalde periodes zeer beperkt (≤ 2 dB; binnen foutenmarge model) overschrijden. Kaneka garandeert dat alle relevante geluidsbronnen die gerelateerd zijn aan de nieuwe MSE-4 eenheid zich, gelijkaardig als bij de MSE-3 eenheid, binnen in het nieuwe gebouw zullen bevinden en bijgevolg een verwaarloosbaar effect uitoefenen op de geluidsimmissie t.h.v. de Vlarem-beoordelingspunten.

Met het oog op de toekomstige situatie dient, en gelet op de beperkte overschrijding van de norm in de nachtperiode, lijkt het aangewezen als bijzondere voorwaarde op te nemen dat Kaneka Belgium nv bij herstellingen en vervangingen zich moet engageren om steeds de geluidsoverdracht naar de omgeving maximaal te beperken.


Mobiliteit

Het aantal vrachtwagens zal met voorliggende aanvraag stijgen van circa 10 vrachtwagens per uur naar circa 16 vrachtwagens per uur. Gelet op de ligging in industriegebied en vlak bij het op- en afrittencomplex van de E313 te Westerlo lijkt deze stijging van verkeersgeneratie in overeenstemming met de lokale verkeerssituatie. Dit wordt bevestigd door het project-MER dat stelt dat het effect van deze toename op de verkeersafwikkeling beperkt negatief wordt geacht en dat er geen noemenswaardige toename optreedt van het woon-werkverkeer dat Kaneka genereert.


Energie

De inrichting gebruikt elektriciteit, aardgas, gasolie en diverse andere energiedragers. De exploitant voegt in bijlage C6 de energieverbruiken per energiedrager toe. De elektriciteit lijkt echter niet meegenomen te worden in de berekening van het totale energieverbruik. De exploitant geeft hiervoor geen verklaring. Op basis van de gegevens in bijlage C6 geeft de exploitant aan dat het totale energieverbruik 0,659 Petajoule per jaar bedraagt. Wanneer dit nagerekend wordt, lijkt echter dat dit 1,290 Petajoule per jaar zou bedragen. Het elektriciteitsverbruik lijkt in 2020 eveneens foutief aangegeven.


De exploitant geeft aan te verwachten dat het elektriciteitsverbruik van de MS-installatie naar schatting met 48 % zal stijgen in de toekomstige situatie. Dit betekent een stijging met ca. 0,0628 Petajouleprim.


De bijlages ‘C6.8 Energieplan’ en C6.7 Energiestudie’ zijn niet noodzakelijk aangezien de exploitant aangeeft dat Kaneka Belgium nv reeds toetrad tot de energiebeleidsovereenkomsten. In 2019 werd het laatste energieplan opgemaakt, dit werd, conform art. 6.5.3. van het Energiebesluit, toegevoegd aan de aanvraag. De exploitant, Kaneka Belgium nv, is eveneens te vinden in de lijst met toegetreden VER bedrijven die te vinden is op de website van EBO Vlaanderen (https://ebo-vlaanderen.be/nl/deebos/toegetreden-bedrijven).


Bodem

De exploitatie is elke tien jaar verplicht conform de bepalingen van het Bodemdecreet en het VLAREBO een periodiek oriënterend bodemonderzoek te laten uitvoeren. Het laatste Oriënterend bodemonderzoek dateert van 2020. De exploitant vermeld dat alle opslag van gevaarlijke producten gebeurt conform de vigerende regelgeving van Vlarem II.

Er lijkt gesteld te kunnen worden dat voorliggende hernieuwingsaanvraag geen onaanvaardbare impact lijkt te hebben met betrekking tot bodemverontreiniging. Gelet op de verplichting tot tienjaarlijks oriënterend bodemonderzoek lijkt eventuele verontreiniging relatief snel opgemerkt te zullen worden.


Gevaarlijke producten

In het omgevingsveiligheidsrapport staat dat alle opslag plaatsvindt conform afdeling 5.17. van Vlarem II. De tanks staan opgesteld binnen vloeistofdichte inkuipingen. De inkuipingen zijn voorzien van afsluiters, gecontroleerd bedienbaar voor het aflaten van regenwater. Alle operatie-activiteiten (verladen van producten, de operaties in de verschillende productie-eenheden) vinden plaats op vloeistofdichte betonnen bodems welke afwateren via kanalen naar de afvalwaterbehandelingsinstallaties. Alle afvalwaterstromen zijn volledig gelokaliseerd en worden gecontroleerd naar de betreffende waterbehandelingseenheden geleid. Er is een continue 24/24 uur bewaking van de processen met regelmatige volgens procedures vastgelegde controlerondgangen. De inkuipingen van de tankparken zijn voldoende gedimensioneerd om aanzienlijke hoeveelheden van de opslagtank inhouden op te vangen in geval van accidentele lozing. Accidentele lekken in de operatiezones worden automatisch via de afwaterkanalen opgevangen en afgeleid naar de bufferbekkens van de afvalwaterzuiverings-eenheden. Van hieruit kan de probleem-opvang verder voorzien worden naar de overige beschikbare opvangcapaciteiten: een noodput van 188 m³ is continu beschikbaar.

Gelet op bovenstaande informatie lijkt gesteld te kunnen worden dat de gevaarlijke producten op behoorlijke wijze opgeslagen worden.


Afval

De exploitant dient de bepalingen van het Materialendecreet, het Vlarema en Vlarem II strikt na te leven.


Gevraagde afwijking

De exploitant geeft een overzicht van alle tot nog toe opgelegde bijzondere milieuvoorwaarden in de verschillende vergunningsbeslissingen. Tevens vraagt de exploitant een bijstelling van de uiteindelijk vergunde bijzondere lozingsvoorwaarden voor LOP BA1, afkomstig van de waterzuiveringsinstallatie, en de voorgestelde bijzondere lozingsnormen.

Het lijkt aangewezen om voor deze afwijkingsaanvraag het advies van VMM afdeling afvalwater te volgen, gelet op hun deskundigheid ter zake.

Daarnaast wordt voor twee reeds verleende afwijkingen expliciet gevraagd deze te behouden. Het betreft de afwijking op de geijkte weegbrug en de afwijking op art. 5.2.3.2.6 §1, 1°d van Vlarem II opgelegde verplichting m.b.t. de continue bemonstering van dioxinen en furanen met ten minste 2- wekelijkse analyses. Voor beide afwijkingsaanvragen lijkt het aangewezen het advies van OVAM te volgen, gelet op hun deskundigheid ter zake.


Conclusie milieutechnische beoordeling

Overwegende dat IOK niet over de hydrogeologische gegevens beschikt die noodzakelijk zijn om de mogelijke gevolgen van de afvalwaterlozingen en de grondwaterwinningen voor respectievelijke de oppervlaktewateren en de bodem en de watervoerende lagen op een voldoende onderbouwde wijze te kunnen beoordelen, verdient het de aanbeveling om voor dit aspect het advies van VMM, die wel over de nodige expertise beschikt, te volgen.

Met betrekking tot de onderzochte milieutechnische aspecten in voorliggende beoordeling en op basis van de gegevens in de aanvraag lijkt gesteld te kunnen worden dat er geen indicaties zijn tot het verlenen van een negatief advies. Het lijkt echter wel aangewezen om bij eventuele vergunningverlening in de mate van het mogelijke rekening te houden met onderstaande bemerkingen, aanvullingen, aanbevelingen en/of voorstellen voor bijzondere voorwaarden.

In het ontwerp MER wordt voorgesteld om 2 jaar na het verlenen van de vergunning een studierapport op te leveren waarin de mogelijke maatregelen ter beperking van de lozing van kobalt en chloriden geëvalueerd worden. Daarnaast wordt voorgesteld om chronische ecotoxiciteitstesten te laten uitvoeren op het geloosde bedrijfsafvalwater en de resultaten hiervan te bespreken in het studierapport.

Het lijkt aangewezen in de vergunning op te nemen dat de exploitant moet onderzoeken of een infiltratievoorziening op de site haalbaar is en hoeveel water er dan jaarlijks geïnfiltreerd kan worden.

Het lijkt aangewezen dat de exploitant de branders van stoomketel 1 en de wervelbedoven prioritair vervangt, gelet op het gegeven dat dit de NOx-emissie reduceert en dat dit tot gevolg zou hebben dat de effectcontouren ca. 50 m à 100 m dichter bij het bedrijfsterrein zouden liggen.

Met het oog op de toekomstige situatie dient, en gelet op de beperkte overschrijding van de norm in de nachtperiode, lijkt het aangewezen als bijzondere voorwaarde op te nemen dat Kaneka Belgium nv bij herstellingen en vervangingen zich moet engageren om steeds de geluidsoverdracht naar de omgeving maximaal te beperken.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden aangezien.

Niet van toepassing.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeeld deze als volgt:

  • Het advies van Pidpa, afgeleverd op 31 mei 2022 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van TELENET, afgeleverd op 1 juni 2022 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van INFRABEL, afgeleverd op 2 juni 2022 is geen bezwaar.
  • Het advies van Vlaamse Milieumaatschappij, afgeleverd op 3 juni 2022 is geen advies.
  • Het advies van Fluvius System Operator, afgeleverd op 9 juni 2022 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van FLUXYS BELGIUM, afgeleverd op 13 juni 2022 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van PETROCHEMICAL PIPELINE SERVICES BV, afgeleverd op 21 juni 2022 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van Departement Omgeving, afgeleverd op 27 juni 2022 is gunstig.
  • Het advies van Interkommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen is voorwaardelijk gunstig

 

Conclusie

 De omgevingsambtenaar sluit zich aan bij het advies van de Interkommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen en adviseert de aanvraag voorwaardelijk gunstig.


Stedenbouwkundige voorwaarde

 

De omgevingsambtenaar is van oordeel dat een advies voor wat betreft het stedenbouwkundig aspect niet nodig is: De werken worden uitgevoerd op grondgebied van Westerlo en niet op Geel. De gevraagde werken voldoen aan normen van een industriegebied.

 

 

Bijzondere milieuvoorwaarden

m.b.t. water:

  • uit het uit het advies van VMM, Afdeling Water blijkt dat de grondwaterwinningen geen ontoelaatbare schade veroorzaken aan bodem en grondwaterlagen en dat de aangevraagde ligging en hoeveelheden aanvaardbaar zijn;
  • uit het uit het advies van VMM, Afdeling Water blijkt dat de afvalwaterlozingen geen ontoelaatbare schade veroorzaken aan de oppervlaktewateren en dat de aangevraagde normen en hoeveelheden aanvaardbaar zijn;
  • de exploitant 2 jaar na het verlenen van de vergunning een studierapport oplevert waarin de mogelijke maatregelen ter beperking van de lozing van kobalt en chloriden geëvalueerd worden. Daarnaast wordt voorgesteld om chronische ecotoxiciteitstesten te laten uitvoeren op het geloosde bedrijfsafvalwater en de resultaten hiervan te bespreken in het studierapport;
  • de exploitant onderzoekt of een infiltratievoorziening op de site haalbaar is en hoeveel water er dan jaarlijks geïnfiltreerd kan worden.

m.b.t. lucht: de exploitant de branders van stoomketel 1 en de wervelbedoven prioritair

vervangt;

m.b.t. geluid: Kaneka Belgium nv bij herstellingen en vervangingen van toestellen zich

engageert om steeds de geluidsoverdracht naar de omgeving maximaal te beperken.


indien de exploitatievoorwaarden zoals vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995, houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, in acht worden genomen.




Lasten

Niet van toepassing

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en de Interkommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen adviseert de aanvraag voorwaardelijk gunstig.

Stedenbouwkundige voorwaarden

De omgevingsambtenaar is van oordeel dat een advies voor wat betreft het stedenbouwkundig aspect niet nodig is: de werken worden uitgevoerd op grondgebied van Westerlo en niet in Geel. De gevraagde werken voldoen aan normen van een industriegebied.


Bijzondere milieuvoorwaarden:

m.b.t. water:

  • uit het uit het advies van VMM, Afdeling Water blijkt dat de grondwaterwinningen geen ontoelaatbare schade veroorzaken aan bodem en grondwaterlagen en dat de aangevraagde ligging en hoeveelheden aanvaardbaar zijn;
  • uit het uit het advies van VMM, Afdeling Water blijkt dat de afvalwaterlozingen geen ontoelaatbare schade veroorzaken aan de oppervlaktewateren en dat de aangevraagde normen en hoeveelheden aanvaardbaar zijn;
  • de exploitant 2 jaar na het verlenen van de vergunning een studierapport oplevert waarin de mogelijke maatregelen ter beperking van de lozing van kobalt en chloriden geëvalueerd worden. Daarnaast wordt voorgesteld om chronische ecotoxiciteitstesten te laten uitvoeren op het geloosde bedrijfsafvalwater en de resultaten hiervan te bespreken in het studierapport;
  • de exploitant onderzoekt of een infiltratievoorziening op de site haalbaar is en hoeveel water er dan jaarlijks geïnfiltreerd kan worden.

m.b.t. lucht:

  • de exploitant de branders van stoomketel 1 en de wervelbedoven prioritair vervangt;

m.b.t. geluid:

  • Kaneka Belgium nv bij herstellingen en vervangingen van toestellen zich engageert om steeds de geluidsoverdracht naar de omgeving maximaal te beperken.


indien de exploitatievoorwaarden zoals vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995, houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, in acht worden genomen.